Lifestyle

Nie odkładaj zdrowszego życia na „lepszy moment”. 5 kroków do zmiany nawyków

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
21 czerwca 2021
Ola Budzyńska, https://instagram.com/paniswojegoczasu
 

Kiedyś, prędzej czy później, zawsze nadchodzi taki dzień kiedy do głowy wpada myśl „od dziś będę żyć zdrowiej”, a zaraz za nią wkracza panika i uczucie przytłoczenia, bo przecież tyleeee trzeba zmienić. I nasz zapał gaśnie, zanim jeszcze zaczęłyśmy cokolwiek robić, a działania odkładamy na „lepszy moment”…

Czy naprawdę zmiana nawyków jest tak trudna, a zdrowego życia nie da się zorganizować? Oczywiście, że nie! Jak to zrobić w zgodzie ze sobą oraz na miarę swoich możliwości podpowiada Ola Budzyńska, Pani Swojego Czasu, która poświęciła temu tematowi osobny rozdział w najnowszej książce Moniki Ciesielskiej (Dr Lifestyle) „Bez liczenia i ważenia”. Przed Wami pięć kroków, które przybliżą Was do realizacji Waszych postanowień:

  • Zapisuj na bieżące swoje pomysły na konkretne działania

W swoim kalendarzu, planerze lub po prostu na zwykłej kartce zrób miejsce, w którym będziesz na bieżąco (przez kilka-kilkanaście dni) zbierać pomysły na „zmiany na zdrowsze” – miej ją zawsze pod ręką, wiadomo, że zazwyczaj najbardziej kreatywne jesteśmy np. w wannie 😉

  • Weź pod lupę swój dzień

Na chwilę zapomnij o powyższej liście, bo pora przyjrzeć się Twoim nawykom i schematom działania. Przeanalizuj i rozpisz jak wygląda Twój typowy dzień. To pozwoli Ci na realną ocenę Twoich zasobów – czasowych i energetycznych. Przy planowaniu zasada nr 1 to pamięć o tym, że doba nie jest z gumy, a my o godzinie 23 nie tryskamy energią!

  • Czas na decyzję…

… a właściwie dwie. Po pierwsze czas rozprawić się z aktywnościami, które zwyczajnie niewiele Ci dają – czyli zamiast z wypiekami na twarzy śledzić instagramowe relacje znajomych zdecydujesz się w tym czasie np. na przygotowanie posiłku na następny dzień.

Druga decyzja może być problematyczna, bo pojawia się wtedy gdy zwyczajnie nie masz z czego zrezygnować. Wszystko jest potrzebne, fajne etc. Stop – w tym miejscu czas przyjąć do wiadomości, że nie da się robić wszystkiego i coś trzeba odpuścić. Czy jeśli pranie jeden dzień powisi dłużej na suszarce to będzie koniec świata? A może nauka piątego języka obcego nie jest taka niezbędna? Wybór jest Twój!

  • Planuj w swoim ekosystemie

Organizując zdrowy styl życia nie próbuj robić tego w próżni. Każda z nas funkcjonuje w jakimś otoczeniu, które na nie oddziaływuje – i to weryfikuje poczynione założenia. Planując zdrowsze życie przypomnij sobie sytuacja, w których Twój ekosystem wpłynął na realizację twoich celów i dostosuj odpowiednio swoje plany, aby z góry nie skazywać się na porażkę.

  • Pamiętaj o małych krokach

W tym punkcie wracamy do początku niniejszego artykułu, czyli chęci rewolucji w jeden dzień. Metoda małych kroków to podstawa wprowadzania trwałych i skutecznych zmian – tak samo długo jak pracowałyśmy na obecny styl życia, być może tyle samo będziemy z niego wychodzić. Zadbaj o to, aby stopniowo zmieniać swoje nawyki np. od dziś jedz jedno jabłko dziennie albo zamień jedną szklankę słodkiego napoju na wodę – zdecydowanie będzie to prostsze w przyswojeniu niż zarzekanie się, że już do końca życia nie tkniemy kolorowych popitek. To właśnie esencja książki „Bez liczenia i ważenia” – zdrow(szy) styl życia na Twoich zasadach!

Więcej o planowaniu diety znajdziecie tutaj: https://www.paniswojegoczasu.pl/planowanie/planowanie-posilkow/

Piszcie do nas ([email protected]), o tym, co Was boli, z czym sobie nie radzicie, a może właśnie poradziliście i Wasza historia będzie budująca dla innych! Każdy opublikowany list będzie nagrodzony!

Każdy opublikowany list w akcji #30 dni detoksu emocjonalnego” nagrodzony będzie jedną z poniższych nagród:

Książką profesora Rafa Ohme z autografem „Emo Sapiens” lub ” SPA dla umysłu”;

Cognitiv Pro – suplement diety, które wspiera wszystkie najważniejsze ścieżki mózgowe uwalniając w pełni potencjał umysłu;

Zaproszenie od serwisu uPacjenta.pl na kompleksowe badania krwi umożliwiające poszerzoną ocenę stanu zdrowia i umożliwia identyfikację aktualnie pojawiających się stanów chorobowych.


Lifestyle

Prawdy i mity o olejkach CBD! Ekspert wyjaśnia

Redakcja
Redakcja
21 czerwca 2021
Photo by CBD Infos on Unsplash
 

Dyskusje o konopiach od lat budzą wiele emocji. I jak zawsze chodzi o znajomość faktów. Najwięcej emocji budzi tetrahydrokannabinol (THC), dlatego my zajmiemy się  CBD, który najwięcej traci na tej nieznajomości. Czas uporządkować informacje, a pomoże nam w tym Marzena Łasińska, współzałożycielka Instytutu Medican Campus, która jest farmaceutką, ekspertem ds. zastosowania medycznego konopi leczniczej.


Co to jest olejek CBD i jakie jest jego przeznaczenie?

CBD to całkowicie bezpieczny składnik konopi, który naśladuje działanie substancji naturalnie występujących w ludzkim organizmie. W XIX wieku naukowcy odkryli, że każdy z nas ma własny układ endokannabinoidowy, czyli sieć biologiczną rozproszoną w całym ciele. Ta z kolei składa się z receptorów endokannabinoidowych. Układ endokannabinoidowy reguluje wszystkie podstawowe funkcje i schematy działania naszego ciała, w tym: ból, odporność, metabolizm, nastrój, stany zapalne, sen, apetyt, pamięć, neuroprotekcje, rozwój oraz trawienie. Nasz organizm wytwarza naturalne endocannabinoidy, czyli odpowiedniki związków roślinnych z konopi tj. kannabinoidy, które łączą się z receptorami kannabinoidowymi, a zlokalizowane są w centralnym i obwodowym układzie nerwowym.

Receptory kannabinoidowe znajdują się w całym ciele człowieka w błonie wielu typów komórek. Kiedy po zażyciu olejku CBD kannabinoid łączy się z receptorem kannabinoidowym, wysyła sygnał do wnętrza komórki, który powoduje tymczasową zmianę funkcji komórki. Receptory kannabinoidowe działają jak pośrednicy między przestrzenią zewnątrzkomórkową a wnętrzem komórki. Po aktywacji, receptory kannabinoidowe uruchamiają kaskadę, powodując, że komórki zmieniają swoją aktywność i dążą do stanu równowagi w organizmie.

Dlatego konopie działają tak dobrze na wiele dolegliwości i chorób, ponieważ mają bezpośredni wpływ na układ endokannabinoidowy i receptory kannabinoidowe, które występują we wszystkich obszarach naszego ciała, od szpiku kości aż po skórę. Przez to farmakologiczny wpływ CBD daje się odczuć w bardzo krótkim czasie!

Zastosowanie medyczne olejków CBD jest bardzo szerokie. Wspaniale regulują i wzmacniają układ odpornościowy, poprawiają jakość snu, zmniejszają ból (np. migreny czy bóle miesiączkowe) i redukują stany zapalne, zmniejszają lęk, nerwicę i depresję, działają uspokajająco i relaksująco, stymulują wzrost tkanki kostnej, hamują skurcze mięśni, regenerują naskórek i działają przeciwstarzeniowo, zmniejszają objawy chorób skóry takich jak: trądzik, łuszczyca, egzema, wpływają regulująco na gospodarkę hormonalną np. podczas menopauzy. Co więcej, olejki CBD można podawać także dzieciom i zwierzętom.

Gdzie olejek CBD Medican Campus jest produkowany i czy jest legalny?

Nasze produkty są pozbawione substancji THC, są całkowicie legalne bezpieczne i nie uzależniają, a co najważniejsze nie wchodzą w konflikt z prawem. Obecnie produkowane są w Holandii, chociaż konopie uprawiamy w Szwajcarii. Obecnie wprowadzamy niezależną produkcję na teren Polski i już niedługo będziemy produkować konopie w Polsce, posiadając wiedzę i doświadczenie z zaplecza holenderskiego rynku. To co ważne dla konsumentów, to bezpieczeństwo związane z zakupem produktów CBD.

Produkt musi mieć jasną deklarację od GIS, że jest dozwolony do spożycia i nie zawiera substancji THC. Nasze produkty są zarejestrowane jako suplement diety. Niestety większość produktów konopnych CBD w Polsce zawiera znikome ilości substancji THC, która uznawana jest za psychotropową i uzależniającą – mimo również jej szerokich właściwości w medycznym zastosowaniu, co całkowicie mija się z legalnością, w obecnych regulacjach prawnych, ponieważ w produkcie spożywczym lub suplemencie diety nie powinna znajdować się substancja THC. Całkowicie inna jest sytuacja, gdy są wskazania do stosowanie THC w celach medycznych i pacjent to robi z pełną świadomością, posiadając np. informację że po zastosowaniu nie może uczestniczyć w ruchu drogowym.

Obecnie na rynku można zaobserwować duży chaos w przekazie informacyjnym, a konsumenci są bardzo mało świadomi, jakie olejki CBD zażywać. Najlepiej poszukiwać produktów które są zgłoszone do GIS,  suplementów występujących w zaufanych źródłach np.: apteki, sklepy zielarskie, sklepy medyczne, sklepy ze zdrową żywnością.

Czym się różni olejek CBD od leczniczej marihuany?

Przede wszystkim legalnością. Olejek CBD otrzymamy bez recepty, a leczniczą marihuanę tylko na receptę z racji tego, że zawiera substancję THC. Łatwo porównać działanie tych dwóch produktów. Olejek CBD będzie dodawać energii w dzień i poprawiać jakość snu w nocy, regulować apetyt, pobudzać kreatywność, zmniejszać depresję, lęki i nerwicę, a medyczna marihuana oprócz wielu zalet terapeutycznych, ma działanie psychotropowe. Po jej zażyciu będziemy czuć się silnie zrelaksowani lub nawet odurzeni, na tzw. haju. Ponadto usypia, uśmierza ból, pobudza zmysły, węchu, smaku, czucia, ale także zaburza koordynację ruchową i pamięć krótkotrwałą.

Dla kogo Wasz olejek jest przeznaczony i jakie niesie za sobą korzyści?

Wspomagająco olejki konopne CBD (bez THC) może stosować każdy dorosły. Możemy także podawać je dzieciom i zwierzętom. Olejki CBD są polecane gdy: czujemy że w nasza równowaga (układ pokarmowy, oddechowy, hormonalny, centralny nerwowy lub obwodowy) w organizmie została zaburzona lub rozregulowana. Szczególnie polecany jest dla osób, które źle sypiają, narażonych na stres, ze słabą odpornością, alergiami, z chorobami autoimmunologicznym i neurologicznymi, wspomagająco w terapiach nowotworowych, dla dzieci z zaburzeniami koncentracji, sensorycznymi, mowy, ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera, dla osób z zaburzeniami ze spastycznością – na przykład przy stwardnieniu rozsianym lub urazie rdzenia kręgowego, wspomagająco dla pacjentów z chorobą Parkinsona, osób z demencją starczą, cierpiących na PTSD (zespół stresu pourazowego),osób ze stanami lękowymi, depresją, chorobą Hashimoto, nadciśnieniem tętniczym.

Olejki CBD działają znakomicie w terapiach bólu, takich jak migreny, bóle miesiączkowe, bóle przewlekłe, wspomagająco przy cukrzycy. Bardzo łagodzą także skutki menopauzy i hamują starzenie się skóry. Dają naprawdę mnóstwo korzyści, przede wszystkim takich, że nasze dolegliwości zdrowotne łagodnieją i nie są tak uciążliwe w codziennym funkcjonowaniu. CBD pozwala poczuć się bardziej komfortowo we własnym ciele i znacznie wpływa na jakość naszego codziennego funkcjonowania w życiu.

Jakie są przeciwskazania do stosowania olejku CBD?

W szczególności nie powinny produktów stosować:

  • kobiety w ciąży i karmiące piersią, ponieważ nie ma wystarczającej ilości badań oraz nieznany jest wpływ na rozwój dziecka w łonie matki;
  • osoby, które mają nadwrażliwość na kanabinoidy;
  •  jeżeli olejek CBD zawiera terpeny, może wystąpić alergia na terpeny z konopi;
  • jeżeli produkt zawiera nawet znikome ilości THC, jest przeciwwskazaniem dla osób ze schizofrenią, zaburzeniami psychicznymi, chorobą dwubiegunową.

Ponadto CBD może zaburzać metabolizm niektórych leków, dlatego zawsze gdy stosujemy duże ilości farmaceutyków, przyjmowanie CBD należy skonsultować z lekarzem. Ostrożność należy zachować w przypadku każdej suplementacji ponieważ w nadmiarze wszystko może okazać się szkodliwe.

Jak się go stosuje – kiedy, w jakich ilościach, jak często?

Olej z konopi CBD przeznaczony jest do podawania pod język. Substancje aktywne są wchłaniane przez śluzówkę jamy ustnej do krwiobiegu, przez co omijają rozpad w układzie trawiennym i wątrobie. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie popijać i nie połykać olejku lub nie stosować go bezpośrednio z pokarmem, ponieważ wchłonie się on wówczas znacznie słabiej do naszego krwiobiegu. Najlepiej stosować 3 razy dziennie, ale prewencyjnie możemy stosować dwa razy na dobę od 1-3 kropli, a potencjał produktu czyli tzw. moc zależy od reakcji indywidualnych i od tego, czy już wcześniej mieliśmy do czynienia z konopiami.

Niektóre osoby stosują bardzo mało i słabe produkty i szybko obserwują poprawę, a inne potrzebują znacznie większe dawki do zaobserwowania pierwszych efektów, które powinny się pojawić między 3 a 5 dobą od ich zażycia.

Czy olejki CBD uzależniają?

Produkty, które są pozbawione substancji THC, są całkowicie legalne bezpieczne i nie uzależniają. Nie ma także żadnych skutków ubocznych oddstawiennych. Inaczej wygląda sytuacja gdy występuje substancja THC. Mimo tego i tak marihuana wśród toksykologów jest uważana za jedną z najmniej szkodliwych, uzależniających używek.

Marzena Łasińska, współzałożycielka Instytutu Medican Campus


Lifestyle

7 czynników, od których zależy, jak długo będziesz cierpiała po rozstaniu

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
21 czerwca 2021
Fot. iStock/nd3000

Rozstanie jest utratą cząstki siebie, kawałka dotychczasowego życia. Boli. Boli niemiłosiernie. Niektórzy cierpią mniej i zapominają szybciej, z kolei inni nie potrafią pogodzić się ze stratą miesiącami. Od czego to zależy?

7 czynników mających od których zależy, jak długo trwa pogodzenie z rozstaniem

  • Typ osobowości

Jesteś bardzo emocjonalną osobą, która szybko przywiązuje się do innych? W takim przypadku uczucie nie przejdzie ci z tygodnia na tydzień, a pogodzenie się z rozstaniem zajmie ci trochę czasu. Rozstanie zaakceptują szybciej kobiety, którym zakochanie się czy nawet zaprzyjaźnianie się nie przychodzi łatwo. Niełatwo mają też osoby lubiące kontrolować wszystkie  aspekty swojego życia.  Po rozstaniu załamują się, złoszczą.  Często rodzi się u nich chęć przejęcia władzy nad życiem byłego partnera. Nie mają do niego dostępu? Śledzą go na mediach społecznościowych, wypytują znajomych. Zamiast odciąć eksa, wolą się łudzić, że mają wciąż na niego wpływ.

  • Zachowanie dystansu

Rozstanie okazuje się o wiele trudniejsze, jeśli jeszcze przez pewien czas będziesz musiała mieszkać z byłym facetem. Postarajcie się, aby każde z was jak najszybciej znalazło własną przestrzeń. Podobnie, jeśli spotykałaś się z kolegą z pracy. Jeśli to oczywiście możliwe, postaraj się zmienić miejsce pracy. Co z oczu to i z serca, a im większa odległość między wami i im rzadziej się spotykacie – nawet przypadkowo – tym pogodzenie z rozstaniem przyjdzie szybciej.

  • Poczucie własnej wartości.

To, jak czujesz się sama ze sobą, ma ogromny wpływ na proces leczenia. Kobiety spełnione zawodowo i zadowolone z własnego życia szybciej staną na nogi i pójdą dalej. Podobnie te, które czują się atrakcyjne i znają swoją wartość.

  • Jak naprawdę czułaś się w związku

Zadaj sobie pytanie czy związek, który się właśnie zakończył, naprawdę był taki wspaniały? Naprawdę było między wami połączenie dusz i ciał? A może po prostu byliście ze sobą trochę z przyzwyczajenia, trochę ze strachu przed samotnością? Czułaś się spełniona, a może jednak nie byłaś tak do końca sobą? Jeśli okaże się, że tak naprawdę nie było tak idealnie jak starałaś to sobie wmówić, a łzy i smutek przeważały nad poczuciem szczęścia, pogodzenie się z rozstaniem przyjdzie łatwiej.

  • Jak wyglądało rozstanie

Każde rozstanie boli. Jednak największą ranę w sercu pozostawia to nagłe i niespodziewane. A gdy jesteśmy porzucone dla innej kobiety, boli podwójnie, jak nie potrójnie. Jeśli związek zakończył się powolną śmiercią naturalną i oboje od miesięcy podświadomie czekaliście na ten moment, cierpienie nie będzie aż tak duże. Choć na początku boli, to po pewnym czasie przychodzi uczucie ulgi, a ból bardziej okazuje strachem przed nowym niż cierpieniem. Jeśli rozstaniecie się w dobrych stosunkach są szanse, że te ukłucia będą łagodne i być może nawet zostaniecie przyjaciółmi.

  • Kto zakończył związek

Jeśli to ty zakończyłaś związek, przez dłuższy czas możesz czuć się winna. Stopień poczucia winy i zranienia, które odczujesz, uzależniony będzie od kilku czynników. W głównej mierze od tego, czy twój były partner próbował przekonać cię do zmiany decyzji i pozostania przy nim. Jeśli to z tobą zerwano, ważne jest, czy próbowałaś odzyskać partnera, czy zaakceptowałaś, że to koniec. Ten rodzaj akceptacji naprawdę jest do bani, ale jest lepszy dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego.

  • Jak wyglądała twoja przeszłość

Kobiety, które w swoim życiu doświadczyły kilku negatywnych sytuacji, szybciej radzą sobie z rozstaniem. Szybciej stają na nogi. Niestety czasami bywa odwrotnie – osoby, które przeżyły dużą traumę, są nadwrażliwe. Zerwanie może przypomnieć o starych ranach, co sprawi, że gojenie, zabliźnianie się nowych potrwa znacznie dłużej.

A jeśli ból nie ustaje?

Gdy związek zakończył się w bardzo okropny sposób, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie boleć przez dłuższy czas. Kiedy zostaniemy zdradzone przez mężczyznę, którego obdarzyłyśmy zaufaniem i miłością, rozstanie pozostawi głęboką ranę. Często by stanąć na nogi i pójść do przodu potrzebna jest pomoc psychologa, wsparcie bliskich to za mało. Trauma może spowodować silny niepokój i depresję, a także długotrwałe problemy z zaufaniem. Niestety nie ma konkretnego terminu, po upływie którego zacznie mniej boleć. Wszystko uzależnione jest od indywidualnego stanu emocjonalnego.

Jeśli po przebudzeniu, nie zaczynasz myśleć od razu o swoim byłym, to dobry znak. I choć masz go jeszcze z tyłu głowy, zaczynasz realizować plany, spełniać marzenie. Nie będziesz odczuwała negatywnych emocji, gniewu, ani żalu. Zaczniesz myśleć o tym co było, w bardziej neutralny sposób.

 


Zobacz także

promocja w Rossmannie 2+2 gratis na Walentynki

Już dziś startuje nowa promocja w Rossmannie 2+2 gratis – na kosmetyki dla mężczyzn. W sam raz na Walentynki

Egzamin z empatii i bycia razem

Jedz, kochaj i NIE tyj! O tym dlaczego tyjemy z miłości