Dieta Zdrowie

Fasola – źródło białka, witamin i minerałów. Dlaczego warto sięgać po fasolę i jej kiełki?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
10 czerwca 2021
Fasola - rodzaje fasoli, właściwości, kiełki fasoli
Fot. iStock
 

Fasola to warzywo, które często gości w przepisach kuchni polskiej. Fasolka po bretońsku, fasola z wody, czy wegański smalec z fasoli, to tylko kilka dań, które mają wielu miłośników. Warto po nią sięgać nie tylko ze względu na smak, ale także dlatego, że fasola jest świetnym źródłem białka, witamin i minerałów. Trudno sobie wyobrazić zdrową dietę bez fasoli w różnym wydaniu.

Fasola to roślina strączkowa z rodziny bobowatych, do której zaliczamy także bób, ciecierzycę, groszek, soję, czy soczewicę. Istnieje wiele odmian fasoli, np. adzuki czy czerwona, ale w Polsce największym powodzeniem cieszy się Piękny Jaś, który figuruje na liście polskich produktów tradycyjnych. Fasolę można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Najczęściej używamy świeżych, młodych strączków oraz  dojrzałych nasion.

Fasola szparagowa

Fot. iStock

Fasola szparagowa przede wszystkim składa się z wody. Zawiera wartościowe białko roślinne, błonnik, oraz witaminy z grupy B, witaminę C i E. Zawiera również minerały takie jak: wapń, potas, magnez, fosfor, a także żelazo. W zależności od koloru (fioletowa, zielona i żółta) strąki różnią się nieco od siebie zawartością witamin i minerałów.

Fasola szparagowa najczęściej serwowana jest na gorąco, po ugotowaniu w wodzie, podana z bułką tartą smażoną na maśle. Ale można ją także dodawać do leczo, sałatek, mięs i zup. Sprawdza się jako produkt na przetwory na zimę. Ugotowana al dente fasola szparagowa w 100 g zawiera tylko 30 kcal. Surowa ma indeks glikemiczny (IG) równy 15, który rośnie wraz z długością gotowania.

Fasola mung

Fasola - rodzaje fasoli, właściwości, kiełki fasoli

Fot. iStock

Fasola mung, bardzo ważna dla kuchni azjatyckiej, nie bez przyczyny nazywana jest „złotą fasolą”. Należy do najzdrowszych roślin strączkowych, ze względu na dużą zawartość składników odżywczych. Fasola mung to niewielkie ziarenka o zielonym kolorze, który podczas gotowania zmienia się na bardziej brązowy. Jej smak jest określany jako słodkawy, nieco orzechowy. Pasuje do zup, wegetariańskich pasztetów, jako podstawa pasty kanapkowej, czy burgerów. Można ją dodawać do sałatek oraz jednogarnkowych dań typu leczo warzywne.

Fasola mung zawiera witaminy A, C, E, K oraz witaminy z grupy B. Nie brakuje w niej wapnia, żelaza, miedzi, manganu, magnezu, cynku oraz potasu. Jest bogata w odżywcze białko i błonnik, więc po jej zjedzeniu dłużej pozostaje uczucie sytości, więc łatwiej jest nie podjadać np. na diecie. Jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy, dlatego może stanowić produkt wartościowy w diecie antynowotworowej.

Fasola Jaś

Fasola - rodzaje fasoli, właściwości, kiełki fasoli

Fot. iStock

Fasola Jaś to jeden z rodzajów białej fasoli. Ma niski indeks glikemiczny, a w 100 g dostarcza 263 kcal. Fasola biała zawiera wartościowe białko, węglowodany, błonnik, cukry. W jej składzie znajdziemy witaminę A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witaminy C, D, E i K. Nie brakuje także minerałów: cynku, fosforu, magnezu, manganu, miedzi, potasu, selenu, wapnia i żelaza. Jest ważnym elementem diety element diety obniżającej ryzyko rozwoju nowotworów, cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego.

W gastronomii fasola typu Jaś wykorzystywana jest jako składnik zup, fasolki po bretońsku, sałatek, pasztetów, past do chleba, dań jednogarnkowych i wegetariańskich.

Fasola Adzuki

Fasola - rodzaje fasoli, właściwości, kiełki fasoli

Fot. iStock

Fasola Adzuki to bardzo popularne w Japonii i Chinach warzywo strączkowe o mocno wyczuwalnym orzechowym, nieco słodkim smaku i aromacie.  Rozpoznać ją można po niewielkim rozmiarze, bordowym kolorze ziaren, na których widoczny jest charakterystyczny biały pasek.  Fasola Adzuki jest bogata w kwasy tłuszczowe omega – 6, jest też źródłem witamin takich jak witamina A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6 i B9), a także minerałów: wapnia, magnezu, fosforu, potasu, sodu, selenu, miedzi. Zawiera również błonnik, niezbędny dla prawidłowej pracy układu trawiennego.

Najczęściej przygotowuje się z niej sałatki i dania z mięsem. Ze względu na jej słodkawy smak wykorzystywana jest do przygotowywania deserów.

Fasola czerwona

Fasola - rodzaje fasoli, właściwości, kiełki fasoli

Fot. iStock

Fasola czerwona to jedna z odmian fasoli zwyczajnej. Jest bogata w białko i błonnik, zawiera witaminy z grupy B, wspierające pracę układu nerwowego i mózgu. Nie brakuje w niej minerałów takich jak: m.in. żelazo, mangan, miedź, fosfor, wapń, potas.  To wszechstronne warzywo można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów.

Warto jeszcze na koniec dodać, że każdy rodzaj fasoli, podobnie jak innych roślin strączkowych zawiera izoflawony. Są to fitohormony (m.in. genisteina, daidzeina oraz glyciteina), które są szczególnie istotne w diecie pań w okresie menopauzy. Izoflawony pomagają w zachowaniu równowagi hormonalnej u kobiet, co pozwala przejść czas zmian łagodniej. Wykazują również działanie antyoksydacyjne oraz wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu.

Kiełki fasoli

Fot. iStock/kiełki fasoli mung

Nie mniejszym powodzeniem, jak strąki i same nasiona fasoli, cieszą się kiełki fasoli. Kiełki są nasionami w trakcie wzrostu, polecanymi jako skoncentrowane źródło cennych składników w zdrowej diecie. Nasiona kiełkując zamieniają substancje służące do odżywienia rośliny, na witaminy, enzymy, białka i cukry. Ponieważ w trakcie tego procesu kiełkujące nasiono zużywa nieprzyswajalne cukry, kiełki fasoli są łatwiejsze do strawienia i nie powodują wzdęć, jak dojrzała fasola. Kiełkujące ziarno zwiększa ilość witaminy C, witaminy B1, B6, kwasu foliowego oraz biotyny. Kiełki zawierają również żelazo, cynk, wapń, fosfor, magnez i inne minerały. Kiełki fasoli stanowią wyjątkowo zdrowy dodatek sałatek lub na kanapki.

Fasola — przeciwwskazania

Mimo wielu wartości odżywczych fasola nie dla każdego jest dobrym pokarmem. Trzeba pamiętać, że to warzywo jest ciężkostrawne, powoduje dokuczliwe wzdęcia i gazy. Ostrożnie do niej podchodzić powinny osoby starsze, z wrażliwym układem pokarmowym oraz  problemami żołądkowymi i jelitowymi.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, zdrowie.gazeta.pl 

Dieta Zdrowie

Na cześć zmarłego męża Elżbieta II zasadziła w ogrodach Windsoru nowo wyhodowany gatunek róży

Redakcja
Redakcja
11 czerwca 2021
fot. https://twitter.com/RoyalFamily
 

10 czerwca książę Filip obchodziłby setne urodziny. Elżbieta II postanowiła pięknym i symbolicznym gestem uczcić jego pamięć. Jeśli ktoś spodziewał się monumentalnego pomnika z brązu, może być rozczarowany. Królowa brytyjska zasadziła w ogrodach Windsoru nowy gatunek róży, nazwany imieniem księcia Filipa.

Książę Filipa zmarł 9 kwietnia, dwa miesiące przed swoimi setnymi urodzinami. Elżbieta II postanowiła uczcić jego urodziny w gronie najbliższej rodziny. Z okazji tego pięknego jubileuszu w Królewskim Towarzystwie Ogrodniczym wyhodowano nowy gatunek róży.  Ciemnoczerwona, z delikatnym białym nakrapianiem i o podwójnych kwiatach róża otrzymała imię księcia Edynburga „The Duke of Edinburgh Rose”.

Ten piękny prezent Elżbiecie II wręczył osobiście prezes towarzystwa Keith Weed już tydzień temu. Uroczyste zasadzenie nowego krzewu odbyło się w 9 czerwca, dzień przed 100. urodzinami Filipa.

Królowa wybrała dla niej szczególne miejsce – różane ogrody po wschodniej stronie zamku Windsor, które książę Filip bardzo lubił i bardzo angażował się w ich nową aranżację. To z jego inicjatywy zostały tam przebudowane okazałe klomby i została postawiona fontanna z brązu w kształcie kwiatu lotosu.

Nowy gatunek róży Brytyjczycy będą mogli kupić także do własnego ogrodu, a honorarium ze sprzedaży krzewów trafi do funduszu The Duke of Edinburgh’s Award Living Legacy Fund, który powstał, by umożliwić jak największej liczbie młodych osób wzięcie udziału w konkursie Duke of Edinburgh Award.

 


Dieta Zdrowie

Pestki dyni – wspierają płodność, wzmacniają układ odpornościowy, pomagają zwalczyć pasożyty, i nie tylko

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
10 czerwca 2021
Pestki dyni - właściwości, przeciwwskazania
Fot. iStock

Pestki dyni to wartościowy dodatek do zdrowej diety. Są łatwe do kupienia, tanie, i w dodatku bardzo smaczne. Warto po nie sięgać nie tylko ze względu na smak, ale także na cenne dla zdrowia właściwości. Wspierają płodność, wzmacniają układ odpornościowy, pomagają zwalczyć pasożyty, i nie tylko.

Dynia cieszy się niesłabnącą popularnością, i to nie tylko ze względu na Halloween. Uprawiana jest w różnych zakątkach świata, zarówno dla delikatnego i smacznego miąższu, jak i pestek oraz oleju z nich tłocznego. Pestki dyni mają charakterystyczny silnie spłaszczony kształt i orzechowy smak. Można je samodzielnie zebrać z miąższu dojrzałej dyni, lub też kupić, w łupinie lub bez niej, w wielu sklepach.

Pestki dyni sprawdzają się zarówno w roli przekąski, jak i dodatku do kremowych zup, lekkich sałatek, zapiekanek, jako składnik domowego chleba, czy muesli lub zdrowych batonów i ciastek. Należy jeść je bez łupiny, ale nie trzeba pozbywać się zielonej skórki, która zawiera wiele wartościowych substancji.

Pestki dyni - właściwości, przeciwwskazania

Fot. iStcok

Pestki dyni — wartości odżywcze, kcal

Są one świetnym źródłem białka — na 100 g pestek przypada go aż 30 g. Ponadto znajdziemy w nich tłuszcz (49.05 g), a szczególnie zdrowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany (10.71 g, w tym cukry proste 1.40 g) oraz cenny dla układu pokarmowego błonnik (6.0 g).

Poza tym w pestkach dyni znajdziemy witaminę E, nazywaną witaminą młodości, oraz witaminy: A, C, B1, B2, B3 i B6. Nie brakuje w nich także minerałów: cynku, żelaza, potasu, manganu, fosforu i miedzi. Obecność lignanów oraz kukurbitacyny dodatkowo podnosi zdrowotne właściwości pestek.

Pestki dyni są kaloryczne – na 100 g suszonych pestek dyni przypada około 560 kcal (50 g tłuszczu),  a ich indeks glikemiczny wynosi 25.

Pestki dyni — właściwości dla zdrowia

Regularne sięganie po pestki dyni wzbogaca zrównoważoną dietę i pozytywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie. Istnieje kilka mocnych powodów, by jeść je codziennie.

Pestki dyni wspierają odporność

Pestki dyni zawierają dużą ilość cynku, który jest niezbędny dla prawidłowego procesu tworzenia i przyspieszania dojrzewania limfocytów T, niezwykle ważnych komórek odpornościowych. Osoby stosujące dietę ubogą w cynk częściej chorują, szczególnie na sezonowe infekcje wirusowe. Badania wskazują także na to, że cynk skraca czas infekcji wywołanej przez rinowirusy (wirusy przeziębienia).

Chronią układ krążenia

Cynk reguluje również pracę układu krążenia, stabilizując ciśnienie krwi. Ponadto fitosterole i nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL w surowicy krwi, zapobiegając powstawaniu zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Hamują także odkładanie się złogów cholesterolu w tkankach.

Pestki dyni - właściwości, przeciwwskazania

Fot. iStock

Pestki dyni działają na pasożyty układu pokarmowego

Zarówno pestki dyni jak i olej tłoczony z pestek dyni polecane są w medycynie ludowej jako naturalny i skuteczny sposób na pasożyty układu pokarmowego, takie jak owsiki, glisty czy tasiemce. Zawiera on alkaloid kukurbitacynę, który uszkadza układ nerwowy pasożytów, dzięki czemu neutralizuje je i pozwala na usunięcie z jelit. Jednocześnie ułatwia oczyszczenie organizmu z toksyn, które wytwarzają pasożyty.  W kuracji usuwającej robaki z jelit należy jednocześnie zadbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie, co poprawi pracę jelit i przyspieszy wydalanie pasożytów z organizmu.

Wpływają na płodność i sprawność seksualną mężczyzn

Pestki dyni, jako znakomite źródło cynku, usprawniają funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego. Cynk chroni przed obniżeniem stężenia testosteronu, zmniejszeniem ilości i jakości plemników oraz utratą płodności. Chroni prostatę przed chorobami i poprawia również męskie libido.

Pestki dyni na lepsze samopoczucie

Obecny w pestkach dyni magnez, potas i witaminy z grupy B, wspierają pracę łkałby nerwowego. Koją stany lękowe, łagodzą bóle głowy i ataki migreny, wpierają pracę mózgu. Nie powinno ich zabraknąć w diecie osób zestresowanych i uczących się, lub pracujących umysłowo.

Wpływają na urodę

Włączenie pestek dyni do codziennej diety poprawi stan skóry, włosów i paznokci. Duża ilość cynku w pestkach wpływa na wzmocnienie  mieszków włosowych i zapobiega ich nadmiernemu wypadaniu. Wzmacniają również skórę i paznokcie, dzięki obecności nie tylko cynku, ale także witaminy A i E, witamin z grupy B oraz składników mineralnych.

Prażone pestki dyni

Popularnością cieszą się prażone pestki dyni, które są smaczną i wartościową dla zdrowia przekąską. Można je przygotować samodzielnie na dwa proste sposoby.

Pestki dyni - właściwości, przeciwwskazania

Fot. iStock

  • Pestki dyni prażone na suchej patelni. Patelnię rozgrzej bez tłuszczu i wysyp na nią pestki. Praż je przez około 30 sekund. Ważne jest, by nie przypalić pestek, które nabiorą w tej sytuacji gorzkiego smaku. Po uprażeniu można je dla smaku delikatnie posolić.
  • Pestki dyni prażone w piekarniku. W tym przypadku wystarczy je skropić delikatnie oliwą, rozłożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i włożyć do piekarnika nagrzanego do 180º C na ok. 15-20  minut, aż będą suche. Można je przed prażeniem posolić do smaku.

Jeśli prażone będą świeżo wyjęte  z dyni pestki, należy najpierw wymyć ewentualne otaczające je włókna i wysuszyć papierowym ręcznikiem.

Olej z pestek dyni

Olej z pestek dyni to wartościowy dla zdrowia dodatek stosowany do chleba, past do chleba, sałatek, czy zimnych sosów. Nie należy na nim smażyć, ponieważ wysoka temperatura niszczy zdrowe substancje w nim obecne i zmienia zdrowe tłuszcze w szkodliwe tłuszcze trans.

Olej z pestek dyni to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, szczególnie omega-6, który jest konieczny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawiera on  również ważne dla zdrowia witaminy A, D, E, witaminę H (biotyna), witaminy z grupy B. Dostarcza również minerały takie jak: cynk, selen, wapń, magnez, sód, fosfor, fluor oraz potas. Obecne w nim fitosterole wykazują właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne, antyoksydacyjne. Natomiast skwalen, silny antyoksydant, poprawia pracę funkcjonowanie układu odpornościowego i wygląd skóry.

Olej z pestek dyni - na pasożyty, dla zdrowia i urody

Fot. iStock

Olej z pestek dyni znany jest szczególnie z właściwości ochronnych dla układu sercowo-naczyniowego, oraz przeciwpasożytniczych, ale nie należy przesadzać z jego ilością w diecie, ze względu na dużą ilość omega-6 w stosunku do omega-3. Trzeba pamiętać, że nadmiar kwasów omega-6 w diecie, przy jednoczesnym niedoborze omega-3, może zwiększać ryzyko rozwoju stanów zapalnych w organizmie, a nawet i nowotworów.

Pestki dyni — przeciwwskazania

Mimo że ten produkt jest wartościowym elementem  zdrowej diety, sięgając po pestki dyni należy zachować umiar. Zaleca się nieprzekraczanie ilości spożycia pestek powyżej 30 g. Zbyt duża ilość ich w diecie może przyczynić się do przyrostu masy ciała. Rozsądek zaleca się ze względu na wspomniany powyżej niekorzystny stosunek kwasu omega-6 do kwasu omega-3.

Pestki dyni — cena, przechowywanie

Pestki dyni dostępne w większości sklepów spożywczych. Najlepiej wybierać pestki z rodzimych upraw, szczególnie te niełuskane, które dłużej mogą leżeć bez obawy przed jełczeniem. Cena za pestki dyni nie jest wygórowana i zależy przede wszystkim od wielkości opakowania. Za opakowanie łuskanych pestek dyni o wadze 100 g należy zapłacić około 5,00–7,00 złotych, półkilogramowe opakowanie kosztuje około 15,00–20,00 złotych, a kilogramowe około 29,00–35,00 złotych.

Aby dłużej zachowały świeżość, powinny być przechowywane w szczelnym opakowaniu, w dolnej szufladzie lodówki.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl, www.cosdlazdrowia.pl 

Zobacz także

8 rzeczy, których ginekolog chciałby ci z marszu zakazać

Filipek urodził się 6 listopada 2015 r. z wrodzoną, złożoną wadą serca. Już kilka miesięcy przed jego urodzeniem rodzice wiedzieli, że ich dziecko czeka wiele.

Nie wiesz jak bardzo można się bać. Ja czekałam na najgorsze, na narodziny mojego, chorego synka

Twoja dieta zależy od twojego wieku. Czy wiesz, co powinna jeść 20, 30, 40, 50-latka?