Czy wiedziałaś, że istnieje coś takiego, jak ekonomia behawioralna? Jest to dziedzina analizy ekonomicznej, w której wykorzystuje się uwarunkowania socjologiczne i psychologiczne w kwestii dokonywania wyborów między innymi przez nas – zwykłych konsumentów. Często podejmujemy decyzje wbrew własnym ekonomicznym interesom, a z powodu różnych uprzedzeń. Silnie wpływają na nas emocje i wskazówki środowiskowe, a także sposób przedstawienia nam opcji do wyboru. Uświadamiając sobie te mechanizmy, możemy opracować lepszy wzorzec myślenia i decydowania.
Shahram Heshmat, profesor nadzwyczajny z University of Illinois w Springfield, od lat zajmujący się między innymi ekonomią behawioralną, uzależnieniami i otyłością, wymienia kilka czynników, wpływających na nasze decyzje zakupowe.
Ileż to razy wróciłaś ze sklepu z nową parą szpilek, których wcale nie potrzebowałaś i właściwie to cię uwierają i nie da się w nich chodzić? A ile razy kupiłaś coś w promocji, choć właściwie i tak tego nie użyjesz? Albo chciałaś mieć coś, co posiada większość twoich koleżanek?
Jak być rozsądnym konsumentem, który świadomie dokonuje wyborów? Jest na to kilka sposobów.
czytaj dalej
Źródło: Psychology Today