Własny interes? Już widzisz oczami wyobraźni przestronny loft i eleganckie meble. Zaraz potem twoje myśli wędrują do firmowych segregatorów i wizytówek… O tak, widzisz je dokładnie – ten soczysty kolor przykuwa uwagę, nowoczesne i takie proste… Wprawdzie na samą myśl o rejestracji firmy masz dreszcze, ale przecież planowanie można zacząć od etapu znacznie bardziej przyjemnego, prawda? Na przykład takie logo. Szalenie istotna sprawa – myślisz i wcale nie jesteś w błędzie!
Logo – niech obudzi emocje
Logo twojej firmy będzie jej znakiem rozpoznawczym, a to jaki kolor wybierzesz jako swoją wizytówkę, może okazać się bardzo pomocne. Każda z barw budzi pewne emocje i skojarzenia – to właśnie od nich zależy, jak twoja marka będzie kojarzona. Oczywiście – jest tu pewien mały haczyk – nie każdy kolor jest dobry do wszystkiego. Nie wyobrażacie sobie chyba tęczowego zakładu pogrzebowego albo w tym samym kolorze luksusowej marki skórzanych mebli? Chybiony pomysł. Oto dlaczego.
Kolory w biznesie
Psychologia kolorów istnieje naprawdę – i jakbyśmy nie próbowali umniejszyć jej znaczenia, w sposób naturalny ulegamy sile sugestii. Kolory, zapachy i dźwięki wywołują skojarzenia – dobre lub złe. O ile każdy z nas posiada indywidualny bagaż doświadczeń i może mieć pojedyncze (czasem bardzo silne pozytywnie lub negatywnie) wspomnienia związane z daną barwą, o tyle większość kolorów posiada bardzo ogóle i narzucające się powiązania z innymi emocjami. Warto zastanowić się czy kolor, który wybieramy, będzie odpowiedni dla naszego biznesu.
CZERWONY
Skojarzenia: odwaga i pasja. Kojarzy się z gorącem i śmiałością, pobudzeniem. Zdaje się, że dodaje nieco śmiałości. Czerwony samochód, wydaje się jakby nieco „szybszy” od błękitnego kolegi, prawda? No i oczywiście pożądanie – to również jego barwa (nie bez powodu czerwień zaabsorbowała kolorystykę nocnych klubów itp.). Ale bez obaw, czerwień to nic zdrożnego. Doskonale sprawdzi się w sporcie, motoryzacji (jeśli stawiamy na „ostrą jazdę”, a nie bezpieczeństwo), wszelkich usługach sercowych, czy zajęciach podwyższających poziom adrenaliny. Całkiem nieźle wkomponuje się również w klimaty kuchenne.
NIEBIESKI
Skojarzenia: zaufanie, łagodność, świeżość i czystość. Nie bez powodu marzymy o niebieskich migdałach i bujamy w obłokach. To bardzo wdzięczny kolor, ponieważ oprócz uczucia odprężenia sprawia wrażenie stałości. To dobry kolor kojarzący się z solidnością, świeżością, stałością. Ale nie nachalny. Ulubiony dla linii lotniczych czy zaawansowanych technologii. Taka świeżość bez ryzyka. Dość neutralny.
GRANATOWY
Skojarzenia: profesjonalizm i doświadczenie, dumny i majestatyczny kolor. Korporacje z przypiskiem „od 1920 roku”, go kochają. Zresztą spójrz na zdjęcie powyżej. Ten głęboki granat oceanu nijak nie powoduje tych samych uczuć, co turkusowy odcień fal na egzotycznej plaży… Ten jest wzniosły i uroczysty, ten granat nie jest lekkoduchem, o nie.
ZIELONY
Skojarzenia: harmonia i zaufanie. Można śmiało powiedzieć, że zieleń to barwa sprzyjająca biznesowi (w różnych branżach). Zieleń nas uspakaja, ale nie usypia. W zależności od tego na jaki odcień zielonego się zdecydujemy, uzyskamy inny efekt. Ciemna i stonowana zieleń to kolor idealny dla handlowców. Jest stateczna i elegancka (zupełnie jak nieśmiertelne okładki prac magisterskich czy wojskowe mundury). Taki kolor to kompetencje i zaufanie. A jaskrawa limonka? Wybór idealny dla kogoś, kto chce krzyczeć głośno „patrzcie na mnie” – odważny, nowoczesny, ale wciąż odprężający. Głęboki odcień zieleni kojarzącej się z roślinami wywołuje z kolei poczucie relaksu i harmonii (doskonale sprawdzi się w kosmetyce).
ŻÓŁTY
Skojarzenia: inspiracja i życie. Jest ciepły i bezpieczny. Doskonale nada się do promocji prawie wszystkich produktów i usług. Wywołuje pozytywne skojarzenia z radością, ciepłem i słońcem. Ożywia. Świetny dla agencji reklamowych i wszystkich, którzy w pracy wykorzystują swoją kreatywność.
RÓŻOWY
Skojarzenia: troska i opieka. Bardzo kobiecy. Dobrze sprawdza się w sektorach dedykowanych kobietom oraz wszelkich produktach szeroko związanych z opieką. Dzięki takim właśnie skojarzeniom to dobry kolor zarówno dla salonu kosmetycznego jak i producenta zabawek. Sprawdzi się również, jako wizytówka usług pośrednictwa.
POMARAŃCZOWY
Skojarzenia: energia i świeżość oraz szybkość. Pomarańczowy to bardzo „nowoczesny” kolor. Symbolizuje energię i witalność. Kojarzy się z usługami ekspresowymi lub nowatorskimi rozwiązaniami. Dumnie reprezentuje branże związane z innowacjami, firmy kurierskie, budowlane i projektowe.
CZARNY
Skojarzenia: elegancja, dyscyplina i stateczność. Czarny to bezpieczeństwo i solidność wykonywanych zadań. To luksus i elegancja, która emanuje swoja prostotą. Kolor o mocnym wysyceniu, trudny do przeoczenia. Dobrze kontrastuje z innymi barwami i w połączeniu z bardziej elektryzująca barwą, może przełamać jej frywolność. Czarny z pomarańczem – mówi: „Jesteśmy pełni zapału i energii – ale twardo stąpamy po ziemi, nie bój się”.
SZARY
Skojarzenia: kompromis i ostrożność. Dobrych, dla tych którzy nie chcą jarmarcznie przywoływać klienta. Raczej dobry dla marek, które nie muszą szczególnie konkurować (np. w usługach pogrzebowych, czy dla projektantów, którzy są marką samą w sobie). To kolor, który nie promuje, nie wyróżnia się – nie znaczy to, że nie jest wartościowy – on jest pewną gwarancją i obietnicą. Ciszą i spokojem.
ZŁOTY
Skojarzenia: pewność siebie i zasobność. Glamour i najwyższa jakość. Sektor usług finansowych kocha ten kolor. Któż nie skusiłby się na odrobinę złota? Doskonale i dumnie reprezentuje wszystko, co z bogactwem powinno się kojarzyć (od usług finansowych po ekskluzywny salon meblowy). Złoto to również symbol pewnej „klasyki” – w muzyce, biżuterii. Od wieków obiekt pożądania. Można nim bardzo dobrze zagrać także w prezentacji własnego biznesu.
SREBRNY
Skojarzenia: rozwaga i kalkulacja. To dobry kolor będący synonimem renomy. Dobry dla instytucji, których działalność jest związana z decyzyjnością. Symbolizuje pewność, technikę i rozmysł. Dobrze sprawdzi się w różnych branżach, nie tylko reprezentując kancelarie prawnicze. Rozwaga i odpowiedzialność są przecież gwarancją dobrej technologii, czy wysokiej klasy hotelu i jubilera.