Rusza mobilny gabinet ginekologiczny, który będzie podróżować po naszym kraju. Głównym celem prowadzonej akcji Gedeon Richter Polska jest szerzenie świadomości na temat badań profilaktycznych oraz zapewnienie kobietom dostępu do bezpłatnych badań ginekologicznych. Hasło tegorocznej edycji kampanii – „Powiedz jej o tym” podkreśla jak ważna jest komunikacja związana ze zdrowiem intymnym.
Badania pokazują, że aż 70% Polek i Polaków twierdzi, że rozmowa z bliską osobą pomogłabby przezwyciężyć barierę przed badaniami profilaktycznymi.
Statystyki ciągle nie napawają optymizmem
Raport na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska, zatytułowany „Rozmowy Polek i Polaków o zdrowiu intymnym”, ujawnia alarmujące dane. Ponad połowa ankietowanych kobiet nie poddała się w ciągu ostatniego roku podstawowym badaniom, takim jak USG ginekologiczne czy cytologia. Co więcej, połowa z nich nigdy nie miała wykonanych badań w kierunku chorób wenerycznych. To świadczy o braku świadomości lub bagatelizowaniu znaczenia profilaktyki zdrowotnej.
Najbardziej niepokojące jest to, że 12% mieszkanek wsi zadeklarowało, że w ogóle nie odwiedza gabinetu ginekologicznego. To sygnał, który nie pozostawia wątpliwości – istnieje pilna potrzeba podjęcia działań edukacyjnych i mobilizacyjnych, aby zmienić tę sytuację.
– Brak regularnych kontroli ginekologicznych to niepokojące zjawisko, które obserwujemy od lat. Profilaktyka zdrowia intymnego jest kluczowa z punktu widzenia wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych i skutecznego leczenia. Interwencja na czas, jest w stanie zapobiec rozwojowi poważnych zmian, włączając te nowotworowe, co może być decydujące dla życia pacjentek lub znacząco poprawić ich codzienne funkcjonowanie” – zauważa lek. Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolożka-położniczka.
„Powiedz jej o tym” – przesłanie nie tylko do kobiet, ale i do mężczyzn
Wyniki ankiety jasno pokazują, że naszym zadaniem jest zachęcanie bliskich kobiet do regularnych badań. Co druga Polka przypomina swoim bliskim o konieczności dbania o zdrowie intymne. To przyjaciółki, mamy, córki i siostry są najczęstszymi inspiratorkami wizyt u ginekologa, podczas gdy babcie dostają najmniej takich przypomnień.
Najczęściej do wizyty u ginekologa zachęcają się nawzajem przyjaciółki (46%), mamy (42%), córki (39%), siostry (37%). Najrzadziej Polki przypominają o regularnych badaniach swoim babciom (8%).
Dla niektórych osób rozmowa o zdrowiu intymnym wciąż jest tematem tabu. Ale większość zgadza się, że otwarta rozmowa mogłaby pomóc w pokonaniu lęku przed badaniami profilaktycznymi. Dlatego w tegorocznej edycji kampania nie tylko przypomina o istocie badań profilaktycznych, ale też zachęca do rozmów na ten temat.
Interesujące jest, że w tym roku w badaniu wzięli udział także mężczyźni. Wyniki pokazują, że wielu z nich: nie czuje się odpowiednimi osobami do rozmów związanych ze zdrowiem intymnym bliskich im kobiet – to aż 30%, ma obawy dotyczące przekraczania ich granic (28%), oraz czuje, że brakuje im doświadczenia w tym obszarze (27%). Dlatego hasło tegorocznej kampanii: „Powiedz jej o tym” kieruje swoje przesłanie również do mężczyzn. Większość ankietowanych Polek (83%) ma przekonanie o konieczności edukacji z zakresu zdrowia intymnego.
Mobilny gabinet ginekologiczny już wystartował
Od 2019 roku, w ramach kampanii „W kobiecym interesie”, Gedeon Richter Polska oferuje bezpłatne konsultacje ginekologiczne wraz z pakietem badań. To właśnie w ramach tych spotkań przeprowadza się badania piersi, USG ginekologiczne, cytologię płynną oraz test na obecność wirusa HPV. Kluczowym elementem programu jest mobilny gabinet ginekologiczny, który wystartował w trasę 8 maja tego roku. Ten specjalnie przystosowany pojazd jest także dostępny dla kobiet z niepełnosprawnościami, co jest istotnym aspektem inicjatywy.
Akcja bezpłatnych profilaktycznych badań ginekologicznych odbywa się we współpracy z Urzędami Miast i Starostwami i obejmuje miasta:
- Międzyrzec Podlaski – 09.05 – czwartek
- Biała Podlaska – 10.05 – piątek
- Chełm – 11.05 – sobota
- Krasnystaw – 13.05 – poniedziałek
- Nałęczów – 14.05 – wtorek
- Starachowice – 15.05 – środa
- Grodzisk Mazowiecki – 16.05 – czwartek
– Kampania „W kobiecym interesie”, realizowana przez Gedeon Richter Polska już od ponad 6 lat, skupia się na uświadamianiu Polek o tym, jak istotne w życiu zarówno ich samych, jak i bliskich im osób są badania profilaktyczne. W tym roku podejmujemy problem jakim są rozmowy o zdrowiu intymnym, które niestety nadal pozostają w sferze „tabu”. Wspólnie z partnerami kampanii oraz ekspertami chcemy nie tylko zapewniać bezpłatny dostęp do gabinetów ginekologicznych, ale także zachęcać do otwartej rozmowy na ten temat, bez skrępowania i z odwagą” – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.
Patronami tegorocznej edycji wydarzenia są instytucje i organizacje o szerokim zakresie działalności, zjednoczone w trosce o zdrowie kobiet. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Fundacja Avalon, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Kulawa Warszawa, Polski Związek Niewidomych oraz Fundacja Rozwoju Psychospołecznego SELF (Chełm) – wszyscy oni wspólnie stoją za promowaniem zdrowia kobiet i eliminowaniem barier w dostępie do opieki zdrowotnej. Dodatkowo, wsparcie dla kampanii oferuje portal „Zdrowa Ona”, który angażuje swoją społeczność w propagowanie idei profilaktyki zdrowotnej.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o inicjatywie, zapraszamy na stronę: www.wkobiecyminteresie.pl.