Dzieci z założenia powinny mieć spokojne, beztroskie dzieciństwo, upływające pod znakiem zabawy. I tak być powinno, jednak różnice wynikające ze sposoby wychowywania dzieci obu płci, są naprawdę duże. Równouprawnienie w wielu przypadkach dotyczy jedynie dorosłych kobiet i mężczyzn. A dzieci? A dzieci wychowywane są często w ramach utartych schematów.
Mogłoby się wydawać, że podział na chłopców spędzających swój czas na energicznej zabawie oraz dziewczynek, pomagających mamie w codziennych obowiązkach, to relikt przeszłości. Niestety, jak okiem sięgnąć przez cały świat, w wielu miejscach schemat wygląda bardzo podobnie.
Dziewczynki mają mniej czasu na zabawę a więcej obowiązków
Chłopcy szaleni, ganiający bez opamiętania, by pozbyć się nadmiaru energii. Dziewczynki spokojne, pokorne, przyuczające się od najmłodszych lat do swojej przyszłej roli — żony, matki, gospodyni. Brzmi znajomo? Tak, taka mentalność królowała przez wieki, nie tylko na naszym rodzimym podwórku i w różnych zakątkach świata nadal ma się nieźle. Nowy raport UNICEF pokazuje, że na całym świecie dziewczynki w wieku od 5 do 14 lat poświęcają do 40% więcej czasu dziennie na wykonywanie nieodpłatnie prac domowych, takich jak gotowanie, sprzątanie, opieka nad członkami rodziny i zbierania wody i drewna opałowego. Efekt tego jest prosty do przewidzenia — nierówny podział pracy wśród dzieci, utrwala stereotypy i obciąża od najmłodszych lat kobiety z pokolenia na pokolenie.
Na co jeszcze wskazuje raport UNICEF?
Raport wyszczególnia zajęcia, które dziewczynki wykonują kosztem wolnego czasu na zabawę:
- 43% dziewcząt na całym świecie jest odpowiedzialnych za opiekę nad rodzeństwem,
- 75% dziewczynek na całym świecie pomaga podczas gotowania i sprzątania
- 50% dziewczynek pomaga w zakupach
- 46% w przynoszeniu wody i drewna opałowego do ogrzewania domu
- dziewczęta z Azji Południowej i na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce Północnej, pomiędzy 10 a 14 roku życia spędzają prawie dwukrotnie większą ilość czasu w pracach domowych, od rówieśniczek z innych stron świata.
Już 5 latki zaczynają pomagać aktywnie w domu, by dekadę później wykonywać aż połowę zajęć, jakie były dotychczas udziałem dorosłych. Większość z nich powieli ten schemat w przyszłości, utrwalając stereotypy.
źródło: www.medicaldaily.com