Każdego roku na polski rynek trafia aż 14 mln sztuk jednorazowych okularów – zarówno korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Można je kupić w markecie, na bazarze, w aptece.
Mimo że są to rozwiązania wyłącznie awaryjne (czyli takie, które możemy użytkować tylko przez krótki czas, w wyjątkowych okolicznościach), jednak wiele osób korzysta z gotowców nieprawidłowo, a to może skutkować pogorszeniem widzenia i pogłębianiem się wad wzroku.
W ubiegłym roku aż 70 proc. Ankietowanych Polaków przyznało, że nie zbadało swojego wzroku, najpewniej przez strach, spowodowany sytuacją pandemiczną w kraju i na świecie. Jednocześnie, 69 proc. z nich przyznało, że na skutek konieczności przeniesienia pracy w tryb zdalny, ich wzrok uległ pogorszeniu. Pandemia COVID-19 i związane z nią ograniczenia spowodowały, że wiele osób – zamiast skorzystać z usługi badania wzroku i profesjonalnego doboru okularów w salonie optycznym – wybrało szybszy, ale niekoniecznie lepszy sposób, ratując się jednorazowymi okularami z drogerii, apteki czy supermarketu.
Tymczasem, w gotowcach obie soczewki mają najczęściej ten sam rozstaw źrenic, tę samą moc i brak dopasowania do odległości wzrokowej. W konsekwencji tego, użytkując okulary jednorazowe w sposób nieprawidłowy, ryzykujemy nieprawidłową korekcją wzroku i pogorszeniem widzenia oraz samopoczucia. Dlatego tak ważne jest, by okulary – zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne – kupować u optyka zgodnie z receptą specjalisty. To jedyna gwarancja dopasowania ich indywidualnie do potrzeb każdego z nas.
Okulary jednorazowe wykonane są często z nietrwałych (bywa, że także uczulających) materiałów, co powoduje, że ich jakość jest niska, przez co szybko się psują. Ich niewysoka cena powoduje jednocześnie, że kupujemy ich coraz więcej, nie bacząc na to, jak wiele odpadów okularowych generujemy w ten sposób, ponieważ nieużywane, zniszczone okulary, lądują najczęściej w koszu na śmieci i zalegają potem na wysypiskach, zanieczyszczając w ten sposób naszą planetę.
O akcji #SuperMocOkularów
Pomysłodawca kampanii Czas Na Wzrok – Grupa Essilor, wspólnie z partnerskimi salonami optycznymi w całej Polsce, organizują zbiórkę starych, zniszczonych, jednorazowych i nieużywanych już okularów.
Do każdego, oznaczonego specjalną eko ikoną salonu optycznego, których pełną listę możemy znaleźć na stronie internetowej kampanii – https://czasnawzrok.pl/lokalizator/, można przynieść okulary, których nie będziemy już używać, aby w zamian otrzymać super ofertę od optyka – tzw. eko pakiet, czyli rabat na nową, profesjonalnie wykonaną parę okularów, a w niektórych salonach, w których odbywają się badania wzroku, zbadać przy okazji ostrość widzenia.