Psychologia

24 rzeczy, które możesz wypróbować w nowym roku. Choć raz w życiu warto

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
5 stycznia 2022
Jak spełnić postanowienia noworoczne
Fot. iStock
 

Nie będziemy cię namawiać do noworocznych postanowień  typu: schudnę, zapiszę się na siłownię, zadbam o swoje zdrowie, przestanę jeść mięso, zacznę odżywiać się zgodnie z postem przerywanym… Nuda! Stworzyłyśmy coś innego – listę lekko przewrotnych rzeczy – które warto wypróbować (jeśli jeszcze ich nie robiłaś). Skorzystaj z niej w 2022 roku lub zupełnie ją olej.


1. Wypróbuj potrawy, których nie jadłaś

Tajska, japońska, chińska, koreańska… Jest tyle modnych restauracji i smaków, których jeszcze nie znasz. Najlepiej idź do knajpy, w której nie byłaś i którą chwalą znajomi. Zamów coś, o czym nie masz bladego pojęcia. Nowe doświadczenia kulinarne zazwyczaj poprawiają humor.

2. Pojedź tam, gdzie brak zasięgu

Naprawdę istnieją takie miejsca bez zasięgu i internetu. Każdy, komu udało się je znaleźć, opowiadał, że było to dla niego interesujące doświadczenie. Ale ciekawe, co ty dzięki niemu odkryjesz?

3. Oglądaj całą noc serial i weź wolne

Oglądasz na Netflixie jakiś fantastyczny serial i w końcu myślisz: „Muszę wyłączyć, bo jutro idę do pracy!” A weź raz zaszalej i oglądaj do białego rana, a potem zadzwoń i do pracy i powiedz, że masz grypę żołądkową. Sprawdź, jak smakuje kłamstwo, gdy jeszcze wszyscy życzą ci: ”Powrotu do zdrowia”.

4. Zrób dla kogoś coś dobrego

Nie musisz oczywiście jednym kliknięciem przelewać całej wypłaty na rzecz jakiejś fundacji, ale poszukaj działania, które sprawi ci przyjemność. Odwiedź babcię i zabierz ją na spacer. Zawieź chorej przyjaciółce rosół lub cokolwiek innego.

5. Zaopiekuj się zwierzakiem

Choćby na weekend albo na kilka godzin. Możesz zaproponować sąsiadce, że zaopiekujesz się jej kotem, jak wyjedzie na wakacje. Albo idź do stadniny, wyjdź na spacer z psem ze schroniska. Kontakt ze zwierzakiem relaksuje. Zapominamy o tym, żyjąc w dużych miastach odcięci od natury.

6. Idź sama do kina lub do restauracji

Zamów kieliszek wina, popatrz przez okno… Jeśli czujesz się skrępowana, weź ze sobą książkę. Pozwól sobie na miłą chwilę z osobą, którą powinnaś kochać i opiekować się najbardziej. Czyli ze sobą!

7. Przestań obserwować  irytujące osoby

Zdarza ci się zaglądać na profil na Facebooku czy Instagramie kogoś, kto jest w twoim mniemaniu po prostu idiotą? Mówisz potem, że to poprawi ci humor? A może tak naprawdę to nie jest relaks, ale zwykła strata czasu?

8. Zapisz się na dodatkowe zajęcia

Joga, ceramika, malarstwo, nauka języka hiszpańskiego. W miastach można dziś znaleźć wszystko. Jeśli po głowie chodzi ci od dawna rozwijanie się, uczenie nowych rzeczy, to świetnie. Kto powiedział, że po szkole, czy po studiach już nie warto zdobywać kolejnych umiejętności? Nawet tych mniej praktycznych.

9. Świętuj drobne zwycięstwa

Podbiegłaś do autobusu i zdążyłaś. Hura! Znalazłaś czas, by pogadać z dawno niesłyszaną koleżanką przez telefon. Fajnie! Kupiłaś sobie mango i zrobisz na kolację ulubionego drinka. Wow!

10. Zrób coś, czego się boisz

Radość z pokonywania własnych lęków i słabości smakuje cudownie. Nie musisz od razu skakać ze spadochronem albo uczyć się surfingu. Ustalmy, że my czasem obawiamy się bardziej zwyczajnych rzeczy – takich jak powrót po latach do jeżdżenia samochodem czy rzucenie znienawidzonej pracy.

11. Zmoknij lub skacz po kałużach

Poczujesz się znów jak małe dziecko, a to jest naprawdę fajne uczucie.

12. Wydaj kasę bez sensu

Każda kobieta ma taką rzecz na oku, której sobie nie kupuje, bo wydaje jej się ekstremalnie niepotrzebna lub zabójczo droga. A więc do dzieła! Choć raz w życiu każdy musi sprawdzić, jakie to uczucie kupić drogo i niepraktycznie

13. Zjedz deser na śniadanie

Lody, kawałek szarlotki albo tortu urodzinowego? Próbowałaś kiedyś takiego śniadania zamiast klasycznej kanapki albo jajecznicy?! Obiecujemy, że poczujesz, że właśnie spełniasz zakazane marzenie z dzieciństwa. Smakuje słodko.

14. Wyrusz na przygodę z przyjaciółką

Podczas takiej wyprawy nie trzeba wciągać brzucha, można śmiać się z głupot i pogadać szczerze o swoich życiowych dylematach. Z przyjaciółką można robić wiele różnych rzeczy, które są trudniej dostępne w towarzystwie mieszanym, męskim oraz z dziećmi. Naprawdę warto!

15. Odłóż na dobę telefon i zapomnij

Wycisz go lub wyłącz i sprawdź, co się wtedy wydarzy. Najlepiej ten czas poświęcić sobie lub przyjaciołom.

16. Zaszalej u fryzjera

Byle u dobrego, któremu ufasz. Zmiana zwykle jest dobra. Wiele kobiet strzyże włosy, by symbolicznie pozbyć się przeszłości. Z krótszymi czujemy się lżejsze. A włosy, które zamiatane są do śmieci, wydają się nam wtedy jak te minione miesiące, o których chcemy zapomnieć.

17. Popływaj nago

Koniecznie musisz tego spróbować. To rodzaj manifestacji wolności i zmysłowej przyjemności. Atawistycznej, bo blisko natury.

18. Wyłącz telefon na spotkaniu

Nie będziesz się rozpraszać, a rozmowa popłynie swobodniej i zaprowadzi w was w ciekawsze rejony, jak za dawanych dobrych czasów. Skupienie i uważność – dziś są coraz bardziej w cenie.

19. Chodź boso po trawie i po śniegu

Zawsze w butach lub kapciach odcinamy się od bodźców. A przecież na stopach jest najwięcej receptorów. Korzysta z tego akupresura, która leczy rożne schorzenia. Dlatego fizjoterapeuci zalecają latem spacery po piasku na plaży.

20. Wróć do starej pasji

Robiłaś szaliki na drutach? Malowałaś akwarelami? Kochałaś chodzić na dodatkowe zajęcia koszykówki? A czemu nie miałabyś poszukać w swojej okolicy podobnych zapaleńców do siebie, by móc wymieniać się wiedzą. Powrót do tego, co kiedyś sprawiło przyjemność, zazwyczaj jest strzałem w dziesiątkę.

21. Olej sprzątanie

Masz ochotę iść do kina? Ale nieposprzątane. Na imprezę? Ale bałagan. Wyskoczyć ze znajomymi na weekend. Ale obiecałaś zrobić w końcu porządek w garderobie. Przestań być taką mieszczką. Pakuj walizki, rób makijaż i ruszaj…

22. Odezwij się, by się pogodzić

Jeśli gniewasz się na kogoś i czujesz, że mogłabyś już mu odpuścić, zrób to. Złap za telefon i spróbuj porozmawiać. A nóż ta osoba też się ucieszy?

23. Nie patrz po przebudzaniu w telefon

Nic się nie stanie, jeśli zrobisz to 15 minut później. A teraz stań ze szklanką kawy lub herbaty i spokojnie popatrz przez okno. Pomyśl sobie: „To będzie dobry dzień”.

24. Wyjedź na weekend tylko ze sobą

Cisza i niczym niezmącone myśli – to zwykle pozwala złapać lepszy kontakt z tym, co naprawdę czujemy. W samotności trudniej zagłuszyć głos intuicji.


Psychologia

Objawy przedawkowania witamin. Jakie sygnały świadczą o kłopotach?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 stycznia 2022
Nadmiar witaminy
Fot. iStock
 

Nadmiar witaminy, a nawet kilku witamin jednocześnie, może się przydarzyć na skutek niewłaściwej diety lub suplementacji. Witaminy są substancjami niezbędnymi dla prawidłowej pracy organizmu, ale należy pamiętać, że zarówno ich niedobór, jak i nadmiar może być bardzo szkodliwy. Kiedy dochodzi do przedawkowania witamin? Jak objawia się nadmiar poszczególnych witamin w organizmie?

Witaminy to substancje, które w odpowiednich ilościach są niezbędne dla prawidłowej pracy organizmu. Organizm ludzki nie jest w stanie ich wyprodukować i muszą być dostarczane z pożywieniem. Wyjątek stanowią: witamina D, która częściowo wytwarzana jest w skórze dzięki promieniowaniu słonecznemu, oraz witaminy z grup B i K, wytwarzane w pewnych ilościach dzięki obecności probiotycznych bakterii bytujących w jelitach. Niedobór witamin określany jest mianem hipowitaminozy, natomiast ich nadmiar to hiperwitaminoza.

Co to jest hiperwitaminoza?

Najczęściej mówi się o niedoborze poszczególnych witamin  jako o sytuacji zagrażającej zdrowiu, ale ich nadmiar (hiperwitaminoza) również może być dla zdrowia niebezpieczny. Do tego dochodzi zazwyczaj w przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witaminy: A, D, E, K.  Witaminy te mogą okazać się toksyczne w naprawdę dużych ilościach, ponieważ kumulują się w organizmie. O wiele rzadziej dochodzi do nadmiaru innych witamin, ponieważ rozpuszczalne w wodzie są wydalane wraz z moczem i potem, więc nie są gromadzone w organizmie. Nadmiar witamin może dawać różne objawy, w zależności od funkcji danej witaminy.

W przypadku zbilansowanej diety witaminy pozyskujemy w sposób naturalny, i trudno je przedawkować. Zazwyczaj do nadmiaru witamin dochodzi w efekcie stosowania zbyt dużych dawek preparatów z witaminami. Sytuacja ta zagraża szczególnie tym, którzy sięgają po nie bez konkretnych wskazań, lub po prostu ignorują zalecenia z ulotki. Stosowanie różnych preparatów witaminowych w tym samym czasie także może przyczynić się do zaburzeń.

Nadmiar witaminy

Fot. iStock/Nadmiar witamin

Nadmiar witaminy A

Witamina A jest konieczna do różnicowania komórek organizmu oraz prawidłowej ich regeneracji. Chroni nabłonek skóry i błon śluzowych, jest ważna dla prawidłowego widzenia. Witamina A chroni m.in. komórki przed działaniem wolnych rodników, opóźniając tym samym procesy starzenia, bierze udział w syntezie białek i w przemianach tłuszczów.

Nadmiar witaminy A występuje najczęściej z powodu niewłaściwego przyjmowania suplementów, lub niewłaściwej diety. Zbyt duża ilość tranu, wątroby i innych podrobów, marchewki, jarmużu, szpinaku, czy też dyni, może przyczynić się do jej przedawkowania.

Nadmiar witaminy A — objawy:

Objawy nadmiaru mogą manifestować się jako:

  • ociężałość;
  • osłabienie mięśni;
  • utrata apetytu;
  • owrzodzenia skóry;
  • łysienie;
  • samoistne łamanie kości;
  • krwotoki;
  • uszkodzenie wątroby;
  • zaburzenia świadomości i senność;
  • dysfunkcje serca, nerek i centralnego układu nerwowego.

Nadmiar witaminy A szczególnie niebezpieczny jest w przypadku kobiet ciężarnych. Może przyczynić się do przedwczesnego porodu i poronienia, wystąpienia wad rozwojowych i opóźnionego rozwoju u dziecka.

Nadmiar witaminy D

Witamina D wpływa na odporność, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe, chroni przed  chorobami sercowo-naczyniowymi, nadciśnieniem, chorobami autoimmunologicznymi, metabolicznymi. Niedobór witaminy D może przyczyniać się do obniżenia nastroju. Najczęściej cierpimy na niedobór tej witaminy, natomiast trudno jest ją przedawkować. Jeśli do tego dochodzi, to z powodu nadużywania suplementów z tą witaminą.

Nadmiar witaminy

Fot. iStock/Nadmiar witamin

Nadmiar witaminy D może objawiać się m.in.:

  • osłabieniem i zmęczeniem;
  • utratą apetytu;
  • bólami głowy i brzucha;
  • biegunką i wymiotami.

Nadmiar witaminy D podnosi ryzyko rozwoju miażdżycy i kamicy nerkowej.

Nadmiar witaminy E

Witamina E, zwana również witaminą młodości, to jeden z najsilniejszych antyoksydantów. Odgrywa ona ważną rolę dla ochrony komórek organizmu przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Chroni wzrok przed procesami zwyrodnieniowymi, przeciwdziała  przedwczesnemu starzeniu się skóry.

Nadmiar witaminy E jest możliwy, ponieważ rozpuszcza się w tłuszczach, a organizm, zamiast wydalać ją, magazynuje w tkance tłuszczowej i nadnerczach. Mimo że nadmiar witaminy E jest sytuacją raczej rzadką, ale także negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu.

Nadmiar witaminy E cechuje się:

  • zmęczeniem, osłabieniem i sennością;
  • bólami głowy;
  • osłabieniem mięśni;
  • podwójnym widzeniem;
  • problemami jelitowymi.

Nadmiar witaminy K

Witamina K to kolejna witamina, bez której organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Właściwy jej poziom gwarantuje prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, dzięki czemu wspiera układ sercowo-naczyniowy, wpływa również na funkcjonowanie tkanki kostnej.

Nadmiar witaminy K może mieć zaistnieć w wyniku nieprawidłowej suplementacji.

Nadmiar witaminy

Fot. iStock/Nadmiar witamin

Do objawów przedawkowania witaminy K zaliczamy m.in.:

  • rozpad czerwonych krwinek i anemię;
  • nadmierną potliwość i uczucie gorąca;
  • skoki ciśnienia oraz bóle serca;
  • zaburzenia pracy serca.

Nadmiar witaminy C

Witamina C (kwas L-askorbinowy) to jedna z witamin, które suplementujemy najchętniej. Odpowiada ona za prawidłową pracę układu odpornościowego, a ponieważ jest ona jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, chroni komórki organizmu przed uszkodzeniami.  To dzięki witaminie C dochodzi do syntezy kolagenu, który odpowiada młody wygląd skóry. Witamina ta wpływa również na stan błon śluzowych, chrząstki stawowej, naczyń krwionośnych.  Co więcej, obecność witaminy C wpiera wchłanianie żelaza i kwasu foliowego z pożywienia.

Nadmiar witaminy C zdarza się rzadko, ponieważ jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, a co za tym idzie — wydalana z moczem i potem.

Nadmiar witaminy C może skutkować m.in.:

  • pojawieniem się wysypki skórnej;
  • zaburzeniami pracy przewodu pokarmowego;
  • krwawieniami i tendencją do pojawiania się siniaków;
  • obniżeniem odporności organizmu;
  • tworzeniem się kamieni nerkowych.

Nadmiar z witamin z grupy B

Witaminy z grupy B mają wiele odmian i postaci, które pełnią różne role w organizmie. Dzięki witaminom z grupy B układu nerwowy i krwionośny działa prawidłowo. Wspierają one funkcjonowanie błon śluzowych, biorą udział w wytwarzaniu niektórych hormonów, wpływają na gojenie się ran, poprawiają metabolizm. Do przedawkowania tych witamin dochodzi rzadko, ze względu na fakt, że ich nadmiar wydalany jest na bieżąco wraz z moczem. Jeśli dochodzi do nadmiaru witamin z grupy B, to zazwyczaj na skutek długotrwałego  przyjmowania ilości przekraczających zalecane dawkowanie, szczególnie pod postacią zastrzyków.

Przedawkowanie witamin z grupy B może skutkować m.in.:

  • reakcją uczuleniową;
  • zaburzeniami ze strony pokarmowego;
  • zaburzeniem rytmu serca;
  • uczuciem mrowienia i drętwienia kończyn;
  • ogólnym osłabieniem.

Fot. iStock/Nadmiar witamin

Co robić w przypadku podejrzenia niedoboru lub nadmiaru witamin w organizmie?

Gdy dochodzi do podejrzenia przedawkowania witamin, należy wykonać proste badania laboratoryjne z krwi, które pokażą stan faktyczny. Badania krwi również są przydatne przed rozpoczęciem suplementacji, ponieważ ich wynik pozwala zidentyfikować niedobory i dopasować dawkę suplementów do potrzeb organizmu.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl , www.medonet.pl

Psychologia

5 oznak, że twój związek zmierza ku końcowi. Co świadczy o tym, że zaangażowanie słabnie?

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
4 stycznia 2022
Fot. iStock/ferrantraite

Często osoba porzucona pyta: „Dlaczego nie dawałeś/łaś żadnych znaków ostrzegawczych?”. Na co słyszy: „Ależ dawałem/łam, ale nie chciałeś/łaś ich zobaczyć”. Może też być tak, że dzwoni do ciebie znajomy i mówi: „Postanowiliśmy z żoną, że się rozwodzimy”. A ty stoisz jak zamurowana, bo zawsze wydawało ci się, że są znakomitą parą. Przedstawiamy pięć znaków, które mogą świadczyć o tym, że związek jest na zakręcie.


Zdrowe relacje charakteryzują się tym, że jesteśmy silnie ze sobą spleceni, a nasze cele są w dużej mierze zintegrowane z potrzebami ukochanej osoby. Wzajemnie przenikają się nasze nastroje i uczucia. Nie potrafimy żyć w kompletnym oderwaniu. Oczywiście cieszymy się własnym hobby i mamy różnych przyjaciół, ale partnerzy w zdrowych związkach prowadzą życie niejako „wokół siebie”, bo po prostu tego pragną.

Oznaki tego, że ktoś jest nieszczęśliwy w relacji i że jego zaangażowanie słabnie, mogą przybierać różne formy. Poniższa lista zawiera zachowania, które są trudne do zauważenia. Zawsze jednak warto przyglądać się sygnałom niewerbalnym albo spontanicznym zachowaniom, nad którymi nie do końca mamy kontrolę. To czułe probierze tego, co dzieje się w parze. Mentalna separacja może być naturalna lub tylko chwilowa, ale zawsze warto trzymać rękę na pulsie. Bo rozmowa o zerwaniu rzadko jest spontaniczna. Ludzie  sporo zastanawiją się, zanim się zdecydują odejść. Wraz z tymi myślami pojawiają się zazwyczaj  zachowania, które świadczą o tym, że partner zaczyna dystansować się i że związek może wkrótce się skończyć.

1. Negatywne reakcje spontaniczne

Czy zdarza ci się wstydzić za partnera w towarzystwie? Czy w złości powiedziałaś coś, czym go bardzo zraniłaś? A może on dowcipkując, próbował zacierać w towarzystwie wrażenie po tym, co powiedziałaś?

Wszyscy posiadamy świadome wyobrażenia o naszym partnerze (korzystne lub niekorzystne). Ale mamy również te głęboko ukryte. Kiedy brak partnerowi czasu na przemyślenie odpowiedzi, ujawnia się to, co naprawdę myśli o twoich kompetencjach i jak wypadasz w jego oczach w porównaniu z innymi. To są ważne informacje.

2. Brak wspierających reakcji na dobre wieści

Kiedy dzieje się w twoim życiu coś ekscytującego – czy dzielisz się tym z partnerem? Czy świętujecie razem jego awans w pracy? Jak reagujesz, gdy twój ukochany opowiada o swoich sukcesach? 

Dobre reakcje na wiadomości, mogą dać ci pewien wgląd w stabilność związku. Ludzie, którzy dostrzegają u ukochanych mniej entuzjastyczne albo wręcz pasywne czy destrukcyjne reakcje na swoje radości, powinni włączyć dzwonek alarmowy. Emocjonalny dystans albo wrogość to poważny znak ostrzegawczy.

3. Mniej pozytywnych zachowań niewerbalnych

Czy twój partner zapewnia ci wsparcie bez słów? Czy ty dajesz mu drobne znaki za pomocą dotyku, spojrzenia, gestów?

Przytulenie, głaskanie po głowie, spacer pod rękę, albo nawet te mniej zauważalne jak: pochylnie tułowia w kierunku partnera, przelotny uśmiech – to właśnie się pozytywne zachowania niewerbalne. Kiedy znajomy wygaduje głupoty, wystarczy wam skrzyżowanie spojrzeń, by wiedzieć, co o tym myślicie naprawdę. Fajnie? Prawda! To wszystko jest znacznie ważniejsze od deklaracji słownych. Chodzi o wsparcie nieświadome, takie jak: pochylenie głowy czy przychylne muśnięcie dłoni.

4. Brak samoujawniania

Jak często dzielisz się swoimi uczuciami z ukochanym? Czy on opowiada ci o tym, kto go zezłościł albo wzruszył w pracy? Czy potraficie się przy sobie popłakać?

Wymiana intymnych zwierzeń i mówienie o emocjach, a przede wszystkim aktywne ich słuchanie, zawsze wspierają związek. Kiedy ludzie nie dzielą się już uczuciami z partnerem lub – co gorsza – dzielą się nimi z kimś innym, szansa na budowanie tego, co dobre znacznie maleje. Natomiast kiedy staje się to nawykiem, może sugerować, że ktoś ma zamiar odejść.

5. Mniej złudzeń

Jak niesamowity jest twój facet? Czy w jego oczach nadal widzisz gorący podziw?

Nierealistyczne poglądy na temat partnerów paradoksalnie trzymają ich przy sobie. Masz koleżankę, która o mężu mówi z niekłamanym przekonaniem, że jest cudownym mężczyzną, a ty na pierwszy rzut oka widzisz w nim zakochanego w sobie narcyza? Właśnie! Często nie warto wybijać przyjaciółki z tego przekonania, bo ono jest „klejem” dla ich miłości. Postrzeganie partnerów jako lepszych niż są w rzeczywistości, zwłaszcza jeśli chodzi o cechy, które są dla nas szczególnie ważne, to tzw. pozytywne złudzenia, które również decydują o stabilności związku. Gdy się ich pozbywamy, szanse na przetrwanie maleją.

 

Zobacz także: Kryzys po czterdziestce? Nie, to raczej zupełnie nowy rozdział


Zobacz także

6 filarów przyjaźni, gdy jeden z nich się chybocze, reszta także zaczyna się chwiać. Dlatego tak ważne jest byśmy dbali o nie wszystkie.

6 filarów przyjaźni. Sprawdź, czy w twojej przyjacielskiej relacji niczego nie brakuje

16 kroków do rozstania, czyli jak z kochanków stać się obcymi ludźmi

Zrób sobie test Kocha i narysuj drzewo