Co wiesz o indeksie glikemicznym? Poznaj go, a on pomoże ci schudnąć

Redakcja
Redakcja
16 maja 2017
Fot. iStock / knape
 

Na pewno słyszałaś o istnieniu indeksu glikemicznego, a jeśli cierpisz z powodu cukrzycy, zapewne wiesz o nim znacznie więcej. Mówiąc ogólnie, umożliwia on uszeregowanie produktów spożywczych, które zawierają węglowodany, w zależności od tego, jak wzrasta poziom glukozy we krwi po ich spożyciu.

Jest on potrzebny, by diabetycy mogli uniknąć zbyt dużego wzrostu glukozy we krwi po posiłku. Jedzenie produktów o niskim indeksie glikemicznym chroni przed hipoglikemią (niedocukrzeniem) i ogranicza napady głodu. Tak więc indeks glikemiczny może być przydatny w procesie chudnięcia.

Indeks glikemiczny — węglowodany pod specjalną kontrolą

Zgodnie z definicją, indeks glikemiczny jest wskaźnikiem, który obrazuje, w jakim stopniu wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu porcji danego produktu, zawierającej 50 g węglowodanów przyswajalnych, w porównaniu ze wzrostem glukozy po spożyciu takiej samej ilości węglowodanów w produkcie standardowym (takim jak np. glukoza). Chodzi o to, że produkty o dużym indeksie glikemicznym (np. piwo, ziemniaki pieczone, frytki, chipsy, biała bagietka, marchewka gotowana, popcorn, arbuz, dynia itp.) są szybko trawione i wchłaniane w przewodzie pokarmowym. A im wyższa wartość IG produktu, tym większy powoduje wzrost glukozy we krwi, a za tym stężenie insuliny. Dochodzi wtedy do nagłego obniżenia poziomu glukozy we krwi, co wywołuje napad głodu i zwiększa apetyt. Z tego powodu z IG korzystają nie tylko osoby cierpiące na cukrzycę, ale i będące na diecie.

Żywność z niskim IG

Białka i tłuszcze nie zwiększają znacznie poziomu glukozy we krwi, dlatego nacisk położony jest na węglowodany (cukry). Mając świadomość, że jedzenie produktów o niższym IG wpływa na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, bez problemu można wybierać produkty, które zapobiegną napadom głodu. Dzięki temu łatwiej osiągnąć dobre efekty, będąc na zrównoważanej diecie.

IG<50 = produkty o małym IG (te należy wybierać przy układaniu codziennego jadłospisu) — np. warzywa zielone, pomidor, marchewka surowa, cukinia, czosnek, świeże morele, makaron sojowy, makaron al dente, chleb żytni pełnoziarnisty i inne.
IG 55–70 = produkty o średnim IG (od czasu do czasu) — np. brzoskwinie z puszki, ketchup, musztarda, sushi i inne.
IG >70 = produktu o dużym IG (sporadycznie) — np. banany dojrzałe, kakao słodzone, kasza manna, majonez, miód, mleko tłuste, pizza i inne.

Należy pamiętać, że im bardziej rozdrobniony lub rozgotowany produkt, tym większy jest jego indeks glikemiczny: marchewka surowa ma niski IG, a gotowana duży.

Dieta o zmniejszonej zawartości węglowodanów przyspiesza utratę masy ciała. Poza tym może wpływać na zmniejszenie ryzyka rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, a tym samym na poprawę jakości i długości życia.

źródło: www.womanandhome.com, dieta.mp.plpolki.pl


8 leczniczych właściwości chili. Jest lepsza niż niejeden suplement diety!

Redakcja
Redakcja
16 maja 2017
Fot. iStock / Westersoe
 

W poszukiwaniu produktów, które mają zapewnić długie i zdrowe życie, często sięgamy po egzotyczne nowości lub trzymamy się suplementów diety. Jedzenie może pomóc zachować zdrowie, jednak wśród wielu produktów niełatwo wybrać te naprawdę skuteczne. 

Jednym z niezwykłych produktów jest uwielbiana przez koneserów mocno przyprawionego jedzenia papryczka chili. Jej mocno pikantny smak nie tylko zaostrza potrawy, ale wpływa na jej niezwykłe właściwości. A wynikają one z zawartości wielu składników odżywczych oraz substancji leczniczych.

8 leczniczych właściwości chili 

1. Działa przeciwzakrzepowo

Zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi, które prowadzą do zatorów w układzie krążenia. W przeprowadzonych badaniach wykazano, że we krwi osób, które zjadły potrawę doprawioną chili, zauważono znaczny, choć przemijający efekt przeciwzakrzepowy. Jednak gdy dodaje się chili do niemal każdego posiłku, sprzyja to regularnemu oczyszczaniu naczyń krwionośnych z zakrzepów.

2. Odchudza

Otyłość to choroba cywilizacyjna, która doskwiera wielu osobom. Co prawda sama papryczka nie odchudzi z wielkiej nadwagi, ale ma dobry wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Wynika to z  obecności kapsaicyny, która podnosi temperaturę ciała oraz wydziela do układu krwionośnego adrenalinę. To z kolei podkręca przemianę materii, regulując metabolizm tłuszczów w organizmie. Ponadto kapsaicyna zwiększająca uczucie sytości, co zapobiega przejadaniu się.

3. Regeneruje i wzmacnia organizm 

Zawarte w niej witaminy odżywiają organizm, a także działają antyoksydacyjnie. Duża zawartość witaminy C sprzyja również wzmocnieniu odporności organizmu i walki z infekcjami.

4. Obniża poziom cholesterolu

W badaniach przeprowadzonych na myszach, którym podawano  w odpowiednich dawkach kapsaicynę, stwierdzono zahamowanie produkcję cholesterolu w wątrobie i zmniejszenie jego stężenia we krwi, nawet przy spożyciu produktów bogatych w ten związek.

5. Może zapobiegać rozwojowi cukrzycy

Spożywanie dużej ilości kapsaicyny może powodować niszczenie niektórych neuronów, zapobiegając zapaleniu trzustki i rozwojowi cukrzycy. Do takiego wniosku doszli kanadyjscy naukowcy, choć badania przeprowadzono jedynie z udziałem myszy.

6. Chroni układ pokarmowy

Chili zawiera sporo błonnika pokarmowego, który wpływa na prawidłową pracę jelit. W dodatku kapsaicyna podana w dużym stężeniu może zapobiegać wzrostowi bakterii Helicobacter pylori, a tym samym stanowić istotną pomoc w walce z wrzodami żołądka.

7. Przeciwdziała nowotworom

W papryczce chili pokładają nadzieje naukowcy z uniwersytetu w Nottingham. Przeprowadzili oni badania, podając zwierzętom kapsaicynę. Doszli do wniosku, że wyszukuje ona komórki rakowe, zapobiegając ich podziałom. Naukowcy mają nadzieję, że kapsaicyna może być skuteczna w walce z nowotworami u ludzi, nie zagrażając jednocześnie zdrowym komórkom organizmu.

8. Pomaga w przeziębieniu

Chili poza tym, że sprzyja odporności i pomaga w walce z infekcjami, oczyszcza również drogi oddechowe w przeziębieniach, działając rozgrzewająco i drażniąco na błony śluzowe.

źródło: kobieta.onet.plwww.poradnikzdrowie.plbonavita.pl


Konkurs „Podróż za jeden uśmiech”

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
16 maja 2017
Fot. iStock / wundervisuals

Kochacie podróże? A takie, które sprawiają, że nie możecie przestać się uśmiechać? Już niedługo wakacje, ale zanim wyruszycie w swoją podróż za jeden uśmiech, powspominajcie z nami odrobinę. Napiszcie nam o swoich wyprawach – tych bliskich i tych dalekich. Tych, które sprawiły, że uśmiechaliście się do siebie jeszcze długo po ich zakończeniu, tych, które kosztowały niewiele więcej niż  jeden uśmiech.

Dzięki gabinetom stomatologicznym Uśmiech Zdrowia, zwycięzca naszej zabawy, na te wakacje będzie mógł zabrać wyjątkowo dopieszczony uśmiech!

Zasady:

  1. Aby wziąć udział w Konkursie należy napisać w komentarzu do tego artykułu o swojej  niezwykłej podróży, która kosztowała niewiele więcej niż uśmiech.
  2. Za moment dokonania zgłoszenia Konkursowego w sposób określony w ust. 1 uważa się moment, w którym zgłoszenie zostanie zapisane na platformie do komentowania.
  3. Jedna osoba może przesłać tylko jedną  odpowiedź. W przypadku udzielenia większej liczby odpowiedzi Organizator weźmie pod uwagę podczas rozstrzygania konkursu pierwszą nadesłaną wiadomość.

Zadanie konkursowe:

Napisz nam o swojej najpiękniejszej podróży, która kosztowała niewiele więcej niż uśmiech. To wcale nie muszą być ekskluzywne wakacje za granicą, czy podróż stopem przez Europę. Czasem największy uśmiech rodzi się na rowerowej wycieczce albo podczas spontanicznego wypadu „za miasto”.

Odpowiedzi należy dodawać w komentarzach do tego artykułu.

Nagrody:

1 x Voucher na zabieg czyszczenia zębów: scaling, piaskowanie oraz fluoryzacja w gabinetach stomatologicznych Uśmiech Zdrowia w Warszawie

logo_usmiech_zdrowia

 

Białe i zdrowe zęby dodają nam pewności siebie i sprawiają, że częściej się uśmiechamy. To dzięki ładnemu i olśniewającemu uśmiechowi jesteśmy bardziej pewni siebie i przyciągamy do siebie ludzi – sprawiamy wrażenie bardziej otwartych, wesołych. Dobry humor i otwartość na świat oraz ludzi to przepustka do udanej podróży. Czego jak czego, ale uśmiechu podczas podróży nie można nam zabraknąć. Zadbajcie więc o tę „przepustkę”. W jaki sposób? Wystarczy sprawić sobie prezent w postaci jednego z profilaktycznych czy też estetycznych zabiegów stomatologicznych. A dokładniej, sprawiać sobie takie prezenty systematycznie, bo tylko regularność w dbaniu o higienę jamy ustnej daje pożądane efekty.

Gabinet stomatologiczny Uśmiech Zdrowia_1

Efekt białych i ładnych zębów – oczywiście, jeżeli nasze zęby są zdrowe – jest możliwy do osiągnięcia między innymi dzięki systematycznym profilaktycznym zabiegom stomatologicznym, takim jak scaling, czyli profesjonalne usuwanie osadu i kamienia nazębnego (przy użyciu lasera diodowego), piaskowanie (kolejny etap zabiegu higienizacyjnego, polegający na usunięciu wszystkich osadów i przebarwień np. z kawy, czy papierosów znajdujących się na zębach) i fluoryzacja (zapobiega próchnicy).

Konkurs trwa od 16.05.2017 do 29.05.2017 roku. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie internetowej Oh!me do dnia 09.06.2017 roku.

Regulamin konkursu dostępny jest tutaj.


Zobacz także

Sygnały ostrzegawcze, które wysyła twoja skóra (i których nie powinnaś ignorować)

Niech twoje dziecko stanie się Atopowym Bohaterem!

Wiosenny plan treningowy, czyli adios kilogramos!