Lifestyle

Vata, pitta lub kapha. Dieta ajurwedyjska i zalecenia dla 3 typów kształtu ciała

Redakcja
Redakcja
21 lutego 2018
Następny

Ajurweda, czyli „wiedza o życiu”, to starożytny system medyczny Hindusów, oparty na medytacji, energii i naturze. Duży nacisk kładzie się tu na jedność umysłu, ciała i duszy. Według tej teorii, jeśli jeden obszar ciała jest chory, może rzutować na pozostałe. Na przykład stres odczuwany przez umysł może spowodować utratę włosów. 

Podążanie za wskazówkami ajurwedy pozwala zachować zdrową równowagę, a także zapewnia zdrowe i szczęśliwe życie. Założenia diety opierają się na zgodzie, aby jeść wszystko, ale pewnych rzeczy mniej, innych więcej. Dokładne wskazówki zależą przede wszystkim od jej typu urodzeniowego każdego z nas: vaty, pitty lub kaphy. Sprawdź, który typ ciała należy do ciebie i czym powinnaś się kierować stosując dietę.

Kolejna część artykułu na następnej stronie


 

źródło: www.womanandhome.comwww.poradnikzdrowie.pl

Lifestyle

Jak być lepszym mężem? Krótki poradnik dla panów

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
21 lutego 2018
Fot. iStock/Eva-Katalin
Następny

„Mężczyzna zapytał Boga: dlaczego wszystkie dziewczyny są takie cudowne i kochane, a żony takie okropne i zgorzkniałe?  Bóg mu odpowiedział: ja stworzyłem dziewczyny, a to wy tworzycie żony” – mniej więcej tak brzmiał tekst na jakimś rysunku, który kilka dni temu udostępniła moja znajoma na Facebooku. Pod zdjęciem roiło się od komentarzy kobiet. „Kwintesencja!”, „W sedno!”, „Dokładnie tak!” brzmiało większość z nich. I trudno się nie zgodzić – to, jakimi jesteśmy żonami, w dużej mierze zależy od was, drodzy panowie. Od tego, jaki macie stosunek do nas, do życia i do małżeństwa. Nie to żebym zaraz chciała całą winę zwalać na was, ale faktycznie niektórym przydałaby się chwila na refleksję. Także nie ma się co obrażać, tylko lepiej wziąć sobie kilka uwag do serca. Jeśli chcesz być lepszym mężem i mieć szczęśliwy związek, dobrze trafiłeś.

Doprecyzuj, czego chcesz od życia

Jeżeli jeszcze nie określiłeś swoich życiowych priorytetów, to najlepszy moment, żeby to zrobić. Określ też, jakie zachowanie są dla ciebie moralnie nieakceptowalne i trzymaj się tego. Łatwiej radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, jeśli twardo stąpa się po ziemi i idzie wytyczonym wcześniej szlakiem. Dobrze, jeśli ty i twoja żona macie podobne priorytety i cele. A jeżeli nie, ona ma prawo o tym wiedzieć.

Poznaj siebie i ją…

…niekoniecznie od najlepszej strony. Wszyscy mamy jakieś wady. Świadomość, że one istnieją, naprawdę wiele ułatwia. Musisz pogodzić się z tym, że ani ty, ani ona nie jesteście doskonali. Dalej wszystko zależy od was – czy można przymknąć na coś oko, czy lepiej nad tym popracować.

Ucz się miłości

Sekretem udanego związku jest ciągła nauka. Ty pokazujesz jej, czym dla ciebie jest miłość, ona uczy cię swojego podejścia do sprawy. Kluczem jest otwartość na potrzeby drugiej strony. Nie można twierdzić, że moja wizja miłości i udanego związku jest jedyną słuszną. Jeśli oboje chcecie być naprawdę szczęśliwi, musicie się dotrzeć. Tylko nie zapomnijcie, że czas powoduje pewne zmiany – coś, co wypracujecie dzisiaj, może wymagać odświeżenia za kilka lat i jest to absolutnie normalne.

Naucz się mówić o emocjach

Większość z nas nie potrafi otwarcie rozmawiać o swoich uczuciach. A już mężczyźni w szczególności. Jeśli chcesz skutecznie komunikować się ze swoją partnerką, musisz nauczyć się rozmawiać trochę jak kobieta. Nie chodzi o to, żeby się rozczulać nad wszystkim. Po prostu nie bądź oschły i czasem powiedz coś więcej niż tylko: „Dobrze, zrobimy jak chcesz” czy „Nie chcę o tym rozmawiać”.

Strona 1 z 2
Czytaj dalej…

Lifestyle

10 rzeczy, które staną się, gdy tylko zaczniesz codziennie ćwiczyć

Redakcja
Redakcja
21 lutego 2018
Fot. iStock/SrdjanPav
Następny

O zaletach sportu mówi się wiele i nie od dziś. Ruch pomaga zachować szczupłą sylwetkę, wzmacnia układ oddechowy, krążenia, szkieletowy. Dzięki aktywności jesteśmy bardziej sprawni i szczęśliwsi. Wiele osób dzięki np. spacerom czy spotkaniom na basenie zyskało towarzyszy na dobre i na złe, mile spędza wolny czas. 

Nie bez powodu specjaliści zachęcają do regularnych aktywności. Nie da się ukryć, że wyjście z domu raz na jakiś czas nie zrobi dla nas wiele więcej, jak pozwoli się przewietrzyć, ewentualnie nabawić się kontuzji przez źle dobrane i zbyt rzadko wykonywane lub zbyt forsowne ćwiczenia.

Znawcy tematu najczęściej zachęcają do tego, by na pięć dni ćwiczeń przynajmniej dwa dni w tygodniu przeznaczyć na regenerację mięśni i odpoczynek. Wiele osób lubi natomiast każdego dnia wykonać choćby krótką gimnastykę, aby rozruszać ciało. Natomiast pomysł, by każdego dnia pokonywać nowe kilometry czy uczęszczać na siłownię, niesie nie tylko ryzyko przetrenowania, ale i znudzenia monotonnym tygodniem.

Jeśli jesteś miłośniczką codziennej, ale mądrej, umiarkowanej aktywności, zobacz, co dobrego czeka twoje ciało dzięki ćwiczeniom.

10 rzeczy, które staną się, gdy tylko zaczniesz codziennie ćwiczyć 

1. Odsuniesz od siebie depresję

Badania udowodniły, że aktywność fizyczna jest i narzędziem profilaktyki i środkiem walki z depresją wynikającą ze stresu. Produkcja wpływających na nastrój endorfin (uśmierzają odczuwanie bólu oraz dają poczucie błogości), jak i serotonin (wpływają na poczucie zadowolenia) poprawia nastrój. Poza tym ruch powoduje wzrost liczby neurotransmiterów, czyli substancji pośredniczących w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi.

2. Wydłużysz życie

Sport to zdrowie i dłuższe życie. Zdrowy i sprawny fizycznie człowiek jest w stanie lepiej i dłużej przeżyć swoje życie, minimalizując ryzyko zachorowania na przewlekłe choroby oraz kalectwo.

3. Będziesz miała więcej energii

Sport w sposób naturalny wzmacnia wytrzymałość i siły organizmu, a dodatkowo endorfiny zachęcają do dostarczenia kolejnej porcji ruchu. Dlatego sport zamiast zabierać nam energię, wytwarza ją.

4. Obniżysz ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe

Ci, którzy prowadzą niehigieniczny tryb życia i nie ćwiczą, obarczeni są znacznym wzrostem tłuszczu w jamie brzusznej, zwiększeniem ryzyka cukrzycy typu 2, chorób serca, a nawet przedwczesnej śmierci. Osoby aktywne fizycznie są bardziej wrażliwe na insulinę, mają lepszy stosunek masy mięśniowej do masy ciała i większą wydolność sercowo-naczyniową. Ruch wpływa na obniżenie ciśnienia krwi i poziomu tłuszczu w ciele.

5. Będziesz lepiej spała

Ćwiczenia regulują tryb życia i pozwalają się pozytywnie zmęczyć. Dotleniony i zmęczony ruchem człowiek, śpi głębiej i lepiej, niż ten, kto wiele godzin spędza jedynie na kanapie. Ale żeby tak było, należy ćwiczyć albo rano albo po południu. Zbyt późna pora ćwiczeń sprawia,  że przyspieszona praca układu nerwowego i motorycznego utrudnia zasypianie.

strona 1 z 2
druga część artykułu na następnej stronie

Zobacz także

Jesteś złym człowiekiem! Jaaaaaa? Tak, jeśli nie reagujesz na cierpienie obok

Depresja czy wypalenie? Dowiedz się jak rozpoznać te dwa, niebezpieczne stany

Komu pomożesz najpierw? Twoja odpowiedź ujawni twoją prawdziwą osobowość