Dawać i brać – znaczy tyle samo. Kompulsywny dawca i biorca ekstremalny, znasz ich?

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
4 kwietnia 2016
Dawać i brać - znaczy tyle samo. Kompulsywny dawca i biorca ekstremalny, znasz ich?
Fot. iStock / wundervisuals
 

Życie nie po to tylko jest by brać… życie jest także po to, by dawać. Jedynie równowaga między tym dwiema umiejętnościami zapewnia nam prawdziwe spełnienie w relacji z drugim człowiekiem. Gdyby to jednak było takie proste… Na pewno spotkaliście na swojej drodze kogoś, kto bardzo chętnie poświęcał się dla innych, wyrzucając im potem, że nie okazują mu odpowiednio wdzięczności. Pewnie znalazła się również w waszym otoczeniu osoba, o której powiecie „ten to jest nastawiony tylko na branie”. Oba typy zachowań są bardzo ludzkie.

Jednak zbyt ekstremalna postawa w jednym lub drugim kierunku jest dla nas i dla naszych najbliższych bardzo szkodliwa i wymaga głębszych zmian, pracy nad sobą. Jeśli więc czujesz, że masz tendencję do zbyt hojnego obdarowywania innych swoim „dobrem” lub że zbyt często bierzesz nie dając nic w zamian, przemyśl podstawy na jakich budujesz związki z innymi ludźmi.

Kompulsywny dawca i biorca ekstremalny, jak ich rozpoznać?

Jeśli jesteś kompulsywnym dawcą:

Składasz swoje poczucie wartości w rękach innych ludzi, oczekując w zamian ich akceptacji.
linia 2pxNieświadomie wiążesz się emocjonalnie ze swoimi biorcami, oczekując rekompensaty za całe to twoje „dobro”. Możesz się srogo rozczarować.
linia 2pxTwoje nadmierne „dawanie” wynika z faktu, że hodujesz głęboko w sobie gniew, gorycz, niezadowolenie, bo brak ci prawdziwej, bezinteresownej miłości. Próbujesz „kupić” sobie odrobinę uczucia.
linia 2pxTak naprawdę czujesz się ofiarą relacji ze swoimi biorcami (masz poczucie, że wszyscy cię wykorzystują), ale dalej tworzysz rodzaj toksycznej relacji, w której jedna osoba poświęca się dla innych, choć wcale nie jest to konieczne.linia 2pxTwoja „hojność” nie jest autentyczna, nie napędzają ją twoje oczekiwania rewanżu.linia 2pxByć może zostałeś dawcą z potrzeby kontroli. Dążysz do takiej relacji z biorcą, która opiera się na stałej potrzebie kontrolowania go, dajesz, żeby wymusić jeszcze bliższy dostęp do jego życia, by być jeszcze bliżej.linia 2pxTwoje „dawanie” nie jest już ludzkim odruchem, ale mechaniczną czynnością. W tej sytuacji nie zwracasz już uwagi na prawdziwe potrzeby swojego biorcy, ale bombardujesz go swoim dobrem, tylko po to, by dawać. To rodzaj uzależnienia.linia 2pxOdczuwasz obsesyjny lęk przed słowami: „ Ty nigdy nie myślisz o innych”, „Jesteś egoistą”, „Jesteś egocentryczny”.

Jeśli jesteś ekstremalnym biorcą:

To, że ciągle dostajesz od innych tyle dobra nie wzbudza w tobie wdzięczności (co byłoby naturalne) i potrzeby rewanżu. Przyjmujesz „jak leci” i nie zastanawiają cię intencje dawcy.
linia 2pxTo, ile dostajesz od innych wpływa na twoje poczucie wartości, przyjmując czujesz się coraz lepszy, silniejszy wewnętrznie.
linia 2pxJesteś w stanie wyrazić wdzięczność, ale nie uważasz, żeby to było potrzebne, bo to, że ciągle coś od kogoś przyjmujesz jest dla ciebie naturalne.linia 2pxPotrafisz „skreślić” bliską ci osobę jeśli nie dostaniesz tego, czego chcesz, dawanie (jednostronne!) uważasz ze podstawowy element waszej relacji.linia 2pxNie potrafisz rozmawiać o potrzebach twoich najbliższych, nie skupiasz na tym swojej uwagi.linia 2pxLubisz obdzielać innych dobrem, uszczęśliwiać, naucz się również brać z wdzięcznością to, co chcą ci dać inni. A może najpierw, naucz się, że również tego potrzebujesz. Jesteś kompulsywnym biorcą, oczekujesz jedynie ciągłych „dostaw” dobra, ciepła i pozytywnych sygnałów od innych – naucz się odwdzięczać się tym samym.


20 zdań, które sprawią, że poczujesz się lepiej

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
5 kwietnia 2016
Fot. iStock / Peter Zelei
 

Niech to będzie pozytywny dzień! Czy wy też tak macie, że czasami natkniecie się na jedno zdanie – w internecie, gazecie czy książce, może was nastroić optymistycznie na cały dzień?

Dajemy wam dziś 20 takich zdań mając nadzieję, że choć jedno z nich sprawi, że się uśmiechniecie i wejdziecie w ten dzień z dobrą energią, podniesioną głową wierząc, że to będzie jeden z lepszych dni w waszym życiu. A może początek zupełnie nowej drogi. Tego wam życzymy!

Pamiętaj, że zawsze jest w tobie wiele siły, musisz tylko nauczyć się ją zauważać i wykorzystywać

Fot. Pexels/unsplash.com / CCO

Fot. Pexels/unsplash.com / CCO

Nigdy nie przepraszaj za swoją wrażliwość. Niech ona zawsze będzie znakiem tego, że masz wielkie serce

Fot. Pexels/Michael Fertig / CCO

Fot. Pexels/Michael Fertig / CCO

 

Nie bój się mówić o swoich uczuciach, okazywanie emocji jest oznaką twojej siły

Fot. Pexels/unsplash / CCO

Fot. Pexels/unsplash / CCO

Uśmiechnij się. Niech każdy wie, że dzisiaj jesteś silniejsza, niż byłaś wczoraj

Fot. Pexels/unsplash / CCO

Fot. Pexels/unsplash / CCO

 

Nie jesteś tym, co się wydarzy, jesteś tym, kim zdecydujesz się być

Fot. Pexels/Vladimir Kudinov / CCO

Fot. Pexels/Vladimir Kudinov / CCO

Uwierz w siebie trochę bardziej. Jesteś silniejsza, niż ci się wydaje

Fot. Pexels/stockpic.com / CCO

Fot. Pexels/stockpic.com / CCO

Do momentu, kiedy zostaniemy wystawieni na próbę, nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromne rezerwy wewnętrznej siły posiadamy

Fot. Pixabay / Public Domain CC0

Fot. Pixabay / Public Domain CC0

Lepiej złamać swoje własne serce, niż żyć z kimś kto łamie nam serce każdego dnia

Fot. Unsplash/Sande Smees / CCO

Fot. Unsplash/Sande Smees / CCO

Jedyną osobą, od której powinnaś starać się być lepsza, to ta, którą byłaś wczoraj

50 sposobów na to, by obłaskawić szczęście

Fot. iStock / osipro

Szczęście nie jest celem, jest sposobem na życie

Fot. Flickr / Donnie Ray Jones / CC BY

Fot. Flickr / Donnie Ray Jones / CC BY

Spytaj siebie, czy to, co robisz dzisiaj, zbliża cię do tego, kim chcesz być jutro?

Fot. iStock / PeopleImages

Fot. iStock / PeopleImages

Kiedy szczęście innej osoby jest twoim szczęściem – to miłość.

Czy warto walczyć? Czy kryzys w związku można naprawdę przezwyciężyć?

Fot. Flickr / Christian Gonzales / CC BY

Jeśli ktoś chce być częścią twojego życia, musi się o to postarać. Dwa razy pomyśl nim zarezerwujesz w swoim sercu miejsce dla ludzi, którzy nie dokładają żadnych starań, by w nim być

Cokolwiek postanowisz zrobić, upewnij się, że uczyni cię to szczęśliwą

szczesliwa

Najbardziej warci zapamiętania są ludzie, którzy cię kochali nawet wtedy, kiedy trudno było cię kochać.

Fot. i Stock / stock_colors

Fot. i Stock / stock_colors

Czas decyduje kogo w życiu spotkasz, serce – kogo w swoim życiu chcesz, a ty postanowisz, kto powinien w nim zostać

Fot. Pexels/stockpic.com / CCO

Fot. Pexels/stockpic.com / CCO

Jeśli przepraszasz, to nie zawsze oznacza, że przyznajesz rację drugiej osobie. Czasami po prostu stawiasz tę relację wyżej, niż jej ego

Miłość jak narkotyk.

Fot. iStock / mediaphotos

Pewnego dnia wszystko nabierze sensu. Więc teraz śmiej się z trudnych sytuacji, uśmiechaj się przez łzy i cały czas powtarzaj sobie, że wszystko dzieje się z jakiegoś powodu.

Fot. iStock/Massonstock

Fot. iStock/Massonstock

Nie nazywaj marzeń snem, nazywaj je planem.

Fot. iStock / Lise Gagne

Fot. iStock / Lise Gagne

W życiu nie chodzi o znalezienie siebie. Życie to tworzenie siebie

Fot. iStock / mirabellart

Fot. iStock / mirabellart

Przestań czekać na piątek, na lato, na kogoś, na miłość, na życie. Szczęście jest na wyciągnięcie ręki, jeśli tylko chcesz, możesz każdy moment swojego życia wypełnić szczęściem

Fot. iStock / svetikd

Fot. iStock / svetikd


Detoks. Jak przeprowadzić go tak, by był początkiem zmian na lepsze

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
4 kwietnia 2016
Detoks. Jak przeprowadzić go tak, by był początkiem zmian na lepsze
Fot. iStock / gilaxia

Jeśli po zimie marzysz by zamiast stosowania monotonnej mięsnej diety zmienić swój sposób żywienia i zapełnić lodówkę świeżymi warzywami i owocami, to dobry dla ciebie czas, by poprzez detoks oczyścić organizm. Detoks, czyli kilkudniowa kuracja oczyszczająca, jest świetnym preludium do zmiany trybu życia i przyzwyczajeń żywieniowych, które lepiej przysłużą się Twojemu zdrowiu.

Detoks to nie głodówka, a zdrowe oczyszczenie organizmu

Nawet jeśli jesteś z natury szczupłą osobą, nie jest powiedziane że nie powinnaś korzystać z pozytywów płynących z detoksu. Tu przecież nie chodzi tyle o utratę wagi, co pozbycie się z organizmu nagromadzonych toksyn i negatywnych skutków niezdrowego stylu życia. Detoks przede wszystkim jest ulgą dla wątroby, która jest często nadmiernie obciążana poprzez niezdrową dietę. Oczyszczenie organizmu z toksyn pozwala zniwelować dolegliwości typu zmęczenie, apatia, bezsenność, alergia, migrena, niestrawność. Błędem jest traktowanie głodówki jako sposobu oczyszczającego w ramach detoksu. Głodówka może obciążać organizm, powodować objawy takie jak bóle głowy, nudności, złe samopoczucie. Trudno też mówić w takiej sytuacji o detoksie, ponieważ podczas absolutnego postu nie dostarczamy do organizmu składników wymiatających wolne rodniki oraz produkty przemiany materii. Efekt? Burczenie w brzuchu bez jakiegokolwiek dobrego wpływu na nasz organizm.

Jak się do tego zabrać?

Raz na jakiś czas (co kilka miesięcy) dobrze jest zafundować organizmowi kilkudniowy detoks. Zbyt częste powtarzanie go może mieć odwrotny skutek od zamierzonego. Jeśli ktoś przeprowadza co miesiąc detoks, a po oczyszczeniu wraca do starych przyzwyczajeń, organizm uczy się na czas detoksu magazynować energię w tkance tłuszczowej, by nie zbrakło jej na “chude” dni. Efekt w postaci przybierania na wadze zdecydowanie nie jest celem oczyszczającego działania. Jeśli nie do przyjęcia jest dla ciebie tydzień na diecie, spróbuj choć raz w tygodniu przestrzegać zasad opisanych poniżej. Nawet to przyniesie pozytywne efekty i pozwoli nastawić się psychicznie na poważniejsze wyzwanie detoksu i stałą zmianę nawyków żywieniowych. 

Fot. Pixabay / pelambung / CC0 Public Domain

Fot. Pixabay / pelambung / CC0 Public Domain

Etap 1. Odkwaszanie przywraca równowagę w organizmie

Aby skutecznie odtruć organizm, w pierwszej kolejności należy przeprowadzić jego odkwaszanie. Należy pożegnać się z mięsem, białym pieczywem i cukrem, które w ogromnych ilościach dostarczane były do naszego ciała przez jesienne i zimowe miesiące.

Przez pierwsze 5 dni należy omijać produkty nabiałowe, za to na talerzu królują zupy z warzywami i kaszą (jaglaną, pęczakiem i gryczaną), koktajle z dodatkiem płatków zbożowych, orzechów, które dodadzą energii, lub sałatki z zielonych warzyw.  Pamiętaj o siemieniu lnianym, które zawiera kwasy omega-3 i lignany poprawiające prace jelit i oczyszczanie układu krwionośnego ze złego cholesterolu.

Dzień szósty i siódmy pozwala na włączenie do jadłospisu rybę pieczoną w folii i bogatobiałkowe warzywa strączkowe. Zamiast soli, potrawy doprawiać należy ziołami.

Posiłki spożywa się co 2-3 godziny, 6 razy dziennie. Należy pić dużo wody, na zmianę z herbatkami ziołowymi i owocowymi. Ważną rolę spełnia podczas detoksu zielona herbata, która dzięki wysokiej zawartości polifenoli pomaga skutecznie pozbyć się wolnych rodników, oczyszczając przy okazji naczynia krwionośne i przyspieszając spalanie tłuszczu. Jeśli będą dokuczać ci spadki energetyczne, możesz pozwolić sobie na małą czarną ale bez cukru.

To przyniesie wiele korzyści dla zdrowia, bowiem dieta bogata w warzywa i owoce poprawi stan skóry, pozwala zeszczupleć sylwetce, doda energii do działania i poprawi samopoczucie. Błonnik zawarty w roślinach naturalnie oczyszcza organizm a witaminy, minerały i substancje typu antyoksydanty – i nie tylko – zadbają o dobrą kondycję organizmu.

Etap 2. Nowa piramida żywienia podstawą w jadłospisie po czasie detoksu

W przeciwieństwie do czasu odkwaszania, dietę opartą na nowej piramidzie żywienia wprowadza się do jadłospisu na stałe. Warzywa przestają funkcjonować jako dodatek do dania, a stają się jego podstawą, natomiast tak kochany przez Polaków schabowy nie powinien być serwowany zbyt często, podobnie jak innego rodzaju mięso białe i czerwone. Białko zwierzęce lepiej zastąpić białkiem roślinnym, oraz rybami które można spożywać 2-3 razy w tygodniu. Kawę i herbatę ograniczmy do 3-5 filiżanek dziennie, zamiast soli nadal korzystaj z ziół i pij 1,5 litra wody dziennie. Nowością w piramidzie żywienia jest włączenie orzechów jako źródło chroniących serce kwasów tłuszczowych, podobnie jak oliwy z oliwek. nowa_piramida_zdrowego_zywienia

Jeśli zastanawiasz się, jak komponować porcje na talerzu, pamiętaj o schemacie który ułatwia działanie – ½ warzyw, ¼ ryż, ziemniaki, kasza, makaron, ¼ mięso, ryby, jajka lub rośliny strączkowe.

Tego się wystrzegaj

Chcąc uzyskać jak najlepsze – i często najszybsze efekty – bywa że czasem idziemy na skróty, byle tylko poszczycić się sukcesem. Podczas przeprowadzania detoksu drogi na skróty nie ma, za to można popełnić błędy które nie mają nic wspólnego z troską o zdrowie.

Pomijanie produktów zbożowych. Jeśli wydaje ci się, że energia czerpana jedynie z warzyw i ryb wystarczy do funkcjonowania bez ryżu, makaronu czy pełnoziarnistego pieczywa, możesz się mylić! Zamiast energii otrzymasz wielki apetyt i przymus zjedzenia czegoś ekstra. Wtedy nie ma szans na wytrwanie w postanowieniu.

Wyrzucasz z diety tłuszcz. To nie do końca dobre rozwiązanie, bo tak jak tłuszcz zwierzęcy nie służy zdrowiu, tak tłuszcze roślinne są wskazane ze względu na zdrowe kwasy tłuszczowe i ułatwienie przyswajania witamin rozpuszczalnych właśnie w tłuszczach – A,D,K i E.

Stosujesz herbatki przeczyszczające. Wypijasz je w dobrej wierze, jednak on powinny służyć doraźnie jedynie w przypadku problemów z wypróżnianiem. Inaczej częste korzystanie z nich poskutkuje rozleniwieniem jelit a gdy organizm się przyzwyczai do tego, trudno będzie się wypróżnić bez pomocy herbatki.

Lewatywa może zaszkodzić. Płukanie jelit wcale nie jest dobrym sposobem na oczyszczanie jelit. Lepiej postawić na dietę bogatoresztkową, by jelita samodzielnie pracowały, niż bezsensownie korzystać z lewatywy. Przy okazji wypłukiwania niestrawionych resztek pokarmowych, usuwamy w ten sposób także naturalną florę bakteryjną, która reguluje procesy trawienia i oczyszczania organizmu.

 


Zobacz także

Dlaczego mamy dwoje uszu, a tylko jedne usta? Pięć zasad aktywnego słuchania

Jeden blender – wiele możliwości!

Poczuj energię jogi - oto 8 korzyści, dla których warto ją ćwiczyć

Stan duszy wpływa na ciało. Wykorzystaj 4 niezawodne sposoby na głęboki relaks