Go to content

Jak się uwolnić emocjonalnie od pracy, kiedy czujesz, że nie możesz już przestać o niej myśleć

Wydaje ci się, że praca ma w twoim życiu zbyt duże znaczenie? Nie możesz przestać o niej myśleć? Psuje to twoje relacje z bliskimi osobami? Niezależnie od tego, czy chcesz po prostu przestać narzekać na swoją pracę albo szefa czy współpracowników, czy nauczyć się podchodzić do życia zawodowego z większym dystansem, warto popracować nad tym, by oddzielając nieco emocje, pozostać efektywnym i zaangażowanym w to, co robisz.

Kiedy wydaje ci się, że praca zdominowała twoją codzienność, kiedy nie potrafisz już odpocząć od niej w wolne dni, a  problemy i konflikty z biura przenosisz do domu, powodując napięta sytuację, zaczyna się robić niebezpiecznie. Nadszedł moment, żeby przypomnieć sobie, jakie są twoje priorytety.

Jak się uwolnić emocjonalnie od pracy

Spróbuj narzekać trochę mniej

Bo narzekanie tylko nakręca twoje emocje i angażuje bardziej serce niż umysł. Przeszkadza w zdroworozsądkowym podejściu. Zadaj sobie pytanie: dlaczego okazujesz aż takie niezadowolenie, a potem… ustal zasady. Serio. Na przykład dopuść jedynie trzy minuty narzekania na pracę dziennie w domu. I to w określonych godzinach. Jeśli będziesz się tego trzymać, zaczniesz wytwarzać zdrowy dystans między tym, co osobiste, a tym co zawodowe. I oszczędzisz swojego partnera.

Myśl o tym, by pozostać obiektywnym

Pamiętaj, że zawsze będą takie sytuacje, które ci się nie spodobają, zawsze coś cię wyprowadzi z równowagi – w pracy spotykasz różnych ludzi, różne wymagania i okoliczności i różnie na nie reagujesz. Ale aby skutecznie radzić sobie z codziennymi problemami, najpierw musisz w ogóle przyznać, że one istnieją. Nie unikaj tego.  Pamiętaj również, że w pracy nie do końca możesz kontrolować wyników twoich działań, nie na wszystko masz wpływ. Zaakceptuj to, że nawet jeśli dasz z siebie naprawdę wszystko, jakieś siły zewnętrzne przyczynią się do twojej porażki. I nie będzie w tym twojej winy, nie ma sensu tego w nieskończoność roztrząsać.

Strona 1 z 2
Czytaj dalej…

Fot. iStock/millann

1/1 strona 2

Pamiętaj, że jesteś kimś więcej niż pracownikiem

W psychologii istnieje pojęcie zwane samodzielną złożonością. Oznacza to, że na naszą tożsamość składa się wiele aspektów. Uświadomienie sobie tych składowych pozwoli ci lepiej poradzić sobie z takimi przeżyciami jak porażka, stres czy depresja. Ważne jest, aby przyjąć i czerpać wartość z innych ról w swoim życiu, w tym z twoich związków z bliskimi i z twojego hobby. Zaplanuj czas na spotkanie z przyjacielem, zainteresuj się fotografią, naucz innego języka.


Na podstawie: thecut.com