„Aspiracje dziewczynek w Polsce” to próba diagnozy społecznej pokolenia dziewczyn urodzonych między 2006 a 20011 rokiem. Przygotowała je Fundacja Inspiring Girls Polska. Pytano nastolatki kim chciałyby zostać w przyszłości, jakie mają plany, marzenia, co przeszkadza im się realizować. Co wyniknęło z raportu?
1. Autorytetem dla nastolatek są najbliżsi
Tak, autorytetem dla dziewczyn są osoby z bliskiego otoczenia. 61 proc. wskazało mamę jako największy autorytet. O tacie wspomniało 33 proc. Tylko 1 proc wskazało aktorki, piosenkarki i celebrytki. Zdaniem twórców badania to niekoniecznie dobrze, bo autorytetami powinny być też osoby spoza najbliższego kręgu. Nie zgadza się z tym Marlena Kazoń, psycholożka i terapeutka, która uważa, że najlepszy jest wewnętrzny, naturalny autorytet, który pomagają budować dziecku właśnie rodzice, dając mu poczucie bezpieczeństwa, pomagając mu budować poczucie własnej wartości, rozumieć własne uczucia, emocje i mówić o nich w sposób nieraniący innych.
2. Marzą o instakarierze
Dziewczyny chcą być w przyszłości youtuberkami, instagramerkami albo tiktokerkami (46 proc.), projektantkami stron internetowych (21 proc.) albo adwokatkami (18 proc.). 14 proc. chciałoby być lekarkami psychiatrii albo psycholożkami. Dorośli, działający w takich obszarach, jak nauka, biznes, polityka, sztuka, czy kultura nie są przez nie postrzegani jako autorytet.
3. Studia nie są ich priorytetem
Owszem, 58 proc. z nich chce studiować, nie ma jednak pojęcia, co. Nie potrafią odróżnić uniwersytetu od politechniki. Trzy najpopularniejsze kierunki to: weterynaria (13 proc.), kosmetologia i filologia angielska (po 9 proc). Ale zdaniem specjalistów ten brak wiedzy może wynikać z tego, że trudno jest im sobie wyobrazić rynek pracy za dziesięć lat, połączyć to, czego się uczą teraz, w szkole, z tym, co będzie potrzebne im w życiu zawodowym.
4. Czują presję wyników
Nastolatki nie lubią się uczyć, ale chcą mieć dobre stopnie i wyniki w nauce (mówi o tym 53 proc. z ich)
5. Przejmują stereotypy jak fakty
Wciąż panuje przekonanie, że kobiety mają mniejsze zdolności matematyczne niż mężczyźni. I nawet jeśli uczennice mają porównywalne lub lepsze wyniki z matematyki na maturze, wciąż z rzadziej wybierają nauki ścisłe jako kierunek studiów. To umacnianie stereotypowych ról zaczyna się już w klasach I– III, wciąż to dziewczynki mają dbać o kwiaty w klasie i przygotowywać dekorację na klasową zabawę, a chłopcy nosić krzesła i stoliki, czy nosić chrust na ognisko.
6. Chcą zmieniać świat na lepsze
Dla 24 proc. z nich ważna jest ekologia i troska o środowiska.
7. Stawiają na przyjaźń i koleżeństwo, nie na rywalizację
Dla 68 proc. z nich najważniejsze są relacje z innymi.
8. Matki je wspierają, ale jednocześnie nieświadomie pchają w stronę perfekcjonizmu
Według badań matki pragną, aby praca ich córek była ważna dla świata, jednocześnie chcą, aby córki koncentrowały się na sobie i rodzinie. Bezwiednie więc – zdaniem twórców badania– pokazują, że najlepiej, żeby łączyły kilka ról jednocześnie.
9. Najważniejsze jest dla nich bycie sobą
66 proc. badanych nastolatek wyznało, że ważne dla nich jest bycie sobą. I to można uznać za pierwsze przejawy zmian w wychowaniu, podejściu do życia. Współczesne nastolatki wiedzą to, do czego ich mamy dochodziły długie lata.