Lifestyle Psychologia

7 psychologicznych trików, które pomogą ci zbudować pewność siebie. Teraz już nikt cię nie zatrzyma

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
30 czerwca 2020
Fot. Unsplash / Dmitry Zelinskiy / CC0 Public Domain
 

Jak być pewnym siebie? Jak robią to inni? Jak to się dzieje, że kiedy tobie zasycha w gardle ze stresu i strachu, że sobie nie poradzisz, inni  po prostu prą do przodu, nie zważając na życiowe trudności i ufając we własne umiejętności. A przede wszystkim wierząc w to, że wszystko będzie dobrze. Czy takiej postawy można się nauczyć? Oczywiście, że tak. Wymaga to oczywiście trochę pracy i samozaparcia, ale kiedy cel jest jasno sprecyzowany ścieżka ku niemu zawsze jest mniej wyboista.

7 psychologicznych trików, które pomogą ci zbudować pewność siebie

1. Stań oko w oko ze swoimi lękami

W lęku tkwi ogromna siła. To on ostrzega nas przed różnymi niebezpieczeństwami, chroni, ale jednocześnie hamuje przed podejmowaniem decyzji i zmianami. Bez lęków nasze ciało i umysł nie przetrwałyby tygodnia. Celem naszych lęków jest chronić nas, sprawiać, że jesteśmy bezpieczni. Kiedy jednak lęki zaczynają przejmować nad tobą kontrolę, wpływają na to kim jesteś i kim się stajesz, sprawy idą w złym kierunku. Żeby oswoić lęk, musisz stanąć z nim oko w oko, „przećwiczyć” sytuację, która sprawia, że odczuwasz dyskomfort. Pomyśl o publicznym zabraniu głosu. Na początku myśl o tym, że musisz stanąć przed większym gronem osób i powiedzieć kilka słów napawa cię lękiem, ale kiedy masz już to za sobą, okazuje się zazwyczaj, że nie było tak zle. Kluczem do sukcesu jest konfrontacja i… praktyka. Z czasem każda „trudna sytuacja” stanie się czymś zwykłym. Spróbuj krok po kroku wychodzić ze swojej strefy komfortu.

2. Zdaj sobie sprawę ze swoich mocnych stron i nie zaprzeczaj, że je posiadasz

Nasze mózgi są przystosowane do tego, by przyjmować głównie negatywne wiadomości. Dlatego zamiast na komplementach skupiamy się na krytyce. Ona boli nas o wiele mocniej niż cieszy pochwała z ust największego autorytetu. Nie umiemy przyjmować komplementów i nie wierzymy, że są szczere. Sami jesteśmy swoimi największymi wrogami.

Stwórz listę swoich dobrych stron – takich, które naprawdę są twoim atutem. Pomyśl, jakie cechy twojej osobowości sprawiają, że jesteś lubiany, że jesteś dobrym specjalistą. Zastanów się nad tym, co pozwala ci w życiu stale się rozwijać i iść do przodu.

3. Ustal sobie osiągalne cele

Jeśli stale bujasz w obłokach i wyobrażasz sobie sukcesy, których prawdopodobnie nigdy nie osiągniesz, nie koncentrujesz się na tym, co masz na wyciągnięcie ręki, na tym, co możesz naprawdę zyskać i co jest realne. Zejdź na ziemię i ustal punkty docelowe, które mogą być zrealizowane.

Dzięki temu możesz być prawie „natychmiast” dumny, sukces staje się czymś konkretnym. Rozliczaj się z realizacji swoich małych celów, a będziesz w stanie zobaczyć czy jesteś efektywny.

4. Pomóż komuś

Takie bezinteresowne uczynki wzmacniają nasze poczucie pewności siebie, ale także podbudowują nasze poczucie wartości. Pomagając komuś, podejmując konkretne czynności, uwalniamy stres, jesteśmy „ważni”. Udowadniamy sobie, że się liczymy, że możemy wpłynąć na rzeczywistość, zmienić ją na lepsze.

5. Pracuj nad swoimi słabościami

To, co jest negatywne nie zniknie nagle z twojego życia. Musimy nauczyć się akceptować istnienie negatywnych rzeczy, ale nie dajmy się im dołować, hamować nasz rozwój.

Jeśli ktoś cię krytykuje, wyciągnij z tej krytyki to, co dobre. Zawsze możesz się zmienić.

6. Przestań porównywać

Siebie do innych. Nie wiesz jaką drogę przebyli ci wszyscy ludzie, których tak podziwiasz,  żeby być w punkcie, który osiągnęli i którego im zazdrościsz. Każdy z nas kroczy tą ścieżką indywidualnie, każdy ma inne doświadczenia, inne wsparcie ze strony bliskich. Każdy reprezentuje inną życiową postawę. Najlepiej koncentrować się na sobie, a nie analizować w nieskończoność sukcesy i porażki innych.

7. Staraj się wyglądać na pewnego siebie

To, jak widzisz samego siebie jest ważne. Jeśli czujesz się dobrze w swojej skórze i wiesz, że dobrze wyglądasz, twoja pewność siebie rośnie. Pamiętaj o tym, by przyjmować wyprostowaną postawę. Ćwicz przed lustrem. Załóż ubrania, w których czujesz się komfortowo i które dodają ci odwagi. Ale przede wszystkim – naucz się akceptować to, kim jesteś.

 

 



Lifestyle Psychologia

Neutrocyty (neutrofile) – jak wygląda norma i o czym może świadczyć ich nadmiar lub niedobór we krwi?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
29 czerwca 2020
Neutrocyty (neutrofile) - norma, o czym świadczy ich ilość we krwi
Fot. iStock

Neutrocyty, zwane również neutrofilami, są niezwykle istotnym elementem układu odpornościowego człowieka. Jako pierwsze reagują na zagrożenie, rozpoczynając reakcję obronną organizmu. Podwyższone lub niskie neutrocyty we krwi mogą oznaczać kłopoty ze zdrowiem. Jak dokładnie działają neturocyty i wygląda ich norma we krwi u zdrowego człowieka?

Neutrocyty (neutrofile) – czym są i jakie zadania pełnią?

Neutrocyty (neutrofile, granulocyty obojętnochłonne) stanowią najbardziej liczną grupę komórek układu odpornościowego – nawet aż 70% wszystkich leukocytów (białych krwinek). Wywodzą się one z komórek macierzystych szpiku.

Neutrocyty (neutrofile) - norma, o czym świadczy ich ilość we krwi

Fot. iStock

Młode neutrocyty mają jądro jednopłatowe, które ulega segmentacji (od 2 do 5 elementów) w miarę dojrzewania komórki. Zawierają w sobie bakteriobójcze i bakteriostatyczne białka i mogą wytwarzać rodniki będące substancjami o znaczeniu bakteriobójczym. W każdym neutrocycie znajdują się tzw. wewnątrzkomórkowe ziarnistości, które biorą udział w neutralizacji drobnoustrojów.

Ziarnistości można podzielić na trzy typy:

  • pierwotne – zawierają liczne enzymy i białka, są charakterystyczne dla wczesnych etapów rozwoju neutrofilii,
  • wtórne – zawierające m.in. alkaliczną fosfatazę, lizozym trawiący drobnoustroje,
  • trzeciorzędowe – specjalizujące się w procesie uwolnienia białek zawartych w ziarnistościach na zewnątrz.

Dzięki temu stanowią pierwszą broń w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami, które przedostały się do organizmu. Gdy nic się nie dzieje, neutrocyty utrzymują kształt przypominający kulę o średnicy ok. 12-15 mikrometrów. Kształt ulega zmianie, gdy neutrocyty rozpoczynają zwalczanie zagrożenia i „pożerają” patogen.

Neutrocyty żyją krótko – przez kilkanaście  godzin, zazwyczaj do momentu w którym „zużywają się” w kontakcie z patogenem. Na skutek tego kontaktu obumierają (apoptoza). Jeśli nie napotkają na swojej drodze żadnego patogenu, mogą wniknąć do tkanek, gdzie swoje zadanie pełnią następne kilkadziesiąt godzin.

Neurtocyty – jak walczą z zagrożeniem?

Aby neutrocyty spełniły swoje obronne zadanie, najpierw musi nastąpić tzw. preaktywacja. Organizm musi „dać znać” o zagrożeniu wytwarzając cytokiny, czyli białka aktywujące komórki układu odpornościowego. Gdy ta informacja dotrze do neutrocytów, podwyższony poziom wapnia oraz cAMP (przekaźnik pobudzający receptory komórek) wpływa na zmianę kształtu komórki na dwubiegunowy i otwiera przeprowadzenie fagocytozy. Proces ten jest bezpośrednią walką z drobnoustrojami – aktywne neutrocyty pochłaniają je w całości lub w dużych fragmentach. Neutrocyt dzięki specjalnym receptorom najpierw wyłapuje i podłącza się do drobnoustroju, a następnie pochłania go i zamyka w tzw. fagosomie. Gdy patogen jest zamknięty w tym pęcherzyku, działanie rozpoczyna lizozym trawiący drobnoustrój i tym sposobem następuje zahamowanie procesu zapalnego. Apoptoza neutrofili (programowana śmierć komórki ) rozpoczęta w wyniku fagocytozy, jest zakończeniem odpowiedzi immunologicznej organizmu.

Neutrocyty – norma, podwyższone, poniżej normy

Ponieważ neutrocyty pełnią istotną rolę w układzie odpornościowym, ich poziom jest ważnym wskaźnikiem tego, co się dzieje w organizmie. Aby sprawdzić ilość neurocytów we krwi, wystarczy pobranie krwi z żyły (zazwyczaj łokciowej), a następnie przeprowadzenie odpowiedniej analizy w laboratorium.

Neutrocyty (neutrofile) - norma, o czym świadczy ich ilość we krwi

Fot. iStock

Neutrocyty – norma

Norma, jeśli chodzi o neutrocyty, jest dość szeroka, a ich ilość we krwi może się wahać od 1,5-8 tys./µl. Wynik oblicza się w oparciu o pełną liczbę leukocytów oraz granulocytów we krwi. Na wydruku może zostać określony przez laboratorium skrótem NEU lub NEUT. Jeśli chodzi o dzieci, liczba neutrocytów i innych składników morfotycznych, a co za tym idzie – norma, zmienia się wraz z wiekiem dziecka.

Podwyższone (neutrofilia)

Jeśli analiza krwi wykazuje neutrocyty podwyższone, mamy do czynienia z neutrofilią.  Taka sytuacja występuje, gdy  dochodzi do wzrostu odsetka liczby neutrofili > 75% lub ich liczna przekracza normę > powyżej 8 tys. komórek/µl. Przyczyn patologicznego wzrostu ilości neutrocytów we krwi jest wiele. Należą do nich m.in.:

  • ostre i przewlekłe infekcje bakteryjne i grzybicze,
  • obecność w organizmie pasożytów (np. tasiemca)
  • infekcje wirusowe,
  • nowotwory – w tym białaczki,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • choroby metaboliczne i endokrynologiczne (dna moczanowa, przełom tarczycowy, kwasica ketonowa),
  • krwotoki,
  • zawał serca, zatorowość płucna,
  • zatrucie lekami,
  • niedotlenienie,
  • urazy, oparzenia,
  • zabiegi operacyjne,
  • zespół rodzinnej neutrofili,
  • zespół Downa.

Neutrofilia fizjologiczna to stan, w którym liczba neutrocytów wzrasta, ale nie ma to związku z  istnieniem stanu zapalnego. Dzieje się tak u kobiet ciężarnych w trzecim trymestrze, w sytuacjach stresowych oraz po obfitym posiłku lub wysiłku fizycznym.

Poniżej normy (neutropenia) 

Neutrocyty poniżej normy, czyli tzw. neutropenia, to sytuacja, w której ich ilość wynosi poniżej 1500/µl. Spadek ilości neutrocytów poniżej poniżej 500/µl, to agranulocytoza, która jest sytuacją zagrażającą życiu i wymaga hospitalizcji, ze względu na ryzyko rozwoju posocznicy (sepsy) neutropenicznej.

Neutrocyty (neutrofile) - norma, o czym świadczy ich ilość we krwi

Fot. iStock

Neutropenia (neutrocyty poniżej normy) mogą wynikać w różnych przyczyn. Do najczęstszych zaliczamy:

  • stan w wyniku chemioterapii, radioterapii lub sterydoterapii,
  • nowotwory szpiku, anemia złośliwa lub aplastyczna,
  • infekcje bakteryjne lub wirusowe,
  • przewlekłe choroby tkanki łącznej,
  • choroby autoimmunologiczne (np. nadczynność tarczycy),
  • zakaźne choroby wątroby,
  • powiększenie śledziony,
  • niedobory witaminy B12 i folianów,
  • zatrucie metalami ciężkimi.

Jak widać, zmiany w ilości neutrocytów we krwi mogą mieć wiele przyczyn. Nie sposób jest wyłącznie na podstawie informacji, czy netrocyty są podwyższone czy poniżej normy postawić diagnozy. To jednak jest ważna informacja dla lekarza, który na tej podstawie podejmie konieczne kroki do ustalenia przyczyn takiego stanu.


źródło:  www.e-biotechnologia.pl, zdrowie.tvn.pl , zdrowie.gazeta.pl 

Zobacz także

Szukasz sposobu na życie albo ciekawi cię jak wygląda praca makijażystki albo dyrektora Sephory? Ruszyły zapisy na Lifetramp

TOP nowości prezentowe od Remington. Prezentownik Oh!me 2018

pomysły na piękne randki przez cały rok

Pomysły na piękne randki przez cały rok!