Lifestyle

Szkodliwe jednorazówki na śmietnik! Wystartowała kolejna edycja kampanii edukacyjnej Czas Na Wzrok

Redakcja
Redakcja
23 kwietnia 2021
 

Każdego roku do naszego kraju trafia blisko 14 mln sztuk tzw. „gotowych”, jednorazowych okularów – zarówno korekcyjnych bezbarwnych, jak i gotowych okularów przeciwsłonecznych. Mimo że blisko 80 proc. Polaków ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania okularów niedobranych przez specjalistę, do ich zakupu przyznaje się aż 25 proc. ankietowanych. Wiele z tych osób, pomimo wyraźnych, rygorystycznych wskazań producentów, z tzw. „gotowców” korzysta niezgodnie z instrukcją. Okulary te nie tylko szkodzą naszym oczom, ale też mocno zaśmiecają naszą planetę ponieważ finalnie trafiają najczęściej na wysypisko śmieci. Pod hasłem #SuperMocOkularów wystartowała kolejna edycja kampanii Czas Na Wzrok, w ramach której organizatorzy będą edukować Polaków na temat zagrożeń wynikających z korzystania z tzw. „gotowców” i przekonają Polaków, że po okulary powinno się chodzić WYŁĄCZNIE DO OPTYKA!


Grupa Essilor (firmy JZO, Essilor Polonia oraz JAI KUDO) od przeszło trzech lat prowadzi intensywną komunikację opartą na działaniach edukacyjnych konsumentów w zakresie dbania o wzrok i prawidłowej korekcji okularowej. W tym roku za główny cel postawiła budowanie świadomości Polaków na temat zagrożeń płynących z użytkowania gotowych, „uniwersalnych” okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych nie tylko dla wzroku, ale dla całej naszej PLANETY. W czwartej już edycji kampanii Czas Na Wzrok, wspólnie z partnerskimi salonami optycznymi, organizuje akcję zbiórki szkodliwych, niepotrzebnych, jednorazowych okularów i przetworzenie ich w energię.

Szkodliwe „jednorazówki”

Okulary jednorazowe z apteki, marketu czy bazaru to wyjście awaryjne, na które konsument powinien się zdecydować wyłącznie w szczególnych sytuacjach. Tymczasem, jak wynika ze zleconego prze Grupę Essilor i przeprowadzonego w lutym b.r. badania opinii, aż 25 proc. ankietowanych przyznaje się do korzystania z tzw. „jednorazówek”. Dobierane są one bardzo często bez wcześniejszego badania wzroku, przy niepełnej świadomości, jakie zagrożenia niesie za sobą długotrwałe i nieprawidłowe ich użytkowanie.

Celem tegorocznej edycji kampanii Czas Na Wzrok jest zwrócenie uwagi na szkodliwość okularów niedopasowanych przez specjalistę oraz szeroka edukacja społeczeństwa w zakresie regularnych badań wzroku oraz prawidłowej, profesjonalnej korekcji okularowej – w myśl idei, że w trosce o własne o zdrowie i środowisko, okulary powinno się kupować wyłącznie w salonie optycznym.

Posprzątajmy razem świat ze szkodliwych okularów!

Z kwestią tanich okularów, których jakość pozostawia często wiele do życzenia, wiąże się drugi cel tegorocznej kampanii. Konsumenci, którzy korzystają z tzw. „gotowców”, kupują je znacznie częściej niż ci, którzy okulary wykonują w profesjonalnych salonach optycznych. Konsekwencją tego jest pogłębianie problemu zaśmiecania środowiska niepotrzebnymi już okularami. Gromadzone, a następnie wyrzucane do kosza nieużywane już okulary – zarówno „jednorazowe” korekcyjne, jak i stare, zniszczone okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne, trafiają na wysypiska śmieci, coraz bardziej zanieczyszczając naszą planetę.

Grupa Essilor postanowiła zmierzyć się z tą kwestią i wspólnie z partnerskimi salonami optycznymi organizuje ogólnopolską zbiórkę okularów, których konsumenci z różnych względów już nie używają i nie będą używać. Do każdego, oznakowanego logiem tegorocznej
kampanii salonu optycznego, konsumenci mogą przynieść stare, nieużywane, zniszczone oraz –przede wszystkim – szkodliwe jednorazowe okulary, i w zamian otrzymać specjalną ofertę na kupno nowej, profesjonalnie wykonanej i dopasowanej indywidualnie przez specjalistę pary okularów wraz z badaniem wzroku w cenie okularów (w tych salonach, w których prowadzone są badania wzroku), a Grupa Essilor przetworzy wszystkie zebrane, niepotrzebne okulary w energię dla naszej PLANETY.

#SuperMocOkularów #PoOkularyDoOptyka


Lifestyle

Rozmaryn – aromatyczna przyprawa, która chroni zdrowie. Dlaczego warto po niego sięgać?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
23 kwietnia 2021
Rozmaryn lekarski - właściwości, przeciwwskazania, uprawa
Fot. iStock
 

Rozmaryn to przyprawa o charakterystycznym, intensywnym smaku i aromacie. Świeży lub suszony jest chętnie wykorzystywany w kuchni, a olejek rozmarynowy znalazł zastosowanie w leczeniu różnych przypadłości. Czym jest rozmaryn, jakie ma właściwości i jak uprawiać go w doniczce?

Rozmaryn lekarski

Rozmaryn lekarski (Rosmarinus officinalis L.) jest wiecznie zieloną rośliną, która dziko porasta głównie tereny śródziemnomorskie. W środowisku naturalnym może osiągać wysokość nawet 2 metrów. Najczęściej spotkać go można dziko we Włoszech, Grecji, Hiszpanii, Francji, ale także w Tunezji czy Algierii. Nie licząc tego, można go również uprawiać w doniczce. Rozmaryn lekarski jest aromatycznym dodatkiem do mięs, ryb, ryżu, zup oraz sałatek. Często można go znaleźć jako składnik popularnych w kuchni ziół prowansalskich.

Od dawna wiązały się z rozmarynem różne przesądy. Najpopularniejszy dotyczył mocy rozmarynu do odganiania złych mocy. Stosowano go także na dobry sen, wkładając jego gałązki pod poduszkę. Wykorzystywano także jego działanie odkażające we francuskich szpitalach, w których palono rozmaryn wraz z owocami jałowca, aby zdezynfekować powietrze i uniemożliwić rozsiewanie się chorób.

Rozmaryn lekarski - właściwości, przeciwwskazania, uprawa

Fot. iStock 

Rozmaryn — właściwości 

Rozmaryn jest źródłem olejków eterycznych, flawonoidów, zawiera witaminę A, B6 oraz C, wapń, żelazo, magnez, mangan, cynk, selen. Zioło, oraz otrzymywany z niego olejek rozmarynowy, posiada właściwości odkażające. Niszczy wirusy, bakterie (także paciorkowce i gronkowce) oraz grzyby. Działa wykrztuśnie i napotnie. Wykazuje również właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Jego działanie wynika z obecności składników przeciwutleniających, takich jak: kwas karnozolowy i karnozol, kwas karnozowy, epirosmanol, rosmanol, metylokarnat i izorosmanol.

Rozmaryn sprzyja diabetykom

Ziele rozmarynu sprzyja osobom cierpiącym na cukrzycę, ponieważ wpływa na wzrost poziomu insuliny, obniżając jednocześnie poziom glukozy we krwi. Ziele rozmarynu chroni lub regeneruje komórki beta trzustki produkujące insulinę, co wykazały przeprowadzone badania naukowe. Rozmaryn wpływa również zna obniżenie aktywności jelitowej alfa-glukozydazy, która opóźnia wchłanianie się węglowodanów z jelita.

Chroni żołądek i poprawia trawienie 

Rozmaryn stosowany jest przy różnych problemach trawiennych. W formie herbaty do picia może działać rozkurczowo i łagodzić bóle żołądka. Wykazuje również działanie żółciopędne i żółciotwórcze, pobudza czynność wydzielniczą żołądka, co poprawia trawienie. Obniża  ryzyko rozwinięcia się zapalenia żołądka typu B, wrzodów, a nawet raka żołądka, ze względu na działanie antyoksydacyjne i przeciwbakteryjne, także w przypadku bakterii Helicobacter pylori. W medycynie ludowej olejek rozmarynowy stosowany jest jako sposób na oczyszczenie wątroby i usprawnienie jej pracy.

Rozmaryn lekarski - właściwości, przeciwwskazania, uprawa

Fot. iStock

Rozmaryn chroni wzrok

Rozmaryn może być wartościowym dodatkiem w diecie chroniącej wzrok. Dzięki zawartości kwasu karnozowego chroni oczy przed zwyrodnieniem plamki żółtej, a tym samym przed problemami ze wzrokiem. Wpływ rozmarynu na obniżenie stresu oksydacyjnego chroni wzrok przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Ułatwia koncentrację i poprawia nastrój

Rozmaryn redukuje stres, poprawia pamięć i pozytywnie wpływa na jakość snu, co wykazały przeprowadzone badania. Takie działanie ma zarówno napar z rozmarynu jak i wdychanie oleju rozmarynowego. Co ciekawe, efekty działania rozmarynu na pamięć wynikają także z pozytywnego wpływu na mikroflorę jelitową. Wiadomo, co potwierdziły przeprowadzone badania, że zdrowie jelit, określanych wraz z powiązanym z nimi splotem trzewnym mianem drugiego mózgu (mózgu brzusznego), przekłada się na poprawne funkcjonowanie mózgu.

Rozmaryn łagodzi ból mięśni i stawów

Olejek z rozmarynu stosowany zewnętrznie wpływa na złagodzenie bólu mięśniowego, stawów, i poprawia krążenie krwi w skórze.

Hamuje wypadanie włosów

Ziele rozmarynu wykazuje działanie hamujące wypadanie włosów. Działa antybakteryjnie i antygrzybiczo na skórę głowy, zwalczając łupież. Stosowanie domowego naparu z rozmarynu do płukania włosów lub olejku rozmarynowego na skórę głowy, wzmacnia włosy i ogranicza ich wypadanie.

Rozmaryn — przeciwwskazania

Mimo dobroczynnego wpływu na zdrowie nie każdy może sięgać po rozmaryn i olejek z rozmarynu. Nie jest on wskazany u osób cierpiących na zbyt wysokie ciśnienie krwi, wrzody żołądka i z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego. Ponadto olejek rozmarynowy stosowany nierozcieńczony może powodować podrażnienie skóry.

Nie powinny sięgać po rozmaryn kobiety w ciąży (w pierwszym trymestrze), matki karmiące piersią oraz małe dzieci.

Rozmaryn w doniczce — uprawa 

Rozmaryn lekarski - właściwości, przeciwwskazania, uprawa

Fot. iStock

Rozmaryn będący rośliną wieloletnią nie sprawdzi się do uprawy w gruncie. O ile poradzi sobie w ciepłych miesiącach, tak przymrozki zniszczą roślinę. Można go jednak z powodzeniem uprawiać w doniczce na parapecie. Jeśli zapadnie decyzja o letniej uprawie rozmarynu w ogrodzie i przeniesienie do na zimę do donicy w domu, trzeba pamiętać, że ziele ma silnie rozbudowany system korzeniowy, i źle znosi przesadzanie, szczególnie gdy zostaną naruszone jego korzenie.

Rozmaryn w doniczce potrzebuje bogatego w próchnicę podłoża, przepuszczalnego i obfitego w wapń. Ziele rozmarynu można wysiać z nasion, co nie zawsze kończy się powodzeniem, ponieważ jego nasiona długo kiełkują, i często z problemami. Można jednak kupić przygotowane do uprawy zioło, lub zakupić ukorzenioną sadzonkę i włożyć ją do doniczki. Zioło wymaga dużej ilości słońca i jednocześnie regularnego, ale niezbyt obfitego podlewania.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl,www.medonet.pl 

Lifestyle

Przepisy dla chorych na insulinooporność

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
23 kwietnia 2021
Fot. Materiały prasowe

Mierzysz się z insulinoopornością? Nie wiesz, jakie produkty wybierać? Zastanawiasz się, jak komponować swój codzienny jadłospis? Dr Hanna Stolińska – dietetyczka z wieloletnim doświadczeniem, stworzyła multimedialny poradnik dla wszystkich chorych na insulinooporność.

„Dieta dla insulinoopornych” to nie tylko pełne cennych porad i praktycznych wskazówek kompendium wiedzy dotyczące odżywiania, ale też kopalnia kulinarnych inspiracji dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się zdrowo gotować. Poniżej prezentujemy kilka przepisów dr Hanny Stolińskiej na smaczne pełnowartościowe posiłki idealne dla insulinoopornych. 

Lekka sałatka

Fot. Materiały prasowe

Składniki:

  • Rzodkiewka 60 g (4 szt.)
  • Grejpfrut różowy 100 g (0,5 szt.)
  • Sałata 75 g (15 liści)
  • Orzechy włoskie – 30 g (1 garść)
  • Sok z cytryny 6 g (1 łyżka)
  • Oliwa z oliwek 10 g (1 łyżka)

Przygotowanie:

  1. Sałatę poszarp na kawałki, rozłóż na talerzu.
  2. Dodaj rzodkiewki,
  3. Grejpfruta obierz ze skórki i podziel na cząstki, połóż na sałacie.
  4. Zrób sos z oliwy i soku z cytryny.
  5. Sałatkę polej sosem i posyp orzechami.

Wrap z omleta z pieczarkami

Fot. Materiały prasowe

Składniki:

Farsz:

  • Suszone pomidory (w oleju z ziołami, odsączone) 45 g (3 szt.)
  • Pieczarka uprawna, świeża 80 g (4 szt.)

Omlet:

  • Jaja kurze całe 112 g (2 szt.)
  • Otręby pszenne 8 g (2 łyżki)
  • Bazylia (suszona) 2 g (0,5 łyżeczki)

Dodatki:

  • Ser, mozzarella 30 g (2 porcje)
  • Roszponka 20 g (1 garść)
  • Olej rzepakowy 5 g (0,5 łyżki)
  • Chleb żytni staropolski 30 g (1 kromki)

Przygotowanie:

  1. Pokrojone pomidory podsmaż na łyżce oleju, dołóż pokrojone pieczarki, dopraw do smaku.
  2. Jajka rozbij widelcem, wymieszaj z bazylią i otrębami, posól do smaku.
  3. Usmaż omlet na pozostałym tłuszczu.
  4. Na omlet wyłóż roszponkę, farsz pieczarkowy, pokrojoną mozzarellę.
  5. Złóż omlet na pół i podgrzej na patelni, by roztopić ser.
  6. Zjedz z chlebem.

Chia pudding z granatem

Fot. Materiały prasowe

Składniki:

  • Nasiona chia 35 g (7 łyżeczek)
  • Woda – 30 ml (3 łyżki)
  • Mleko migdałowe naturalne bio – 250 ml (1 szklanka)
  • Granat 100 g (1 szt.)
  • Orzechy laskowe – 15 g (0,5 garści)
  • Ksylitol – 7 g (1,5 łyżeczki)
  • Mięta do dekoracji

Przygotowanie:

  1. Mleko wymieszaj z ksylitolem, 3 łyżkami wody i nasionami chia.
  2. Odstaw pudding na minimum 5 godzin (zamieszaj go co jakiś czas).
  3. Po tym czasie posyp pudding owocami, orzechami i udekoruj miętą.
  4. Pierś z kurczaka zapiekana pod porami z ryżem

Pierś kurczaka zapiekana pod porami z ryżem

Fot. Materiały prasowe

Składniki (na 2 porcje):

  • Mięso z piersi kurczaka, bez skóry 200 g (2 porcje)
  • Pomidor 120 g (1 szt.)
  • Por 280 g (2 szt.)
  • Ryż brązowy 120 g (8 łyżek)
  • Ser, kozi (twardy) 30 g (1,5 plastra)
  • Bazylia (suszona) 2 g (0,5 łyżeczki)
    Oregano (suszone) 1,5 g (0,5 łyżeczki)
  • Pieprz czarny mielony 2 g (2 szczypty)
  • Sól himalajska 1 g (1 szczypta)
  • Olej rzepakowy 10 g (1 łyżka)

Przygotowanie:

  1. Pierś z kurczaka delikatnie rozbij i dopraw. Włóż do naczynia żaroodpornego.
  2. Pora, ser i pomidory pokrój w plastry i w takiej kolejności połóż warstwami na kurczaku.
  3. Piecz pod przykryciem około 35 minut w temp. około 180 st. C.
  4. Zjedz z ugotowanym ryżem.

Więcej przepisów znajdziesz w ebooku „Dieta dla insulinoopornychdostępnym na platformie How2.


Zobacz także

Slow sex... W łóżku nie ma przyzwoitości. Nie istnieje w ogóle coś takiego. Można wszystko

Jak mieć dobry seks? Odrzuć „fast”, wrzuć „slow”. Oj, nie udawaj, że tego nie chcesz

Proporcje 90:10. Sprawdź, jak często wpadasz w tę pułapkę

„Przepraszam, ale muszę już iść”. Dlaczego kobiety odchodzą od mężczyzn, których kochają