Go to content

5 najczęściej popełnianych błędów, podczas tworzenia Biznes Planu

5 najczęściej popełnianych błędów, podczas tworzenia Biznes Planu
Fot. Pexels / kaboompics / CC0 Public Domain

Specjaliści od finansowania pomysłów twierdzą, że nie brak pieniędzy, a brak pomysłów wartych uwagi jest problemem. Jeśli ktoś opracował interesujący projekt, to możliwości jego finansowania są nieograniczone. Przed podjęciem jakichkolwiek kroków w celu zdobycia pieniędzy konieczne jest przygotowanie porządnego Biznes Planu, który będzie odzwierciedleniem działania zakładanej firmy  – od uruchomienia do czasu osiągania pierwszych zysków.

5 najczęściej popełnianych błędów, przez które twój Biznes Plan nie zyskuje akceptacji oceniających.

1. Niepełne informacje związane z rynkiem, na jakim ma działać firma

To co determinuje powodzenie firmy to miejsce jej prowadzenia. Należy dokładnie rozpoznać cechy jakimi charakteryzuje się najbliższe otoczenie. Do najważniejszych będzie należeć jego charakter – rozwijający czy stały. Stagnacja na rynku może świadczyć o małej zdolności do akceptacji nowych pomysłów, które mogą odbiegać znacznie od charakteru planowanej firmy. Należy zbadać ilość potencjalnych klientów zainteresowanych ofertą, tak by móc wiarygodnie ocenić jego potencjał. Polecam przeprowadzenie ankiet, rozmów z potencjalnymi klientami. Pozwoli to w wiarygodny sposób zebrać rzeczywiste informacje na temat planowanej wielkości sprzedaży produktów czy usług.

2. Niewystarczająca analiza konkurencji

Konkurencja to nie tylko taki sam podmiot, ale może to być dowolna forma działalności, która będzie zaspakajała taki sam rodzaj potrzeb, jak planowana działalność. Na przykład planując uruchomić usługi fotograficzne konkurencją dla nas będzie każda osoba, która amatorsko robi zdjęcia podczas uroczystości rodzinnych, odbierając zainteresowanie zlecaniem takiej usługi na zewnątrz. Analizując konkurencję należy zwrócić szczególną uwagę na te cechy, które wyróżnią naszą firmę na tle, nawet nieformalnej, konkurencji.
W przywołanym przykładzie takimi cechami będą profesjonalizm, wysoka jakość lub ewentualnie usługi dodatkowe takie jak pamiątkowe albumy.

3. Przedstawione koszty znacznie odbiegają od realiów

Koszty założenia i prowadzenia firmy powinny zostać dokładnie zweryfikowane pod kątem nie tylko ich wielkości, ale też uzasadnienia do ponoszenia. Nie zawsze uzasadniony jest zakup nowych środków trwałych, często rynek wtórny pozwoli na zabezpieczenie funkcjonowania firmy, a zaoszczędzone w ten sposób środki można przeznaczyć na dodatkowe działania promocyjne. Oczywiście, są dziedziny, w których zakup nowych urządzeń jest bardziej ekonomiczny, choćby ze względu na gwarancje działania czy sposób użytkowania, dlatego tak ważne jest racjonalne ich uzasadnienie.

4. Przedstawienie Biznes Planu jako dokumentu promocyjnego planowanej firmy

Planując założenie własnej firmy często mamy do czynienia z nierealistycznymi wizjami oraz zbyt optymistycznymi prognozami dotyczącymi planowanych zysków. Taki swoisty huraoptymizm niestety bywa często powodem zbyt wczesnego zamykania firm.  Biznes Plan ma przestawić realne możliwości osiągania zysków. To nie ich planowana wielkość decyduje o pozytywnej decyzji oceniających, lecz ich wiarygodność. Trudno uwierzyć oceniającym w możliwość osiągania kilkunastotysięcznych zysków miesięcznie przy prowadzeniu jednoosobowej działalności opartej na pracy jednej osoby, już od pierwszego miesiąca. Przedstawienie dodatkowych informacji na temat zawartych już przedwstępnych umów lub listów intencyjnych w sposób zasadniczy mogą wpłynąć na ocenę przedstawianych wielkości dochodu.

5. Niespójność Biznes Planu

Biznes Plan jako spójny opis planowanego przedsięwzięcia powinien być logiczny
i konsekwentny. Należy pamiętać, że wnioski lub założenia z każdej części powinny konsekwentnie być przenoszone do kolejnej. Poważnym błędem jest odrębne traktowanie części marketingowej i finansowej. Brak spójności, konsekwencji i komplementarności pomiędzy poszczególnymi częściami Biznes Planu to najczęstszy powód odrzucenia pomysłu.

Uniknięcie wskazanych błędów niestety nie zapewni 100 % pewności uzyskania akceptacji oceniających, ale z całą pewnością pozwoli na realne zwiększenie szansy. Powodzenia!

linia 2px

kobietyrakiety-350pxProwadzisz własną firmę? Opowiedz nam o niej! Ruszamy z akcją #Kobiety biznesu Rakiety

Chcesz pokazać innym, że chcieć to móc, a ty sama jesteś kobietą, która ze swoim biznesem wystartowała jak rakieta?

Napisz do nas koniecznie na adres kontakty@ohme.pl. Na naszym serwisie i namamopracuj.pl opublikujemy najciekawsze historie. Akcja #Kobiety biznesu Rakiety trwać będzie od 10. maja do 8. czerwca.

Prosimy, by przesyłając swoją historię załączyć oświadczenie:

Oświadczam, że jestem autorem nadesłanej pracy oraz wyrażam zgodę na jej publikację przez portal Oh!me. Wyrażam zgodę na wykorzystanie i przetwarzanie przez Organizatora akcji swoich danych osobowych uzyskanych w związku z organizacją Konkursu, wyłącznie na potrzeby organizowanego Konkursu, zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

MP_logo_RGB_horizontal_color

linia 2px

monika_ogorek_cisnet-awatarO Autorce:
Monika Ogórek – Doradca Biznesowy, od kilku lat pracuje z młodymi przedsiębiorcami, specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych. Jest Dyrektorem oddziału krakowskiego firmy doradczej Cisnet.pl Kancelaria Doradcza Sp. z o.o.. Prywatnie mama zbuntowanej nastolatki 😉