Lifestyle

Zrób sobie przyjemność. Tydzień pierwszy, dzień #7

Katarzyna Troszczyńska
Katarzyna Troszczyńska
16 listopada 2015
Fot. Flickr / CC BY
 

. Zadanie na dziś: rusz się! Wspaniale jeśli uprawiasz sport regularnie – będzie ci łatwiej. Jeśli wciąż odkładasz na „od jutra“ i „od poniedziałku“, to właśnie dziś jest ten poniedziałek, gdy wszystko (mamy nadzieję) się zmieni i nie będziesz już tylko podglądać dziewczyn, które ćwiczą. Jak to zrobić?

  • nie szukaj pretekstów– nawet jeśli masz dziś ciężki dzień. Po prostu wpisz w plan dnia choć półgodzinny wysiłek.
  • zaplanuj tę godzinę. Nie „za chwilę”. Ale już, teraz.
  • nie szalej – to nie musi być skalpel z Chodakowską (choć będzie super) czy godzinny trening na siłowni (choć jeśli planujesz go od dawna– do dzieła). Możesz założyć dres i pójść pobiegać, możesz wybrać się na szybki spacer, w końcu możesz poćwiczyć w domu. Ważne, żebyś zrobiła cokolwiek. I napisz nam koniecznie co to było i jak się czujesz.

Powodzenia! Niech ten tydzień zacznie się dobrze!

P.S Jeśli uprawiasz sport regularnie, prosimy zmotywuj z nami inne kobiety.:)


Akcja „Bądź dobra dla… siebie”

Dołącz do nas i codziennie zrób coś dobrego dla siebie! To może być drobiazg albo marzenie życia. Godzinna w domowej wannie, 5 minut na wypicie kawy bez pośpiechu, czy zapisanie się na siłownię, a może kupno książki dla siebie na wieczór? To zależy tylko od ciebie.

ZASADY:

  1. Redakcja Oh!me codziennie opublikuje wpis pod hasłem akcji „Bądź dobra dla… siebie”.
  2. Aby wziąć udział w akcji, należy w komentarzu do wpisu opublikowanego na stronie ohme.pl dodać odpowiedź na zadanie konkursowe: „Co dobrego dziś dla siebie zrobiłaś?”
  3. Wśród osób, które będą regularnie zamieszczały komentarze z odpowiedziami, wybierzemy odpowiedzi, które najbardziej się spodobają się Jury i nagrodzimy je!
  4. Akcja będzie odbywała się w cyklach tygodniowych (Pierwszy tydzień: 10-16.11.2015). Po każdym zakończonym tygodniu, Jury wybierze Laureatki.
  5. Jedna osoba może wygrać jedną nagrodę.
  6. Nagrody – tydzień pierwszy:
    2 x voucher pielęgnacyjny do kliniki Profemed
    4 x zestaw kosmetyków ufundowany przez debiutującą na polskim rynku, markę francuskich kosmetyków VALCENA

Każdego dnia należy umieszczać komentarze pod aktualnym wpisem – nie przegap naszej zabawy i śledź nas na Facebooku. Zacznij już dzisiaj i napisz w komentarzu do tego tekstu – co dobrego zrobiłaś dziś dla siebie.

Tydzień pierwszy – zobacz wszystkie zadania

 


Lifestyle

Mind Mapping praktycznie, czyli efektywne uczenie się i zapamiętywanie w codziennym życiu

Hanna Strzelecka
Hanna Strzelecka
16 listopada 2015
Mind mapping, to to całkiem prosta metoda zapamiętywania i efektywnego uczenia się.
Fot. Flickr / CC BY
 

Mind mapping, to hasło o trochę tajemniczym znaczeniu, które wielu osobą niewiele mówi. Gdy jednak zajrzymy pod naukowo brzmiącą nazwę, okazuje się, że jest to całkiem prosta metoda zapamiętywania i efektywnego uczenia się, z którą prawi każdy, gdzieś się spotkał. Nie my myślcie, że mind mapping może przydać się tylko w szkole i na studiach.

Notować każdy musi . . .

Dokładnie każda z nas korzysta z ręcznie wykonywanych notatek. Dotyczą one studiów, pracy czy planów. Zapisuje się sprawy o których nie chce się zapomnieć lub pomysły, które mogą z czasem ulecieć z głowy. Zapewne większość z was jak ja sama tworząc notatki zapisuje zdania lub wypunktowuje hasła na kartce lub w telefonie. Problem pojawia się gdy po paru miesiącach widząc hasła nie pamiętam co one miały oznaczać i jaki pomysł się za nim krył. Znacie to? No właśnie, to nie jestem sama. Dlatego w latach 70 dwaj brytyjscy naukowcy Tony i Barry Buzan postanowili poszukać skuteczniejszej metody tworzenia notatek i tak powstały notatki obrazkowe.

Mind mapping, bo takie miano otrzymała ta metoda, to dokładnie notatka w postaci obrazu przypominającego neuronu lub połączone drzewa, opierająca się na bardzo prostej technice rysowania i pisania haseł. Nie wymagają one talentu plastycznego, czy czasu, a jedynie chęć i przekonania. Ale co najważniejsze – są naprawdę skuteczne.

A jak zrobić taką mapę myśli?

Do stworzenia mapy myśli niezbędne są jednak narzędzia takie jak kartka i kolorowe przybory do pisania. W centralnym punkcie kartki należy umieścić symbol tematu notatki, od którego powinny rozchodzić się co najmniej cztery grube promienie, każdy w innym kolorze oznaczające główne idee lub zagadnienia, opisane jednym słowem kluczem. Im więcej szczegółów się dodaje, tym bardziej promienie zaczynają przypominać drzewa z coraz cieńszymi gałązkami, zawierającymi kolejne słowa klucze i rysunki.

Dlaczego właśnie tak?

Sam pomysł tworzenia graficznych notatek, przypomina zajęcia plastyczne dla dzieci. Twórcy tej metody przekonują jednak, że kolory i rysunki mają bardzo ważna znaczenie w procesie zapamiętywania i uczenia się . Zdecydowana większość ludzi to wzrokowcy i najlepiej pamięta się to co można zobaczyć, ponieważ ludziki umysł działa głównie w oparciu o obrazy, dlatego dużo łatwiej jest zapamiętać to co się zobaczy niż usłyszy. Technika ta ma też naukowe uzasadnienie odnoszące się do wiedzy o pracy mózgu. Tworząc tradycyjne notatki posługujemy się głównie lewą półkulą mózgu, natomiast rysując mapę myśli musimy zaangażować również prawą półkulę odpowiedzialną za kreatywność i wyobraźnię.

Po co mi mind mapping? Sprawdź!

Fot. Flickr / INPIVIC Family / CC BY

Ale po co mi mind mapping?

No właśnie, po co to? Jest to bardzo dobre pytanie, bo okazuje się, że metoda ta nie ma tylko zastosowania gdy się uczymy bo czeka nas egzamin, ale możemy ją wykorzystywać w życiu codziennym i zawodowym.

Mapy sprawdzają się w wielu obszarach, ale pierwszym skojarzeniem są dziedziny związane z kreatywnością. Możemy je tworzyć podczas przygotowywania prezentacji, wystąpień publicznych czy pisania artykułów, powieści oraz prac naukowych by stworzyć sobie porządek w jakim chcemy omówić dany temat. Co zaskakujące to kreatywne i nieszablonowe notowanie i myślenie odnajduje swoje miejsce również w dziedzinach ścisłych jak badania i rozwój.

Zwolennicy tej techniki wykorzystują ją również w biznesie podczas kreowania strategii sprzedaży czy marketingu. Za pomocą map myśli dużo łatwiej jest im nie tylko tworzyć pomysły podczas burzy mózgów, ale również poszukiwać oryginalnych rozwiązań problemów czy potencjalnego ryzyka, jakie może zaistnieć podczas tworzenia i realizacji projektu.

Jednak największą zaletą mind mappingu, jest możliwość zastosowania go we wszystkich obszarach wymagających planowania i organizacji. Począwszy od zajęć prozaicznych takich jak zaplanowanie tygodnia, po plany bardziej złożone dotyczące zarządzania czasem czy realizacji celów. Dzięki temu możemy rozłożyć każdy temat na czynniki pierwsze. A wtedy dużo łatwiej jest ogarnąć wszystkie szczegóły wzrokiem i zauważyć błędy, a następnie je poprawić.


Lifestyle

Humanista czy umysł ścisły – jakim typem jest twoje dziecko?

Redakcja
Redakcja
16 listopada 2015
Fot. Materiały prasowe

Niektórzy badacze twierdzą, że preferencje do przedmiotów ścisłych, bądź humanistycznych wykształcają się już w łonie matki. Czy mamy zatem wpływ na to, jakim typem naukowca będzie nasze dziecko? Jak rozpoznać i pobudzać jego zdolności naukowe? Radzą eksperci z platformy edukacyjnej Squla.pl.

Powszechnie znany podział na umysły ścisłe i humanistyczne uwidacznia się w momencie, gdy dziecko zaczyna swoją przygodę z edukacją. Zazwyczaj to zainteresowania dziecka i jego łatwość w rozwiązywaniu zadań z danego przedmiotu, jest argumentem decydującym przy wyborze profilu klasy. Naukowcy przestrzegają jednak przed takim uogólnieniem, sugerując, że inteligencja człowieka jest wieloraka, a każdy z nas posiada takie same zdolności, jednak w różnym stopniu nasilenia.

Jakie wyróżniamy zdolności umysłowe?

Wyróżnia się parę rodzajów zdolności umysłowych, zwanych „inteligencjami”. Jak rozpoznać, które z nich posiada Twoje dziecko?

  1. Inteligencja językowa – dziecko, które ma ją rozwiniętą, wyprzedza rówieśników techniką czytania i pisania. Cechuje go łatwość doboru odpowiedniego słownictwa, którym wyraża swoje myśli. Lubi czytać i chętnie pisze własne opowiadania. Jest to znak, że dziecko ma zadatki na pisarza, dziennikarza, copywritera, scenarzystę, albo PR-owca.
  2. Inteligencja matematyczno-logiczna – rozwiązywanie zadań matematycznych i skomplikowanych łamigłówek przynosi dziecku radość i satysfakcję. Cechuje go spostrzegawczość i umiejętność wyciągania logicznych wniosków. Fizyk, matematyk, inżynier albo makler giełdowy to zawody, w których odnajdzie się najlepiej.
  3. Inteligencja wizualno-przestrzenna – dziecko ma świetną orientację przestrzenną i z łatwością zapamiętuje kształty i obrazy. Fascynują je mapy, globus i sztuka, dlatego wymarzony zawód dla niego to pilot, architekt, grafik albo twórca gier komputerowych.
  4. Inteligencja cielesno-kinestyczna (ruchowa) – dziecko wykazuje się ponadprzeciętną sprawnością fizyczną i umiejętnością koordynacji ruchowej. Jeśli te umiejętności dobrze rozwinie, w przyszłości może zostać sportowcem, tancerzem albo choreografem.
  5. Inteligencja muzyczna – dziecko uwielbia wsłuchiwać się w dźwięki, pragnie nauki gry na instrumentach i ma duże poczucie rytmu. Kompozytor, gitarzysta w zespole, albo producent muzyczny to zawód dla niego.
  6. Inteligencja przyrodnicza – jeśli Twoje dziecko jest wrażliwe na los zwierząt i interakcja z nimi przychodzi mu z łatwością, oznacza to, że ma zadatki na ekologa, weterynarza lub projektanta ogrodów.
  7. Inteligencja interpersonalna – dostrzeganie emocji i pragnień innych ludzi i właściwe ich interpretowanie to znak, że dziecko będzie w przyszłości dobrym nauczycielem, coach’em, terapeutą albo sprzedawcą.
  8. Inteligencja intrapersonalna – pewność siebie, świadomość własnych mocnych stron, słabości i celów to cechy idealnegopolityka,filozofa, psychoterapeuty albo teologa.

Jak podtrzymywać zainteresowania dziecka?

Nie tylko wrodzone umiejętności i zainteresowania dziecka w danym kierunku są gwarancją, że w przyszłości stanie się w niej ekspertem.

Problem pojawia się wtedy, gdy dana dyscyplina wskakuje na wyższy poziom, a niekompetentny nauczyciel, bądź nieodpowiednio dostosowany program nauczania skutecznie zniechęcają dziecko do zgłębiania danej dziedziny nauki – zauważa André Haardt , założyciel platformy edukacyjnej Squla.pl. – Należy wciąż poszukiwać rozwiązań, które wspomogą dziecko w rozwijaniu jego talentów poza szkołą i spowodują, że dany przedmiot stanie się jego pasją, a nie tylko przedmiotem szkolnym, z którego dostaje dobre oceny.

Raport Squli o najmłodszym pokoleniu uczniów „Generacja Z od A do Z” wykazał, że 88% dzieci w wieku od 6 do 12 lat, na ulubioną aktywność szkolną wskazuje zajęcia dodatkowe – wycieczki, wspólne oglądanie filmów, festiwale i konkursy. Dzieci uwielbiają naukę połączoną z zabawą, dlatego wynik ten jest jak najbardziej zrozumiały. Poznawanie sztuki i historii poprzez zwiedzanie Muzeum Narodowego, zasad fizyki i techniki poprzez wizytę w Centrum Nauki Kopernik, albo powtarzanie materiału szkolnego poprzez gry edukacyjne na platformie Squla.pl, sprawią, że dziecięce zainteresowanie daną dziedziną, pozostanie takim w życiu dorosłym.

 


Artykuł powstał we współpracy ze platformą edukacyjną Squla.pl


Zobacz także

12 inteligentnych sposobów na radzenie sobie z trudną teściową

„Nasza miłość to siła!”. Akcja „List do dziecka”

Dobre życie według Elizabeth Gilbert

Dobre życie według Elizabeth Gilbert – autorki bestsellera „Jedz, módl się, kochaj”