Zazdrość jest jak trucizna. Może zniszczyć każdy związek

Redakcja
Redakcja
22 sierpnia 2018
Fot. iStock/track5
 

Większość z nas była choć raz zazdrosna. O sukienkę koleżanki, o oceny kolegi w szkole, o awans znajomej. To naturalna emocja, która w nas jest. Pytanie tylko, na ile jesteśmy w stanie nad nią panować, bo gdy dopada nas w związku, może stać się dla niego prawdziwym zagrożeniem.

O co bywamy w związku zazdrośni?

– o czas, który partner poświęca sobie, innym, tylko nie nam

– o to, że on ogląda się za inną kobietą

– o przyjaciółkę z dawnych lat

– o kobiety, w których kiedyś był zakochany.

To tylko kilka powodów, a znaleźć byśmy ich mogli znacznie więcej, prawda? Ważne, żebyśmy wiedzieli, czym jest zazdrość i skąd się w nas bierze.

Zazdrość to reakcja na brak czegoś, pragnienie jakieś rzeczy. Załóżmy – twój mąż na imprezie rozmawia z nowo poznaną kobietą – jesteś zazdrosna, czyli czujesz się zagrożona w waszym związku. Spytaj siebie: „Dlaczego ja czuję zazdrość” i szukaj odpowiedzi głęboko w sobie.

Najbardziej łagodnym objawem zazdrości jest instynktowna reakcja, która sprawia, że chcemy chronić coś, co uważamy za nasze. Tyle tylko, że zazdrość bardzo szybko potrafi zmienić się w destrukcyjne zachowania i skłonić nas do nadmiernej kontroli partnera.

Warto pamiętać, że obojętnie czy instynktowna, czy nie – zazdrość nigdy nie jest produktywna i najczęściej kryją się pod nią inna uczucia i problemy. Nasza niepewność, lęki, niska samoocena. Zrozumienie źródła emocji, pozwoli nam zapanować nad destrukcyjną zazdrością.

Kto choć raz był w relacji, gdzie jedno z was było bardzo zazdrosne, wie, jak to uczucie potrafi być szkodliwa dla związku. W najlepszym wypadku zazdrosny partner stale poszukuje potwierdzenia i pewności, że on jest tym jedynym i że nikt inny nie jest dla niego/dla niej zagrożeniem. W najgorszym – zazdrość może przyjąć postać kontrolowania, nieufności, a nawet przemocy fizycznej lub psychicznej.

Przecież nie raz słyszeliśmy o przypadkach, gdy zazdrosny partner wydzwaniał, pisał SMS-y, podjeżdżał pod dom przyjaciółek, sprawdzić, gdzie jego jego żona. Jeśli jesteście w takim związku – uciekajcie, gdy on nie wykazuje żadnych chęci do zmiany swojego nastawienia, do zapanowania nad własną zazdrością.

No właśnie, czy zazdrość można kontrolować?

Najważniejsze, żeby sobie zaufać, żeby partner bez względu na okoliczności wiedział, że w miłości i szacunku może powiedzieć, że czuje się zagrożony, że boi się o wasz związek. To jest bardzo trudne, trzeba naprawdę zbudować strefę bezpieczeństwa, w której będziecie mogli o tym na spokojnie porozmawiać.

Wyjście z zazdrości wymaga cierpliwości, komunikacji i zmiany waszych przekonań. Jeśli obserwujecie u siebie lub partnera powtarzalne zachowania warto pomyśleć o terapii. Zazdrość jest jak oślizły zielony wąż, często trudno się uwolnić z jej uścisku samemu, bez pomocy.


15 banalnie prostych rzeczy, które sprawią, że poczujesz szczęście

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
23 sierpnia 2018
Fot. iStock/Natalia_Grabovskaya
 

Szczęście często wydaje się nam czymś niedoścignionym, co trudno osiągnąć. Ale to nieprawda. Chcesz być szczęśliwy? Rób proste rzeczy, które sprawią, że poczujesz szczęście.

1. Bądź w tej chwili

Przeszłość zniknęła i nie można jej zmienić. Przyszłość dopiero nadejdzie i tak naprawdę nie mamy pewności co nas czeka. Bądź tu i teraz, nie myśl, co było i co będzie.

2. Weź psa na spacer

Istnieje wiele badań, które świadczą o łagodzeniu stresu przez domowe zwierzęta. Są zawsze wtedy, gdy potrzebujesz przyjaciela, cieszą się na twój widok, poliżą twoją twarz, zamruczą, przynoszą radość i szczęście.

3. Śmiej się głośno

Nie masz powodów do śmiechu? Obejrzyj kabaret, komedię, znajdź stare odcinki Monty Python i śmiej się. Śmiech jest dobry dla duszy.

4. Poczuj zapachy

Badania dowodzą, że korzyści płynące z aromaterapii w łagodzeniu stresu nie są bezpodstawne. Zapach pomarańczy i cytryny sprawiają, że jesteśmy radośniejsi. Zadbaj o takie aromaty w swoim domu.

5. Idź spać

Stajemy się społecznością przepracowanych i pozbawionych snu ludzi, więc, żeby zwiększyć swoje poczucie szczęścia, utnij sobie drzemkę. Będziesz szczęśliwszy i zdrowszy, gdy odpoczniesz.

6. Słuchaj muzyki

Muzyka ukoi każdą dziką bestię. Wpływa na nasz nastrój, pozwala wyrażać emocję. Słuchaj muzyki, wybieraj tę, co lubisz, która wprawia cię w dobry nastrój. Niech towarzyszy ci od początku dnia.

7. Odwiedź ciche miejsce

Biblioteki, muzeum, park, kościół to spokojne miejsca, gdzie możemy się uspokoić, odstresować, skupić się na sobie, na swoich emocjach. Odpocznij z ulubioną książką, obejrzyj zachód słońca i pomyśl, co daje tobie szczęście.

8. Powiedz „nie”

Ile razy robisz coś wbrew swojej woli? A przecież wystarczy powiedzieć „nie”. Nie musisz zawsze i dla wszystkich. Czasami pomyśl o sobie i daj sobie trochę przestrzeni dla siebie.

9. Polub samotność

Chociaż relacje z innymi są jednym z najlepszych antidotum na stres, czasami potrzebujesz chwili, aby naładować akumulatory i pobyć samemu. To wtedy pytaj siebie, czego chcesz, czego pragniesz naprawdę. Odpręż się. Zrelaksuj. Poćwicz. Zbuduj siebie.

10. Zrób listę

Nie ma nic lepszego niż spisywanie zadań do wykonania. Niby nic, a bardzo pomaga zmniejszyć stres. Taka lista pokazuje, jak dużo robimy, pozwala nam poczuć dumę i szczęście, że jesteśmy w stanie temu wszystkiemu sprostać.

11. Spaceruj uważnie

Kiedy ostatni raz byliście na spacerze? A kiedy podczas spaceru słyszeliście śpiew ptaków, śmiech dzieci, wiatr, kiedy czuliście zapach kwiatów. Zamiast dryfować we własnych myślach lub iść ze słuchawkami na uszach, zauważ, gdzie jesteś, co czujesz i co słyszysz.

12. Rób jedną rzecz naraz

Jeśli jesz – nie oglądaj telewizji, nie siedź w telefonie, skup się na tym, co jesz, poczuj smaki, którymi się karmisz. Róbmy jedną rzecz naraz, by poczuć, czego w danej chwili doświadczamy.

13. Daj pierwszeństwo bliskim relacjom

Badania wykazały, że akceptacja i towarzystwo partnera, przyjaciół i rodziny przynosi pozytywne korzyści dla ciała i ducha. Kochanie i dawanie miłości, dzielenie się doświadczeniami i wspólne życie mogą uczynić nas szczęśliwszymi.

14. Dostrój wiadomości

„Złe wiadomości”, które słyszymy w radio, czytamy w internecie, oglądamy w telewizji są w stanie zdołować największego optymistę. Kiedy czujesz, że informacje docierające do ciebie, obniżają twój nastrój, zmień kanał, obejrzyj coś innego, skup się na pozytywnych rzeczach.

15. Bądź wdzięczny

Każdego wieczoru, przed pójściem spać pomyśl, za co jesteś wdzięczny… Zdziwisz się, jak wiele masz powodów do szczęścia.


Wszawica – nie udawajmy, że problem nie istnieje. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Jakie preparaty są skuteczne?

Redakcja
Redakcja
22 sierpnia 2018
Fot. iStock/nimis69

Przypomniała mi się historia sprzed jakiegoś czasu. Dzwonię do przyjaciółki i lekko rzucam: „Co słychać?”. Pytanie okazało się błędem, bo nie słychać nic dobrego, co więcej – przyjaciółka od kilku dni walczy z wszami… Tak, tak. Trzy córki, trzy głowy długich blond włosów i wszy… Połączenie tragiczne. I choć wszy zdają się być tematem tabu, to jednak są, istnieją i co najgorsze – chętnie spotykają się z naszymi dziećmi.

Wróciłam do tej historii historię przy końcu wakacji, bo choć z przyjaciółką później śmiałyśmy się z tamtej (opanowanej już) sytuacji, to właśnie moje dzieci rok temu po wakacyjnym powrocie do szkoły przyniosły do domu… wszy.

Nie od dziś wiadomo, że wszawica to powracający problem. Dlaczego? Przede wszystkim niezwykle łatwo się nią zarazić. Wspólna zabawa, przytulanie, zbliżanie głowy do głowy, korzystanie ze wspólnych gumek do włosów, szczotek lub nakryć głowy stwarzają pasożytom możliwość rozprzestrzeniania się. Samica wszy jest bardzo aktywna, w swoim krótkim życiu (ok. 40 dni) składa ponad 300 jajeczek. Przytwierdza je do nasady włosów cementowym spoiwem. Jaja wszy, czyli tzw. gnidy mają kolor biało-perłowy, mierzą ok .8 cm, a co ciekawe, potrafią przeżyć poza organizmem żywiciela nawet ponad (sic!) 2 tygodnie.

Co zrobić, by nie mieć tego problemu (nomen omen) na głowie?

Po pierwsze – zapobiegaj

Po wakacjach letnich i feriach oraz w sytuacji, gdy dotrze do nas informacja o pojawieniu się wszawicy w szkole lub przedszkolu, warto stosować u dziecka środek chroniący przed zarażeniem.

Nitolic Prevent Plus to nowoczesny preparat opracowany przez polską firmę ICB Pharma. Preparat działa odstraszająco (dzięki specjalnej kompozycji olejków zapachowych – olejku z drzewa herbacianego, mięty pieprzowej, olejka lawendowego), a jednocześnie tworzy na włosach powłokę, która uniemożliwia wszom uchwycenie włosa i złożenie jaj. Prevent Plus nie tłuści włosów i nie pozostawia plam, a także chroni włosy nawet do ich umycia.

A jak leczyć wszawicę? Przede wszystkim – wybierz dobrze preparat!

Ukłucia wszy wywołują świąd skóry, będący najczęściej reakcją alergiczną na ślinę i kał owada.

Wszawica jest źródłem silnego stresu i wstydu wynikającego z negatywnego odbioru osoby zarażonej przez otoczenie. Utrudnia koncentrację uwagi i powoduje gorsze wyniki w nauce – dlatego szybkie i skuteczne pozbycie się problemu jest niezwykle istotne dla dzieci i rodziców.

Na szczęście w obecnych czasach wyleczenie wszawicy – jeśli wybierzemy odpowiedni preparat – jest proste i wykonalne już po jednym zabiegu.

Bezpieczne i skuteczne są środki działające na pasożyty w sposób fizyczny, odcinające dostęp powietrza do aparatu oddechowego owadów. Odpowiadają one za ich uduszenie i wysuszenie – czyli tzw. „dehydratację” (wszystkich osobników w każdym stadium rozwoju), potwierdzoną licznymi badaniami skuteczność ma składnik cyklometikon, który prowadzi do eliminacji wszy. Kluczowe jest wysuszenie gnid, co zapobiega tzw. „reinwazji” po 7-10 dniach.

Kupując w aptece środek, należy nie tylko zapoznać się z treścią opakowania, ale również poprosić farmaceutę, by sprawdził w ulotce, czy preparat działania po jednym zastosowaniu. Każdy zapis o konieczności powtórzenia zabiegu sugeruje nieskuteczność preparatu.

Uważaj, wszy i gnidy mogą znajdować się również w tkaninach, z którymi miała kontakt osoba zarażona.

Dlatego eliminacji wszy musi towarzyszyć gruntowne sprzątanie i wypranie w bardzo wysokiej temperaturze tkanin.

Sprawdź też włosy wszystkich domowników.

1,2, 3 i problem z głowy

W aptekach dostępne są zestawy zawierające komplet akcesoriów do eliminacji wszy. Oprócz preparatu w wygodnej formie spray’u, rodzic znajdzie: gęsty grzebień, praktyczny czepek, emulsję ułatwiającą usunięcie martwych wszy oraz gnid, a także specjalistyczny środek do namaczania tkanin, który oczyści tkaniny z wszy oraz gnid.

Do produktów dołączona jest również zabawna, stworzona z myślą o dzieciach, kolorowa historyjka, która umili im czas podczas zabiegu. Wśród akcesoriów znajdziecie także ulotkę, nazwaną „listą kontaktów”, przy pomocy której rodzic może opracować listę osób, z którymi dziecko miało kontakt, by potem poinformować innych rodziców o potrzebie kontroli włosów.

NITOLIC gwarantuje skuteczność po pierwszym zabiegu i nie wymaga powtarzania kuracji po 7-10 dniach. Nie zawiera środków owadobójczych, a fizyczny sposób działania wyklucza możliwość uodpornienia się wszy na preparat.

Więcej o problemie i jak sobie z nim radzić można przeczytać na stronie www.zwalczaniewszy.pl oraz www.nitolic.pl 

Preparaty NITOLIC® dostępne są w aptekach i w sklepie producenta ICBpharma.


Artykuł powstał przy współpracy z IBC Pharma


Zobacz także

4 powody, dla których ślepo wierzymy w nasze złe związki

Jak wychować samowystarczalne dzieci

„Muszę siku” i „Czy ten pierścionek jest ładny?”. 11 rozterek każdego faceta, który chce się oświadczyć