Ignorowanie to przemoc. Ciche dni krzywdzą emocjonalnie i niszczą fizycznie

Redakcja
Redakcja
21 listopada 2017
Fot. iStock / sankai
Fot. iStock / sankai
 

Cisza w związku po zwykłej kłótni nie jest niczym niezwykłym. Zazwyczaj po opadnięciu emocji partnerzy znów rozmawiają ze sobą i wraca normalność. Jednak, gdy między dwojgiem ludzi zapada długotrwała cisza i niszczący dystans, generowane są nowe problemy. Czasem cisza, ignorowanie, stosowane jest jako kara lub sposób kontroli nad drugą osobą…

Brak informacji zwrotnej, że to, co robimy jest dobre i potrzebne, jest niczym innym, jak pośrednią formą agresji, wykluczenia.

Ignorowanie — gdy ofiara traktowana jest jak powietrze

Ignorowanie polega na okazaniu obojętności, niezwracaniu uwagi. Ofiara emocjonalnego chłodu czuje się gorsza, mniej wartościowa i odnosi wrażenie, że poniosła klęskę w budowaniu danej relacji. Traktowanie ofiary jak powietrze zagraża poczuciu przynależności i może zdarzyć się w różnych rodzajach relacji — w związku, między przyjaciółmi, w rodzinie lub wśród znajomych.

Ignorowanie może zwiastować początek jakiegoś konfliktu, choć  ofiara może nie być tego świadoma. Odmawianie prowadzenia rozmowy z kimś, puszczanie mimo uszu słów drugiej osoby, unikanie towarzystwa  czy ignorowanie potrzeb, ma na celu sprawić, że ta osoba stanie się niewidoczna. Takie zachowania są bardzo szkodliwe i mogą wynikać z niedojrzałości emocjonalnej, braku inteligencji emocjonalnej lub też zwykłej podłości, jednak to ofiara zawsze ponosi tego konsekwencje.

Emocjonalny chłód rani ciało i duszę

Osoba ignorowana czuje, że nic nie jest warta i że tak naprawdę jej istnienie nie ma żadnego znaczenia. Ludzie traktowani jak powietrze odczuwają przygnębiający smutek i poczucie winy. Można powiedzieć, że taka próba pomijania jest niczym innym, jak wskazanie w sposób pośredni na czyjąś winę lub sposobem oskarżenia. Niestety ofiara nie wie co robi źle, bo brak komunikacji utrudnia zrozumienie sytuacji.

Nie nie ma tu ani krzyku, ani fizycznych razów, ale ignorowanie jest równie szkodliwą formą przemocy, która  powoduje zmiany w mózgu, niszczy poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia. Pojawiają się również objawy fizyczne takie jak ból głowy, problemy z trawieniem, zmęczenie czy bezsenność. Długotrwałe ignorowanie sytuacji może powodować rozwój cukrzycy, nadciśnienia, a także chorób np. serca, ze względu na wysoki poziom stresu, z którym trudno sobie poradzić.


 

źródło: exploringyourmind.comwiecjestem.us.edu.pl


Sprawdź, jakich witamin brakuje organizmowi jesienią najbardziej (i jak je uzupełnić)

Redakcja
Redakcja
21 listopada 2017
Fot. iStock / michellegibson
Fot. iStock / michellegibson
 

Jesień nie zawsze bywa łaskawą dla nas porą roku i zamiast wyczekiwanych złotych liści, przynosi ciężkie chmury i strugi deszczu. Zwyczaj z nastaniem krótszych i chłodniejszych dni, zmniejsza się ochota na wyjście z domu, bo niesprzyjająca aura skutecznie nas do tego zniechęca. 

Niedobór witamin jest bardzo szkodliwy 

Zamykanie się w czterech ścianach i rezygnacja z aktywności fizycznej, a także sięganie po uboższe w witaminy i minerały pokarmy, sprawia, że nasz organizm na tym traci. Mogą pojawiać się częstsze zachorowania na grypę i przeziębienia, spadek energii i nastroju, problemy z pamięcią i z koncentracją, dokuczliwe zmęczenie, pogorszenie się stanu skóry, włosów i paznokci, a także niedokrwistość czy zmniejszenie gęstości kości.

Można jednak temu zapobiec dbając o prawidłową dietę, by nie brakło w niej witamin i mikroelementów. Te składniki są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Witaminy nie tylko wspierają pracę narządów, ale regulują także metabolizm oraz wspierają układ odpornościowy. Niektóre witaminy mogą być magazynowane w naszych ciałach, np. witaminy A, D, E, K, które są rozpuszczalne w tłuszczach, inne witaminy rozpuszczalne są w wodzie i muszą być dostarczane na bieżąco z pożywieniem. Składniki mineralne konieczne są do tworzenia i regeneracji tkanek w organizmie, a także regulują różne procesy w nim zachodzące. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie wytwarzać witamin, nie licząc syntezy witaminy D, dlatego należy dostarczać je cały czas z pożywieniem.

Jakich witamin brakuje nam jesienią i zimą?

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego działania układu odpornościowego, a także w procesie regeneracji tkanek w organizmie. Dużych jej ilości dostarczają kiszonki, owoce cytrusowe, zielone warzywa liściaste (takie jak szpinak, rukola i jarmuż), czerwona papryka, czarna porzeczka, kiszone warzywa.

Witamina A

Witamina A (retinol, beta-karoten, prowitamina A) odpowiada m.in. za poprawne funkcjonowanie wzroku, układu odpornościowego, prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci. Najwięcej roślinnego beta-karotenu znajduje się w szpinaku, marchwi, pomidorach, czerwonej papryce i sałacie, wiśniach, morelach, brzoskwiniach i śliwkach. Można ją znaleźć także w maśle, mleku, niektórych tłustych rybach, wątrobie i podrobach zwierzęcych, jajach, szpinaku czy w marchwi i dyni.

Witamina D

Witamina D określana jest mianem witaminy słońca, ponieważ organizm produkuje ją z cholesterolu, gdy skóra jest wystawiona na promienie słoneczne. Ma duży wkład w poprawne funkcjonowanie układu odpornościowego oraz mocnych zębów i kości. W miesiącach jesiennych i zimowych ilosć słońca jest niewystarczająca, więc by nie dopuścić do niedoboru, należy pić mleko lub spożywać inne przetwory mleczne, tłuste ryby takie jak łosoś czy tuńczyk. Należy codziennie spacerować, szczególnie przy słonecznej pogodzie, nie krócej niż 15 minut.

Witaminy z grupy B

Niedobór witamin z grupy B szczególnie negatywnie odbija się na funkcjonowaniu układu nerwowego. Aby zapobiec ich brakom należy spożywać więcej pokarmów zwierzęcych takich jak orzechy i nasiona, mięso, ryby,  jaja, sery, wędliny, drożdże spożywcze.

Witamina E

Witamina E znana jest głównie jako witamina młodości, ale odgrywa również ważną rolę w komunikacji mózgu z nerwami, które kontrolują mięśnie i refleks. Aby zapobiegać problemom, warto sięgać po kiełki pszenicy, jajka i majonez, podroby, orzechy i nasiona i awokado.

Jak jeść, by witaminy naprawdę nam służyły?

Najprościej jest sięgnąć po świeże pokarmy, z których witaminy i składniki mineralne wchłaniają się najlepiej. Dieta bogata w świeże warzywa, także te kiszone, owoce, produkty pełnoziarniste, ryby, nabiał i mięso, dostarcza najlepszych składników odżywczych.  Nie można zasłaniać się tłumaczeniem, że w końcówce jesieni i zimą nie ma zbyt wielu świeżych produktów, bo nawet mrożonki, których jest w sklepach pod dostatkiem, są bogate w wartościowe witaminy. Należy również pamiętać o tym, że:

  • warzywa i owoce najbardziej wartościowe są  podane w formie surowej, a surówki i sałatki posiadają największą wartość odżywczą chwilę po ich przygotowaniu. Warto dodać do nich oliwę lub olej, które są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
  • jeśli konieczna jest odróbka termiczna warzyw i owoców, należy podgrzewać je jak najkrócej,
  • warzywa i owoce najlepiej spożywać ze skórkami, które zawiera najwięcej cennych substancji odżywczych,
  • podczas przygotowywania posiłków, warto korzystać z opcji gotowania na parze, które zachowuje największą zawartość witamin z grupy B.

źródło: wylecz.to, www.medonet.pl


Kiedy spotykasz jego przyjaciół pierwszy raz. Krótki poradnik towarzyski

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
20 listopada 2017
Mówią, że przyjaźń miedzy kobietą a mężczyzną to fikcja...
Fot. iStock / Petar Chernaev
 

Ta relacja jest już na innym etapie. Właśnie zaprosił cię na spotkanie z przyjaciółmi. Jego przyjaciółmi. Trochę się stresujesz, trochę nie wiesz, jak się zachować. Mamy dla ciebie kilka porad, naprawdę pomocnych.

1. Nie bądź tym, kim nie jesteś.

Bądź sobą. Jeśli udajesz, aby spodobać się innym, nie zrobisz nikomu przysługi, sobie również.

2. Nie przesadzaj z wyobrażaniem sobie, że wszyscy cię oceniają

Pewnie, że są ciebie ciekawi. Ale ty również masz w sobie ciekawość, prawda? Pierwsze wrażenie może być ważne w przypadku miłości twojego życia, ale nie jej znajomych.

3. Nie twórz sztucznego dystansu

Nie musisz ostentacyjnie zaznaczać, że relacje, które was łączą to coś „ważniejszego”.

4. Ale nie staraj się również na siłę zaprzyjaźnić ze wszystkimi

Oni naprawdę NIE muszą cię lubić. Jeśli tak się zdarzy, to dobrze. Ale nic na siłę.

5. Nie rób rzeczy niezręcznych

Zbyt osobiste pytania, dziwne gesty, buziaki na „dzień dobry”, zbyt dużo alkoholu…

6. Nie obrażaj ich

Nawet jeśli żartujesz, przy pierwszym spotkaniu nie znasz jeszcze wystarczająco dobrze ich poczucia humoru.

7. Nie przejmuj się tym, że mają jakiś swój „wewnętrzny język”

Znają się długo, wiele ich łączy. Historie, wyjazdy w których nie uczestniczyłaś. Odpuść i ciesz się ich radnością.

No i – baw się dobrze!

 

 


Zobacz także

Fot. iStock/nd3000

Jaką rolę grasz w związku – dziecka czy rodzica? Dominujesz, czy jesteś pasywny?

Fot. iStock/Massonstock

Co masz w tej walizce, że jest taka ciężka ?! Przebaczyć stare urazy, czyli jak pozbyć się zbędnego bagażu! Zrób to dla siebie!

Realizuj cele, spełniaj marzenia i unikaj tych pułapek - oddalają cię od sukcesu

Realizuj cele, spełniaj marzenia i unikaj tych pułapek – oddalają cię od sukcesu