Dieta Zdrowie

Dieta baletnicy – jeden z najbardziej szkodliwych sposobów na odchudzanie. Na czym polega i jakie efekty przynosi?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 stycznia 2021
Dieta baletnicy - zasady, jadłospis, efekty, wady
Fot. iStock/Dieta baletnicy
 

Dieta baletnicy to jeden z wielu bardzo restrykcyjnych pomysłów na zrzucenie zbędnych kilogramów. Mimo iż nie cieszy się ona dobrą sławą, kusi obietnicą utraty znacznej wagi i nadal jest wiele osób chętnych do jej wypróbowania. Na czym polega dieta baletnicy, o należy wiedzieć i jakich efektów  można się spodziewać?

Dieta baletnicy — co to jest?

Dieta baletnicy to ryzykowny sposób na oczyszczenie organizmu i odchudzanie. Nie bez przyczyny wzbudza wiele emocji i zdecydowanie nie jest polecana przez lekarzy i dietetyków. Dieta baletnicy to sposób na utratę zbędnych kilogramów, który zakłada wprowadzenie na 10 dni specjalnego odchudzająco-oczyszczającego jadłospisu. Zaleca się  stosowanie płynów oraz pokarmów, które nie mają zbyt wiele wartości odżywczych. W efekcie jego stosowania każdego dnia powinien ubyć kilogram wagi. Po 10 dniach diety ma być na wadze minus 10 kg. Podczas tej kuracji zalecana jest aktywność fizyczna, by pozbyć się przyjmowanym z pokarmem kalorii.

Dieta baletnicy - zasady, jadłospis, efekty, wady

Fot. iStock/Dieta baletnicy

Mimo iż samo tempo chudnięcia może zachęcać do spróbowania swoich sił, ale tak duży spadek masy ciała w tak krótkim czasie powinien być alarmujący. Nie od dziś wiadomo, że jedyny sposób na zdrowe odchudzanie to umiarkowane tempo utraty wagi i stała zmiana nawyków żywieniowych. Tymczasem dieta baletnicy ma na tyle restrykcyjne założenia, że nie ma możliwości pozostania na niej przez dłuższy czas, bez narażenia stanu zdrowia

Dieta baletnicy — jadłospis

Dieta baletnicy obejmuje 10 dni, w których jadłospis na każde 2 dni wygląda zupełnie inaczej.

  • Pierwszego i drugiego dnia należy wypijać wyłącznie wodę i kawę bez cukru (ew. z odtłuszczonym mlekiem), ale nie więcej niż litr dziennie;
  • trzeci i czwarty dzień zakłada zjedzenie dwóch serków lub jogurtów naturalnych, najlepiej o niskiej zawartości tłuszczu. Można wypić litr lub kawy bez cukru w ciągu dnia;
  • dzień piąty i szósty zakłada wprowadzenie do jadłospisu maksymalnie 11 średnich ziemniaków gotowanych w mundurkach, bez dodatku soli. Do tego można wypić do 3 l wody lub kawy;
  • siódmy i ósmy dzień zakłada włączenie maksymalnie 500 g mięsa drobiowego przygotowanego na parze, bez dodatku przypraw;
  • dziewiąty i dziesiąty dzień zakłada żywienie się wyłącznie z zielonymi warzywami, np. ogórkami, cukinią, brokułami, kapustą itp.

Po tym czasie nie ma żadnych innych wskazówek, jak powinna wyglądać dalsza dieta, by utrzymać osiągnięte rezultaty.

Istnieje także inny, jeszcze bardziej rygorystyczny wariant diety, który przez cały dzień zezwala na spożywanie wyłącznie jednego produktu z listy dopuszczonych.

Dieta baletnicy - zasady, jadłospis, efekty, wady

Fot. iStock/Dieta baletnicy

Dieta baletnicy — efekty, ile można schudnąć?

Nie da się ukryć, że przy takim jadłospisie może dojść do utraty masy ciała. Nie jest to jednak spalenie tłuszczu, który jest dla nas problematyczny, tylko utrata wody i ubytek masy mięśniowej. Z tego powodu utrata wagi jest nietrwała i w niedługim czasie po zakończeniu diety można się spodziewać powrotu utraconych kilogramów (efekt jojo). Dieta baletnicy wpływa na rozregulowanie gospodarki hormonalnej, spowalnia metabolizm i rozleniwia układ pokarmowy. Ponadto jest na tyle restrykcyjna, że przy dłuższym stosowaniu należy spodziewać się niedoboru różnych składników odżywczych. To z kolei zdecydowanie odbija się na samopoczuciu i zdrowiu. Podczas stosowania diety baletnicy bardzo często pojawiają się takie skutki uboczne jak: bóle głowy, senność, brak energii, osłabienie odporności.

Fot. iStock

Dodatkowo dieta jest monotonna i problematyczne jest żywienie się w sposób ograniczony, na podstawie kilku produktów, w tym wody i kawy. Zalecana aktywność fizyczna podczas stosowania tak ubogiej w kalorie diety jest bardzo ryzykowna. Organizm nie mając skąd pobrać kalorii na dodatkowy ruch, będzie czerpał energię z mięśni, osłabiając je. Ponadto dieta baletnicy utrwala szkodliwe nawyki żywieniowe. Nic dziwnego, że po zakończeniu diety wygłodzony organizm prowadzi do uzupełnienia zapasu energii. Co więcej, na normalnej diecie zaczyna magazynować źródła energii na kolejny zły czas.

Nie bez przyczyny specjaliści wypowiadają się o diecie baletnicy tak bardzo negatywnie. Zamiast decydować się na równie restrykcyjne pomysły na odchudzanie lepiej udać się do dietetyka i zasięgnąć porady profesjonalisty, jak skutecznie i zdrowo bezpiecznie zrzucić nadprogramowe kilogramy.


źródło:  zdrowie.wprost.pl , bonavita.pl 

Dieta Zdrowie

Dieta na brzuch – co jeść, by był płaski?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 stycznia 2021
Dieta na płaski brzuch - co jeść, a czego unikać
Fot. iStock
 

Dieta na płaski brzuch cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Moda na szczupłą sylwetkę sprawia, że wiele kobiet marzy o płaskim brzuchu bez zbędnych oponek. Dieta na brzuch ma duże znaczenie, choć to nie wszystko, co można zrobić, by brzuch prezentował się pięknie. Jak powinna wyglądać dieta na brzuch, jak osiągnąć wymarzony cel?

Dieta na brzuch to podstawa

Dieta na płaski brzuch jest sprzymierzeńcem zgrabnej, szczupłej sylwetki. Nie da się ukryć, że głównym winowajcą w procesie powstawania tzw. oponek jest kiepska dieta i drak ruchu. Trudno będzie pochwalić się szczupłym brzuchem, jeżeli podstawą menu są dania pełne tłuszczu i cukru, pozbawione ważnych dla organizmu substancji. Sama dieta nie wypracuje za nas mięśni brzucha, ale jest podstawą jego dobrego wyglądu. Zdrowa dieta pozwala zachować odpowiednią masę ciała, wspiera także procesy trawienne, dzięki czemu można np. uniknąć zaparć i wzdęć, które sprawiają, że brzuch wygląda na większy. Zmiana jadłospisu nie odchudzi brzucha w tydzień, ale przy odpowiedniej dawce ruchu pozwoli cieszyć się dobrymi i trwałymi efektami odchudzania.

Nie ma sensu stawiać na restrykcyjne diety, a nawet głodówki, czy podejrzane tabletki na odchudzanie, ponieważ utracone na wadze kilogramy wrócą szybko w postaci efektu jojo. Jeśli chudnąć, to w umiarkowanym tempie i z trwałą zmianą nawyków żywieniowych na lepsze. Przy kłopotach z samodzielnym odchudzaniem lub przy znacznej nadwadze, warto skonsultować się z dietetykiem. Specjalista, po odpowiednim badaniu i ułożeniu diety pod indywidualne potrzeby, jest nieocenionym wsparciem.

Dieta na brzuch — co jeść, by był płaski?

Jest wiele produktów spożywczych, które pozytywnie wpłyną na wygląd brzucha.

Dieta na płaski brzuch - co jeść, a czego unikać

Fot. iStock/Dieta na płaski brzuch

Pełne ziarna

W zdrowej diecie podstawowym źródłem energii powinny być pełnoziarniste produkty, wytwarzane z ziaren z ich całą zewnętrzną otoczką. Należą do nich: pełnoziarnista mąka, pieczywo, oraz makarony, kasze, brązowy ryż (najlepiej gotowane al dente). Są one źródłem składników mineralnych oraz witamin, dostarczają do organizmu błonnik pełniący ważną rolę w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Błonnik nie jest trawiony w jelitach, ale pozytywnie wpływa na ich pracę. Wpływa także na odczuwanie sytości po posiłku, pomaga uniknąć skoków cukru we krwi, hamując tym samym napady głodu, Dodatkowo błonnik wspiera procesy trawienne i wydalanie resztek pokarmu. Dzięki błonnikowi można uniknąć uciążliwych zaparć. Należy jednak pamiętać o tym, że przy większej ilości błonnika w diecie potrzeba pić odpowiednią ilość wody, by uniknąć kłopotów trawiennych (gazy, zaparcia, bóle brzucha).

Warzywa

Bez nich zdrowa dieta nie istnieje. Dieta na brzuch powinna zawierać warzywa, najlepiej spożywane surowo, gotowane na parze lub grillowane. Można z nich przygotować także zdrowe koktajle lub soki bez dodatku cukru. Warzywa są cennym źródłem wielu witamin i minerałów, błonnika, oraz antyoksydantów, które chronią komórki przed uszkodzeniem i przedwczesnym starzeniem. W zdrowej diecie nie powinno brakować kiszonek, zarówno warzyw, jak i owoców, ze względu na bakterie probiotyczne wspierające proces trawienia i odporność.

Owoce

Dieta na płaski brzuch powinna zawierać także owoce, choć w nieco mniejszych ilościach niż warzywa, z powodu większej zawartości naturalnych cukrów. Nie mniej jednak owoce są świetnym źródłem witamin, minerałów, błonnika, i antyoksydantów wpływających pozytywnie na zdrowie. Najlepiej sięgać po owoce z natury mniej słodkie, takie jak: grejpfruty, kwaskowate jabłka, gruszki, kiwi. Niewskazane są banany, winogrona, figi, mango i suszone owoce, bogate w cukier.

Dieta na płaski brzuch powinna także dostarczać odpowiednią ilość białka potrzebnego do budowy mięśni. Warto zadbać o to, by na talerzu nie brakowało produktów takich jak: ryby, chude mięso, jajka, orzechy, jogurty i przetwory mleczne. Równie ważne są zdrowe tłuszcze jedno- i wielonienasycone, obecne w tłustych rybach morskich, olejach roślinnych i rybnych, orzechach. Należy do tego wypijać przynajmniej 1,5-2 litry wody dziennie, w tym ziołowe herbatki. Rano, jeszcze na czczo, warto sięgnąć po szklankę wody z sokiem cytryny.

Fot. iStock

Dieta na brzuch — tego unikaj

Dieta na płaski brzuch nie powinna zawierać produktów, które źle wypływają na kondycję i wygląd brzucha. Czego należy unikać, by brzuch pozostał płaski?

  • Zakazane są tłuste lub słodkie przekąski, napoje i jedzenie typu fast food;
  • Należy unikać białego pieczywa, które jest pozbawione wielu wartości odżywczych, za to wpływa na wahania poziomu cukru we krwi, przez co szybko stajemy się głodni i więcej jemy;
  • Niewskazany jest alkohol, który tuczy nie tylko ze względu na kalorie, ale także pobudzanie apetytu. Szczególnie zdradliwe jest piwo i kolorowe koktajle;
  • Warto zwrócić uwagę, by w diecie nie było za dużo warzyw wzdymających, takich jak groszek, cebula, fasola, brukselka, kalafior. Każde z nich dostarcza cenne dla zdrowia substancje, ale sprawia również, że wzdęty brzuch powoduje dyskomfort i nie wygląda dobrze.

Dieta na brzuch to nie wszystko

Dieta na brzuch jest początkiem drogi do wymarzonej sylwetki. Do zmian dietetycznych warto dodać także ruch. Nie da się spalić tłuszczu tylko z jednej części ciała. Dlatego tak popularne brzuszki, jeśli są jedynymi ćwiczeniami, nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, ponieważ wzmacniają tylko mięśnie proste brzucha.  Najlepiej wykonywać regularnie treningi aerobowe (bieganie, jazda na rowerze, taniec, pływanie itp.) z ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie.

Dieta na płaski brzuch - co jeść, a czego unikać

Fot. iStock/Dieta na płaski brzuch

Do ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha należą m.in.:

Planując intensywność i długość treningu należy wziąć pod uwagę, że dopiero po 20 minutach wysiłku organizm spala tłuszcz. Trening powinien więc trwać 40 minut, by był efektywny. Należy pamiętać przy tym o konieczności rozgrzania mięśni przed treningiem i rozciągania po.

 

FB/ohmepl

 



Zobacz także

Od 4 do 26 cm? Średnia długość penisa przestała być naciąganą męską tajemnicą

Objawy zapalenia płuc - u dorosłych i dzieci

Objawy zapalenia płuc nie zawsze są oczywiste. Bagatelizowanie może skończyć się poważnymi konsekwencjami

Olej palmowy – tanie zło. O jego zgubnych skutkach dla ekosystemu i zdrowia