Go to content

5 rad, jak wybrać internet mobilny i nie przepłacić

Fot. Materiały prasowe

Transfer bijący rekordy szybkości, stabilność łącza nawet w najdziwniejszych lokalizacjach, efektowny modem ciekawie wpisujący się w nowoczesne trendy wnętrz – zestawienie cech i funkcji, których oczekujemy od dostawcy mobilnego Internetu rośnie i rośnie. A co zrobić, by decydując się na którąś z ofert zaoszczędzić pieniądze?

Oferta ofercie nierówna – nie chodzi jedynie o same druczki zapisywane często w umowach czcionką tak mikroskopijną, że bez lupy trudno je dojrzeć (oczywiście już po tym, jak ktoś przebrnie przez kilkanaście stron tekstu). Wybierając internet mobilny – niezależnie od tego czy dla domu, czy biura – warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, które pomogą rozwiązać dylematy.

Rada 1. Oszacuj swoje potrzeby

Dokładnie zastanów się, jaki internet mobilny jest Ci naprawdę potrzeby. Korzystasz z niego sporadycznie i wyłącznie do biurowych czynności? Internet jest niezbędny wyłącznie do tego, by sporadycznie posurfować po cybernetycznych sieciach? Chcesz mieć pewność jego działania, ale ograniczasz się do przeglądania www i odbierania poczty? Nie inwestuj w zbyt duże pakiety; potężny transfer – np. kilkadziesiąt GB będzie potrzebny przy pobieraniu multimediów. Mniej Internetu mobilnego to niższa opłata – warto więc dobrać go optymalnie do własnych realnych potrzeb.

Rada 2. Sprawdź promocyjne benefity

Rywalizacja dostawców o klienta przekłada się na – często bardzo ciekawe – dodatki do oferty. Mają wspólny mianownik: są albo bezpłatne, albo w symbolicznej cenie. Często stanowić mogą realną wartość dodaną do oferty – nie warto tego lekceważyć. Mobilna ochrona antywirusowa, pule bonusowych pakietów danych w zamian za zgody marketingowe, specjalistyczny sprzęt – nawet jeśli to drobne kwoty, warto je ująć w pełnych kosztach i zyskach internetu.

Rada 3. Patrz na cenę całościowo

Postrzeganie wydatków na internet mobilny wyłącznie w kontekście ceny miesięcznej to powszechny błąd. Analiza ofert wyłącznie w oparciu o te dane to tylko pozorne porównanie danych. Łatwo tu o błąd. Przyjmijmy, że operator X proponuje ceny na poziomie 50 zł/miesięcznie, ale kusząc ofertą zapewnia pierwszy kwartał na symbolicznym poziomie 1 zł/mc. Jego konkurent zapewnia internet mobilny za 44 zł, ale bez rabatów. Korzystniejsza okaże się pierwsza oferta, bo w skali rocznej da średnią cenę miesięczną na poziomie 37,7 zł. Jak wynika z danych zbieranych przez porównywarkę PanWybierak.pl, większość ofert na internet – niezależnie od jego specyfiki – kryje w sobie takie mechanizmy cenowe. Koniecznie należy uwzględnić je przy wyborze dostawcy.

Rada 4. Pamiętaj o podatku VAT

Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba osób, oficjalnie prowadzących w Polsce działalność gospodarczą. Według szacunków z pierwszego kwartału 2019 osób to ponad 3 mln firm; w większości oczywiście funkcjonujących w oparciu o podatek VAT. Wybierając internet mobilny pamiętaj, że jest on praktycznie niezbędny do wykonywania każdego formatu pracy, a więc może być uwzględniony w kosztach działalności. A to pozwala na odliczenie podatku VAT, co w skali roku może dać spore oszczędności.

Rada 6. Zweryfikuj dostępność

Operator przekonuje Cię reklamami, że jego internet mobilny działa wszędzie na równie imponującym poziomie? Nie daj się zwieść; na transfery i informacje z plakatów patrz sceptycznie. Lokalizacja, w której chcesz używać swój internet mobilny ma kluczowe znaczenie: inaczej działać będzie w centrum dużego miasta, inaczej – w Bieszczadach. Dotyczy to zarówno szybkości pobierania jak i wysyłania. Sprawdź więc dokładnie warunki techniczne i dostępność – tak, aby zakupiony internet był rzeczywiście wykorzystywany, a nie stanowił jedynie fikcji.


Artykuł sponsorowany