Związek

Jak zadowolenie ze związku zmienia się w ciągu całego twojego życia?

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
28 marca 2022
fot. jacoblund/iStock
 

Kiedy przychodzą pierwsze kryzysy? Kiedy jesteśmy najbardziej niezadowoleni? A kiedy szczęśliwi, spełnieni i czujemy zadowolenie ze związku? Naukowcy z Uniwersytetu w Bernie w Szwajcarii postanowili przeprowadzić dużą analizę, przyglądając się odkryciom z 95 artykułów z całego świata, aby nakreślić wyraźny obraz trajektorii naszej miłości. Na przestrzeni lat! Co z tego wynikło?

Większość uczestników pochodziła ze Stanów Zjednoczonych, chociaż niektórzy z innych krajów, takich jak Kanada, Niemcy i Chiny. W większości badano związki heteroseksualne. Jakie były wnioski? Naukowcy odkryli, że satysfakcja z relacji sukcesywnie zmniejsza się, kiedy jesteśmy w wieku 20-40 roku życia. Potem, od tego najniższego punktu, zwykle wzrasta aż do 65 roku życia i pozostaje względnie stabilna przez kolejne 10 lat. Najstarsi uczestnicy badania mieli 76 lat.

Kiedy analizowano relacje według długości trwania, schemat był nieco inny. Okazuje się, że pary zwykle stają się mniej zadowolone w ciągu pierwszych 10 lat, ale ich satysfakcja stopniowo rośnie przez następne 20 lat, a następnie bardzo powolnie spada.

 

Dlaczego miłość nie może stabilnie trwać  przez lata?

Dlaczego najmniej zadowoleni jesteśmy z naszych związków w wieku około 40 lat, ale bardziej cieszymy się na emeryturę? Naukowcy oczywiście nie znajdują jednoznacznych odpowiedzi, ale mają kilka pomysłów na wyjaśnienie:

1. Kryzys wieku średniego oznacza dla obu płci – to bilans. Czy aby na pewno podążam z właściwą osobą we właściwym kierunku? Ile już osiągnąłem/ ęłam? Czy czuję się szczęśliwy/ wa? Jeśli do 40. nie osiągnęliśmy tego, o czym marzyliśmy, możemy czuć się rozczarowani. D
latego wtedy jest najwięcej rozwodów!

2. Kiedy mamy 28-45 lat, musimy żonglować pomiędzy: wychowywaniem dzieci, opieką nad starzejącymi się rodzicami, a intensywną pracą. Zazwyczaj już nie starcza nam już często czasu na romantyzm. Niestety najnowsze badania sugerują, że rodzice są mniej zadowoleni ze swoich relacji w porównaniu z partnerami bez dzieci.

3. Po 40 roku życia scenariusz może potoczyć tak, że rozwodzimy się i rozpoczynamy nowy, szczęśliwszy związek. Lub pogodzimy się z dotychczasowym partnerem, bo kiedy dzieci wyjeżdżają na studia, pary ponownie odnajdują seks i przyjemność z bycia razem w tzw. pustym gnieździe. Sprzyja temu fakt, że im jesteśmy starsi, tym bardziej stabilni emocjonalnie. Łatwiej doceniamy bliskich, którzy byli u naszego boku wiele lat.

4. Czas na wnioski: znając już dynamikę naszego zaangażowani w miłości, będzie nam łatwiej przetrwać kryzysy. Jeśli wiemy, że naturalnym procesem jest stopniowy spadek satysfakcji w momencie największego nasilenia wyzwań życiowych, a potem jej wzrost – to warto się tym pogodzić. Nie miotać się w zmianach i poszukiwaniach idealnego partnera.

 

Zródło: greater good magazine

 


Związek

Jak stres wpływa na dietę, a dieta na stres?

Redakcja
Redakcja
29 marca 2022
dieta, stres
fot. Juanmonino/iStock
 

Obecnie większość społeczeństwa żyje w permanentnym stresie. Wielu ludzi dotyka napięcie związane z licznymi obowiązkami i coraz wyżej stawianymi poprzeczkami w niemal każdym aspekcie codzienności. Stan pogarsza pandemia oraz sytuacja polityczna na świecie. Niektóre osoby pod wpływem zdenerwowania zapominają o jedzeniu, a inni wręcz odwrotnie – zaczynają kompulsywnie się objadać. Co ciekawe, odpowiednia dieta może również regulować pracę układu nerwowego. Specjaliści Centrum Leczenia Otyłości Grupa Medyczna tłumaczą jak przewlekły stres może wpływać na nasze odżywianie i wagę oraz jak sobie z tym radzić.

Krótkotrwały stres wywiera pozytywny wpływ na organizm. W kluczowych momentach motywuje nas do działania i podejmowania ważnych decyzji. Problem jednak pojawia się, gdy silne napięcie zaczyna towarzyszyć człowiekowi na co dzień.

Przewlekły stres, a apetyt

W licznych badaniach udowodniono, że przewlekły stres wpływa na to jak się odżywiamy! A to przekłada się w konsekwencji na naszą masę ciała. Ludzie reagują na nadmierne napięcie na dwa sposoby: przestają jeść lub wręcz przeciwnie – zaczynają się objadać. To jak osoba reaguje jest powiązane z jej predyspozycjami i może się różnić w zależności od rodzaju, natężenia, czy czasu trwania stresu. W naszych gabinetach obserwuję, że większą tendencję do „zajadania” stresu mają kobiety, zwłaszcza te długo stosujące diety redukcyjne, czyli takie panie, które
„wiecznie są na diecie”. W organizmie takiej osoby następują zmiany hormonalne – występuje niski poziom leptyny i wysoki greliny, co wpływa na większe pragnienie podjadania, a napięcie jest czynnikiem, który tę czynność uruchamia – mówi dr n. med. Angelika Wałach, właścicielka i fizjoterapeuta z Centrum Leczenia Otyłości Grupa Medyczna.

Także sam stres bezpośrednio powoduje nadmierne wydzielanie kortyzolu, który przyczynia się do zmian energetycznych i przygotowuje organizm do zwiększonego wysiłku. W efekcie, podnosi się stężenie glukozy we krwi, co mózg odbiera, jako naruszenie zmagazynowanych zapasów, dlatego człowiek pod wpływem stresu może potrzebować dostarczać sobie więcej energii niż zazwyczaj. To w stanie permanentnego napięcia może przekładać się w bezpośredni sposób na zwiększenie apetytu i wejście w nawyk objadania się.

Ponadto stres powoduje zwiększenie zapotrzebowania na serotoninę, co z kolei skutkuje podwyższonym zapotrzebowaniem na węglowodany, które są potrzebne do jej syntezy. Człowiek żyjący w stresie i nie radzący sobie z nim może więc częściej sięgać po niezdrowe jedzenie. Napięcie istotnie wpływa również na upośledzenie odczuć smakowych zjadanych posiłków. Z tego powodu później pojawia się uczucie sytości. Jedząc w spokoju, bez towarzyszącego uczucia zdenerwowania, człowiek szybko odczuwa satysfakcję ze spożywanego posiłku. Stresując się, poziom nasycenia się smakiem, a co za tym idzie – satysfakcji z jedzenia, osiąga się później – wyjaśnia mgr Ewa Gajko, dietetyk CLO Grupa Medyczna.

Stres jest też czynnikiem nasilającym insulinooporność która jest zaburzeniem metabolicznym wpływającym na odczuwanie sytości. Z drugiej strony jednak ostry stres może skutkować zahamowaniem apetytu, ponieważ organizm zmobilizowany jest wówczas do szybkich działań i obrony. Ważniejsza jest ucieczka i ratunek, niż pobieranie pokarmu, które zwiększyłoby tylko pracę układu trawiennego. Czujemy wtedy ścisk w żołądku, a nawet mdłości, spowolnieniu ulega również perystaltyka jelit.

Napięcie, a przyrost wagi

Fot. iStock/ereidveto

Badania naukowe wskazują na istotną zależność między przewlekłym stresem, a nadwagą. Jest on jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za epidemię otyłości w XXI wieku. Jak wyjaśnia dietetyk, co ciekawe, paradoksalnie bez względu na to, czy pod wpływem stresu objadamy się czy też przestajemy jeść – oba rodzaje zachowań mogą prowadzić w konsekwencji do wzrostu masy ciała. Przyrost wagi w konsekwencji nadmiernego spożywania pokarmu jest oczywisty. Kilogramów jednak często przybywa również wtedy, kiedy pacjent reaguje na przewlekły stres niejedzeniem. Choć w takiej sytuacji początkowo waga spada, następnie bardzo często stopniowo się ona odbija. Człowiek nie jest w stanie oszukać swojego organizmu, który jest nastawiony na przetrwanie i z nawiązką potrafi zrekompensować sobie braki – mówi specjalistka.

Sama otyłość także potęguje odczuwanie stresu, co powoduje, że osoby na nią cierpiące nawet zdając sobie sprawę z problemu i tak go „zajadają”. Jedzenie jest wówczas zwykle formą kompensacji, sposobem – często wyuczonym – radzenia sobie w trudnych okolicznościach. W takiej sytuacji to błędne koło, z którego trudno wyjść.

Jak temu przeciwdziałać

Kontrola spożywania pokarmu jest procesem bardzo skomplikowanym, a stres wpływa na niego na tylu etapach, że w konsekwencji często trudno zapanować nad tym, co i jak się spożywa. W kontekście tego rodzi się pytanie, jak żyjąc w permanentnym stresie, uniknąć nadwagi i otyłości? Aktywność fizyczna to jeden z głównych sposób radzenia sobie nie tylko z dodatkowymi kilogramami, ale i samym stresem! Osobie zdenerwowanej radzi się, aby „wybiegała” problem. I choć niekoniecznie musi to być bieganie, to rzeczywiście aktywność fizyczna zmniejsza stężenie substancji odpowiadających za reakcja stresowe w organizmie – tłumaczy Ewa Gajko.

Z kolei dr n. med. Angelika Wałach zwraca uwagę na wielowymiarową skuteczność fizjoterapii. Zabiegi z jej zakresu działając relaksująco, pozwalają przeciwdziałać występowaniu stresu, dodatkowo likwidują jego skutki fizyczne takie jak np. bóle głowy czy zwyrodnienia kręgosłupa oraz zapobiegają negatywnym zmianom w układzie ruchu wywoływanym przez nadwagę, która może być spowodowana m.in. przez stres. Fizjoterapia pomaga radzić sobie ze stresem przez stosowanie wielu uzupełniających się zabiegów, w tym masaży relaksacyjnych, leczniczych lub sportowych, fizykoterapii (ze szczególnym uwzględnieniem elektroterapii, ultradźwięków i światłoterapii i kinezyterapii, czyli
gimnastyki relaksacyjnej, która obejmuje m.in. ćwiczenia fizyczne i oddechowe – wyjaśnia ekspert.

Bardzo ważne jest również odpowiednia dawka snu (co najmniej siedem godzin), który również neutralizuje poziom stresu. Utrzymywanie kontaktów międzyludzkich, skupianie się na czynnościach, na które ma się wpływ, ograniczanie używek, kontakt z naturą – to wszystko czynniki, które choć niezwiązane z dietą, mogą wywierać pozytywny wpływ na poziom napięcia, które z kolei może być przyczyną problemów z wagą.

Dieta antystresowa

Stres niewątpliwie wpływa na wybór żywności, ale to co jemy również oddziałuje na pracę układu nerwowego i odczuwanie stresu. Dlatego jedną ze strategii radzenia sobie z nim powinna być odpowiednia dieta. Niektóre produkty zmniejszają poziom kortyzolu i adrenaliny, inne zwiększają poziom serotonin. Istnieje szereg substancji odżywczych o udowodnionym działaniu zmniejszającym niepożądane konsekwencje stresu dla kondycji organizmu.

Jedną z nich jest magnez. Należy dbać o jego poziom, ponieważ jego brak powoduje, że odczuwanie stresu jest większe. Dodatkowo samo napięcie zmniejsza jego poziom. Magnez znajduje się m.in. w orzechach, strączkach, pełnoziarnistych produktach zbożowych i warzywach zielonoliściastych. Bogatym źródłem magnezu są też wody mineralne. Bardzo ważne są też kwasy omega-3. Warto wybierać zwłaszcza te pochodzące z tłustych ryb (łosoś, śledź, makrela, halibut, sardynki, szproty).

Kolejnym elementem, który powinna zawierać anystresowa dieta jest witamina D głównym źródłem witaminy D dla naszego organizmu powinna być synteza skórna. Niestety w naszej szerokości geograficznej, ze względu na kąt padania promieni słonecznych przez większość roku jest ona niewystarczająca, co skutkuje koniecznością suplementacji. Zwłaszcza, że niewiele jest jej również w  produktach spożywczych.
Pożądane są też witaminy z grupy B, które działają pozytywnie na układ nerwowy. Można je znaleźć w orzechach, słoneczniku, strączkach, jajach, awokado czy dyni, dlatego wszystkie te produkty warto wprowadzić do diety. Pewnym wyjątkiem jest witamina B12, która jest obecna wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego weganom zaleca się jej suplementację.

Z innych składników odżywczych warto wymienić tryptofan będący aminokwasem wpływającym na stężenie serotoniny w organizmie. Ma on korzystny wpływ na stężenie tego hormonu w organizmie, przez co wpływa na odczuwanie spokoju psychofizycznego. Tryptofan ma udowodnione działanie zmniejszające stres, a znaleźć go można głównie w mięsie, rybach i nabiale. Uważać należy natomiast z jego suplementacją, ponieważ preparaty mające uzupełniać poziom tryptofanu w organizmie mogą wchodzić w interakcję z różnymi lekami.

Zdecydowanie godne uwagi są też adaptogeny, będące substancjami pochodzenia roślinnego. Związki te łagodzą negatywne reakcje fizjologiczne na pojawiające się bodźce stresowe, zwiększając tym samym tolerancję organizmu na stres. Badania, ale i doświadczenia pacjentek potwierdzają, że środki te rzeczywiście przynoszą długotrwałe efekty. Z najlepiej znanych i przebadanych adaptogenów wymienić trzeba ashwagandhę, różaniec górski i żeńszeń.

Przede wszystkim zmiana zachowań

fot. AlenaPaulus/iStock

Specjaliści od zdrowego odżywiania podkreślają, że aby chroniczny, towarzyszący człowiekowi na co dzień stres nie doprowadził w konsekwencji do problemu otyłości, najważniejsza jest gruntowna i świadoma zmiana zachowań. Ciężko wyobrazić sobie sytuację, w której ktoś zmienia pracę, ponieważ dotychczasowa jest zbyt stresująca. Dlatego wskazana jest raczej zmiana przyzwyczajeń i poznanie sposobów, które pomogą w radzeniu sobie z długotrwałym, destrukcyjnym dla organizmu stresem – mówi dietetyk Ewa Gajko.

Czasem jednak obciążenie psychiczne jest zbyt duże, aby pacjent mógł poradzić sobie z nim sam. Pomocne jest wówczas wsparcie psychodietetyka. Taki specjalista stosuje w swojej pracy różne metody, które usprawniają proces radzenia sobie z problemem i wspólnie z pacjentem wypracowuje odpowiednie dla niego reakcje dietetyczne na długotrwały stres.

Informacje o Centrum:

Centrum Leczenia Otyłości Grupa Medyczna to gabinety dietetyczne stworzone przez zespół doświadczonych dietetyków oraz fizjoterapeutów, którym zależy na dobrym zdrowiu, kondycji, a także samopoczuciu pacjentów. Wiedza i 20-letnie doświadczenie w pracy z tysiącami pacjentów pozycjonują Centrum jako pioniera i lidera w leczeniu otyłości w Polsce. https://clogrupamedyczna.pl/


Związek

Oscary 2022: najpiękniejsze kreacje i najgłośniejsze wydarzenie tegorocznej gali

Redakcja
Redakcja
28 marca 2022

Nie ma większej sceny dla „czerwonodywanowej” mody niż Oscary. Oparte na dekadach hollywoodzkiego blasku wydarzenie, to nie tylko święto kina, to również doskonała okazja do błyśnięcia osobowością, zwrócenia na siebie uwagi (jakimkolwiek) zachowaniem czy w końcu trafienia na pierwsze strony magazynów i serwisów internetowych jako jedna z najlepiej ubranych na Oscarach osób. Jak było w tym roku?

 Czy ktoś jeszcze pamięta zeszłoroczną, pandemiczną galę, która odbyła się na dworcu kolejowym Union Station w LA, wielu artystów nie miała nawet możliwości pojawienia się na miejscu w USA?  Oscary 2022 to przede wszystkim powrót po latach do starej, sprawdzonej formuły z prowadzącym/gospodarzem. Gospodyniami wieczoru zostały aktorki: Wanda Sykes, Amy Schumer i Regina Hall. Niestety gala była skrócona, wycięto momenty wręczania nagród w aż ośmiu kategoriach, w tym dla najlepszego krótkometrażowego filmu aktorskiego.

Najważniejszy czy tylko najgłośniejszy epizod gali? Will Smith wbiega na scenę, żeby uderzyć prowadzącego

Will Smith uderzył Chrisa Rocka po tym, jak komik zażartował z Jady Pinkett Smith. Czy to było ustawione? Nie wiadomo. Wiadomo jednak, że po tym incydencie atmosfera się nieco popsuła…

Will Smith nie wytrzymał po tym, jak komik zażartował z łysej głowy jego żony Jady Pinkett Smith. „Jada, kocham cię, »G.I. Jane 2«, nie mogę się doczekać, żeby to zobaczyć” – powiedział Rock, a aktorka przewróciła oczami. Dlaczego aktor się tak zdenerwował? Cóż, dowcipy z utraty włosów akurat w tym przypadku można było sobie darować. Jada Pinkett Smith zmaga się z ciężką chorobą.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Radio Sintony (@radiosintony)

 

Najpiękniejsze kreacje oscarowej gali 2022. Oto nasza ulubiona 10

Eleganckie, a jednocześnie indywidualne stylizacje, które zwyciężyły tego wieczoru, powinny inspirować miłośników mody na długie lata.

 

Zaczynamy oczywiście od Anny Dzieduszyckiej w sukience od Tomasza Ossolińskiego! Piękna!

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Aktorka (@annadzieduszycka)

Kristen Steward w Chanel

Nominowana do Oscara za rolę księżnej Diany w filmie „Spencer” aktorka Kristen Steward postawiła na stylizację od Chanel.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Vanity Fair (@vanityfair)

Serena Williams w kreacji Chanel

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Serena Williams (@serenawilliams)

Naomi Scott

Zendaya w Valentino Haute Couture

 

Penelope Cruz w Chanel

 

Zoe Kravitz w kreacji Anthony’ego Vacarello YSL

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Vogue Polska (@vogue.polska)

Lupita Nyong’o w kracji domu mody Prada

Uma Thurman w kreacji Bottega Veneta

 

Vanessa Hudgens w sukni Michaela Korsa

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Quién (@quiencom)


Zobacz także

20 sygnałów, że jesteś silną kobietą, która do związku podchodzi zupełnie inaczej

Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie

Zrozumiesz to, co teraz robię, kiedy sama będziesz żoną, a nie kochanką

Seks w ciąży – (prawie) dla każdego!