Wygląda jak dwudziestolatka, choć 9 marca br. skończyła już 57 lat! Zdążyła m.in. trzy razy polecieć w Kosmos, i kandydować na fotel prezydenta. Ubrania projektowali dla niej m.in Givenchy i Versace, a jej portret namalował sam Andy Warhol. Filmy i seriale o jej przygodach cieszą się ogromną popularnością. Na czym polega fenomen Barbie – najbardziej pożądanej przez dziewczynki lalki świata, która stała się ikoną popkultury?
Szacuje się, że co sekundę na świecie sprzedają się trzy lalki Barbie – rocznie ponad 94 miliony, czyli np. 24 razy więcej niż wynosi liczba urodzeń dzieci w Stanach Zjednoczonych. Gdyby ułożyć jedna za drugą wszystkie lalki Barbie oraz jej krewnych, które zostały kupione na przestrzeni ostatnich 57 lat, okrążyłyby kulę ziemską ponad siedem razy. Obroty z jej sprzedaży wynoszą rocznie ponad 1,5 miliarda dolarów. W czym tkwi fenomen tej niepozornej, mierzącej prawie 30 cm i ważącej niewiele ponad 20 dkg laleczki, która stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie? Za co kochają ją dziewczynki i fani popkultury?
Nie każdy wie, że inspiracją dla Barbie była niemiecka lalka Bild Lilli. To na niej wzorowała się Ruth Handler, gdy 9 marca 1959 roku zaprezentowała na Amerykańskich Międzynarodowych Targach Zabawek pierwszą Barbie. Lalka ubrana w czarno-biały kostium kąpielowy dostępna była jako blondynka i brunetka, kosztowała $3 i, co było nowością, przypominała kobietę. Była również pierwszą zabawką, której reklama pojawiła się w telewizji. W ciągu roku rozeszła się w ponad 350 000 egzemplarzy. Do Europy dotarła w 1961 roku. Ruth Handler wierzyła, że siła Barbie tkwi w jej „dorosłości” – dziewczynki ją pokochały, choć wielu rodziców było niezadowolonych z jej wyglądu, krytykując zbyt szczupłą sylwetkę i propagowanie złych i fałszywych wzorców wśród dzieci. W 1997 roku firma Mattel poszerzyła lalce talię, a w 2016 roku wypuściła na rynek nowe odmienione modele lalek wpisujące się w rzeczywiste standardy: jest Barbie wysoka i niska, pulchna oraz drobna.
Przeciwnicy Barbie zarzucają jej producentom, że lansuje typ ładnej, głupiutkiej dziewczyny, która interesuje się jedynie zakupami. Tymczasem Barbie ma za sobą ponad 80 zawodów – od modelki i gwiazdy rocka, przez paleontologa i lekarza, po kandydatkę na prezydenta. Na rynku pojawiały się jej limitowane edycje jak np. Freundschaft Barbie z 1990 roku, czyli Barbie upamiętniająca upadek Muru Berlińskiego. W 1980 roku zaprezentowano pierwszą czarnoskórą Barbie, a w 1997 roku można było też kupić pierwszą lalkę na wózku inwalidzkim. Styl życia Barbie pokazuje, że wbrew pozorom jest kobietą wyzwoloną: nigdy nie wyszła za mąż za Kena (mimo, że na rynku dostępne były modele w stroju panny młodej), nigdy nie była w ciąży (ciężarną lalką była jej przyjaciółka, Midge), zerwała z Kenem w Walentynki 2004 roku, by zejść się z nim w 2011. Umie prowadzić samochód, była trzy razy w Kosmosie (modele z lat 1965, 1986 i 1994), służyła w armii (model z 1992 roku), dwukrotnie kandydowała w wyborach: w 1992 roku i w 2000 roku, a jej program obejmował m.in. równe szanse edukacyjne i zawodowe dla dziewcząt i chłopców oraz walkę o prawa zwierząt.
W 1967 roku pojawiła się pierwsza Barbie celebrycka – wyprodukowana na wzór modelki Twiggy a w 1991 roku dostępna była lalka amerykańskiego rapera MC Hammera. Z czasem Barbie stała się ikoną popkultury, zdobywając wyróżnienia, które w świecie zabawek są praktycznie niespotykane. W 1985 roku jej portret namalował Andy Warhol, a w 2013 w Tajwanie powstała pierwsza tematyczna restauracja o nazwie „Barbie Café”. W Stanach zbieranie lalek stało się drugim po filatelistyce najpopularniejszym hobby – w dużej mierze dzięki Barbie. Największą kolekcję posiada jednak Niemka, Bettina Dorfmann, która jest właścicielką 15 000 różnych modeli lalki ze stajni Mattel.
Barbie nadal pozostaje jedną z najbardziej dochodowych zabawek wszech czasów – w sklepach dostępne są nie tylko jej przeróżne modele, ale również masa ubranek, akcesoriów włącznie z domem i samochodem, a także opartych na jej brandzie książek i ubrań dla dzieci, kosmetyków, gier video. W 1987 roku Barbie po raz pierwszy wystąpiła we własnym filmie animowanym. Od 2001 roku wytwórnia Mattel rozpoczęła produkcję tzw. drugiej generacji pełnometrażowych filmów z jej udziałem. Pierwszy był „Dziadek do Orzechów”, a wśród tytułów znalazły się takie pozycje jak „Barbie przedstawia Calineczkę” czy „Barbie i trzy muszkieterki”. Ogromna popularność animacji sprawiła, że wciąż są produkowane nowe, pełnometrażowe filmy o przygodach najsłynniejszej lalki świata.
Od 19 marca do 8 maja MiniMini+ zaprasza na specjalne weekendowe maratony z Barbie, podczas których dzieci będą mogły obejrzeć jej niesamowite przygody w serii filmów animowanych.