Zazwyczaj już w niedzielę wieczorem, przemyka nam przez głowy myśl, że oto jutro poniedziałek i znów zaczyna się kierat w pracy. Jedne z nas swoje zajęcie lubią bardziej, inne nie lubią wcale, ale każda chce pracować tak, by się ze wszystkim… po ludzku wyrobić. Bez nadgodzin i bez zabierania papierkowej roboty do domu.
Jeśli do tej pory wbiegałaś do pracy pierwsza, a wybiegałaś jako ostatnia, potrzebujesz lekkiej reorganizacji czasu pracy. Nie po to, by pracować ciężej i więcej, ale bardziej efektywnie.
Jak pracować w rytmie smart?
Tak, możesz wypracować sobie przyzwyczajenia, które pozwolą ci omijać pułapki, marnotrawiące twój cenny czas. Zamiast rozpraszać uwagę przez rzeczy nieistotne i niezwiązane z pracą, wprowadź w życie tych sześć prostych zasad, a szybko zauważysz różnicę.
1. Polub rytuały
Rytuały pomagają uporządkować czas i ułatwiają organizację zajęć. W krótkim czasie wchodzą w krew jako nawyk, określający rytm i kolejność działań. Znajdź swój punkt rozruchowy, który da ci wyraźny sygnał, że nadszedł czas skupić się tylko i wyłącznie na zajęciu. Niech to będzie zaparzenie pobudzającej kawy czy zielonej herbaty w biurze. Rozłóż po swojemu papiery lub przeciwnie, usuń to, co cię rozprasza i czyni niepotrzebny bałagan. Zrobisz tym samym przestrzeń dla nowych myśli i swobodnej pracy. Jeśli lubisz z samego rana wyciszyć się, praktykuj ćwiczenia oddechowe i jogę, co również przybliży cię do większego skupienia i lepszej wydajności podczas pracy.
2. Nie wzbraniaj się przed przerwą
Nawet jeśli jesteś wzorową przodowniczką pracy, pamiętaj, że przerwa została wymyślona również dla takich jak ty! Niech ci się nie wydaje, że skoro od biedy znajdziesz dla siebie ten kwadrans, to wszelkie zaległości wysypią ci się na głowę. Skutek może być odwrotny i wielce pożądany. Skorzystanie z przerwy w ciągu dnia w pracy podnosi wydajność. Jeśli np. pracujesz za biurkiem, gdy wstajesz od niego rozprostowując kości, chronisz oczy przez zmęczeniem i zapobiegasz powstawaniu zakrzepów krwi w nogach. Nawet pięć minut poświęconych na rozprostowanie nóg i złapanie oddechu przywróci jasność umysłu i doda sił do dalszej, bardziej efektywnej pracy. Pamiętaj, że kryzys zazwyczaj dopada po południu, ok. godziny 14-tej, więc wtedy zrób sobie przerwę na coś do przekąszenia (np. orzechy ze zdrowymi tłuszczami, jagody i inne owoce pełne witamin).
3. Trzymaj się priorytetów
Nie zawracaj sobie głowy rzeczami mało istotnymi z punktu widzenia pracownika. Nie rozdrabniaj się niepotrzebnie i wyznacz sobie cele, które musisz osiągnąć każdego dnia. Lista powinna być krótka i skupiać się jedynie na priorytetach. Poprzez ograniczenie listy do np. trzech priorytetów, staje się ona do opanowania i nie przytłacza. Robiąc taki plan i mając go przed oczami, łatwiej będzie ci nie zgubić meritum tego, co musisz zrobić koniecznie.
4. Pokochaj ład i porządek
Jeśli daleko ci do natury pedanta i zdarza się tobie wygrzebywać stosy dokumentów w poszukiwaniu malej karteluszki, zajmij się bałaganem w twoim miejscu pracy. Zlikwiduj go, choć nikt nie wymaga od ciebie, byś pozbyła się wszystkiego z biurka. Zorganizuj przestrzeń, by cię nie rozpraszała, segreguj papiery w organizerach, notki zapisuj w zeszycie, a nie na luźnych kartkach. Kup sobie samoprzylepne karteczki, by informację o upływającym terminie czy super ważnym spotkaniu przyczepić gdzieś na widoku np. w rogu monitora komputera.
Sprawdź, jeśli pracujesz on-line, czy nie masz na pulpicie nieużywanych ikon, starych folderów i niepotrzebnych plików. To, do czego nie będziesz już wracać zarchiwizuj lub wyrzuć. Uporządkuj dokumenty w folderach, zlikwiduj zakładki stron www, które zjadały twój czas spędzany w sieci. Naucz się skrótów klawiszowych, które zdecydowanie przyspieszają i ułatwiają pracę przy komputerze.
5. Szanuj swój czas i bądź off-line
Nie od dziś wiadomo, że internet (a szczególnie portale społecznościowe), to pożeracze czasu. Chcesz tylko rzucić okiem, a przepadasz na pół godziny w sieci. Sytuacja powtarza się drugi i trzeci raz, a ty odkrywasz, że czasu ubyło a zadań wręcz przeciwnie. Wyloguj się ze swoich profili, by nie korciło cię zaglądanie do nich. Wycisz powiadomienia i o ile twoja praca tego nie wymaga, zaglądaj na pocztę i do sieci o określonych godzinach. W krótkim czasie zmiana wejdzie ci w nawyk i nie będziesz marnowała czasu na błahostki, które i tak ci nie uciekną.
6. Bądź asertywna
Zarówno gdy pracujesz w biurze, jak i w domu, nie dawaj się wciągać w pogaduchy koleżankom z działu, znajomym przez telefon, czy niespodziewanym gościom. Nawet gdy ktoś zawraca ci głowę czymś mało istotnym, przeproś i wyjaśnij, że nie masz czasu na swobodną rozmowę. Nie słuchaj plotek i nie dawaj się wciągać w dyskusje. To jest twój czas, który spędzony produktywnie pozwoli ci skończyć pracę o czasie lub szybkiej i wrócić do domu bez zaległości z godzin pracy.
źródło: www.lifehack.org