11 banalnie prostych wskazówek, co robić, gdy pojawią się pierwsze objawy przeziębienia

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
5 grudnia 2017
Fot. iStock/Dirima
Fot. iStock/Dirima
 

Jeszcze zima na dobre się nie rozkręciła, a ty już kichasz, prychasz i pociągasz nosem? Nie jesteś jedyna. Większość z nas już od od kilku tygodni, systematycznie zmaga się z pierwszymi objawami przeziębienia i grypy. Jeśli zadbasz o swój system odpornościowy, na tym się skończy i drobna infekcja nie przerodzi się w poważną chorobę. Oto kilka sprawdzonych sposobów, jak radzić sobie w tych pierwszych dniach.

Sięgnij po witaminy

W tym momencie najbardziej potrzebujesz cynku i witaminy C. Produkty pełnoziarniste i mleko zawierają cynk, a pomarańcze, truskawki i ananasy są bogate w witaminę C. W ostateczności możesz też sięgnąć po suplement diety.

Dużo śpij

Gdy tylko masz taką możliwość, zdrzemnij się. Postaraj się też wieczorem położyć do łóżka jak najwcześniej. Organizm najlepiej regeneruje się właśnie w czasie snu.

Zrezygnuj z treningów

Ćwiczenia fizyczne pozwalają cieszyć się dobrym zdrowiem, ale kiedy już dopadnie cię przeziębienie, lepiej zrezygnuj z treningów. Twoje ciało potrzebuje też sił do walki z infekcją. To też naprawdę duży wysiłek!

Panuj nad stresem

Zdrowie psychiczne i fizyczne idą w parze. Jeżeli nie czujesz się najlepiej, postaraj się jeszcze sobie nie dokładać. Nerwy z pewnością nie poprawią twojego samopoczucia.

Dużo pij

Woda jest niezbędna do prawidłowej pracy układu odpornościowego i całego organizmu. W trakcie infekcji bardzo łatwo się odwodnić. Pij dużo wody, sięgaj po herbatki owocowe i zupy.

Nie pomijaj posiłków

Nawet jeśli nie masz apetytu, nie możesz rezygnować z jedzenia. Walka z chorobą to dla organizmu naprawdę ciężka praca, podczas której spala on mnóstwo kalorii.

Oszczędzaj energię

Skup się tylko na tym, co naprawdę musisz zrobić. Pranie, sprzątanie, odkurzanie naprawdę może poczekać i świat się nie zawali. Jeśli możesz, poproś kogoś o pomoc, nawet w kwestii zrobienia zakupów.

Nie idź do pracy

Po pierwsze, w biurze twój organizm na pewno nie odpocznie, a ty i tak nie będziesz w tym stanie należycie wypełniać swoich obowiązków. Po drugie, możesz zarazić współpracowników.

Unikaj niskich temperatur

Nie potrzeba ci do szczęścia wyziębienia organizmu. Teraz musisz sobie zapewnić ciepło. Kanapa, koc i gorąca herbata – tego potrzebujesz.

Dbaj o higienę

Za każdym razem, gdy wydmuchniesz nos lub kichniesz, zatykając buzię, myj ręce przez co najmniej 20 sekund pod bieżącą wodą. Unikaj przygotowywania posiłków dla innych domowników, a zużyte chusteczki zawsze wrzucaj do kosza na śmieci.

Jeśli czujesz się bardzo źle, idź do lekarza

To nie są żarty, więc jeśli czujesz się naprawdę fatalnie, nie łudź się, że pojutrze minie. Nie czekaj na rozwój choroby, jeśli nie udaje ci się okiełznać pierwszych objawów. Im dłużej będziesz zwlekać, tym gorzej dla ciebie.

Dużo zdrowia!


 

Źródło: Huffington Post


Koniecznie przygotujcie chusteczki. Ta piękna animacja poruszy wasze serca

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
5 grudnia 2017
Fot. Screen z YouTube/
Fot. Screen z YouTube/ Chris plays
 

Czego trzeba nam bardziej w grudniowe, zimne przedpołudnie niż odrobiny wzruszeń? Miłość czy przyjaźń przychodzą w najmniej niespodziewanych momentach, a ci, którzy pozornie do siebie nie pasują, okazują się wzajemnie uzupełniać i być ze sobą szczęśliwi. Czyż nie wiemy tego najlepiej z własnego doświadczenia?

Zobaczcie koniecznie ten krótki filmik, który w magiczny sposób wlewa w serca całkiem sporo ciepła. I koniecznie przygotujcie chusteczki, bo ten obraz w połączeniu z piękną muzyką to prawdziwy wyciskacz łez.


Nie daj się migrenie. Odpowiednia dieta wpływa na załagodzenie problemu

Redakcja
Redakcja
5 grudnia 2017
Fo. iStock/SIphotography
Fo. iStock/SIphotography

Ataki migreny to koszmar, z którym zmaga się wiele osób, bez względu na wiek. Ataki są bardzo silne i mogą trwać nawet do 72 godzin silnemu, a bólowi głowy w okolicy skroniowej mogą towarzyszyć również nadwrażliwość na światło, nudności oraz ból twarzy. Wiele cierpiących na migreny osób podczas ataku zostaje wyłączonych ze zwykłego funkcjonowania, aż do ustąpienia przykrych objawów.

Ważną kwestią poruszaną w temacie migren jest wpływ diety na pojawianie się i intensywność ataków. Badacze zajmujący się tym zagadnieniem uważają, że nawet 40% wszystkich przypadków ataków migreny powoduje niewłaściwa dieta, która największy wpływ ma na dzieci, bo dorośli lepiej kontrolują swoje zachowania i świadomie unikają kłopotliwych pokarmów. Wiadomo również, że migreny występują częściej u osób, które omijają posiłki lub są odwodnione.

Co szkodzi najbardziej?

Naukowcy starają się określić jakie rzeczy wyzwalają i nasilają ataki. Migrenicy najczęściej uczą się na własnym przykładzie, czego powinni unikać, by oszczędzić sobie cierpienia. Nie u każdego zadziała ta sama profilaktyka, ale warto szukać indywidualnych rozwiązań.

1. Czekolada

U części cierpiących na migrenę można zaobserwować wielką chęć na duże ilości czekolady chwilę przed atakiem. Z tego powodu trudno określić, czy czekolada wyzwala ten atak, czy chęć na nią związana jest jedynie z jego pojawieniem się.

2. Napoje z kofeiną

Wpływ kofeiny na pojawienie się migreny to kwestia wybitnie indywidualna, jednym szkodzi a innym pomoże zwalczać ból głowy. Trudno wyobrazić sobie dzień bez filiżanki gorącej kawy czy herbaty, wielu sięga również po energetyki, aby dodać sobie szybkiej energii. Tu należy zachować ostrożność, ponieważ energetyki są bardzo szkodliwe.

3. Wino i inne alkohole

Wino zawiera azotany, które u osób cierpiących na migrenę łatwiej rozkładają się na azotyny i przekształcają się w tlenek azotu, który ma związek z migrenami. Co więcej, tyramina obecna w czerwonym winie i innych napojach wysokoprocentowych, zwiększa dopływ krwi do mózgu, co może nasilić objawy.

4. Pożywienie wysokoprzetworzone

Uboższe w składniki odżywcze pokarmy nie służą zdrowiu, w dodatku zawierają tyraminę oraz duże ilości soli. Tyramina nasila objawy, a konserwanty mogą zwiększać dopływ krwi do mózgu i wywoływać ataki. Obecne w wędlinach azotany mogą powodować rozszerzenie naczyń krwionośnych w mózgu. Należy zwrócić szczególną uwagę na konserwy mięsne i rybne, wędzonki, szynki, kiełbasy itp.

5. Sery dojrzewające

Sery żółte długodojrzewające (cheddar, brie, camembert) również zawierają duże ilości tyraminy.

6. Cytrusy

Są źródłem tyraminy oraz histaminy, które potencjalnie mogą utrudniać proces wydzielania neuroprzekaźników i powodować ataki migreny. Histamina obecna jest także w owocach morza, suszonych grzybach i drożdżach piekarniczych.

7. Rośliny strączkowe

Mimo licznych zalet zdrowotnych rośliny strączkowe zawierają substancje pochodzenia azotowego, więc mogą powodować rozszerzenie naczyń krwionośnych w mózgu i ból głowy.

8. Polepszacze smaku

Glutaminian sodu, aspartam, sztuczne substancje słodzące, siarczyny, mogą wywoływać ataki. Unikaj produktów z tymi dodatkami, takich jak gotowych zup w proszku, kostek rosołowych czy słodziki do napojów.

5 produktów, o których warto pamiętać w diecie przeciwko migrenie

1. Orzechy i nasiona

Orzechy i nasiona są bezcennym wsparciem dla układu nerwowego, ze względu na dużą zawartość magnezu. Wiele badań wskazuje na to, że mocny ból głowy może mieć związek z niedoborem magnezu — u pacjentów, którzy przyjmowali suplementy magnezu, częstotliwość ataków migreny zmalała o więcej niż 41 %.

2. Ryby morskie

Tłuste ryby morskie są ważnym sprzymierzeńcem w walce z migrenami. Są one bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 – EPA i DHA. Badania wykazały, że u pacjentów przyjmujących suplementy omega-3, już w ciągu sześciu tygodni zmniejszyła się częstotliwość oraz nasilenie ataków migreny. Warto spożywać cztery porcje tłuszczów rybnych w ilości 125 g tygodniowo, by osiągnąć podobny efekt.

3. Imbir

Imbir to naturalny środek przeciwzapalny, który blokuje działanie hormonów odpowiedzialnych za powstawanie stanów zapalnych. Imbir łagodzi również nudności towarzyszące migrenom.

4. Jajka

To doskonałe źródło ryboflawiny (witaminy B2), witamin D i B12, których niedobór prowadzi do ataków migrenowych.

5. Woda

Wypijanie małymi porcjami przez cały dzień 1,5-2 litry wody zmniejsza ryzyko wystąpienia ataków migreny. Odwodnienie powoduje zmniejszenie przepływu krwi do mózgu i utratę elektrolitów, które mogą powodować skurcz naczyń krwionośnych w mózgu i atak.

źródło: gurbacka.plmigrenicy.pl


Zobacz także

Fot. iStock / Ondine32

Sposoby na płaski brzuch po świętach. Tak, to możliwe

Fot. iStock / pixelfit

7 pozytywnych rzeczy, których doświadczają okularnicy, rezygnując z soczewek

Fot. iStock/gilaxia

Ćwiczenia, które wybawią cię od bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Wzmocnij mięśnie i zapobiegnij problemom