Serwis kosmopedia.org jest najbardziej obszerną encyklopedią i kompendium wiedzy na temat składników znajdujących się w kosmetykach i stale rozwija swoją formułę. Od marca br. polscy konsumenci mogą skorzystać z nowej aplikacji, która pozwala zapoznać się z informacjami na temat składników produktów kosmetycznych, pozwala poznać ich funkcje i rolę w produkcie, a jednocześnie wiedza, która jest przekazywana bazuje na źródłach naukowych oraz nie jest wspierana komercyjnie. Mobilna aplikacja to dopełnienie istniejącego od ponad 12 lat portalu Kosmopedia.
Ponad 30 000 składników kosmetycznych
Nowa aplikacja to dostęp do informacji o prawie 30 000 składnikach kosmetycznych, opracowanych w sposób zrozumiały dla użytkownika. W aplikacji możemy znaleźć nie tylko oficjalne nazwy poszczególnych składników, ale takżę nazwy zwyczajowe substancji oraz ich identyfikację chemiczną. Możemy poznać także funkcje, jakie składniki kosmetyczne pełnią w produktach. Co istotne, dostępne informacje opracowane są na podstawie najnowszych danych naukowych, bez błędnych informacji, fake newsów, pseudonaukowych mitów czy płatnych poleceń. Skanując skład produktu dowiadujemy się jakie ma składniki aktywne czy bazowe, które chronią go przed zepsuciem, a które pełnią funkcje zapachowe. Możemy także sprawdzić pochodzenie składników – naturalne lub syntetyczne. Wiedza, którą otrzymuje użytkownik pozwala na samodzielne wyciąganie wniosków, dotyczących składników kosmetycznych i tego, czy dany składnik w produkcie będzie dla nas odpowiedni.
Sprawdź: Aplikacja mobilna Kosmopedia
Apka Kosmopedia daje konsumentom możliwość nie tylko sprawdzenia produktu przy sklepowej półce, lecz także przeszukania bazy pod kątem konkretnego składnika czy sprawdzenia składu skopiowanego np. ze strony producenta. Pozwala na tworzenie własnych list składników czy alertów dotyczących np. alergii. Z poziomu aplikacji łatwo przekierowuje do najbardziej aktualnych artykułów ze świata kosmetyków, zamieszczonych na portalu Kosmopedia.org.
Polacy są wymagającymi i dobrze poinformowanymi użytkownikami kosmetyków. Nasza aplikacja mobilna świetnie wpisuje się w ich potrzeby, bo dostarcza wiarygodnych informacji, niezbędnych do dokonania najlepszego dla siebie wyboru zakupowego. Od teraz konsumenci w każdym miejscu, o każdym czasie będą mieli dostęp do ogromnej bazy składników, opisanej pod kątem ich wymagań. Pracowaliśmy nad mobilną wersją Kosmopedii przez wiele miesięcy, więc mamy pewność, że oddajemy w ręce polskich konsumentów dobry produkt. Ale nie mogło być inaczej – wszak specyfika rodzimego rynku wymaga indywidualnego podejścia – podkreśla Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, który jest autorem aplikacji.
W Kosmopedii przedstawiamy informacje, które mają za zadanie ułatwić użytkownikom podjęcie swobodnego i świadomego wyboru zakupowego. Dodatkowo rozwiewamy wątpliwości związane z bezpieczeństwem składników z tzw. „czarnych list”. A, co najważniejsze, nie linkujemy do konkretnych produktów. Kosmopedia jest wolna od reklam i poleceń. Dzięki temu decyzje zakupową możesz podjąć w oparciu o potrzeby swojej skóry i naukową wiedzę o składnikach. Właśnie dlatego cały projekt został objęty patronatem prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta – dodaje.
Korzystanie z Kosmopedia App jest proste!
Technologia skanowania i rozpoznawania treści
Apka Kosmopedia wykorzystuje system OCR i technologię skanowania, a także rozpoznawania treści, dzięki której identyfikuje składniki kosmetyczne wymienione na opakowaniu. Większość istniejących aplikacji kosmetycznych do pozyskania listy składników używa kodu kreskowego produktu. Kod nie ma jednak na celu identyfikacji składników, lecz dostarczenie dystrybutorowi wskazówek logistycznych (waga, cena, wielkość produktu itp.). Wykorzystanie systemu OCR w aplikacji Kosmopedia gwarantuje możliwość sprawdzenia dowolnego produktu kosmetycznego bez współudziału kodu kreskowego.
Pamiętajmy, że skład produktów kosmetycznych jest okresowo modyfikowany w celu poprawy receptury i uwzględnienia zmian regulacyjnych, takich jak nowe dozwolone składniki, składniki objęte ograniczeniami itp. Nie zmienia się wówczas jednak kod kreskowy. Takie rozwiązanie często zaburza użytkownikom dostęp do aktualnych danych w wielu aplikacjach składnikowych. Dzięki zastosowaniu systemu OCR w Kosmopedii ww. problem nie istnieje, a rozpoznawanie listy składników z etykiety dostarcza użytkownikom zawsze wiarygodnych, stale aktualizowanych informacji o kosmetykach – podkreśla Justyna Żerańska, menedżerka ds. regulacyjnych w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Co odróżnia aplikację Kosmopedii od konkurencyjnych rozwiązań? Inne aplikacje mobilne stosują zasadę ostrożności i nie rekomendują produktów, wokół których przez lata narosły mity lub niepotwierdzone informacje. Kosmopedia przyjmuje inny model działania. Uświadamia, dlaczego każdy produkt dostępny na półce sklepowej musi być bezpieczny dla użytkownika i zgodny z przepisami prawa. Konsumenci mają bowiem prawo wiedzieć, jak wiele restrykcji należy spełnić, oraz jak wieloetapowy jest proces badania bezpieczeństwa, przed wprowadzeniem produktu na rynek europejski. Unijne rozporządzenie kosmetyczne i wszelkiego rodzaju regulacje dotyczące branży kosmetycznej są jednymi z najbardziej rygorystycznych na świecie!
Synergia potencjałów – Aplikacja i Strona Internetowa
Kosmopedia na rynku istnieje już od 12 lat, dostarczając najobszerniejsze i sprawdzone informacje na temat składników kosmetycznych oraz innych zagadnień związanych z branżą kosmetyczną. Informacje, które zawarte są na stronie, przygotowywane są w oparciu o wiedzę naukową i współpracę z firmami z branży kosmetycznej z Polski i Europy. Jest to drugi tego typu portal w Europie (po brytyjskiej stronie thefactsabout.co.uk.) W 2021 strona przeszła gruntowną przebudowę i z serwisu branżowego stała się serwisem konsumenckim.
Przez lata Kosmopedia była ważnym narzędziem edukacji branży i sektora beauty, popularnym wśród studentów chemii kosmetycznej i kierunków pokrewnych, pracowników firm producenckich oraz praktyków kosmetologii. Dziś jej nowa odświeżona wersja, pisana przystępnym, konsumenckim językiem ma trafiać do każdego z nas. I tak się dzieje – tylko w ubiegłym roku odnotowaliśmy blisko 650 000 wejść na stronę. Chcielibyśmy, żeby aplikacja zyskała tak samo duże zaufanie konsumentów – podsumowuje Blanka Chmurzyńska-Brown.
Więcej informacji na temat aplikacji oraz składników kosmetycznych, można znaleźć na stronie Kosmopedii – https://www.kosmopedia.org/