Go to content

Dziewczynki biorą sprawy w swoje ręce i zakładają Różowy Patrol!

Grupa uczennic ze Szkoły Podstawowej nr 162 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Łodzi postanowiła zrealizować akcję wspierającą dojrzewające koleżanki ze szkoły. W ciągu kilku miesięcy udało im się wyposażyć szkolne łazienki w Różowe Skrzyneczki z podpaskami i innymi potrzebnymi środkami higienicznymi. Dziewczyny zorganizowały także zajęcia z jogi dla uczennic, które doświadczają bólu menstruacyjnego, zainicjowały też dyskusję na temat tabu miesiączki i dojrzewania, i co ważne, włączyły do niej również kolegów ze szkoły. We współpracy z ekspertkami przygotowały również Q&A na temat dojrzewania. A przy okazji, dzięki zabawnym naklejkom, udało
im się również odmienić wygląd toalet dla chłopców.

Ich niezwykły projekt “Ratunku – dojrzewam” otrzymał dwie nagrody, w tym Złoty Grant, w ogólnopolskim konkursie “Projektanci edukacji”, organizowanym przez wydawnictwo Nowa Era.

– Chcemy promować akcję, która ma ogromne znaczenie dla dojrzewających dziewcząt. Nie każda dziewczynka ma szansę być zaopiekowana przez rodziców w kwestii wiedzy o  menstruacji i podstawowych środków higieny. Zależy nam na zapewnieniu środków higienicznych najbardziej potrzebującym, ale i tym które „okres” zastanie nagle w szkole, może pierwszy raz. Chcemy również edukować chłopców, aby młode pokolenie zerwało z tabu menstruacji, która nie jest i nigdy nie powinna być powodem do wstydu – opowiada Agnieszka Przybylak, nauczycielka opiekująca się uczennicami realizującymi projekt.

Zapytaliśmy pomysłodawczynie akcji, jak dorośli powinni rozmawiać z nastolatkami o miesiączce.

Elżbieta Rutkowska, lat 12

Uważam, że miesiączka jest tematem, o którym powinien rozmawiać z nami każdy – im więcej będziemy o niej mówić i więcej się dowiadywać, tym lepiej. Lekcja biologii o dojrzewaniu to za mało, nie przygotowuje nas do tego doświadczenia, a jest ono bardzo stresujące, szczególnie na początku. Chciałabym, żeby osoby dorosłe rozmawiały ze mną o miesiączce swobodnie, żeby chłopcy też byli edukowani – może wtedy przestaliby robić sobie z tego żarty. Oni też mają swoje „strachy dojrzewania”, a wiedzą chyba jeszcze mniej niż my. Potrzebujemy informacji, co trzeba robić w trakcie miesiączki, ale też czego lepiej unikać. Przydałaby się jakaś kampania ze sławnymi nastolatkami, które otwarcie mówią o swoich lękach związanych z dojrzewaniem i miesiączką, może wtedy bardziej bylibyśmy wszyscy z tym oswojeni.

Maja Borowska, lat 15

Miesiączka jest tematem, jak każdy inny. Nastolatkom potrzebna jest wiedza z tego zakresu, bo dotyczy ich bezpośrednio. Moim zdaniem o menstruacji powinno się rozmawiać ze wszystkimi – nie tylko z dziewczynami, ale również z chłopcami. Chciałabym, aby dorośli rozmawiali ze mną bez niepotrzebnego zakłopotania, bo kiedy oni traktują tę wiedzę jako tajemną, czy wstydliwą, to ja również zaczynam się stresować i czuć niekomfortowo. Myślę, że osobom młodszym w szczególności przydają się informacje o tym, jak poprawnie zakładać podpaski lub aplikować tampon. Jeśli chodzi o osoby starsze uważam, że potrzebna jest wiedza na temat tego, co tak naprawdę oznacza miesiączka i dlaczego pojawia się co miesiąc, czy też wytłumaczenie, dlaczego u kogoś miesiączki są bardziej obfite, bądź pojawiają się nieregularnie. Chciałabym, aby przeprowadzane były rozmowy ze specjalistami w tym temacie, również w formule warsztatowej.

Martyna Pawlicka, lat 14

Moim zdaniem o miesiączce powinno się mówić w szkole na lekcji Wychowania do życia w rodzinie, jak i na biologii, ale z nastawieniem na nasze wątpliwości, pytania. Ważne jest również, aby rodzice, szczególnie matki doradzały swoim córkom i rozmawiały o tym, jak dbać o swoje ciało w czasie menstruacji. Chciałabym, żeby dorośli nie przygotowywali się do tej rozmowy. Najlepiej rozmawia się o takich rzeczach spontanicznie. Chciałabym zostać wysłuchana, co ja uważam na ten temat oraz otrzymać rady od dorosłych. Ja i moje rówieśniczki potrzebujemy wiedzieć, jakie figle może płatać nam nasz organizm, co powinno nas zaniepokoić, a co jest normą. Dużo z nas często nie wie, czy to jak postępuje podczas miesiączki jest dobre, więc chciałybyśmy mieć pewność, że wszystko robimy dobrze.

 

Julia Foster-Zielińska, lat 12

Według mnie o miesiączce powinni rozmawiać z nami rodzice, nauczyciel od wychowania do życia w rodzinie. Chciałabym, aby dorośli rozmawiali ze mną o miesiączce w sposób naturalny, bez skrępowania, ściszonego głosu, bo jest to rzecz normalna. Wiedza o miesiączce jest bardzo ważna, ponieważ gdy dostaniemy pierwszy okres możemy być bardzo wystraszone i przyjęte tą sytuacją, nie będziemy wiedziały, co zrobić. Ta wiedza powinna być regularnie poszerzana, nikt nie powinien się wstydzić, że ma miesiączkę.

Lena Górska, lat 15

Miesiączka powinna być dla nastolatków tematem takim jak każdy inny, dlatego właśnie każdy powinien z nami o niej rozmawiać –  nauczyciele, rodzice jak i osoby, które widzimy w mediach społecznościowych. Chciałabym, żeby rozmowy dotyczące menstruacji były
szczere i otwarte, bez niepotrzebnego tabu. Mnie oraz moim znajomym ze szkoły są potrzebne podstawowe informacje dotyczące miesiączki, na przykład takie jak dbać o higienę lub jak się odżywiać w czasie okresu. Moim zdaniem najlepszym sposobem na przedstawienie tej wiedzy jest najzwyklejsza rozmowa. Na godzinach wychowawczych lub wychowaniu do życia w rodzinie oraz na zajęciach organizowanych ze specjalistami. Dobrym sposobem byłoby też podawanie źródeł dzięki którym moglibyśmy się do edukować indywidualnie w sprawach dojrzewania.


Więcej o projekcie “Ratunku – dojrzewam” można przeczytać na stronie internetowej konkursu: Ratunku – dojrzewam! (projektanciedukacji.pl).
***
“Projektanci edukacji” to największy w Polsce konkurs, przeznaczony dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. Konkurs organizowany jest już od 12 lat przez wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. W tym roku, podczas 12. edycji PE, rywalizowali ze sobą uczniowie z 419 szkół. Łącznie
nagrodzono 75 projektów, a łączna pula nagród finansowych wyniosła 81.000 zł.

Uczestnicy konkursu “Projektanci edukacji” cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne od Nowej Ery – czekają na nich liczne materiały merytoryczne, m.in e-booki, webinary i artykuły eksperckie, zgromadzone na dedykowanej stronie internetowej https://projektanciedukacji.pl. Dostępna jest na niej również pełna lista pomysłów nagrodzonych w 1 etapie konkursu.