Lifestyle Zdrowie

Co się dzieje z twoim ciałem, kiedy nie wychodzisz z domu

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
25 stycznia 2021
Fot. iStock
 

Zimno, mokro i nieprzyjemnie. Aż się nie chce wyjść z domu. Lockdown i ograniczenie kontaktów również nie sprzyjają zimowym spacerom. A jednak, powinniśmy się na nie decydować jak najczęściej. Jeśli całymi dniami przybywamy w zamkniętym pomieszczeniu, nie wychodząc nawet na półgodzinną przechadzkę lub do sklepu po chleb, nasz organizm natychmiast odczuwa poważne deficyty, co nie pozostaje bez wpływu na zdrowie psychiczne i fizyczne. Zdarzyło się wam nie wychodzić z domu przez kilka dni? Koniecznie przeczytajcie poniższy tekst.

Utrata formy fizycznej

Nie ma wątpliwości, że będąc w domu, mniej się ruszasz: pracujesz zdalnie przy biurku, a czasem nawet prosto z łóżka. Wraz z pandemią wzrosła tendencja do polegiwania w ciągu dnia, a siedzący tryb życia stał się jednym z naszych głównych problemów. „Wiemy, że 30 minut ćwiczeń fizycznych dziennie może zmniejszyć ryzyko raka, chorób układu krążenia lub choroby Alzheimera o 40%” – podkreśla francuski kardiolog, Frédéric Saldmann. Endorfiny wpłyną pozytywnie na nasze samopoczucie, ruch wzmocni układ odpornościowy, który będzie lepiej chronił nas przed każdym rodzajem infekcji.

Ciągłe przebywanie w domu nie pozostanie bez wpływu na twoją sprawność fizyczną, narażając cię na ryzyko przyrostu masy ciała. Matematyka jest prosta: „Tyjemy, bo jemy, ale nie spalamy kalorii, bo się nie ruszamy” – wyjaśnia kardiolog. Dodatkowo, odczuwając ciągły niepokój i brak bezpieczeństwa, niektórzy z nas mogą mieć skłonność do podjadania, aby zrekompensować sobie ów stres…

Zakłócony sen

„Lockdown i praca zdalna sprawiają, że tracimy dwa synchronizatory snu: naturalne światło i aktywność fizyczną”, twierdzi Philippe Beaulieu, lekarz zajmujący się zaburzeniami snu. W ciągu dnia poziom oświetlenia jest niewystarczający, a bez porannej ekspozycji na naturalne światło organizm traci swoje „punkty orientacyjne”. W rezultacie mogą pojawić się zaburzenia snu, od zwykłej bezsenności po przesunięcia fazowe. Stąd tylko krok do „błędnego koła letargu” – kontynuuje lekarz. Innymi słowy, im mniej robisz, tym mniej… chcesz robić.

„Mamy naturalną skłonność do nie wychodzenia z domu, z którą musimy walczyć. Ważne jest, aby nie odpuszczać i trzymać się ustalonego harmonogramu” – radzi Philippe Beaulieu. Jeśli nasz sen zacznie się pogarszać, nie będzie już w stanie prawidłowo wypełniać swojej roli „przetwarzacza emocji”.

Nieustanne ruminacje

W domu jesteśmy sami z naszymi myślami, tymi mniej lub bardziej szkodliwymi „Zamknięci w czterech ścianach miewamy tendencję do ciągłego analizowania, negatywne myśli będą zapętlać się w naszym mózgu jak zacięta płyta”, analizuje Christophe Haag, psycholog społeczny. Te pesymistyczne myśli stają się wręcz obsesyjne. Obciążają nas psychicznie i mogą prowadzić do stanów depresyjnych.

Nie wychodząc z domu mocno odczuwa się nudę. Silne jest w nas wrażenie prowadzenia monotonnego, powtarzalnego, nieciekawego życia. „Chociaż nuda może być dobra i pozwala dowiedzieć się więcej o sobie poprzez introspekcję, staje się zła, kiedy odczuwamy ją notorycznie” – mówi Haag. Ta długotrwała nuda będzie następnie przyczyną nowych manii, w niektórych przypadkach obgryzania paznokci, drapania skóry lub  skubania brwi. Może nawet prowadzić do wystąpienia zaburzeń odżywiania u tych, którzy jedzą, aby zrekompensować sobie brak działania i brak ruchu.

Odrzucenie społeczne

Izolacja społeczna zwiększa poczucie odrzucenia przez innych, co jest jednym z naszych największych społecznych lęków. „Aby być zdrowym psychicznie, trzeba być otoczonym innymi, dzielić się z nimi, mówi Frédéric Saldmann. Samotność szkodzi zdrowiu ”. Bycie społecznie izolowanym aktywuje ten sam obszar w mózgu, który jest aktywowany, gdy się zranisz. Bycie samotnym przez długi czas jest więc podobnym odczuciem do prawdziwego bólu fizycznego.

Pamiętajmy zatem, by codziennie choć na kilkadziesiąt minut wyjść z domu, przewietrzyć się, porozmawiać z kimś, wystawić twarz do słońca. Dbajmy o siebie!


Na podstawie: lefigaro.com



Lifestyle Zdrowie

Dieta bananowa 3,7 i 30-dniowa. Czy warto po nią sięgnąć?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
25 stycznia 2021
Dieta bananowa - 3,7 i 30-dniowa, zasady, zalety
Fot. iStock/Dieta bananowa

Dieta bananowa to jedna z diet, których podstawą są owoce. W tym przypadku prym wiodą banany, a im krótsza dieta, tym bardziej restrykcyjne zasady. Dieta bananowa dostępna jest w trzech wariantach  – 3, 7 i 10 dni, dzięki którym można uzyskać różne efekty. Na czym dokładnie polega dieta bananowa, jakie ma wady i zalety?

Dieta bananowa — skąd wziął się ten pomysł?

Dieta bananowa opracowana została w Japonii, a z czasem zyskała popularność także poza jej granicami. Należy przy tym zaznaczyć, że dieta bananowa dedykowana jest osobom zdrowym, które chciałyby pozbyć się niewielu kilogramów w krótkim czasie. Ponieważ oczekiwania bywają różne, opracowano plan diety bananowej na 3, 7 i 30 dni stosowania.

Fot. iStock/Dieta bananowa

Warto przy tym wiedzieć, że banany są dobrym źródłem witamin A, C, E, K oraz witamin z grupy B. Dostarczają również składniki mineralne takie jak: potas, magnez, fosfor, wapń, a także błonnik i beta-karotenu. Są kalorycznymi owocami, ale wysoka zawartość białka roślinnego hamuje uczucie głodu, co jest ważne dla pokonania chęci podjadania.

Mimo że banany są zdrowymi owocami, długotrwała dieta oparta wyłącznie lub przede wszystkim na nich, może okazać się szkodliwa dla zdrowia. Najlepiej przed podjęciem diety skonsultować taką konieczność z lekarzem.

Dieta bananowa 3,7 i 30-dniowa — zasady

Najważniejsze jest ograniczenie kaloryczności posiłków. Dieta bananowa zakłada, że dzienna kaloryczność posiłków nie może dostarczać więcej, niż 1000 kcal.

Dieta bananowa - 3,7 i 30-dniowa, zasady, zalety

Fot. iStock/Dieta bananowa

Dieta bananowa 3-dniowa

Jest najbardziej rygorystyczną wersją diety opartej na bananach. Jadłospis jest bardzo okrojony, ponieważ każdego dnia można zjeść tylko 3 banany i wypić 3 szklanki mleka, w międzyczasie popijając 2-3 litry niegazowanej wody mineralnej. Dzięki tak rygorystycznemu podejściu można zauważyć po 3 dniach 3 kg mniej na wadze. Planując przeprowadzenie 3-dniowej diety bananowej warto wziąć pod uwagę to, że niska kaloryczność diety może wpływać na brak energii. Dobrze więc przeprowadzić ją w trakcie weekendu, gdy nie ma zaplanowanych aktywności, wymagających zastrzyku energii.

Dieta bananowa 7-dniowa

Wersja 7-dniowa jest znacznie mniej restrykcyjna, w porównaniu do jej krótszej wersji. Przez 7 dni trzy razy dziennie należy zjeść koktajl z banana, jogurtu lub maślanki. Przepis na niego jest bardzo prosty: 1/2 banana, szklanka jogurtu naturalnego (maślanki), do tego łyżeczka naturalnego miodu. Dozwolona jest przekąska między posiłkami — jabłko. Konieczne jest także wypijanie 1,5-2 l wody dziennie.

Dieta bananowa 30-dniowa

Jest ona najmniej rygorystyczną i najdłużej trwającą formą diety bananowej. Na śniadanie należy zjeść wyłącznie banana, popijając go szklanką wody mineralnej. Kolejne posiłki mogą być dowolne, jednak dietetyczne. Kolacja powinna być zjedzona najpóźniej o godzinie 20.00. Należy wykluczyć cukier pod różnymi postaciami, l i alkohol z diety. Sięganie po banany i kontynuowanie niezdrowej, tłustej diety nie da żadnego efektu.

Efekty diety bananowej

Banany są zdrowymi owocami, które pozytywnie wpływają na organizm. Dostarczają energię, poprawiają humor i łagodzą napięcie nerwowe. Dzięki zawartości błonnika poprawiają pracę układu pokarmowego, wspierają dobrą florę bakteryjną w jelitach, co sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Chronią także serce, ze względu na zawartość potasu, a dzięki wapniowi i magnezowi wspierają zdrowie zębów i kości.

Dieta bananowa - 3,7 i 30-dniowa, zasady, zalety

Fot. iStock

Dieta bananowa ma także pewne minusy. Banany są dobrym źródłem energii, ale powinny na nie uważać osoby chorujące na cukrzycę. Owoce te mają wysoki indeks glikemiczny (>60, a bardzo dojrzałe owce nawet > 70), i z tego powodu gwałtownie podnoszą poziom cukru we krwi. Mimo że banany pozwalają zredukować masę ciała, trudno oczekiwać, by restrykcyjna dieta, w dodatku obliczona na kilka dni, dała trwałe efekty. Ubytek masy ciała, który można zauważyć podczas stosowania diety bananowej, wynika z utraty wody w organizmie i nie jest to spowodowane „spalaniem” tkanki tłuszczowej. W ten sposób można uzyskać nieco smuklejszą sylwetkę np. przed ważną uroczystością. Powrót do dawnej, kalorycznej diety po zakończeniu diety bananowej, będzie skutkował powrotem utraconej wagi. Dieta bananowa, jak każda monodieta, może skutkować przy dłuższym stosowaniu niedoborem składników odżywczych.

Jeśli ktoś chce schudnąć więcej kilogramów i na stałe, powinien wybrać inny rodzaj diety i kontrolować stopniową utratę masy ciała. Umiarkowane tempo chudnięcia i utrwalenie zdrowych nawyków żywieniowych pozwolą uniknąć efektu jojo. Warto także wspomnieć, że diety o niskiej kaloryczności (1000 kcal) mogą powodować niedostatek energii do funkcjonowania, w dodatku w dłuższej perspektywie może spowalniać metabolizm i wpływać na powstanie niedoborów żywieniowych.

Banany, mimo że są smacznymi i zdrowymi owocami, nie mogą stanowić podstawy diety przez dłuższy czas.


źródło:  zdrowie.wprost.pl ,fitness.wp.pl

Zobacz także

Pijesz ciepłą wodę z cytryną każdego ranka? Dowiedz się, dlaczego warto wprowadzić ten nawyk do codziennej rutyny

Ilustracje, które pokazują czym jest dla ciebie miłość, kiedy jesteś już dorosły

Jak zadbać o skórę twarzy po zimie?

Wiosenna regenarcja w czterech krokach. Jak zadbać o skórę twarzy po zimie?