Lifestyle

Dlaczego wystąpienie Meryl Streep i Michelle Obama przejdzie do historii? Bo w kobietach tkwi siła!

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
27 lipca 2016
Fot. Screen / You Tube
 
Oglądam filmy z poparciem dla Hilary Clinton w wyborach na prezydenta Stanów Zjednoczonych i wzruszam się. Naprawdę. Ktoś może powiedzieć – też mi – Stany, to ich bajka. Ale ja się wzruszam poparciem, które Hilary Clinton otrzymuje od kobiet, które widzą, jak jej wygrana to ważna dla nich sprawa.

Te wybory pokazują, jaka siła potrafi tkwić w kobietach, jakie zrozumienie dla własnych praw i potrzeb ponad podziałami politycznymi, ponad różnymi światopoglądami. To pokazuje, jak wspólnie potrafią walczyć o sprawy ważne dla siebie, dla swoich dzieci. Czasami naprawdę warto poszerzyć horyzonty, rozejrzeć się dookoła, otworzyć się na to, co dostajemy i nauczyć się czegoś od innych.
Od Michelle Obama, od Meryl Streep mogłybyśmy się nauczyć, jak walczyć o prawa kobiet, jak zwracać uwagę na to, że kobieta może pełnić ważne i odpowiedzialne stanowiska zyskując poparcie innych kobiet, które za nią pójdą, bo wiedzą, że to wygrana Hilary Clinton pokaże, że pokonujemy podziały na świat męski i żeński, na czarny i biały.
Tak tworzy się historia. Niczego nie dostałyśmy – my kobiety, wszystko wywalczyłyśmy – zyskałyśmy prawa wyborcze, mamy prawo decydowania o sobie (które chcą nam jednak w Polsce odebrać) . I musimy pamiętać, że nic nie jest nam dane na zawsze. Bądźmy razem. Także my – tutaj. Wspierajmy się, popierajmy inicjatywy, które walczą o to, by kobieta po tylu latach walki nie została zepchnięta do kuchni, garów, mycia podłogi i usługiwania mężczyźnie.
Bądźmy dumne z tego, że choć tam – tak daleko, kobiety pokazują, jaka w nas potrafi tkwić siła!

Wystąpienie Michelle Obama (źródło: gazeta.pl)

Meryl Streep przypomniała, że po 100 latach zyskania przez kobiety prawa głosu, wyborcy Stanów Zjednoczonych mogą stworzyć historię, by zapisać w niej, że kobieta została prezydentem ich kraju.
„Wiem, że Hilary Clinton będzie świetnym prezydentem. Będzie pierwsza, ale nie ostatnia”.

Lifestyle

Depresja nie bierze się z głowy? Przyczyną mogą być … jelita! Najnowsze badania nad depresją

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 lipca 2016
depresja
Fot. iStock / Mixmike
 

O depresji mówi się coraz częściej, szczególnie w kontekście nierozpoznanych przypadków i braku zrozumienia w społeczeństwie dla człowieka dotkniętego tą chorobą. Pojawiające się zaburzenia nastroju najczęściej bywały bagatelizowane przez bliskich. Krótkie „weź się w garść” żadnej osobie dotkniętej depresją nie pomogło. 

Do tej pory uznawano, że depresja i związane z nią zaburzenia wywodzą się z nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego na poziomie komórkowym czy białkowym (przyczyny biologiczne). Wpływ na ujawnienie się depresji mają także czynniki psychologiczne, które mogą dotknąć każdego człowieka – negatywny sposób myślenia, kłótnie, konflikty w domu, tragiczne wydarzenia rzutujące na dotychczasowe funkcjonowanie osoby. Poszukiwano również genu, który odpowiadałby za ujawnienie się depresji, ponieważ pacjenci, u których wystąpiła depresja w rodzinie, sami częściej zapadają na tę chorobę.

Naukowcy poszukując przyczyn wyszli poza obręb mózgu

Szukając przyczyn i skutecznego, farmakologicznego poradzenia sobie z depresją, naukowcy przestali skupiać się jedynie na ludzkim mózgu, jako głównej przyczynie występujących problemów. Badacze skupili się na związku między mózgiem i jelitami, oraz ich wpływom na ogólne funkcjonowanie organizmu.

Okazuje się, że bakterie jelitowe są istotne nie tylko dla poprawienia procesów trawienia. Zdrowe bakterie jelitowe usprawniają aktywację i regulację działania układu immunologicznego przewodu pokarmowego oraz wpływają na wytwarzanie cytokin, a w konsekwencji regulację nasilenia stanu zapalnego. Hamują także rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych, biorą udział w syntezie szeregu witamin (w tym z grupy B i K) oraz wytwarzają szereg metabolitów sprzyjających uszczelnianiu bariery jelitowej. Do funkcji metabolicznych mikrobioty jelitowej należy przekształcanie steroidów i kwasów tłuszczowych oraz udział w absorpcji jonów. Prawdopodobnie wykazują także zdolności bakterii jelitowych do przekształcania i neutralizacji związków potencjalnie rakotwórczych. Nie dziwi więc odkrycie, że jelita mają wpływ nawet na zaistnienie lub brak stanów depresyjnych. 

Zapalenie jelit źródłem depresji?

Naukowcy zbadali wpływ bakterii jelitowych na stan zdrowia myszy laboratoryjnych. Wykazano, iż w zależności od składu ekosystemu jelitowego zwierzęta laboratoryjne różnie reagują na warunki stresowe. Z kolei myszy wychowane w warunkach sterylnych reagują na stres istotnym podwyższeniem kortykosteronu i kortykotropiny (hormony stresu).  Podanie zwierzętom probiotycznego szczepu Bifidobacterium infantis całkowicie zahamowała wydzielanie obu hormonów pod wpływem stresu. Jednak korzystny efekt osiągano jedynie u zwierząt, które zostały skolonizowane przed ukończeniem szóstego tygodnia życia. W badaniach wykazano, iż probiotyczny szczep Bifidobacterium infantis podwyższa zawartość tryptofanu będącego substratem do produkcji hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Jednocześnie podaż probiotyku istotnie zmniejszała stan zapalny. To odkrycie dokonane na myszach otwiera drogę poszukiwań podobnych powiązań u ludzi. Trwają prace nad wyselekcjonowaniem mieszanin szczepów, które wywierałyby podobny wpływ na ludzki mózg. Być może probiotykoterapia stanie się alternatywą wspomagającego leczenia u pacjentów z depresją i innymi zaburzeniami psychiatrycznymi.

Na ostateczne wyniki badań na ludziach należy poczekać, ale już teraz warto zrobić coś dla swojego zdrowia psychicznego

Modyfikacja diety która może przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia depresji, nie wymaga wiele zachodu.

  • Spożywaj produkty jak najmniej przetworzone. Żywność wysoko przetworzona, wprowadza do organizmu substancje, które nie znalazłyby się w naturalnym pokarmie. To sprawia, że organizm musi włączyć więcej sił, aby rozłożyć dane substancje, i z tego powodu w obciążonym organizmie może wytworzyć się stan zapalny.
  • Unikaj przetworzonych form cukru, mleka i glutenu. Spożywanie przetworzonych form cukru nie tylko zmniejsza w znacznym stopniu wartość odżywczą pokarmu, ale przyczynia się do rozwoju złej flory bakteryjnej w jelitach.
  • Jedz zdrowe tłuszcze i białka. Produkty takie jak orzechy czy mięso pochodzące z drobiu oraz tłustych ryb morskich, są ważnym źródłem aminokwasów, witamin i minerałów, które mają wpływ na funkcjonowanie neuroprzekaźników.
  • Suplementuj witaminę D. Niedobór witaminy D jest często związany z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Poza syntezą pod wpływem promieni słonecznych, należy dostarczać tę witaminę z zewnątrz, w takich produktach jak tłuste ryby morskie, oraz jajka lub mleko i żółty ser (tu ilości witaminy D są niskie).

 

źródło: www.depresja.pl.pl , www.lifehack.orgwww.vitaimmun.pl


Lifestyle

4 przepisy na pyszne, orzeźwiające chłodniki z owoców i warzyw

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 lipca 2016
Fot. Instagram / wolosewiczius

Wysokie temperatury są obciążające dla naszych organizmów, więc zamiast ciężkostrawnych, rozgrzewająco dań na obiad, szukamy czegoś nawadniającego i najlepiej lekkiego i świeżego. Do dyspozycji w miesiącach letnich mamy całą gamę dojrzałych i soczystych warzyw oraz owoców. Grzechem byłoby nie skorzystać z niezwykłego smaku i odżywczych właściwości.

Najlepszym rozwiązaniem na głód gorącą porą jest niezwykła zupa – chłodnik

Chłodnik, czyli zupa podawana na zimno, doskonale chłodzi i zaspakaja głód. Jest bardzo prosta w wykonaniu i posiada wiele wariantów, w zależności od dodanych składników. Może być to zarówno słodka zupa z owoców, jak i pikantna z papryką. Wybór ulubionego smaku należy do ciebie.

4 przepisy na pyszne owocowe i warzywne chłodniki*

1. Na słodko, z owocami

Potrzebujesz:

→150 g jagód
→500 ml jogurtu
→ok 3/4 szklanki poziomek
→ok 3/4 szklanki jagód
→ ok 3/4 szklanki malin
→kilka truskawek
→3 łyżki cukru trzcinowego, łyżeczka cynamonu

Wykonanie: Wlej jogurt do blendera, dorzuć jagody, cukier i cynamon. Zblenduj wszystko a następnie przelej do misek. Dodaj poziomki, jagody i maliny. Dekoruj pokrojonymi truskawkami. Danie jest gotowe do podania.

 2. Chłodnik z melonem i miętą

Potrzebujesz:

→1 l zsiadłego mleka, kefiru lub jogurtu naturalnego
→ szklanka śmietany
→ garść orzechów włoskich
→3 ząbki czosnku
→ zielony lub żółty melon
→ sól
→ listki mięty
→ świeżo zmielony pieprz

Wykonanie: Zsiadłe mleko, kefir lub jogurt dokładnie wymieszaj ze śmietaną, dodaj czosnek roztarty z odrobiną soli, posiekane orzechy oraz listki mięty, dokładnie wymieszaj. Przypraw do smaku solą i dość obficie świeżo zmielonym pieprzem. Melona umyj, przekrój na połowy, usuń nasiona i małą łyżeczką wykroj z melona kulki. Melonowe kulki dodaj do chłodnika i bardzo mocno schłódź. Podając zupę, posyp listkami mięty

3. Chłodnik ze szpinakiem

Potrzebujesz:

→500 ml kefiru
→150 g świeżego szpinaku
→3 pomidory
→ sól
→ pieprz
→ papryka ostra (sypka)

Wykonanie:  Posiekaj szpinak, następnie zblenduj go z kefirem. Pomidory pokrój w kostkę, dodaj do kefiru ze szpinakiem. Dopraw do smaku solą, pieprzem i papryką i zamieszaj. Odstaw na kilka godzin do lodówki. Podaj udekorowany pokrojonymi pomidorami.

4. Chłodnik rzodkiewkowy

Potrzebujesz:

→ 1 pęczek rzodkiewek
→ 4-5 ogórków
→ 3 ziemniaki
→ 4 jajka
→ garść koperku i szczypiorku
→ sól do smaku
→ kefir lub jogurt naturalny
Wykonanie: Ugotuj ziemniaki i jajka na twardo. Wymieszaj kefir z 3 filiżankami wody, dodaj sól. Schłódź – konsystencja ma przypominać krem. Pokrój rzodkiewki, ogórki, jajka i zioła. Warzywa wymieszaj z kefirem. Posyp koperkiem i wstaw do lodówki.

 

przepisy pochodzą z: fitness.sport.pl, urodaizdrowie.pl, zdjęcia: Instargram


Zobacz także

12 sygnałów, że utknęłaś w situationship. Czy to na pewno nowy rodzaj związku?

Fast loose weight

Fast loose weight jest jak jedzenie mrożonek w lecie – bez sensu

„Dom jest tam, gdzie nie musisz nosić stanika”, czyli 7 powiedzonek, z którymi zidentyfikuje się każda kobieta