Go to content

Jak być szczęśliwym w pracy? 5 najważniejszych pytań, które musisz sobie zadać

Fot. Pexels / startupstockphotos.com / picography.co / CC0 Public Domain

Możesz powiedzieć, że czujesz się spełniona w swojej pracy? A może myślisz o jej zmianie? Jest takie powiedzenie, że jeśli będziesz robić to, co kochasz, to w swoim życiu nie przepracujesz ani jednego dnia. Tylko ile z nas może się pod tymi słowami podpisać? Często narzekamy, że mamy już dość, że jesteśmy zmęczone, że gdybyśmy tylko mogły, to rzuciłybyśmy tę pracę w pioruny.  Może warto przyjrzeć się sobie. Odpowiedzieć na pytania, które są istotne z punktu widzenia naszej zawodowej ścieżki i przeanalizować dotychczasową karierę – popatrzeć na nią z kilku poniższych perspektyw.

Jakie są nasze cele zawodowe?

– Podczas analizy zawodowej kariery warto zastanowić się nad  naszymi zawodowymi planami na przyszłość  i  odpowiedzieć sobie na pytanie, co dla nas jest ważne z punktu widzenia zawodowego – tłumaczy doradca kariery  Izabela Łyczko-Reutt. Podkreśla, że warto zapytać siebie: co chcę robić i jak kształtować swoją dalszą drogę zawodową.? Co lubię robić zawodowo, a czego robić nie lubię?  W czym tak naprawdę jestem dobra oraz co mi przychodzi mi z łatwością, lekkością? A co nie jest moją mocną stroną, co jest trudne i czego nie chciałabym się podejmować? Dobrze jest wiedzieć, jakie z powierzonych mi obowiązków czy zadań wykonuję z przyjemnością.

– Takie przyglądanie się swojej zawodowej karierze  pomaga określić w jakim kierunku chcę podążać zawodowo,  jak chcę pokierować swoją ścieżką zawodową. Jakie widzę swoje dalsze kierunki rozwoju zawodowego, czego mi potrzeba? Jakie cele zawodowe chcę zrealizować? Jakie cele są dla mnie  realne, osiągalne? Jakie dostrzegam możliwości? Jak wygląda rynek pracy, sytuacja u mojego obecnego pracodawcy? Co, jak, kiedy i gdzie mogę realizować? – tłumaczy doradca kariery.

Jakie posiadamy kompetencje?

Jeśli chcemy się rozwijać, coś zmienić w swojej pracy, czy też w ogóle zmienić pracę, musimy mieć świadomość swoich własnych kompetencji. – Warto przyjrzeć się sobie. Określić swoje umiejętności, mocne strony i osiągnięcia, a także obszary, które wymagają rozwoju. Spytajmy siebie, co dzisiaj potrafię i wiem, jakie mam kompetencje, czego już się nauczyłam, a co jeszcze mam do nauczenia – zachęca do takiej analizy siebie Izabela Łyczko-Reutt.

Powinniśmy to zrobić, nim zaczniemy podejmować jakiekolwiek kroki, decydować się na zmianę pracy, szukanie określonego rodzaju zatrudnienia. Każde stanowisko, każda rola wiąże się przecież z różną wiedzą, z różnymi kompetencjami. Każde stanowisko to też określone zadania, które mogą się pojawić, a także odpowiedzialności. Dlatego warto wiedzieć, czy będę się w tym dobrze czuć czy też nie.  – Jeśli decydujemy się na zmianę pracy i szukanie nowej, dobrze jest zastanowić się nad tym, w czym jestem mocna, jakie odniosłam sukcesy, co może mnie wyróżniać na tle innych kandydatów na rynku pracy, a także w czym potrzebuję jeszcze wsparcia, szkolenia.

Jakie wartości w pracy są dla mnie istotne?

Trzeba także pamiętać, że każdą osobę motywują różne rzeczy. Każdy z nas będzie czego innego oczekiwał od swojej pracy. Oczywiście najczęściej wspólnym mianownikiem jest potrzeba stabilizacji finansowej i materialnego bezpieczeństwa, w końcu pieniądze są częścią naszego życia. Warto zastanowić się jednak, jakie inne wartości są dla nas ważne do osiągnięcia zawodowej satysfakcji. Co przede wszystkim chcemy realizować zawodowo, jakie z naszych potrzeb zaspokoić.

I tak naprawdę można tu uzyskać wiele różnych odpowiedzi. Bo dla jednych ważna jest atmosfera w pracy, dla innych ścieżka awansu, możliwość realizacji coraz bardziej różnorodnych projektów i rozwój zawodowy. Jedni pragną kreatywności i możliwości tworzenia nowych rzeczy, inni  chcą dokonywać analiz, kalkulacji i prognoz.  Jedni cenią niezależność, inni – duży zakres odpowiedzialności, jeszcze  inni – elastyczność – Najważniejsze, by zapytać siebie, co jest dla mnie ważne, na czym mi zależy, jakie wartości chcę realizować zawodowo, bo to może pomóc  w znalezieniu dla siebie optymalnego miejsca pracy – mówi doradca kariery.

Jakich zmian dotyczących pracy chcemy?

– Czasami bywa tak, że jesteśmy niezadowoleni ze swojej pracy, ale nie zawsze musi się to  wiązać z koniecznością zmiany pracodawcy. Przykładowo, możemy chcieć, by zmianie uległo jedynie kilka elementów naszej pracy, choćby niektóre zadania lub udział w określonych projektach lub chcemy objąć nową rolę: awansować lub przejść do innego działu. Jeśli takie zmiany są możliwe w jakiejś perspektywie czasowej, którą akceptujemy, to wówczas możemy dalej rozwijać się w ramach swojego obecnego stanowiska lub na nowym stanowisku w dotychczasowej firmie i osiągać satysfakcję z pracy – tłumaczy Izabela Łyczko-Reutt, dodając: –  Może też zdarzyć się tak, że niestety takich możliwości  w firmie mieć nie będziemy lub też  będziemy chcieć zmiany branży, w której pracujemy albo kierunku naszego rozwoju zawodowego i zdecydujemy się na wyjście na rynek pracy. Każdą zmianę pracy warto zaplanować. Określić konkretne, osiągalne cele i  to, co mamy do zaoferowania ze swojej strony. Przeanalizować plusy i minusy, szanse i zagrożenia. Ustalić gdzie i w jaki sposób będziemy weryfikować możliwości wewnątrz aktualnej firmy bądź szukać pracy na rynku pracy. Określić jakie działania  i w jakim czasie będziemy podejmować. A potem konsekwentnie realizować poszczególne kroki.

Decyzja o zmianie pracy raczej nie powinna być podejmowana pod wpływem impulsu. Wkurzył mnie szef – rzucam tę pracę w diabły. To nie jest najlepsza droga. Warto przez chwilę chociaż zastanowić się nad swoją decyzją. Czy stać mnie na rzucenie pracy i utrzymam się szukając nowej, czy też wolę zrezygnować z obecnej pracy, jak już znajdę nową? A może pomimo niedogodności chcę jeszcze jakiś czas poczekać i poobserwować co się wydarzy w mojej obecnej firmie? To oczywiście nie przeszkadza zupełnie dokonać analizy rynku pracy. Z rynkiem pracy dobrze jest być zawsze na bieżąco i budować na nim swoją markę. A kiedy podejmiemy decyzję o zmianie, to warto przygotować się do niej, za planować ją i działać.

Gdzie zwrócić się o pomoc, gdy chcemy zmienić pracę?   

Bywa, ze wypadamy z rynku pracy, bo na przykład jesteśmy związani z jedną firmą 10 lat. Zupełnie nie orientujemy się w ofertach pracy, nie braliśmy udziału w procesie rekrutacyjnym od dłuższego czasu. Nie wiemy, gdzie szukać ofert pracy, jak przygotować dokumenty aplikacyjne.

Izabela Łyczko-Reutt podpowiada: – Zachęcam do skorzystania z pomocy doradcy kariery albo coacha. Kluczowe jest to jakie wsparcie chcemy otrzymać.

Po pomoc fachowców możemy sięgnąć, gdy nie wiemy gdzie zmierzamy, gdy chcemy przyjrzeć się posiadanym kompetencjom i zastanowić się, w którym kierunku chcemy podążać, rozwijać swoją karierę. Coaching wspiera w odkrywaniu i rozwijaniu swoich umiejętności, talentów i mocnych stron, poszukiwaniu rozwiązań, ustalaniu i osiąganiu celów.

A jeśli już to wszystko wiemy, natomiast mamy problem z poruszaniem się po rynku pracy, to także możemy skorzystać z pomocy eksperta. Doradca pomoże nam przygotować cv, list motywacyjny, wesprze w planowaniu kariery zawodowej i budowaniu wizerunku na rynku pracy, dokonaniu analizy naszych zawodowych zasobów, określeniu mocnych stron i obszarów do rozwoju. Ponadto może nam pomóc przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, by przejść ją jak najsprawniej. Doradca pomaga również w procesie docierania do ofert pracy. Trzeba pamiętać, że dzisiaj nie wszystkie oferty publikowane są na portalach internetowych.

– Kiedy chcemy zawodowej zmiany, warto przyjrzeć się sobie, swoim zawodowym zasobom, sukcesom, preferencjom, dotychczasowej karierze i zastanowić się jak chcemy ją dalej realizować. Dobrze wiedzieć dokąd się zmierza, co jest dla nas ważne, co da nam poczucie satysfakcji i zawodowego spełnienia, określać realistyczne cele i drogi, jakimi decydujemy się je osiągać. A w realizacji celów pomaga przygotowanie, dobry plan i konsekwencja w działaniu. Dzięki temu możemy kształtować swoją karierę. – mówi Izabela Łyczko-Reutt.

I jak? Poprzyglądacie się sobie zawodowo? Może chcecie dokonać tylko kilku małych zmian, by cieszyć się z tego, co robicie? A może chcecie zdecydować się na większą zmianę?

Izabela Łyczko-Reutt/Arch. prywatne

Izabela Łyczko-Reutt/Arch. prywatne

Izabela Łyczko-Reuttdoradca kariery, coach, trener, HR partner z doświadczeniem zawodowym w obszarach zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania karierą oraz szkoleniach menedżerskich i związanych z rozwojem osobistym. Dostarcza narzędzi z obszaru HR i zarządzania personelem. Pomaga w osiąganiu celów zawodowych, rozwijaniu kompetencji, podnoszeniu efektywności osobistej i satysfakcji z pracy. Prowadzi konsultacje doradcze, coachingi, warsztaty, projekty rekrutacji i selekcji oraz AC. Wspiera zarówno organizacje, jak i klientów indywidualnych, współpracuje z dyrektorami, kadrą menedżerską i specjalistami działów sprzedaży, marketingu, finansów, HR, IT, produkcji, logistyki.