Go to content

Danuta Piasecka: Jak przetrwać kryzys w biznesie? 5 kroków do stworzenia alternatywnego źródła dochodu

Fot. Materiały prasowe

Jak przetrwać kryzys? Jak uratować firmę przez zamknięciem z powodu spadku przychodów? Co zrobić, aby mój biznes nie upadł przez pandemię? Jak się przygotować na gorsze czasy w biznesie? Odpowiedzi na te pytania zebrane w formie opisu 5 kroków do stworzenia alternatywnego źródła dochodu czekają na Ciebie w tym artykule!

Jak przetrwać kryzys?

Rok 2020 wyjątkowo nie sprzyja biznesom, szczególnie tym w skali mikro, gdzie właściciele często nie mogą sobie pozwolić na miesiące zastoju w sprzedaży, a każdy taki dzień diametralnie zmniejsza ich płynność finansową.

Prawda jednak jest taka, że tylko spokój może nas uratować. Jak go zachować, gdy masz poczucie, że grunt osuwa się pod nogami?

Zidentyfikuj źródło lęku

Boisz się. To całkiem normalne. Twoja przyszłość stoi pod znakiem zapytania. Nie wiadomo kiedy, ani nawet czy kiedykolwiek, będzie jeszcze normalnie. Póki jednak jasno nie określisz czego tak naprawdę się boisz, to jesteś bezbronna. A ponieważ jesteś bezbronna, to boisz się jeszcze bardziej, przez co nie działasz tylko czekasz, co przyniesie los. Oddajesz sprawczość sile wyższej, a przecież o ile faktycznie z koronawirusem nie bardzo możesz coś zrobić, o tyle ze sobą i własną firmą już możesz. Zrób więc.

Krok 1. Zidentyfikuj lęk i odpowiedz na niego

Czego się boisz? Czy tego, że nie będzie klientów, a przez to nie będzie z czego opłacić najmu lokalu, rachunków, pracowników? Czy może tego, że ktoś z Twoich najbliższych, lub Ty sama, zachorujesz? A może tego, że zamkną szkoły i znów kilka miesięcy będziesz zmuszona łączyć role pracownika i prezesa z byciem pełnoetatową opiekunką?

Nie zatrzymuj się jednak na pierwszym zidentyfikowanym lęku, a staraj się dojść do jego sedna.

Przykład: Jeśli boisz się nie będziesz generować sprzedaży, a w związku z tym nie będziesz w stanie opłacić rachunków, to oblicz, ile dokładnie pieniędzy potrzebujesz, aby „zaopiekować się” tym lękiem (np. 10 000 zł netto).

Dzięki takiej wnikliwości zrozumiesz, że nie ma sensu martwić się o rzeczy, na które nie masz wpływu („kiedy ten wirus w końcu odejdzie, aby moja firma znów mogła zarabiać?”), a zdecydowanie lepiej przenieść uwagę na działania, które mogą odpowiadać na twój lęk („jak mogę zdobyć w tym miesiącu 10 000 zł netto, abym mogła opłacić wszystkie rachunki i pracowników”).

Na im większą szczegółowość postawisz, tym bardziej jasne dla ciebie będzie co masz robić, a tym samym zmniejszy się poczucie lęku, który odczuwasz.

Zauważ, że boimy się tylko wtedy, gdy nie wiemy co nas czeka. Weźmy za przykład wystąpienia publiczne. Nie boisz się wystąpienia publicznego o którym wiesz od miesiąca, a boisz się tego jak przyjmie Cię publika.

Jak uratować firmę przez zamknięciem z powodu spadku przychodów?

Poszukaj pomysłu na biznes alternatywny! Niech to jednak nie będzie coś do czego trzeba będzie przygotowywać się miesiącami, bo takiego czasu nie masz. Potrzebujemy rozwiązań na już! Dlatego najlepiej, aby pomysł na biznes alternatywny oparty był o potencjał, który już posiadasz i uwzględniał obecne potrzeby rynkowe.

Krok 2. Zidentyfikuj posiadane zasoby oraz obecne potrzeby rynku

Jakimi zasobami dysponujesz? Posiadasz pracowników o określonych kompetencjach, doświadczeniu i wiedzy, pomieszczenia biurowe w dobrej lokalizacji, samochód, sprzęt komputerowy, dobrej klasy telefony, dostęp do informacji do których nikt inny nie ma dostępu?

Wypisz wszystko czym dysponujesz Ty i Twoje najbliższe otoczenie (może warto połączyć siły z innymi przedsiębiorcami), a następnie na bazie dostępnych zasobów określ jak to co posiadasz może zaspokoić obecne potrzeby rynku. Kto w danej sytuacji najbardziej potrzebuje Twoich zasobów? Kogo możesz wspomóc?

Dobrym przykładem są tutaj małe firmy z branży odzieżowej i tekstylnej. Zamiast produkować kolejne kolekcje, przekierowały swoje zasoby na produkcję maseczek i odzieży ochronnej.

Co zrobić, aby mój biznes nie upadł przez pandemię?

Sprawdź jakie szanse niesie za sobą obecna sytuacja. Tak, wiem, że brzmi to dosyć abstrakcyjnie. Ty martwisz się o przetrwanie, a ja piszę Ci o szansach. Nie wszystko jednak widać gołym okiem.

Jestem w stanie zgodzić się z tym, że tych szans nie ma, jeśli wychodzisz z założenia, że nie chcesz absolutnie nic zmieniać we własnym biznesie. Jednak wówczas nie mam dla ciebie żadnej rady. Licz się z tym, że Twój biznes upadnie. Nie stanie się to jednak przez pandemię, a przez Ciebie i twoją bierność. Żyjemy w czasach, gdy świat gna do przodu i jeśli nie chcesz zostać gdzieś daleko w tyle, to musisz się dostosować. No chyba, że chcesz zrobić z tej inności (a dokładniej starodawności) swojego biznesu biznes. Zakładam jednak, że nie dotyczy to sytuacji, gdy mamy do czynienia z pandemią, gdzie jakoś zareagować po prostu trzeba.

Co zatem zrobić, aby dostrzec wspomniane wyżej szanse?

Krok 3. Wykonaj analizę SWOT

Analiza SWOT jest mikroanalizą otoczenia, w którym działasz i pomaga na identyfikację mocnych i słabych stron wewnątrz firmy oraz szans i zagrożeń płynących z rynku, a następnie na obraniu na postawie tych danych odpowiedniej strategii działania (maxi-maxi, maxi-mini, mini-maxi, mini-mini).

Dzięki analizie SWOT ocenisz szanse na przetrwanie Twojego biznesu w obliczu pandemii oraz zaplanujesz ewentualne działania naprawcze (np. przebranżowisz się lub połączysz siły z konkurencją).

Jak się przygotować na gorsze czasy w biznesie?

Zbierz wszystkie wskazane wyżej informacje, stwórz z tego co zebrałaś pomysł na biznes alternatywny i oceń jego realność, biorąc pod uwagę możliwie najniższy wkład finansowy.

Pamiętaj, że takie alternatywne źródło dochodu zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Nie warto opierać swojego biznesu wyłącznie o jedno źródło dochodu. Stawiaj na działania komplementarne, wychodź na nowe rynki, oferuj różne formy świadczonych usług. I pamiętaj, że w tym wszystkim najważniejszy jest klient. Jeśli zbudujesz z nim relację i na bieżąco będziesz odpowiadała na jego potrzeby, to zapewniam Cię, że zawsze będziesz miała przychody. To, że zmienia się sytuacja na rynku i zmieniają się priorytety twoich klientów, nie oznacza, że Twoje produkty nie są im już potrzebne. Może tylko obecna forma już nie zaspokaja ich podstawowych potrzeb, jaką  jest np. potrzeba poczucia bezpieczeństwa.

Krok 4. Pomysły na biznes i ocena ich racjonalności

Czas stworzyć pomysł na biznes alternatywny (a kto wie, może i główny) i ocenić jego realność.

Masz już pomysł? Świetnie! A teraz zidentyfikuj czynności i działania, które należy podjąć, aby urzeczywistnić pomysł. Zrób z nich listę, a następnie przypisz im role, to znaczy określ, kto odpowiada za ich realizację.

To pomoże Ci ocenić, czy jesteś w stanie wdrożyć pomysł w życie własnymi zasobami. Jeśli nie, policz koszt pozyskania niezbędnych zasobów i podejmij decyzję czy stać Cię na tego rzędu inwestycję w obecnej sytuacji.

Krok 5. Plan na biznes

Zrób plan na ten biznes!

A dokładniej, określ co dokładnie sprzedajesz (kluczowe działania i propozycja wartości), komu sprzedajesz, jak sprzedajesz (relacje z klientami), jakimi kanałami sprzedajesz, jakimi zasobami dysponujesz, kto jest Twoim partnerem, jakie koszty ponosisz, jakich przychodów się spodziewasz. I voila!

Twój plan na przetrwanie kryzysu w biznesie gotowy!

Zarejestruj się na naszej platformie i weź udział w bezpłatnym minikursie „Własny biznes. Od czego zacząć?”(kliknij i przejdź do kursu).


O autorce:

Danuta Piasecka, MBA – przedsiębiorca, doradca biznesowy, moderatorka Design Thinking. Prywatnie spełniona kobieta i żona.

Więcej: www.przedsiebiorczoscjestkobieta.pl

Fb: www.facebook.com/piaseckadanuta

Kontakt: https://danutapiasecka.pl/kontakt/