Macierzyństwo

Tylko 12% polskich mam nigdy nie miało żadnych trudności związanych z karmieniem piersią

Redakcja
Redakcja
2 sierpnia 2021
fot. LightFieldStudios/iStock
 

Międzynarodowy Tydzień Karmienia Piersią 1-7 sierpnia 2021. Ponad 30 lat temu, w 1990 roku UNICEF ustanowił pierwszy tydzień sierpnia Międzynarodowym tygodniem Karmienia Piersią – to świetny czas, aby przypomnieć, jak ważną rolę w życiu dziecka odgrywa mleko mamy i jak pomaga ono w budowaniu jego zdrowia i odporności. Warto także podkreślić, że karmienie piersią to proces, który wymaga nauki i nie zawsze jest prosty – tylko 12% polskich mam nigdy nie miało żadnych trudności związanych z karmieniem piersią.


Matka-Polka chętnie karmi piersią!

Jak wynika z badania opinii przeprowadzonego w ramach programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia”, którego inicjatorem jest Fundacji Nutricia, aż 96% mam zadeklarowało, że karmiło piersią, a 83% kobiet spodziewających się dziecka przyznało, że planuje karmić piersią po porodzie.

Zdecydowana większość Polek decyduje się na karmienie piersią ze względu na troskę o zdrowie
i prawidłowy rozwój maluszka – kobiety wiedzą, że w swoim mleku przekazują niezbędne składniki odżywcze kluczowe w procesie nabywania odporności dziecka. Wymieniają także chęć budowania więzi z niemowlęciem oraz zwracają uwagę na fakt, że karmienie piersią jest po prostu wygodne. 60% mam dzieci w wieku 0-6 miesięcy karmi wyłącznie piersią, a 74% kontynuuje karmienie piersią dzieci w przedziale wiekowym od 7. do 12. miesięcy.

– Polki są świadome korzyści, jakie ich dzieciom przynosi karmienie piersią. Większość z nich planując macierzyństwo, planuje także karmienie piersią. Wiedzą, że mleko matki to najlepszy pokarm w pierwszych miesiącach życia dziecka. Niemal co piąta mama stosuje karmienie mieszane (19%), czyli łączy karmienie piersią z podawaniem mleka modyfikowanego. Nasze badanie wykazało, że mamy, które je stosują lub stosowały, jako główne powody wskazują najczęściej brak wystarczającej ilości pokarmu w piersi. To bardzo ważne, aby w razie problemów z laktacją korzystać ze wsparcia doradcy laktacyjnego czy lekarza prowadzącego – zwraca uwagę Karolina Łukaszewicz – dietetyk i ekspertka programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia”.

Karmienie piersią – proces, który wymaga czasu

W przytoczonym badaniu, jedynie 34% mam przyznało, że od razu po urodzeniu dziecka nauczyło się karmić je piersią. Kobiety w ciąży przewidują zaś, że będą potrzebowały tygodnia (39%), a nawet miesiąca (26%) na naukę tego procesu. Coraz mniej kobiet (24% w 2014 vs 4% w 2020) uważa, że karmienie piersią to naturalny proces i każda kobieta umie karmić od razu.
Procesowi karmienia poza szeregiem korzyści dla mamy i dziecka, towarzyszą także trudności – blisko połowa Polek skarży się na obolałe bądź pogryzione sutki, a 39% ma problem z odpowiednim przystawieniem dziecka do piersi. Jedynie 12% badanych kobiet nigdy nie miało żadnych wyzwań związanych z karmieniem piersią.

W nauce procesu karmienia piersią cenne mogą być poradniki stworzone przez mamy oraz ekspertów, np. bezpłatny Poradnik „Karmienie Piersią” przygotowany według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. W poczekalni w przychodni czy podczas spaceru warto słuchać także podkastów, np. z udziałem dr Joanny Neuhoff-Murawskiej, dietetyczki klinicznej z Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka ”Odkryj super moce mleka mamy!”.

Nieocenionym wsparciem mogą także okazać się położne środowiskowe czy doradcy czy poradnie laktacyjne – badanie przeprowadzone wśród uczestniczek szkół rodzenia wykazało, że dla niemal 2/3 przyszłych mam autorytetami w zakresie karmienia piersią są właśnie ci przedstawiciele ochrony zdrowia.

Mleko mamy – wszystko, czego potrzebuje maluch

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby karmić piersią minimum 6 miesięcy, a później kontynuować ten proces w zależności od preferencji mamy i dziecka – nie ma wyznaczonego czasu, kiedy powinno się zaprzestać karmienia. Przez pierwsze pół roku maluszka, mleko mamy stanowi podstawę jego diety i nie potrzebuje on dodatkowych posiłków – mleko zaspokaja pragnienie oraz głód. Pomiędzy 17. a 26. tygodniem życia dziecka powinien rozpocząć się proces wprowadzania nowych produktów i konsystencji do diety. Warto pamiętać, że moment rozszerzania diety jest indywidualny dla każdego malucha, a tak szeroki zakres czasowy umożliwia wyłączne karmienie piersią przez rekomendowanych 6 miesięcy. Wraz z rozszerzaniem diety, udział mleka mamy w jadłospisie jest coraz mniejszy, ale to wciąż niezwykle cenne źródło witamin i dobroczynnych, łatwo przyswajalnych składników. Rozszerzanie diety to proces, w którym dziecko uczy się nowych smaków i innej konsystencji, ale to mleko mamy lub mleko modyfikowane stanowi podstawę żywienia w pierwszym roku życia.

– Kobiece mleko to nie tylko pokarm, ale również sposób przekazywania dziecku składników wspierających układ odpornościowy. Młody organizm w momencie urodzenia jest bezbronny, a komórki immunologiczne nie są jeszcze gotowe do samodzielnej walki z czynnikami zewnętrznymi. Potrzebują wsparcia w postaci mleka mamy, której pokarm zawiera cenne składniki odżywcze, kluczowe witaminy, białko, kwasy tłuszczowe, oligosacharydy mleka kobiecego, a także przeciwciała wytworzone w jej organizmie. W ten sposób maluszek buduje swoją odporność, a dzięki prawidłowemu żywieniu w jego jelitach kształtuje się korzystna mikrobiota – zbiór dobroczynnych drobnoustrojów (głównie bakterii), które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Karmienie piersią zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji u dzieci oraz wpływa na kształtowanie odporności w wieku późniejszym. Nie zawsze jednak karmienie piersią jest możliwe. Jeśli kobieta nie może karmić piersią, powinna podawać dziecku mleko modyfikowane dopasowane do jego potrzeb – najlepiej po konsultacji z lekarzem – tłumaczy Karolina Łukaszewicz, dietetyczka i ekspertka programu edukacyjnego „1000 pierwszych dni dla zdrowia”.

Karmienie piersią to także intymny proces, który buduje bliskość pomiędzy mamą, a dzieckiem i sprzyja redukcji masy ciała u mamy po porodzie. W trakcie laktacji organizm kobiety intensywnie pracuje i dlatego młoda mama potrzebuje dodatkowych 500 kcal dziennie. W perspektywie długofalowej, karmienie piersią zmniejsza ryzyko wystąpienia raka sutka i raka jajnika.

***
O kampanii: Ogólnopolski program edukacyjny „1000 pierwszych dni dla zdrowia” wspiera Rodziców w prawidłowym żywieniu dzieci w kluczowym okresie rozwoju i wzrostu dziecka, a więc w 1000 pierwszych dni życia począwszy od poczęcia. Prawidłowe żywienie w tym kluczowym okresie to najlepszy sposób na wykorzystanie niepowtarzalnego okna możliwości w rozwoju dziecka. Dbając o dietę dziecka przez 1000 pierwszych dni mamy realny wpływ na zdrowie dziecka, długość i jakość jego życia! Program realizowany jest od 2013 r. Więcej na: www.1000dni.pl

O inicjatorze: Inicjatorem ogólnopolskiego programu jest Fundacja Nutricia, której misją jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka. Wspieramy dzieci i rodziców, pacjentów oraz ich bliskich, jak również przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, realizując działania edukacyjne na temat roli żywienia oraz finansując badania naukowe. Za pomocą naszych działań dążymy do: edukowania przyszłych rodziców, rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci o kluczowej roli prawidłowego żywienia w okresie 1000 pierwszych dni życia, ograniczenia skali problemu niedożywienia w chorobie oraz budowania nawyków umożliwiających zdrowe starzenie się. Więcej na: www.fundacjanutricia.pl


Macierzyństwo

6 bolesnych błędów, które popełniają osoby z insulinoopornością [można ich uniknąć]

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
2 sierpnia 2021
fot. YinYang/iStock
 

W Internecie krąży wiele sprzecznych informacji na temat insulinooporności. Jakim faktom dać wiarę, a które z informacji tak naprawdę są mitem? Prawdę od fałszu oddzieli dietetyk kliniczny, Katarzyna Koćwin specjalizując się, a jednocześnie zmagająca się z IO.

To było 4 lata temu. Zbadałam swoją insulinę i wyniki mocno mnie zaskoczyły. Szkoda, że negatywnie… Aż 10 razy przekroczona norma. To był stan, który zagrażał mojemu życiu.

Dużo niewiadomych, mało odpowiedzi, a w tym wszystkim dotkliwa diagnoza – insulinooporność. Dbałam o siebie, ćwiczyłam, moja waga była w normie, a wyniki były co najmniej niepokojące.

Droga, którą przeszłam od tamtego czasu była długa i wyboista, obfita w wiele porażek, ale i jeden, najważniejszy sukces. Opanowałam swoją IO, dzisiaj żyję normalnie, pomogłam dziesiątkom moich podopiecznych w powrocie do pełni życia.
Na podstawie mojego doświadczenia przygotowałam 6 bolesnych błędów, które popełniają osoby z IO. To raptem część tego, co będzie w kursie Ogarnij Sam Insulinooporność, nad którym właśnie pracuję.

To co, zaczynamy?

Błąd nr 1: Stosowanie niskoenergetycznej diety, „detoxów”, diety cud

Jak schudnąć z brzucha bez efektu jojo? Dieta na płaski brzuch

Fot. iStock

Drastyczne ucięcie kalorii, głodówka, czy bardzo niskoenergetyczna dieta to efekt na chwilę. Zaraz wszystko wróci i to z nawiązką. Nasz organizm potrzebuje energii, żeby żyć. Zdrowa utrata masy ciała to ok 1% wyjściowej masy ciała na tydzień.
Nie dostarczając odpowiedniej ilości energii, witamin i składników mineralnych może dojść do niedoborów pokarmowych, a także np. do utraty miesiączki u kobiet. Efekt jojo również jest gwarantowany, jednak wbrew pozorom nie jest to najbardziej niebezpieczna konsekwencja, która może nas spotkać.

Skąd pomysł na takie diety? Myślę, że ludzie chcą bardzo szybkich efektów w krótkim czasie. Jednak taki sposób odżywiania pogarsza tylko sytuację. Wielokrotnie jest gorzej niż „przed całym procesem”. Bardzo łatwo wpaść w błędne koło, złość, frustrację.

Błąd nr 2: Eliminowanie wszystkich węglowodanów

Celiakia - przyczyny, objawy, dieta bezglutenowa

Fot. iStcok

Węglowodany są potrzebne! To nie jest tak, że mając insulinooporność trzeba je wyeliminować. Faktem jest, że spożycie węglowodanów podnosi poziom cukru we krwi, jednak w przypadku insulinooporości ważne jest to jaki rodzaj węglowodanów wybieramy i w jaki sposób komponujemy nasze posiłku.

Praktyczna wskazówka! Wybieraj węglowodany o jak najniższym stopniu przetworzenia. Zamiast białego pieczywa wybierz to pełnoziarniste, z ziarnami. Zamiast makaronu z białej mąki wybierz makaron pełnoziarnisty. Wybierając kasze wybieraj te „grubsze”. Im coś „drobniejsze” tym ma wyższy indeks glikemiczny i szybciej podnosi poziom cukru we krwi. Unikaj produktów bardzo wysoko przetworzonych, np. soków, słodzonych napojów, słodyczy.

Błąd nr 3: Zasada 100% albo nic

Dieta odchudzająca - ranking najzdrowszych i najgorszych

Fot. iStock/Dieta odchudzająca

Poznałaś/eś wszystkie zasady diety o niskim indeksie/ładunku glikemicznym i postanawiasz dać z siebie 100%? A może od teraz przez 4 miesiące nie zrobisz żadnego odstępstwa od diety i będziesz trenować 5 razy w tygodniu? Oj, takie przekonania są po prostu niekorzystne!

Proces zmiany nawyków żywieniowych nie jest łatwy! To się dzieje przez długi czas. Stawianie sobie nierealistycznych celów może tylko pogorszyć sytuację. Nie dopuść do tego, żeby zamknąć się na spotkania towarzyskie, unikać relacji i czekać tylko na ten moment, w którym postanowisz zjeść coś z listy „zakazanych produktów”.

Pamiętaj! Nie ma zakazanych produktów. Są tylko te mniej korzystne. Konsekwencją takich zachowań mogą być nawet zaburzenia odżywiania! Sama przez to przechodziłam i to nic przyjemnego. Odpowiednie odżywianie w przypadku insulinooporności jest bardzo ważne, ale pamiętajmy przy tym o zdrowym rozsądku.

Błąd nr 4: Komponowanie niepełnowartościowych posiłków

Dieta cukrzycowa - jadłospis, w ciąży, zasady

Fot. iStock

W insulinooporności bardzo ważne jest odpowiednie komponowanie posiłków i podstawowe zasady łączenia produktów. Dbaj o to by większość Twoich potraw zawierała warzywa. Stanowią cenne źródło błonnika oraz witamin i składników mineralnych. Zawsze komponuj posiłki w taki sposób by składały się z węglowodanów, białek i tłuszczów. Np. jedząc obiad nie jedz samej kaszy (węglodowany) z kurczakiem (białko). Dodaj do tego warzywa + np. oliwę z oliwek (źródło tłuszczów).

Podobnie dbaj o to by nie spożywać owoców samodzielnie. Staraj się wybierać te o niskim/ średnim indeksie glikemicznym i łącz je np. ze skyrem/ serkiem wiejskim (źródło białka) i orzechami/ nasionami (źródło tłuszczów). Z pewnością z czasem dojdziesz do wprawy i nie będzie to dla Ciebie problemem 😊

Błąd nr 5: Całkowite bagatelizowanie tematu i zasad diety o niskim ładunku glikemicznym

Indeks glikemiczny - co to jest, tabela produktów, owoce

Fot. iStock

Kolejny błąd to podejście „niech się dzieje wola nieba” i nie branie odpowiedzialności za swoje zdrowie i życie. Styl życia, odpowiednie odżywianie, aktywność fizyczna ma największy wpływ na to jak się będziemy czuć, jak funkcjonować i czy spotkają nas negatywne konsekwencje wynikające z Insulinooporności. Całkowite bagatelizowanie tematu może doprowadzić nas do rozwoju cukrzycy typu II, otyłości, PCOS, a nawet raka.

Błąd nr 6: Eliminowanie glutenu i laktozy

Dieta bezglutenowa - zasady, produkty zakazane i dozwolone

Fot. iStock

Kolejny błąd! Nie trzeba eliminować bezpodstawnie glutenu i laktozy „bo tak”, „bo od tego schudnę”, „bo będę się czuć lepiej”. Zrezygnować muszą tylko i wyłącznie osoby, które mają stwierdzone nietolerancje potwierdzone w badaniach. Glutenu nie mogą spożywać osoby, które mają: alergię na pszenicę, nieceliakalną nadwrażliwość na gluten oraz celiakię.

I podsumowując…

Pamiętaj, że te wskazówki są bardzo ważne. Na samym początku warto poznać podstawowe zasady komponowania posiłków, być świadomym tego schorzenia, bo to pierwszy krok w kierunku zmiany. Żadne skrajności nie są dobre. Zarówno w żywieniu jak i w życiu. Insulinooporność da się wyrównać i może to być proces naprawdę przyjemny.
Jak to zrobić dokładnie, krok po kroku? Tego uczę w kursie Ogarnij Sam Insulinooporność, którego sprzedaż startuje już 12 sierpnia. Nie zapomnij podesłać tego artykułu swoim bliskim, którzy zmagają się z IO.

 

Autorka zdjęcia: Karolina Wojciechowska
https://www.instagram.com/karolinawojciechowska_com/

Autorka tekstu Katarzyna Koćwin – dietetyk kliniczny z zamiłowaniem do psychodietetyki, sama zmaga się z insulinoopornością. Absolwentka uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Autorka kursu Ogarnij Sam Insulinooporność. Jeszcze 4 lata temu jej wynik insuliny po 1h od obciążenia glukozą był 10x ponad normę, gdzie glukoza spadła do 42. Był to stan zagrażający życiu. Na tamtą chwilę czuła się jakby spadła na dno. Zawsze przecież starał się dbać o siebie, ćwiczyła, jej masa ciała była w norme. Diagnoza spadła na nią nagle i niespodziewanie – insulinooporność. To był przełomowy moment, w którym zaczęła bardziej się zagłębiać w temat. Kupiła książki, zaczęła czytać specjalistyczne artykuły, zrobiła nawet specjalizację by „sobie pomóc”.


Macierzyństwo

Jabłko czy motyl? To, co zobaczyłaś najpierw, zdradza, co Cię w życiu motywuje

Redakcja
Redakcja
2 sierpnia 2021

Motywacja to siła, która inicjuje, kieruje i utrzymuje zachowania zorientowane na cel. To właśnie powoduje, że podejmujemy działania, a siły napędowe, które leżą pod różnymi typami motywacji, mogą mieć charakter biologiczny, społeczny, emocjonalny lub poznawczy. Zapraszamy na kolejny zabawny quiz – spójrz na obrazek, co pierwsze rzuca ci się w oczy? Przeczytaj, co to o tobie mówi! 👇🦋🍎

Psychologia nakreśla kilka solidnych teorii wyjaśniających ludzką motywację:

  • Instynkt: Zgodnie z instynktowną teorią motywacji, ludzie są motywowani do zachowania się w określony sposób, ponieważ są do tego zaprogramowani ewolucyjnie
  • Zachęta: Ludzie wykonują działania w celu uzyskania zewnętrznych nagród, takich jak wynagrodzenie za wykonaną pracę
  • Popęd: Zgodnie z teorią motywacji popędu, ludzie mogą być motywowani do działania w celu zmniejszenia napięcia wewnętrznego, które jest spowodowane niezaspokojonymi potrzebami
  • Pobudzenie: Teoria motywacji pobudzenia mówi, że ludzie podejmują określone działania, aby albo zmniejszyć, albo zwiększyć poziom pobudzenia – chodzenie na siłownię, gdy poziom pobudzenia jest niski, lub szukanie relaksu, gdy poziom pobudzenia jest zbyt wysoki
  • Humanizm: Humanistyczne teorie motywacji opierają się na założeniu, że ludzie mają również silne powody psychiczne do wykonywania różnych działań. Przykładem jest hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa, która przedstawia różne motywacje na różnych poziomach
  • Oczekiwanie: Teoria oczekiwania motywacji sugeruje, że kiedy myślimy o przyszłości, myślimy i wyobrażamy sobie różne oczekiwania dotyczące tego, co naszym zdaniem się wydarzy.

Zatem, który obraz zobaczyłaś jako pierwszy? Jabłko czy motyla? Przeczytaj poniżej, aby odkryć sekret, co Cię motywuje

Jabłko

Jeśli jako pierwsze dostrzegłaś jabłko, jesteś osobą, która ma tendencję do noszenia serca na dłoni, a także widzi w każdym to, co najlepsze. Jesteś cudownie lojalna i bardzo oddana, gdy jesteś w związku. Bardzo cenisz bezwarunkową miłość, a czasami nawet wykraczasz poza własne granice troski o siebie, aby pomóc tym, których kochasz. Potrafisz wybaczać i działasz jak klej, który spaja wszystkich razem.

Jeśli chodzi o ludzi, to zaufanie jest jednym z głównych czynników motywujących, który może Cię utrzymać i sprawić, że Twoje życie będzie płynne. Bardzo cenisz więzi, które masz z innymi, czy to w związku, czy w przyjaźni. Kiedy zaufanie jest rozwinięte, jesteś również w stanie znacznie łatwiej słuchać i rozumieć, co inni do ciebie mówią, a oni odwdzięczają ci się tym samym.

Motyl

Jeśli tym, co zobaczyłaś najpierw był motyl, jesteś osobą o ogromnych pokładach nadziei i wielkiej wierze. Wiesz, że jutro wzejdzie słońce, bez względu na to, jak ciemna będzie noc, a to głębokie zrozumienie daje ci optymizm, który sprawia, że ​​ludzie naprawdę cię lubią.

Jesteś również zdolna do wielkiej transformacji i prawdopodobnie przeszłaś przez trudne chwile w swoim życiu, ale stałaś się piękną i kochającą osobą, którą jesteś dzisiaj.

Twoim kluczem i sekretem motywacji jest zawsze pamiętanie o tym i o tych, których kochasz. Miłość jest twoim światłem w trudnych chwilach. Kiedy wyciszysz i zrelaksujesz swój umysł i skierujesz uwagę na ciche szepty i doznania swojego serca, znajdziesz tam kochaną, delikatną i czułą otwartość i miękkość. Aby pozostać zmotywowaną, słuchaj swojego serca, a zawsze znajdziesz dobrą drogę przez życie.

Jesteś kochana.


Zobacz także

Są takie miejsca do których lubimy wracać z dziećmi. 8 rzeczy, dla których warto odwiedzić Julinek

Młodzież „żyje” w internecie. Sprawdzajmy, co się dzieje

Jestem samotną matką, dlaczego ktoś próbuje mi wmówić, że przez to gorszym człowiekiem?