Tak, jak każdego urzędnika obowiązuje dress code w pracy, tak nie bez znaczenia jest ubiór petenta, pragnącego załatwić swoją sprawę w urzędzie. Okazuje się, że aby wizyta przebiegła pomyślnie, oprócz oczywistych powinności w postaci skompletowania odpowiednich dokumentów i dostarczenia ich na czas, warto dostosować się do kilku prostych reguł w kwestii ubioru. Wówczas istnieje spora szansa, że urzędnik spojrzy na nas przychylnym okiem. Który kolor najbardziej będzie nam sprzyjał podczas wizyty w urzędzie?
Każda barwa niesie ze sobą pewne przesłanie i znaczenie. To właśnie ona jest pierwszą informacją, rejestrowaną przez nasze oko. Dopiero po niej pojawia się kształt, a potem rozmiar. Kolor nie tylko określa usposobienie i charakter, ale przede wszystkim determinuje zachowanie i decyduje o samopoczuciu, a także o tym, jak postrzegamy innych i jak inni odbierają nas. Kolor garderoby więc może nam bardzo pomóc, ale i zaszkodzić. Z jego pomocą można sprytnie zbudować pozytywne pierwsze wrażenie na spotkaniu biznesowym, rozmowie o pracę czy podczas wizyty w urzędzie. Pamiętajmy, że ubiór jest naszą wizytówką i w myśl zasady: „jak cię widzą, tak cię piszą”, powinien być schludny, czysty, w miarę elegancki i nie zwracający na siebie zbytniej uwagi – kluczowa jest tu zatem również kolorystyka garderoby.
Podczas wizyty w Urzędzie Skarbowym lub innej instytucji publicznej lepiej zrezygnować z ostrych, zdecydowanych kolorów na rzecz stonowanych i klasycznych, jak: biel, szarość, granat czy czerń. Pozwalają one wpłynąć na to, jak będziemy postrzegani przez innych. Biel świadczy o konsekwencji, uczciwości i dobrych zamiarach, błękit i granat – o inteligencji, a czerń wskazuje na upór, profesjonalizm i zdyscyplinowanie. Według dr Marka Borowińskiego, autora książki „Doktor Kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu”, ciekawym przypadkiem jest szary, który jest neutralnym kolorem i w odpowiednim jego dawkowaniu – nie ma konkretnego znaczenia i konotacji.
„Gdy wybieramy się do urzędu skarbowego, mając na sobie ubranie w kolorze szarym, nie stawiamy się w żadnym świetle: ani pozytywnym, ani negatywnym, jesteśmy neutralni. – twierdzi autor książki i dodaje – Poprzez taką kolorystykę nie wskazujemy konkretnie na posiadane cechy, zamiary, zaangażowanie i inne aspekty. Połączenie szarości z innymi stonowanymi i zalecanymi kolorami jest neutralne w odbiorze. Warto ubrać się neutralnie, nie wskazując barwą na jakiekolwiek oczekiwania. Neutralnym kolorem jest właśnie szary. Należy jednak uważnie dobierać szarą garderobę i dodatki w tym kolorze, ponieważ nadmiar szarości może wpłynąć negatywnie: świadczyć o braku pewności siebie, ciągłym zmęczeniu, zestresowaniu i negatywnym nastawieniu do otoczenia.
Należy również pamiętać o tym, by strój na spotkanie w urzędzie skarbowym nie odsłaniał zbyt wiele, może to bowiem negatywnie wpłynąć na odbiór naszej osoby przez rozmówcę. Gołe brzuchy, mocno wydekoltowane bluzki, odkryte ramiona czy zbyt krótka spódnica mogą razić, prowokować i onieśmielać, a przez to – wprawić w zakłopotanie.
Dr Marek Borowiński oddaje w ręce czytelnika książkę, która może okazać się kluczem do zrozumienia wartości i znaczenia kolorów w przestrzeni, a także zwiększenia świadomości ich wykorzystywania w otaczającej nas rzeczywistości – zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. „Doktor Kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu” to kompendium wiedzy na temat kolorów – ich pozytywnego i negatywnego wpływu na człowieka i jego otoczenie. W książce znajdziemy wiele wskazówek, dzięki którym możemy korzystniej zaaranżować kolorystycznie przestrzeń, poczuć się dzięki temu lepiej i bardziej komfortowo. Mnóstwo ciekawostek i praktycznych wskazówek na temat kolorów oraz ich wpływu na nasze życie oraz zachowanie. Poznaj magię kolorów, abyś mógł świadomie żyć i się rozwijać.
We wtorek 22 maja o godz. 18:00 w księgarni BookBook przy ul. Hożej 29/31 w Warszawie odbędzie się spotkanie dla czytelników z dr Markiem Borowińskim autorem książki „Doktor Kolor, czyli barwy pieniędzy, szczęścia i seksu”.
O autorze:
dr Marek Borowiński – specjalista od zwiększania sprzedaży oraz Visual Merchandisingu, ambasador marki Toptextil. Jest sędzią międzynarodowym w konkursach na najlepsze sklepy w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w psychofizjologii widzenia – uświadamia i doradza przedsiębiorcom, jak mózg klienta odbiera ich sklep, firmę czy też produkt. Specjalizuje się w zagadnieniach z psychologii koloru i oddziaływania kolorów na konsumentów w różnych miejscach sprzedaży. Swoją wiedzą dzieli się podczas wielu kongresów marketingowych i sprzedażowych. Jest gościem i komentatorem wielu programów telewizyjnych i radiowych, między innymi w: TVN24, DZIEŃ DOBRY TVN, PYTANIU NA ŚNIADANIE TVP, RADIOWEJ TRÓJCE i wielu innych. Na co dzień prowadzi swój autorski program Shop Doctor na kanale Youtube.