Go to content

Danuta Piasecka: Jak oszczędzać w biznesie? Pomysły na skuteczne oszczędności we własnym biznesie

Fot. iStock

Podobno własny biznes to same wydatki. Podobno własny biznes to brak czasu dla siebie, rodziny i znajomych. Podobno własny biznes to duże podatki, wieczny stres i brak życia.

A ja myślę, że to jak postrzegamy własny biznes zależy od tego jak bardzo, zamiast innym, zawierzymy sobie.

Czy biznes to same wydatki? Tak, ale tylko w momencie, gdy skupiamy się na tym co zbędne.

Czy biznes to brak czasu dla siebie, rodziny i znajomych? Tak, jeśli Twoje ego jest na tyle przerośnięte, że uważasz, że nikt lepiej od Ciebie nie wykona tej roboty.

Czy biznes to duże podatki? Tak, ale tylko jeśli dużo zarabiasz.

Czy biznes to wieczny stres? Tak, jeśli co rusz przejmujesz nowe stanowisko, bo przecież to całkiem normalne, że w Polsce przedsiębiorca jest zarówno kierownikiem, robotnikiem, księgowym, sprzedawcą, prezesem, grafikiem i sekretarką (nie, nie jest to normalne!).

Czy biznes to brak życia? Tak, jeśli tak właśnie zdecydujesz.

Jak widzisz czasem już na starcie własnego biznesu jesteśmy na spalonej pozycji. Dzieje się tak dlatego, że dałyśmy sobie wmówić wszystko to co powyżej. Ale czy to nasze doświadczenia? Wątpię! Bo gdyby tak było, to nikt o zdrowych zmysłach nie zakładałby własnego biznesu!

Nie sposób obalić jednym artykułem wszystkich negatywnych przekonań na temat biznesu jakie mamy, dlatego skupię się dzisiaj na wydatkach i braku czasu i pokażę Ci sprawdzone sposoby na oszczędności we własnym biznesie. Czego? Czasu i pieniędzy!

Jak oszczędzać, aby zaoszczędzić?

Zacznijmy od podstawowego pytania: jaka oszczędność Cię interesuje i dlaczego akurat taka?

Łatwo narzekać, ale gdy potrzebne są konkretny od razu widać, kto w biznesie myśli, a kto jak marionetka, porusza się po tym biznesowym światku bez zastanowienia.

Często w odpowiedzi na tak zadane pytanie padają konkretne kwoty lub procenty: połowę dotychczasowych kosztów, 30% przychodów, itd. Co do drugiej części pytania, to mało kto jest w stanie racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego akurat taka, a nie inna oszczędność go interesuje.

Jak widać oszczędność w biznesie kojarzy nam się ze zmniejszaniem koszów, tymczasem paradoksalnie, zanim zaoszczędzimy musimy zainwestować.

Przykład: Jeśli chcesz usprawnić procesy wewnątrz firmy wpierw musisz poświęcić swój czas, aby opracować do nich procedury.

Czy we własnym biznesie oszczędzanie jest w ogóle możliwe?

Oczywiście! O ile przestaniesz szukać oszczędności tam, gdzie ich nie ma!

Jak zatem poprawnie podejść do tematu?

Krok 1. Zacznij od określenia jakich oszczędności poszukujesz i dlaczego?

Szukasz w swoim biznesie oszczędności rzędu 10 000 zł, bo potrzebujesz tej gotówki, aby zainwestować w nowy projekt? Może nie warto tego robić kosztem jakości usługi, a wystarczy poświęcić czas na poszukanie inwestora?

Krok 2. Oblicz, ile musisz zainwestować, aby uzyskać oszczędność?

Nie chcesz wydawać na grafika, bo wydatek rzędu 1000 zł miesięcznie jest dla Ciebie nie do zaakceptowania?

Ale czy wiesz, że Twój koszt czasowy związany z robieniem grafik to 4 godzin tygodniowo, a Twoja stawka godzinowa (związana z usługą którą świadczysz w swoim codziennym biznesie i którą nie jest grafika) na rynku wynosi 200 zł za godzinę?

Ostatecznie więc wydajesz na „grafika” (czyli siebie) 3200 zł (4h x 4 tyg.)

Przyznasz, że oferta 1000 zł m-c brzmi bardziej rozsądnie, prawda?

Krok 3. Zaryzykuj

„Nie będę wydawała pieniędzy na pseudoekspertów, których jest już na rynku od groma. Zosia skorzystała z takiego jednego i więcej miała z tej współpracy dodatkowej roboty niż pożytku”.

Czy wiesz, że najczęstszym powodem niezadowolenia ze współpracy pomiędzy zlecającym, a zleceniobiorcą jest rozjazd oczekiwań? I wiesz, że to najprawdopodobniej wina zlecającego?

Chcesz mieć pewność, że dostaniesz dokładnie to co zamawiałaś? Dopilnuj, aby już na początku współpracy zostało to dobrze dookreślone.

I zaryzykuj!

Nie jesteś niezastąpiona. Twoja robota nie ma być wykonana perfekcyjnie. Ma być good enough (wystarczająca)!

Od czego zacząć oszczędzanie?

Od zmiany nastawianie do wstępnej inwestycji!

Skoro chcesz oszczędzać pieniądze, a teraz tego nie robisz, to znaczy, że masz ich za mało.

Aby mieć ich więcej, masz dwa wyjścia: albo poświęcisz na to swój czas, przez co będziesz pracowała więcej, albo poświęcisz swoje pieniądze i zatrudnisz kogoś, kto wspomoże Twoją pracę i odciąży w wykonywaniu obowiązków, które trzeba wykonać, ale nie przynoszą zysków.

Poświęć to, co jest dla Ciebie mniej warte.

Pamiętaj, że pieniądze możesz zawsze odrobić, czasu nie!

Na co przeznaczyć oszczędności?

To oczywiście już od Ciebie zależy, ale jako zwolenniczka robienia planu na wszystko co jest możliwe, poradzę i Tobie – zrób plan i tam zaplanuj na co wydasz kasę!

Taki plan, to po pierwsze będzie dla Ciebie motywacja do oszczędzania, np. czasu, aby poświęcić go odpoczynek, budowanie relacji, podróże, itp.

Po drugie, wyznaczysz w nim kierunki Twoich działań, dzięki czemu, zawsze będziesz wiedziała, gdzie idziesz w swoim biznesie i po co w ogóle robisz to co robisz.

A jeśli interesuje Cię temat poszukiwania oszczędności, budowania biznesu w oparciu o własny potencjał, możliwości wsparcia dla swojego biznesu lub po prostu tematy rozwoju osobistego i biznesowego są Ci bliskie, to zapraszam na bezpłatną konferencję online dla przedsiębiorczych kobiet, która odbędzie się już w najbliższy weekend, tj. 5-6 grudnia 2020 r.

Dołącz do innych przedsiębiorczych kobiet, które chcą budować świadome życie i biznes.

Zapraszam!

Danuta Piasecka jest przedsiębiorcą, trenerem i doradcą biznesowym. Absolwentka MBA. Moderatorka Design Thinking. Propagatorka holistycznego podejścia do życa. Mentorka rozwoju osobistego. Od 6 lat we własnym biznesie. Od 10 lat specjalizuje się w pozyskiwaniu klientów publicznych. Dla swoich klientów pozyskała kontrakty na łączną kwotę ponad 50 mln zł.