Wszyscy prawdopodobnie doświadczyliśmy sytuacji, kiedy to weszliśmy do sklepu spożywczego po mąkę, a wyszliśmy z dwiema wielkimi torbami pełnymi różnych innych produktów. I mieliśmy prawdziwe szczęście, jeśli wśród tych produktów była mąka, w przeciwnym razie musieliśmy wracać do sklepu… Dlaczego tak się dzieje, dlaczego tak często kupujemy to, czego nie potrzebujemy? Przyjrzyjcie się kilku poniższym schematom. Może odnajdziecie tu siebie?…
1. Efekt Diderota
Efektem Diderota określa się sytuację, w której kupujesz sobie coś nowego, a potem porównujesz to z rzeczami, które posiadałeś już wcześniej. Oczywiście porównanie wypada na niekorzyść „starych” ubrań i przedmiotów, a więc je również należy wymienić. Jest to niekończący się proces, ponieważ każda nowa rzecz wkrótce zmieni się w starą i będzie wymagać wymiany.
Efekt ten został nazwany na cześć francuskiego filozofa Denisa Diderota. Nigdy nie był on bogaty, ale kiedyś dostał dużą sumę pieniędzy i kupił wspaniały szkarłatny szlafrok. Ten element ubioru był tak inny od jego pozostałych ubrań, że zmusił go do zastąpienia wszystkich swoich starych ubrań nowymi.
2. Efekt snobizmu
Kiedy kupujesz rzeczy, których inni nie mają, aby się wyróżnić, ten typ zachowania nazywa się snobizmem. Wiele osób lubi być w centrum uwagi, a nowy element ubioru jest jednym z najlepszych sposobów, aby to osiągnąć.
3. Efekt wagonika
Ten efekt jest dokładnym przeciwieństwem efektu snobizmu. Zdarza się, gdy dana osoba kupuje przedmiot, ponieważ jest modny i wszyscy go mają. Ta pozycja może nie odpowiadać Tobie lub Twojemu stylowi życia, ale wciąż kupujesz ją, by być na czasie.
4. Przedmioty na przyszłość
Ludzie lubią myśleć pozytywnie. Dlatego czasami kupujemy ubrania na przyszłość, takie jak spódnica, która jest o 2 rozmiary mniejsza, ponieważ uważamy, że zmotywuje nas to do zrzucenia zbędnych kilogramów.
5. Kupowanie pod wpływem impulsu
Miałeś zły dzień i zdecydowałeś się wejść do swojego ulubionego sklepu, albo w końcu coś kupujesz, bo dostałeś niewielką premię w pracy. Ale radość z takiego zakupu przejdzie naprawdę szybko, a przedmiot, który kupiłeś, zostanie zapomniany, albo będzie zródłem stresu, ponieważ wydałeś na niego „tyle” pieniędzy.
6. Podstępne sztuczki marketingowe
Przyjemna muzyka, ciepłe kolory i domowe zapachy – wszystko to wpływa na nas, gdy wchodzimy do sklepu, choć może nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Wnętrze jest ciepłe i wygodne, okna są zwykle zasłonięte. Odprężamy się, zapominamy o wszystkim i zaczynamy kupować.
7. Promocje
Jest to jeden z najczęstszych powodów, dla których ludzie kupują rzeczy, których nie potrzebują. Sklepy oferują nam 3 przedmioty w cenie 2, lub 50% zniżki, która jest ważna tylko w ciągu jednego dnia. Wydaje się to być bardzo korzystne… I działa.
8. Tanie towary
Aby zaoszczędzić trochę pieniędzy, możemy kupić tańsze odpowiedniki towarów, których naprawdę potrzebujemy. Ale ta korzyść jest czasami iluzoryczna. Dobre dżinsy mogą nam służyć przez wiele lat, podczas gdy tanie ubrania wkrótce się zużyją i będziemy musieli kupić nową parę.
9. Przekonujący sprzedawca
Większość sprzedawców wie, jak zdobyć nasze zaufanie. Są sympatyczni, otwarci i sprawią, że kupisz 10 T-shirtów zamiast tego, który faktycznie planowałeś kupić.
10. Nasze lęki
Może twoi rodzice często mówili „nie”, kiedy byłeś dzieckiem? Może boisz się, że następnym razem nie będziesz mieć wystarczająco pieniędzy by kupić ten produkt?… Lęki popychają nas ku decyzjom nieprzemyślanym. Jedną z nich są zakupy.
Na podstawie: brightside.me