Ferie w pełni. A nasze dzieci powoli zaczynają zastanawiać się „co by tu zrobić”. I choć może to zabrzmieć jak wytarty slogan – to świetna okazja, żeby zachęcić je do czytania. I nie tylko, bo wspólny wyjazd czy nawet czas spędzony w domu – to niepowtarzalna okazja, by po prostu pobyć razem. Mieć dla siebie czas, również ten na wspólną zabawę.
Jeśli na myśl o książce na ferie łapiecie się za głowy, jesteście w błędzie, bo powodów i „sposobów”, by czytać lub książek „używać” jest naprawdę mnóstwo. Równie dużo powodów znajdziecie, żeby wieczór spędzić na wspólnych grach. Wystarczy tylko zrobić ten najtrudniejszy pierwszy krok – czyli wybrać mądrze i przede wszystkim ciekawie.
A jak zachęcić tych najbardziej na książki odpornych? Jest kilka zasad, które z pewnością pomogą.
- Przede wszystkim, żeby mieć jakiekolwiek szanse na zwycięstwo, trzeba porzucić myśl o przymusie. Książki w dziejach ludzkości od zawsze pełniły bardzo ważną rolę, czasem zakazaną, były synonimem wolności (słowa, poglądów). Pozwól dziecku wybrać książkę, na którą naprawdę ma ochotę lub zastanów się podczas wyboru, czy dana pozycja rzeczywiście trafi w gust przyszłego czytelnika.
- Nie upieraj się przy swoich ulubionych lekturach z dzieciństwa. Nie kupujesz książki dla siebie.
- Nie traktuj dziecka, jak naiwnego czytelnika – ono też ma swoje wymagania i potrzeby.
- Zaproponuj książki nie tylko do czytania, ale i takie, które można przeżywać. Takie, które wciągają, bywa, że są interaktywne. Same zachęcają, żeby to „czytanie” odbywało się niejako przy okazji, trochę niechcący, bo same są stworzone do zabawy.
- Czytaj. Nie ma lepszego sposobu na pokazanie, że czytanie jest przyjemne.
A wiecie, co najbardziej cieszy? Gdy nagle orientujesz, że twoje dziecko, gdzieś „po cichu” zniknęło, a okazuje się, że zaszyło się u siebie, żeby w spokoju poczytać 😉 .
Zobaczcie pięć propozycji do czytania ( i przeżywania nowych wrażeń) na ferie i najfajniejsze gry na zimowe wieczory i poranki.
Kumplobook
Kumplobook. Książka dla prawdziwych przyjaciół autorka: Joanna Gorzelińska, | Kumplobook. Dogrywka .autorka: Joanna Gorzelińska, ilustracje: Krzysztof Kiełbasiński |
Książki dla dzieci, które potrafią świetnie się bawić bez komputera i telefonu.
To książki dla dwójki przyjaciół – do wspólnej zabawy i wspólnego spędzania czasu. Można w nich rysować, przejść przez labirynty, rozwiązać kumplotest, znaleźć różnice, zagrać w gry. Każde zadanie trzeba wykonać ze swoim kumplem.
To książki, które łączą!
Wyobraź sobie życie bez komórki. Tylko przez chwilę, przez jedną godzinę. Zapominasz, że ją masz. Przez 60 minut nie scrollujesz, tylko się na serio kumplujesz! Tylko ty i twój kumpel. Realny, nie wirtualny.
Klucz Blackthorna
Kevin Sands
Zagadkowe kody, potężne mikstury, nieoczekiwane zwroty akcji i tajemnicza zbrodnia. A wszystko na tle XVII-wiecznego Londynu…
Londyn, 1665 rok. Bystry i pojętny Christopher Rowe jest uczniem w aptece mistrza i życiowego przewodnika Benedicta Blackthorna, który uratował go przed smutnym losem sieroty.
W czasie wolnym od nauki tworzenia tajemniczych mikstur, czytania opasłych ksiąg i rozwiązywania łamigłówek, chłopak najchętniej spędza każdą minutę ze swoim przyjacielem Tomem.
Idyllę przerywa nagle seria mrożących krew w żyłach morderstw londyńskich aptekarzy. Christopher musi znaleźć rozwiązanie zagadki zanim… sam stanie się ofiarą. Czy uda mu się zrobić użytek ze swoich talentów oraz zdobytej wiedzy i uchronić cały świat przed nadciągającym niebezpieczeństwem?
Seria Strażnicy
Ted Sanders
Tom 1: Strażnicy. Szkatułka i ważka | Tom 2: Harfa i winorośl kruków |
Opowieść o świecie Strażników, w którym magia ma naukowe uzasadnienie. Zaskakujące połączenie fantasy i science fiction, w którym przygoda i zaskakujące zwroty akcji czają się na każdym kroku!
Horacy F. Andrews i jego przyjaciółka Chloe są Strażnikami magicznych przedmiotów, które mają niezwykłą moc. Ich świat pełen jest niespodziewanych wydarzeń i niebezpiecznych przygód. Tym razem nie będą sami. Kiedy dołączy do nich nowa Strażniczka, będą musieli dowiedzieć się, kim naprawdę jest i po czyjej stoi stronie.
Horacy F. Andrews wie, że nic nie jest niemożliwe. Odkąd on i jego przyjaciółka Chloe odkryli, że są Strażnikami – chroniącymi magiczne przedmioty zwane Tan’ji – potrafią dokonywać niewiarygodnych rzeczy. Horacy potrafi zaglądać w przyszłość a Chloe przechodzić przez ściany. Przybywa do nich nowa Strażniczka April, której magiczne Tan’ji jest uszkodzone i nie wiadomo, czy kiedykolwiek jeszcze zadziała. Na dodatek dziewczyna znajduje się w niebezpieczeństwie, ścigają ją złowrodzy łowcy. Czy uda jej się bezpiecznie dotrzeć do schronienia Strażników, czy raczej… wpadnie w śmiertelną pułapkę?
W co grać w ferie?
Zobaczcie koniecznie nasze propozycje gier, które warto spakować do walizki. Czyli kreatywnie i bez nudy. Nawet gdy pogoda nie dopisze!
Gobblety
Klasyczna gra w nieklasycznym ujęciu. „Gobblety” nawiązują do znanej wszystkim gry „Kółko i krzyżyk”, jednak podnoszą poprzeczkę o kilka poziomów, czyniąc zabawę dużo bardziej intrygującą. Zadaniem gracza jest ułożyć w rzędzie trzy swoje pionki. Jednak trzeba pamiętać, że większe pionki zjadają mniejsze. To idealna gra dla dzieci – uczy podstaw strategii i ćwiczy pamięć. Jest przy tym masa śmiechu i prawdziwych emocji.
Hokus Pokus
Prestidigitator to trudne słowo, lecz kryje się w nim „prestiż”. Możemy się jednak umówić, że gracze są magikami. Ich zadanie polega na precyzyjnym wyczarowaniu (umówmy się – ułożeniu) stosu magicznych przedmiotów. Pudełko z grą zawiera wykonane w tym celu rekwizyty.
Szybkość, zręczność, precyzja zadecydują o sukcesie przestawienia. Gra daje mnóstwo zabawy, gdyż wszyscy grają jednocześnie, ćwiczy zdolności manualne i cieszy oko pięknymi plastikowymi elementami. Zasady nie mogą być już prostsze – należy ułożyć jak najszybciej stos 5 magicznych przedmiotów w odpowiedniej kolejności wynikającej z wylosowanej karty. Acha, stos musi być stabilny, nic nie może spaść. I tu zaczyna się prawdziwa magia…
Fliper
W estetycznym metalowym pudełku znajdują się trójkątne karty. Na kartach z jednej strony są rysunki owoców (5 rodzajów), z drugiej zaś cyfra lub owoc. Gracze odkrywają jednocześnie kartę z owocami oraz drugą z owocem lub cyfrą. Kto pierwszy zgadnie, który owoc odpowiada danej cyfrze lub ile jest sztuk danego owocu zabiera kartę. Pozornie banalne, ale biada zamyślonym ciamajdom.
W tej grze liczyć się będzie refleks i spostrzegawczość. Nie lekceważcie jednak szlachetnej sztuki rachowania do 10. Można zawsze oczywiście zgadywać, ale wówczas trudno „liczyć” na wygraną.
Wyspa dinozaurów
Nadchodzi kres Wyspy Dinozaurów!
Nadciąga katastrofa, meteoryty spadają z nieba. Tylko najsilniejsze dinozaury znajdą schronienie na wyspach. Gracze zasiedlają swoje wyspy jak najsilniejszymi dinozaurami, zagrywają odpowiednie karty specjalne, przeszkadzają i ubiegają swoich rywali, aby pod koniec gry, kiedy Wielki Kamień uderzy w wyspę, zgromadzić na swoim lądzie jak najmocniejsze osobniki.
Dwa warianty gry, powiązanie losowości i logiki, wspaniałe ilustracje
Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem GW Foksal