Lifestyle

Rok szkolny 2022/2023 – jakie zmiany czekają na uczniów? HiT to nie wszystko

Redakcja
Redakcja
1 września 2022
Rok szkolny 2022/2023
fot. Ivan Aleksic/Unsplash
 

Rok szkolny 2022/2023 właśnie się uroczyście rozpoczął. Uczniowie tłumnie ruszyli do szkół, w których czeka na nich trochę zmian, przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Zajęcia w szkołach zakończą się 23 czerwca 2023 r. Przerwa wakacyjna będzie trwała od 24 czerwca do 31 sierpnia 2023 r.

Wprowadzenie nowego przedmiotu historia i teraźniejszość, zmiany w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa, uproszczenie procedury awansu zawodowego, nowe zawody w szkolnictwie branżowym, zwiększenie liczby specjalistów w szkołach – to tylko niektóre zmiany, które zaczną obowiązywać od 1 września. W nowym roku szkolnym 2022/2023 będą także kontynuowane najważniejsze programy i przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki. Zostanie również ogłoszony konkurs na utworzenie branżowych centrów umiejętności.

Minister Edukacji i Nauki skierował list do dyrektorów szkół, nauczycieli oraz uczniów. Przedstawił w nim kluczowe programy i przedsięwzięcia MEiN związane z unowocześnieniem edukacji oraz zmiany, które obowiązują od 1 września.

Nowy przedmiot w szkole ponadpodstawowej – historia i teraźniejszość

Nowy przedmiot historia i teraźniejszość (HiT) od 1 września 2022 r. zastąpi przedmiot wiedza o społeczeństwie (w zakresie podstawowym) i będzie realizowany w wymiarze 3 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia. Uczniowie szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia) na zajęciach z tego przedmiotu będą poznawać według porządku chronologicznego najważniejsze wydarzenia i procesy zachodzące w kolejnych dekadach II poł. XX w. i początku XXI w. w Polsce i na świecie (w sferze politycznej, społecznej, kulturalnej i gospodarczej). Program przedmiotu obejmuje okres od 1945 do 2015 r. i łączy treści z zakresu historii powojennej z treściami z zakresu wiedzy o społeczeństwie – czytamy na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Zmiany w egzaminach – informacja dla ósmoklasistów i maturzystów

Egzamin ósmoklasisty, podobnie jak w minionym roku szkolnym, odbędzie się w maju. Uczniowie zdawać będą język polski, matematykę oraz z język obcy. Wbrew zapowiedziom nie będzie egzaminu z czwartego przedmiotu.

W nowym roku zmiany czekają też egzaminy maturalne. Do tzw. egzaminu dojrzałości podejdzie pierwszy rocznik uczniów 4-letnich liceów, uczących się wg nowej podstawy programowej, wprowadzonej po likwidacji gimnazjów. Obowiązkowe będą egzaminy na poziomie podstawowym z polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego oraz jednego z przedmiotów do wyboru. Chętni oczywiście będą mogli zdawać je w rozszerzeniu. Powracają też po pandemicznej przerwie egzaminy ustne – z języka polskiego i języka obcego. Maturzystów obowiązywać będzie dłuższa lista lektur na egzaminie z języka polskiego. Wymagane będzie też napisanie dłuższego wypracowania.

Zwolnienia z lekcji WF

Począwszy od tego roku szkolnego trudniej będzie zwolnić ucznia z obowiązku uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego. Chodzi konkretnie o długoterminowe zwolnienia lekarskie, skutkujące np. rokiem nieuczęszczania na lekcje. „Aby zwolnienie zostało zaakceptowane przez nauczyciela, uczeń lub rodzic ucznia będzie musiał przedstawić zwolnienie semestralne albo dłuższe wydane przez lekarza specjalistę. Do tej pory, taki dokument mógł wystawić nawet lekarz rodzinny”.

Pojawiły się też nowe zapisy dotyczące nauki zdalnej

Od nowego roku szkolnego możliwe będzie zawieszenie zajęć w szkołach i placówkach na czas określony w przypadku:

  • zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich i międzynarodowych,
  • temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3.

W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor ma obowiązek zorganizować dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Powinny być one zorganizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.

Gorący posiłek dla każdego ucznia szkoły podstawowej

Na stronie internetowej ministerstwa pojawiła się też informacja o tym, że od 1 września 2022 r. szkoła podstawowa będzie miała obowiązek zapewnienia uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stworzenia im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Korzystanie z tego posiłku będzie dobrowolne i odpłatne, a kwestie ponoszenia kosztów pozostają bez zmian.

Terminy ferii zimowych w roku szkolnym 2022/2023

Ferie zimowe potrwają od 16 stycznia do 26 lutego 2023 r.

  • Pierwsi wypoczynek zimowy zaczną uczniowie z województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego (od 16 do 29 stycznia 2023 r.).
  • W kolejnej turze – od 23 stycznia do 5 lutego 2023 r. – ferie będą mieli uczniowie z województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
  • Od 30 stycznia do 12 lutego 2023 r. będą odpoczywali uczniowie z województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego,
  • a od 13 do 26 lutego 2023 r. z województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego.

„Godziny czarnkowe” – zmiana dla nauczycieli

Nauczyciele będą musieli przeznaczyć dodatkowy czas na obecność w szkole i konsultacje z uczniami bądź rodzicami. Pedagodzy zatrudnieni na co najmniej połowę obowiązkowego wymiaru zajęć spędzą w szkole o jedną godzinę tygodniowo więcej. Natomiast pedagodzy zatrudnieni w mniejszych wymiarze czasu przeznaczą na to godzinę, ale raz na dwa tygodnie” — czytamy w „Super Expresie”.

 


Lifestyle

Wystarczy zrobić tę jedną rzecz, żeby dzień już od samego rana wyglądał inaczej

Redakcja
Redakcja
1 września 2022
samotni rodzice
fot. YazolinoGirl/iStock
 

Rano, kiedy spieszymy się do pracy, a teraz i do szkoły, nasze działania bywają chaotyczne. Trudno w nerwach i pośpiechu, mimo najlepszych chęci, zapanować nad wszystkim – to zrozumiałe. Jest jednak jedna zasada, która w takiej sytuacji liczy się bardziej niż cokolwiek innego.

Chodzi o prostą poranną rutynę, której wprowadzenie znacząco wpłynie na jakość życia właśnie o tej porze dnia i przeniesie się na całą jego resztę. Uwaga, nie chodzi o to, żeby każdy szczegół był tu dopracowany i wszystko perfekcyjne i doskonałe. Nie chodzi o ciągłe sprawdzanie, czy dzieci zapakowały książki, czy mają buty na zmianę i butelkę z wodą, nie chodzi też o upewnianie się, czy zjadły śniadanie i umyły zęby.

Dziecko, wychodząc do szkoły, przestaje być pod naszą opieką. Tracimy je z oczu i nie mamy kontroli nad tym, co się stanie. Ale to nie znaczy, że nie możemy go na to przygotować.

Dla mnie najważniejszą rzeczą jest upewnienie się, że dziecko ma dobry poranek, codziennie. Nie chodzi o to, że codziennie przygotowuję masę atrakcji, niespodzianek, prezentów czy czego tam jeszcze. Chodzi o małe rzeczy. Przykład? Ton, w jakim się do niego odnoszę. Wprowadzanie, czasem ciut wbrew sobie, dobrej atmosfery. Życzliwość, spokój i ciepło – na to kładę największy nacisk. Chcę, żeby dziecko czuło się kochane, akceptowane, zrozumiane i bezpieczne. Chcę, żeby z takim poczuciem opuściło dom i poszło do szkoły i swoich spraw. Wierzę, że to daje mu siłę do stawiania czoła szkolnym stresom, że wie, że może wrócić do bezpiecznego domu, gdzie wszystko będzie dobrze.

Nie zawsze jest to łatwe. Czasem wstaję lewą nogą. Czasem lewą nogą wstaje moje dziecko. Czasem wszystko idzie nie tak – wiadomo. Skłamałabym, mówiąc, że zawsze w doskonałym stopniu udaje mi się przeprowadzić poranek w założony, idealny sposób. Ale przy odrobinie wysiłku, da się to robić naprawdę często.  I, co najważniejsze, ten wysiłek jest tego wart.

Pamiętaj, że jesteś dla swojego dziecka stałym punktem odniesienia i jego wewnętrznym głosem. Jeśli spędzasz cały poranek, krzycząc, żeby  się pospieszyło, szybciej ubierało, natychmiast myło zęby itd., poniesie tę złą energię ze sobą na cały dzień. To może zabrzmieć dziwnie, ale pomyśl o tym: nasz sposób myślenia i energia, od której zaczyna się nasz dzień, przenikają na jego kolejne godziny, do samego końca. Zrób  więc wszystko, co w twojej mocy, żeby stworzyć odpowiedni klimat, robiąc wszystko, co w twojej mocy, aby dziecko poczuło się ciepło i bezpiecznie, zanim wyślesz je w świat.


Lifestyle

14 codziennych produktów, które zwiększają popęd seksualny. Smacznego!

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
1 września 2022
Fot. iStock / sonja lekovic

By poprawić jakość życia seksualnego, warto wypróbować różnych metod zwiększających libido. Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest stosowanie odpowiedniej diety. Jakie produkty spożywcze włączyć do codziennego menu, by zwiększyć popęd seksualny?

Produkty zwiększające popęd seksualny

  • Ginkgo biloba

W medycynie Dalekiego Wschodu uważa się, że ginkgo biloba jest produktem na długowieczność. Substancje aktywne w nim zawarte pomagają zwalczać wolne rodniki, spowalniają procesy starzenia, niwelują procesy zapalne czy wspomagają układ odpornościowy. Miłorząb japoński uznawany jest również za naturalny afrodyzjak. Ginkgo biloba to popularny suplement ziołowy, który można spożywać w wielu formach.

  • Żeń-szeń

Żeń-szeń posiada mnóstwo właściwości zdrowotnych. Pomaga w walce z dysfunkcjami seksualnymi i zwiększa ochotę na seks. Dodatkowo poprawia kondycję organizmu, wzmacnia pracę serca, poprawia samopoczucie i zwalcza stres.

  • Maca

Maca Peruwiańska wpływa na wzrost płodności. Często stosowana jest jako afrodyzjak – zwiększa popęd seksualny, poprawia nastrój i dodaje energii. To doskonałe remedium na objawy związane z zaburzeniami hormonalnymi.

  • Szafran

Ta droga i niezwykle popularna przyprawa to jeden z lepszych afrodyzjaków. Poprawia podniecenie seksualne, rozbudza zmysły i wyobraźnię. Szafran to doskonałe remedium na stres, zły nastrój, lęk i niepokój.

  • Czerwone wino

Czerwone wino spożywane w umiarkowanych ilościach poprawia funkcje seksualne, jednak pite w nadmiarze może mieć negatywny wpływ na libido. Warto pamiętać, że jest również cennym źródłem wapnia, magnezu i potasu.

  • Jabłka

Wierzcie lub nie, ale jabłka mogą mieć pozytywny wpływ na kobiecy popęd seksualny. Jedno z badań wykazało, że kobiety, które spożywały co najmniej jedno jabłko dziennie, cieszyły się lepszą jakością życia seksualnego.

  • Kozieradka

Kozieradka pospolita znana również jako boża trawka czy boże siano wspiera prawidłowy popęd seksualny zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Zwiększa libido, wspiera witalność. Nasiona kozieradki posiadają właściwości wykrztuśne, a tym samym są doskonałym remedium na choroby górnych dróg oddechowych.

  • Czekolada

Jest doskonałym źródłem magnezu, wspiera układ nerwowy, mięśnie i serce. Posiada działanie przeciwzapalne, przeciwskurczowe i przeciwzakrzepowe. Zawarta w czekoladzie teobromina i kofeina poprawiają pracę mózgu i pamięć. Czekolada poprawia nastrój i zwiększa popęd seksualny.

  • Kawa

Kofeina wyostrza zmysły, pobudza i dodaje energii. Kawowy napar z mlekiem kozim, imbirem i cynamonem to jeden z popularniejszych afrodyzjaków na świecie. Kawa zwiększa aktywność seksualną.

  • Miód

Miód posiada szereg cennych właściwości – działa antybakteryjnie, wpływa na metabolizm komórkowy, przyspiesza walkę z przeziębieniem i gojenie ran. Miód uznawany jest za afrodyzjak, który poprawia popęd seksualny i zwiększa potencję.

Zobacz również: Twój popęd seksualny ostatnio osłabł? Powodów może być kilka

  • Truskawki

Uważane są za jedne z bardziej uwodzicielskich owoców. Zawierają duże ilości cynku, który zwiększa libido w szczególności u mężczyzn. Są cennym źródłem przeciwutleniaczy, które zapobiegają procesom starzenia.

  • Banany

Banany są cennym źródłem potasu, magnezu, wapnia, fosforu i jodu. Dostarczają organizmowi szereg witamin np. A, B6, C, E i K. Pomagają w normalizacji poziomu ciśnienia krwi i łagodzą napięcie w żyłach i tętnicach. Banany są cennym źródłem bromelain, które mają pozytywny wpływ na erekcję.

  • Surowe ostrygi

Ponoć Casanova zaczynała każdy dzień od zjedzenia 50 surowych ostryg. Surowe ostrygi, szczególnie z sokiem z cytryny lub z sosem przygotowanym z octu balsamicznego, soku z grejpfruta i drobno posiekanej pietruszki, są przepyszne. Ostrygi uważane są za naturalny afrodyzjak i stosowane są by zwiększyć pożądanie i popęd seksualny.

  • Ostra papryka

Czerwona, ostra papryka jest źródłem kapsaicyny, która poprawia krążenie i zwiększa popęd seksualny. Ostry, charakterystyczny smak odpowiada za wydzielanie endorfin wywołujących uczucie przyjemności.


Zobacz także

Te porady małżeńskie z 1886 roku brzmią bardziej współcześnie niż moglibyście się tego spodziewać

Dr Iliana Ramirez: Bądźcie odważne i zaufajcie intuicji! Prawdopodobnie pozwoli wam podjąć najlepsze decyzje

Myślisz, że nic nie zależy od ciebie? Że nie masz na nic wpływu? Zacznij od siebie!