Psychologia

Syndrom zbawiciela – kiedy chęć pomagania zaczyna szkodzić. Czy można wyjść z tej niebezpiecznej roli?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 maja 2021
Syndrom zbawiciela
Fot. iStock
 

Syndrom zbawiciela (wybawiciela) może dotyczyć osób, które odczuwają wielką potrzebę pomagania innym. O ile altruizm jest godny pochwały, tak już wchodzenie w rolę wybawcy z każdej opresji, niezależnie, czy dana osoba tego potrzebuje, czy nie, jest niebezpieczne. Syndrom zbawiciela może odbić się zarówno na osobie pomagającej, jak i przyjmującej pomoc.

Syndrom zbawiciela jest stanem, w którym osoba nim dotknięta odczuwa przymus pomagania innym. Z początku może wyglądać to na działanie potrzebne i bardzo wartościowe, ale z czasem nasila się i zaczyna stanowić prawdziwy problem. Pomaganie wymyka się spod kontroli, przybiera czasem postać ekstremalną, wręcz toksyczną.

Bywa, że osoby wchodzące w rolę wybawcy miewają tendencję do tworzenia zaburzonych, współzależnych relacji z innymi.  W takiej zaburzonej relacji — przyjacielskiej, partnerskiej, czy rodzinnej — syndrom zbawiciela sprawia, że ostatecznie nikt nie czuje się naprawdę szczęśliwy.

Czym charakteryzuje się syndrom zbawiciela?

Rola wybawcy może wydawać się na pierwszy rzut oka bardzo pozytywna. Niestety to jedynie pozory. „Wybawca” z czasem zaczyna żyć cudzym życiem, wyłapując choćby najmniejszy sygnał o problemach, lub konieczności wykonania jakiegoś zadania. Interweniuje zawsze wtedy, gdy sam uzna to za uzasadnione. Jest w ciągłej gotowości pojawić się i poświęcić wszystko, gdy (wg niego) zajdzie potrzeba. Zaczyna podsuwać własne rozwiązania problemów, a nawet samodzielnie podejmuje działania w imieniu drugiej osoby. Niekiedy sam siebie postrzega jako kogoś, kto działa szlachetnie, pomagając i nie oczekując wdzięczności, co w jego własnych oczach czyni go wyjątkowym.

„Wybawca” bywa nieustępliwy, przekonany o własnej racji, chętnie zdejmuje z innych odpowiedzialność. Tym samym krok po kroku zaczyna przywiązywać ofiary do siebie, odbiera po części niezależność. Nie trzeba długo czekać, by druga osoba poczuła, że została zamknięta w złotej klatce.

Co się może za tym kryć?

Syndrom zbawiciela może wynikać z różnych deficytów. Bardzo często wina leży w zbyt niskiej samoocenie. Próba kontrolowania drugiej osoby daje satysfakcję i pozwala poczuć się potrzebnym, niezastąpionym. Niestety to droga donikąd, bo pozwala na maskowanie, a nie rzeczywiste uzupełnianie braków.

Syndrom zbawiciela — jak wyjść z tej niebezpiecznej roli?

Najtrudniej jest uświadomić sobie istniejący problem. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, komu takie działanie pomaga poczuć się lepiej — mnie, czy komuś? Jestem proszony o pomoc, czy bardziej chcę lub muszę pomóc? Dopiero po tym można podjąć kroki prowadzące do „uwolnienia”się od dotychczasowych działań.

Konieczne jest zaakceptowanie tego, że poczucie własnej wartości musi być budowane na nowych zasadach. „Zbawiciel” musi zaakceptować niezależność bliskiej mu osoby, zwracając jej przestrzeń. Powinien skierować energię w inną stronę, np. oddając się własnym pasjom. Powinien zacząć towarzyszyć komuś w życiu, a nie próbować żyć za kogoś.

To, niestety, nie jest wcale łatwe. Często potrzebna jest pomoc terapeuty, który pozwoli zrozumieć przyczyny tego stanu i mechanizmy działania. Ale samodzielnie także można nad sobą pracować, by lżej było przechodzić poszczególne etapy zmiany. Najważniejsza jest chęć zmiany i budowanie relacji na nowych zasadach.


źródło:  www.psychologytoday.com  psychologyinstructor.com 

 

 


Psychologia

Orzechy nerkowca – wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 maja 2021
Orzechy nerkowca - wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia
Fot. iStock
 

Orzechy nerkowca to przysmak, który ma dość krótką kuchenną historię, ponieważ dopiero w ubiegłym wieku odkryto, że są one jadalne. Powoli zyskują na popularności także u nas, z powodu walorów smakowych, a także wartości odżywczych. Co kryją w sobie orzechy nerkowca?

Orzechy nerkowca 

Orzechy nerkowca pochodzą z drzewa zwanego nanerczem zachodnim (Anacardium occidentale L.), uprawianego w większości krajów strefy tropikalnej. Wytwarzają one owoce, które w łupinie o kształcie pazura, kryją orzech. By można było spożyć orzechy nerkowca, po wyjęciu z łupiny należy poddać je procesowi obróbki termicznej — uprażyć i ugotować. Co ciekawe, olej obecny w łupinach nerkowca ma żrące działanie, dlatego zaleca się używanie do tego ochronnych rękawic. Dopiero po tym można je spakować i udostępnić do sprzedaży.

Orzechy nerkowca - wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia

Fot. iStock 

Orzechy nerkowca zdobywają coraz większa popularność, ze względu na delikatny, słodki smak, przez wiele osób określany jako najlepszy ze wszystkich orzechów. W porównaniu do innych orzechów są one dość miękkie. Zaleca się je jako zdrową przekąskę, lub dodatek do dań słodkich i wytrawnych, wytwarza się z nich masło orzechowe. Można je wykorzystać jako składnik popularnego pesto oraz element deserów. Idealne zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych kuchni azjatyckiej.

Orzechy nerkowca — wartości odżywcze, kcal

W porównaniu od innych orzechów, tych kalorii zawierają nieco mniej. Orzechy nerkowca w 100 g dostarczają 553 kcal. To nadal sporo, ale biorąc pod uwagę ilość wartościowych dla zdrowia substancji, zaleca się włączenie nerkowców do diety, w przeciwieństwie do różnego typu przekąsek (chipsów, babeczek itp.) Ponadto w 100 g nerkowców znajduje się 18 g białka, 44 g tłuszczu (w tym zdrowych tłuszczów nienasyconych), 30 g węglowodanów oraz 3 g błonnika.

Nerkowce zawierają także cenne witaminy i minerały. Są bogatym źródłem witaminy B6, zawierają witaminy A, D, E oraz K. Nie brakuje w nich również potasu i magnezu, fosforu oraz selenu, cynku, sodu, żelaza. Owoce nerkowca są źródłem przeciwutleniaczy, które chronią organizm przez szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Orzechy te mają niski indeks glikemiczny = 15. Produkty o niskim indeksie glikemicznym nie powodują wahań poziomu glukozy we krwi, więc mogą po nie sięgać osoby z insulinoopornością oraz cukrzycą typu 2.

Orzechy nerkowca - wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzechy nerkowca — właściwości 

Orzechy, w tym nerkowce, zaliczane są do najbardziej wartościowych produktów, których nie powinno brakować w zdrowej diecie. Ich zaletą jest nie tylko smak, ale także właściwości dla zdrowia. Aby były jak najzdrowsze, należy sięgać po te niesolone i spożywać je na surowo lub uprażone.

Chronią mózg i układ nerwowy 

Orzechy nerkowca poleca się osobom uczącym się i pracującym umysłowo, ponieważ dostarczają fosfor, konieczny dla prawidłowej pracy mózgu. Fosfor wpływa także na właściwe przewodzenie bodźców nerwowych. Obecność witamin z grupy B, szczególnie niacyny, dobrze wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, dodaje energii, poprawia koncentrację i pamięć. Ponadto antyoksydanty i kwasy omega-3 dobrze wpływają na procesy myślowe, a magnez oraz potas koją nadwyrężone nerwy.

Chronią układ sercowo-naczyniowy 

Orzechy nerkowca są wartościowym dodatkiem w diecie chroniącej serce. Ich regularne spożywanie, dzięki obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych, wpływa na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu i trójglicerydów, natomiast witamina K chroni przed tworzeniem się zakrzepów krwi. W nerkowcach nie brakuje potasu, który reguluje ciśnienie tętnicze i właściwą pracę serca. Z kolei magnez wpływa na rozszerzenie tętnic, co również obniża ryzyko wystąpienia zawału serca.

Obniżają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

Orzechy nerkowca mają niski indeks glikemiczny, więc włączone do zdrowej diety obniżają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Wskazują na to wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Montrealu (Kanada) oraz Uniwersytetu z Jaunde (Kamerun). Wyciąg z orzechów nerkowca stymuluje proces wchłaniania glukozy przez komórki mięśni, zwiększając wrażliwość tkanek na działanie insuliny.

nerkowce

Fot. iStock

Są polecane na diecie

Orzechy nerkowca są kaloryczne, ale to kalorie, które nie tuczą. Duża ilość białka i błonnika wpływa na odczuwanie sytości po ich spożyciu. Błonnik dobrze wpływa również na procesy trawienne. Dodatkowo niski indeks glikemiczny zapobiega wahaniom poziomu cukru we krwi, więc rzadziej pojawiają się ataki wilczego apetytu i chęć na podjadanie. Nienasycone kwasy tłuszczowe wspierają utratę kilogramów dzięki poprawieniu wrażliwości tkanek na insulinę, oraz hamowanie nadmiernego apetytu. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by włączyć rozsądne ilości orzechów nerkowych do diety odchudzającej.

Orzechy nerkowca a alergia

Orzechy nerkowca są bardzo zdrowe, ale, podobnie jak inne orzechy, należą do produktów silnie alergizujących. Choć reakcje alergiczne na nerkowce zdarzają się dość rzadko, trzeba wziąć taką możliwość pod uwagę. Ich spożycie przez osoby nadwrażliwe może skutkować pojawieniem się problemów żołądkowo-jelitowych, pokrzywką i świądem skóry, obrzękiem górnych dróg oddechowych, a także (w skrajnych przypadkach) wstrząsem anafilaktycznym.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl,www.medme.pl 

Psychologia

Jedna z najbardziej szkodliwych cech osobowości, jakie może mieć rodzic

Redakcja
Redakcja
7 maja 2021
fot. anvesh, Unsplash

Brak elastyczności jest jedną z najbardziej szkodliwych cech osobowości, jakie możesz mieć. Może to kosztować cię możliwości, wpływać na przyjaźnie i, co najważniejsze, powodować poważne problemy w twoich związkach. Osoby o nieelastycznym nastawieniu nie są w stanie płynąć z prądem. Są skostniałe w uczuciach, nie potrafią zmienić zdania, szczególnie, gdy coś idzie nie po ich myśli. Pamiętaj, że umiejętność „płynięcia z prądem” czasem może uchronić cię przed katastrofą.

Elastyczność jest jedną z najbardziej korzystnych cech, jakie rodzic może mieć, jeśli chodzi o wychowanie dziecka. Zamiast widzieć tylko czarne albo białe, elastyczni rodzice są w stanie lepiej reagować na swoje dzieci i patrzeć na nie i ich zachowania z różnych perspektyw. Takie nastawienie nie tylko sprawia, że ​​dzieci czują się lepiej wspierane, ale także pozwalają rodzicom odczuwać mniejszy stres, gdy sprawy nie idą zgodnie z ich planem. Dla niektórych rodziców idea bycia elastycznym i odpuszczenia pewnych rzeczy jest sprzeczna z samą ideą rodzicielstwa. Uważają, że elastyczność jest równoznaczna z niekonsekwencją i że dzieci, które są narażone na bardziej zrelaksowane podejście, mogą już nie czuć, że można je zdyscyplinować. Tymczasem nic bardziej mylnego.

Ćwiczenie elastyczności pomoże zażegnać konflikty między dzieckiem a rodzicem i zachować spokój w domu. Dzieci dojrzewają w szybkim tempie i właściwie co dzień wymagają innych umiejętności rodzicielskich. Elastyczność pojawia się, gdy widzisz sytuację taką, jaka jest, a nie taką, jaką chcesz, i akceptujesz te okoliczności.

Bądź otwarty na nowe umiejętności rodzicielskie i zdaj sobie sprawę, że nie osiągniesz tego dobrze za pierwszym razem, ani nawet za drugim czy trzecim. Bycie elastycznym rodzicem wymaga praktyki i może wyprowadzić niektórych ludzi ze strefy komfortu. Ale może wzmocnić więź między rodzicem a dzieckiem na nadchodzące lata.

Rozwijanie bardziej elastycznego sposobu myślenia wymaga wyjścia poza siebie, uważniejszego słuchania, niereagowania natychmiast i stanowczo. Oto, co warto wiedzieć.

Częściej pytaj dzieci o ich punkt widzenia

W przypadku jakiegokolwiek sporu kuszące jest, aby trzymać się swojej strony dyskusji i traktować to jako ostatnie słowo. Ale – to chyba żadna nowość – ważne jest, aby słuchać (i  usłyszeć!), co druga strona ma do powiedzenia. Nawet jeśli nie zmienia to zakresu argumentacji, ważne jest, aby dać poczuć, że jej zdanie jest ważne i zawsze zostanie wysłuchane. Elastyczność może pomóc dzieciom poczuć się sobą, mimo że muszą słuchać rodziców. Minimalizuje strach, jaki odczuwają dzieci, gdy wiedzą, że zrobiły coś złego oraz może zwiększyć prawdopodobieństwo, że będą szczere wobec rodziców.

Znajdź czas, żeby… mieć spokój

Jeśli jesteś niewolnikiem natychmiastowego reagowania na rzeczy wokół ciebie i pozwalasz się porwać emocjom, możesz mieć problem z rozwinięciem w pełni elastycznego sposobu myślenia. Pozostawanie w tym miejscu oznacza, że ​​po prostu pozwalasz, aby wydarzenia się tobie przytrafiały, zamiast przejmować kontrolę. Poświęcenie czasu na spokojne siedzenie przez 20 minut, aby uspokoić myśli, może wydawać się luksusem, ale może zmienić pogląd na to, jak postrzegasz resztę swojego życia. Nastaw budzik trochę wcześniej i wstań, zanim cały dom się obudzi.

Przestań widzieć tylko porażki i sukcesy

Ludzie o nieelastycznym nastawieniu mają tendencję do postrzegania sytuacji jako „dobrych” lub „złych”, „porażek” lub „sukcesów”. I odpowiednio reagują. Jednak nie wszystko jest takie czarno-białe. Osoby o elastycznym nastawieniu postrzegają życie jako szereg możliwości uczenia się i poszukiwania konstruktywnych sposobów pokonywania wyzwań. Innymi słowy, dają perspektywę. Jeśli pomyślisz o niektórych rzeczach, z których jesteś najbardziej dumny w swoim życiu, ile z nich zaczęło się jako „zła sytuacja, którą pokonałeś?”. Wtedz czasie mogło się to wydawać „złe ”, ale zmusiło cię to do przystosowania się i dojścia do tego, kim jesteś teraz.

Akceptuj!

Jak zareagujesz, gdy coś nie pójdzie po twojej myśli? Bardzo często ludzie stawiają pewne oczekiwania co do tego, jak przebiegnie wydarzenie czy spotkanie, ale rzeczywistość okazuje się zupełnie inna. Wtedy często wpadają w złość lub wycofują się, ciągnąc za sobą wszystko i wszystkich. Elastyczny sposób myślenia oznacza wybór i zgodę na to, że plany, które nie moga być zrealizowane, nie wpływają na nas negatywnie.

 


Zobacz także

Matka bluszcz, czyli matka terrorystka. Z jej objęć tak łatwo się nie wydostaniesz

6 prostych trików na szybki zastrzyk szczęścia

6 prostych trików na szybki zastrzyk szczęścia

Kilka porad na depresyjny dzień, czyli jak się nie poddać złemu nastrojowi, kiedy niebo wali ci się na głowę