Go to content

Kobieta wracająca po urlopie macierzyńskim na rynek pracy jest niewidzialna – dla pracodawcy, dla rodziny i dla siebie samej. Jak ją wspierać?

Fot.iStock

Lęk, osamotnienie i brak poczucia swojej wartości – oto najczęstsze emocje towarzyszące kobietom, które po dłuższym niż początkowo przewidywały urlopie macierzyńskim, wracają na rynek pracy. Jak im pomóc, jak je wspierać, by zminimalizować stres towarzyszący temu wydarzeniu? Jakich wskazówek udzielić, by z Niewidzialnych, stały się znów zauważalne i doceniane przez pracodawców?

Oczekiwania i lęki

Czy na pewno sobie poradzę?
Czy uda mi się pogodzić pracę z domowymi obowiązkami?
Czy nie pogubię się w natłoku zadań, które na mnie czekają?
Czy ktoś mi pomoże?

Brak wiary we własne siły, to jeden z głównych wrogów kobiet powracających na rynek pracy po dłuższej przerwie. Dodatkowo pojawia się poczucie winy wobec dzieci – czy mam prawo zostawić moje pod opieką dziadków lub niani? Czy jestem dobrą matką, skoro decyduję się kontynuować karierę zawodową? Te wszystkie obawy często wiążą się z wdrukowanym w nas przeświadczeniem, że jesteśmy przede wszystkim matkami, żonami, strażniczkami domowego ogniska, że taka jest nasza główna rola. Dziś coraz częściej wychodzimy z tych szkodliwych schematów i rozumiemy, że aby być szczęśliwym, należy realizować się na różnych polach i że dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn.

Niech nasze potrzeby nie będą niewidzialne – przede wszystkich dla nas samych.

Wsparcie najbliższych

Olbrzymią rolę w okresie powrotu do pracy odgrywa wsparcie najbliższych: partnera i rodziny. Partner wspierający i rozumiejący, że odpowiedzialność za dzieci, dom i rodzinę leży po obu stronach związku, jest nieocenioną pomocą z punktu widzenia psychologicznego i logistycznego.

Gdy oboje rodzice pracują, trzeba przecież na nowo zorganizować życie domowe. Trzeba wziąć pod uwagę, że wracając z pracy bywasz zdenerwowana i zmęczona. Trzeba obmyśleć strategię dla przygotowania codziennych posiłków, przywożenia i odwożenia dzieci z i do szkoły, załatwiania najpotrzebniejszych sprawunków.

Nie bójmy się prosić o pomoc najbliższych, nie bądźmy niewidzialnymi, cierpiącymi w ciszy, z zaciśniętymi ustami i przeświadczeniem, że ta codzienność musi być ekstremalnie wyczerpująca. A przede wszystkim: mierzmy siły na zamiary.

Wsparcie ze strony środowiska zawodowego

Ideałem byłoby oczywiście znalezienie takiego, które mocno wspiera kobiety i rozumie ich konkretne potrzeby związane z dzieleniem obowiązków domowych z zawodowymi. Idealny pracodawca daje nam poczucie bezpieczeństwa, zapewnia niezbędne narzędzia i rozumie, że przytrafiają nam się sytuacje nieprzewidziane. Pełna dyspozycyjność?  Owszem, ale wtedy, gdy jesteś w biurze. Kiedy po latach wracasz na rynek pracy, nie rzucaj się od razu na głęboką wodę – możesz nie dać sobie rady z natłokiem obowiązków. W domu jest czas na odpoczynek, czas dla siebie samej i dla rodziny.

Doświadczony pracodawca wie, że matki są zazwyczaj świetnymi, solidnymi i sumiennymi pracownikami i często idzie na kompromisy wobec takiego pracownika. Bo przecież pracownik zadowolony, spokojny o warunki swojej pracy, to pracownik kreatywny i efektywny. Pewnym rozwiązaniem (obecnie koniecznym, ze względu na epidemię koronawirusa) jest praca zdalna. Upewnij się, że twój przyszły pracodawca oferuje taką możliwość.

Kilka wskazówek na koniec

1. Wsparcie twojego otoczenia jest niezbędne, nie wstydź się mówić głośno o tym, czego potrzebujesz

2. Rozwój zawodowy jest ważny, masz do niego prawo

3. Jeśli obawiasz się, że nie dasz rady wrócić do pracy od razu na cały etat, szukaj rozwiązań kompromisowych np. 1/3 etatu, rozliczenia godzinowe – wdrażaj się w odpowiednim dla siebie tempie

4. Szukaj pracy, która daje ci możliwość pracy zdalnej w sytuacjach awaryjnych, takich jak choroba dziecka

5. Weź pod uwagę konieczność doszkalania się, daj sobie czas na przeanalizowanie twoich umiejętności na nowo, przerwa, którą miałaś nie pozostała tu bez wpływu

6. Szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko – pamiętaj o tym

7. Proces powrotu do pracy wymaga przeorganizowania życia domowego, zacznij ten proces zanim jeszcze znajdziesz wymarzone stanowisko – od początku angażuj domowników w równy podział obowiązków

8. Nie bądź niewidzialna, dbaj o swoje potrzeby, mów o swoich emocjach partnerowi i najbliższym

10. Znaj swoje atuty: pracownik o ustabilizowanej sytuacji rodzinnej jest dla pracodawcy bardzo wartościowy

#Niewidzialne to akcja, którą zaczynamy rok wsparcia kobiet. W marcu będziemy mówić o tym, jak stać się widzialną dla siebie, dla bliskich, dla otoczenia. Zapraszamy Was do tej akcji, piszcie do nas na kontakt@ohme.pl dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, historiami i problemami. Wierzymy, że nauczymy się stawać widzialne!