Zdrowie

Wystarczy 200 kalorii dziennie mniej, obniżenie masy ciała o 10 proc., a tętnice będą zdrowsze

Media Room
Media Room
6 sierpnia 2021
fot. jamesbenet/iStock
 
Stan naszych tętnic pogarsza się z wiekiem. Sztywnieją, co może doprowadzić do rozwoju chorób serca. Ryzyko wzrasta, jeśli osoba w starszym wieku choruje dodatkowo na otyłość. Często tacy pacjenci mają istotne trudności, by wdrożyć prawidłowe leczenie. Okazuje się jednak, że nie trzeba wielkiego wysiłku, by zacząć – wystarczy ograniczyć dzienną dawkę kalorii o zaledwie 200 i zacznie się ćwiczyć tylko kilka razy w tygodniu.

200 kalorii to m.in. trzy jajka, albo 50 g słodkich płatków śniadaniowych, trochę więcej niż jedna parówka i zdecydowanie mniej niż pączek (który ma ich około 350).

Tętnice to naczynia wyprowadzające krew z komór serca. W rytm jego pracy kurczą się i rozszerzają, przepychając krew dalej. U osób zdrowych są elastyczne, dzięki czemu krew bez problemów dociera tam, gdzie powinna. Z wiekiem niestety, sztywnieją. Niewłaściwym stylem życia ten proces możemy znacznie przyspieszyć. Jednym z istotnych czynników sprzyjających rozwojowi problemów naczyniowych jest otyłość i towarzyszące jej zazwyczaj nadciśnienie.  Podwyższone ciśnienie krwi uszkadza bowiem naczynia, co przyspiesza ich sztywnienie.

Nic więc dziwnego, że od lat naukowcy starają się znaleźć sposób zahamowania tego procesu i poprawy stanu tętnic o starszych osób z otyłością. I choć samo sztywnienie tych naczyń jest zjawiskiem naturalnym, zmniejszenie nasilenia tego procesu może wydłużyć życie i poprawić jego komfort. A przecież wszyscy tego chcemy, tak dla siebie, jak i dla naszych babć czy dziadków.

Jak pomóc sztywniejącym tętnicom

Najnowszy eksperyment opisany przez amerykańskich naukowców na łamach czasopisma „Circulation” daje nadzieję, że sztywniejące tętnice da się jeszcze uratować. Wykazał on, że naprawdę umiarkowana redukcja spożywanych kalorii – o zaledwie 200 dziennie, czyli tyle co mały pączek lub jedna trzecia czekolady – oraz regularne ćwiczenia znacznie poprawiają działanie tych naczyń.

W randomizowanych badaniach zespołu dr Tiny E. Brinkley z Wake Forest School od Medicine wzięło udział 160 otyłych dorosłych prowadzących siedzący tryb życia. Uczestnicy mieli od 65 do 79 lat (średnia – 69 lat) i BMI od 30 do 45. Większość – 74 proc. stanowiły kobiety. W losowy sposób osoby te zostały przydzielone na 20 tygodni do trzech grup. Członkowie pierwszej cztery razy w tygodniu po 30 minut żwawo maszerowali na bieżni, nie zmieniając jednak niczego w swojej dotychczasowej diecie. Osoby przypisane do drugiej i trzeciej także ćwiczyły, ale ograniczyły ilość spożywanych kalorii o 200 lub 600. Ich posiłki były przygotowywane pod nadzorem dietetyka, tak, by zachować odpowiednia liczbę kalorii.

Po 20 tygodniach lekarze zbadali u uczestników eksperymentu tzw. prędkość fali tętna (z angielskiego: PWV – puls wave velocity), czyli prędkość, z jaką krew przepływa przez tętnice. Ponadto oceniali zdolność naczynia do rozszerzania się i kurczenia. Generalnie im mniej jest ono rozciągliwe, a wskaźniki  PWV wyższe, tym tętnica bardziej sztywna.

Okazało się, że większość uczestników eksperymentu straciła na wadze aż ok. 10 proc. masy ciała. Ale tylko wśród osób, które umiarkowanie, bo o zaledwie 200 kalorii, zmniejszyły liczbę przyjmowanych kalorii, stan tętnic poprawił się w sposób widoczny w badaniach. O 21 proc. wzrosła u nich rozciągliwość tętnic, a prędkość fali tętna o 8 proc.

„Byliśmy zaskoczeni odkryciem, że w grupie, która najbardziej ograniczyła ilość spożywanych kalorii, nie dało się zanotować żadnej poprawy w kwestii sztywności naczyń. Nawet, jeśli w porównaniu z osobami z grupy >>umiarkowanej<<, spadek wagi i ciśnienia krwi był u tych osób podobny” – mówi dr Brinkley.

Wydaje się więc, że przynajmniej jeśli chodzi o stan tętnic, drastyczna redukcja ilości spożywanych kalorii nie jest wcale taka dobra. Niewątpliwie czynnikiem wpływającym pozytywnie na naczynia może być zmiana diety na bardziej zdrową. A tak było właśnie w przypadku uczestników eksperymentu. W posiłkach przygotowywanych pod okiem dietetyka, było mniej niż 30 proc. kalorii pochodzących z tłuszczu i przynajmniej 0,8 grama białka na każdy kilogram masy ciała.

Jak więc widać, utrata wagi wynosząca 10 proc. masy ciała i zdrowa dieta są w stanie poprawić stan tętnic nawet u osoby starszej z otyłością. Warto więc spróbować, bo choroby naczyniowo-sercowe to prosta droga do zawałów czy udarów.

Anna Piotrowska, zdrowie,pap.pl

Źródło informacji: Serwis Zdrowie


Zdrowie

Minister edukacji: Wszyscy wrócą do szkół 1 września. Nie będzie przymusu szczepień

Redakcja
Redakcja
6 sierpnia 2021
fot. Imgorthand/iStock
 

Rozpoczęcie roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. Temat rozgrzewa rodzinne dyskusje, tym, jak to będzie wyglądało martwią się uczniowie, rodzice i nauczyciele. Miesiące dywagacji, czy powróci stacjonarna nauka, zdaje się kończyć minister Czarnek wespół z ministrem Niedzielskim – w wywiadach zgodnie zapowiadają, że od 1 września nauka będzie się odbywała w szkolnych ławach.

Chcesz się z nami podzielić swoimi obawami, swoją historią – napisz: [email protected]

– Najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że wracamy normalnie do szkoły. Nie wydaje się, by do końca sierpnia tak przyspieszyły zakażenia, byśmy musieli zmieniać tę decyzję – stwierdził Niedzielski w rozmowie z Polsat News. Uczniowie muszą się jednak liczyć z pewnymi obostrzeniami i ograniczeniami, jakie będą panować w placówkach z racji trwającej epidemii koronawirusa.

W kwestii szczepień Czarnek zwraca uwagę, że środowisku nauczycielskim poziom zaszczepienia jest wyjątkowo wysoki – aż ok. 80 proc. Zapowiada, że od 1 września do pracy w szkole będą mogli wrócić wszyscy, niezależnie od wykonanego szczepienia.

Wytyczne MEiN dla szkół

Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowało wytyczne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które będą obowiązywały od 1 września 2021 r. Jest to zbiór zaleceń i rekomendacji, których celem jest bezpieczna oraz higieniczna organizacja zajęć w warunkach epidemii w nowym roku szkolnym.

W zaleceniach ogólnych znalazły się informacje dotyczące dezynfekcji, higieny, wietrzenia, stosowania maseczek ochronnych oraz zachowywania dystansu społecznego. Rekomendowane jest także szczepienie przeciw COVID-19 dla pracowników szkół oraz uczniów w określonych grupach wiekowych.

Ogólne zasady dla szkół i placówek:

  • Szczepienie − rekomendowane dla pracowników szkół oraz uczniów w określonych grupach wiekowych.
  • Dezynfekcja − przed i po zajęciach mycie powierzchni detergentem lub dezynfekcja środkiem dezynfekującym.
  • Dystans − minimalna odległość pomiędzy osobami: 1,5 m. Higiena − częste mycie rąk (lub dezynfekcja rąk), ochrona podczas kichania i kaszlu, unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
  • Maseczka − w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu.
  • Wietrzenie − przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć

W ministerialnych wytycznych specjalne miejsce zajmuje kwestia zdrowia psychicznego, powracających po kilkunastu miesiącach do szkół uczniów.

W wytycznych, umieszczonych na stronie ministerstwa czytamy:

Po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji uczniów od bezpośrednich kontaktów ze społecznością szkolną działania wychowawcze, profilaktyczne i wspierające kondycję psychiczną uczniów stanowią pilną konieczność. Należy je prowadzić w sposób, który zapewni ich optymalną skuteczność w ochronie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie reguł sanitarnych dostosowanych do sytuacji i potrzeb szkoły, do wymagań związanych z charakterem podejmowanych działań w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych lokalnych uwarunkowań.

W obliczu zagrożeń psychicznych, na jakie narażone były i są dzieci i młodzież dbałość o bezpieczeństwo zdrowotne musi być rozsądnie godzona z dbałością o zdrowie psychiczne. Należy brać obie te potrzeby pod uwagę i szukać rozwiązań. Pozostawienie w tym względzie decyzyjności i autonomii dyrektorom szkół, którzy najlepiej znają i rozumieją wszystkie uwarunkowania swojej szkoły, da możliwość zastosowania optymalnych, czasem nietypowych rozwiązań. Będą one gwarancją bezpieczeństwa i troską o zdrowie psychiczne uczniów.

Wytyczne w rozmowie z „Kurierem lubelskim” Czarnek komentuje tak:

Przygotowywaliśmy się do początku roku szkolnego jeszcze przed zakończeniem ubiegłego roku. Robiliśmy analizy, wyciągaliśmy z nich wnioski. Stąd te ponad 100 mln zł przeznaczone na środki dezynfekcji, w szczególności na bramki dezynfekujące i mierzące temperaturę, które będą dostarczane do szkół. Zakupione ma być również 100 tys. termometrów, które trafią do placówek oświatowych. To jest, pamiętajmy, najważniejsza i najprostsza metoda sprawdzenia każdego, kto wchodzi do szkoły, czy nie stanowi zagrożenia dla innych. Więc te 100 mln zł na starcie już na 1 września jest przygotowane, razem z Agencją Rezerw Strategicznych te bramki do mierzenia temperatury i dezynfekcji oraz termometry szkołom będziemy dostarczać sukcesywnie.

I dodatkowe wytyczne, które już znalazły się na stronie internetowej ministerstwa i są przekazywane do szkół. Te wytyczne nie są przepisami prawa obligatoryjnymi, ale to są zalecenia dla dyrektorów, które będą wdrażane w poszczególnych szkołach. Niektóre szkoły będą je wdrażać w stu procentach, inne w mniejszym zakresie, wszystko zależy od wielkości szkół, ich warunków i sposobu ich prowadzenia.


Zdrowie

30 ciekawostek o osobach leworęcznych

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
5 sierpnia 2021
fot. Galina Atroshchenko/iStock

Bycie leworęcznym często kojarzone jest z czymś gorszym. Choć leworęczność niekeidy doprowadza do frustracji ma też wiele zalet. Wiąże się z nią mnóstwo ciekawostek i zaskakujących faktów. Oto 30 najciekawszych.

1. Połączenia między lewą i prawą półkulą mózgu u osób leworęcznych są szybsze.
2. Leworęcznym łatwiej jest używać obu półkuli mózgu.
3. Lewą ręką lepiej niż prawą włada nawet do 10 proc. społeczeństwa.
4. Osoby leworęczne są lepsze w sportach takich jak golf, pływanie, boks czy tenis.
5. Ponad 40 procent najlepszych tenisistów na świecie jest właśnie leworęcznych.
6. Osoby leworęczne szybciej przyzwyczajają się do widzenia pod wodą w porównaniu do osób praworęcznych.
7. Leworęczni zwykle dojrzewają później – nawet do 5 miesięcy – w porównaniu do praworęcznych.
8. Osoby leworęczne inaczej przetwarzają emocje niż osoby praworęczne i szybciej się denerwują.
9. Leworęczni są bardziej kreatywni.
10. Leworęczni są bardziej utalentowani w matematyce, architekturze i świadomości przestrzennej, podczas gdy praworęczni mają bardziej rozwinięte umiejętności werbalne.
11. Osoby leworęczne częściej cierpią na bezsenność.
12. W przypadku urazu ręki dominującej, osoby leworęczne uczą się posługiwania drugą ręką szybciej w porównaniu do osób praworęcznych.
13. Osoby leworęczne są bardziej podatne na alergię i astmę.
14. Migrena statystycznie częściej dotyka osoby leworęczne.
15. Schizofrenia, podobnie jak inne schorzenia psychiczne, częściej objawiają się u ludzi leworęcznych.
16. Kobiety leworęczne częściej zapadają na raka piersi.
17. Alkoholizm jest domeną osób leworęcznych.
18. Leworęczność jak i praworęczność jest w pewnym stopniu dziedziczna.
19. Leworęczni są bardziej przebojowi i emocjonalnie chłodni.
20. Osoby leworęczne słyszą lepiej.
21. Leworęczni są bardziej nerwowi, szybciej się irytują i gniewają.
22. Osoby leworęczne częściej mają niską samoocenę.
23. Leworęczni są lepszymi kierowcami, choć auta zwykle przystosowane są do potrzeb osób praworęcznych.
24. Osoby leworęczne mają wyższy poziom IQ.
25. Dawno temu leworęczność przypisywano czarownicom i magom.
26. W starożytności leworęczność postrzegano jako dar bogów.
27. Osoby spod znaku Bliźniąt częściej są leworęczne.
28. Dzieci urodzone przed terminem częściej są leworęczne.
29. Dzieci kobiet, które w ciąży doświadczyły silnego stresu częściej są leworęczne.
30. Osoby leworęczne zarabiają średnio od 9 do 19 procent mniej w porównaniu do praworęcznych na tych samych stanowiskach.

Słynni leworęczni

Około 10 procent społeczeństwa stanowią osoby leworęczne. U leworęcznych dominującą półkulą mózgu jest półkula prawa, która kontroluje lewą stronę ciała człowieka. Osoby leworęczne są bardziej uzdolnione matematycznie, muzycznie i plastycznie.

Do grupy najsłynniejszych leworęcznych muzyków należą:

• Ludwig van Beethoven,
• Paul McCartney
• Krzysztof Penderecki,
• Niccolo Paganini,
• Robert Schumann,
• Sting,
• Natalie Cole,
• Jimmy Hendrix,
• Bob Dylan,
• Robert Plant.

Do najsłynniejszych leworęcznych malarzy należą:

• Leonardo da Vinci,
• Michał Anioł Buonarotti,
• Pablo Picasso,
• Rafael Santi,
• Anton van Dyck,
• Hans Holbein.

Leworęczni pisarze i poeci to:

• Hans Christian Andersen,
• Mark Twain,
• Wolfgang Goethe,
• Heinrich Heine,
• Włodzimierz Majakowski.

Leworęczni uczeni to:

• Albert Einstein,
• laureat Pokojowej Nagrody Nobla Albert Schweitzer,
• fizjolog rosyjski Iwan P. Pawłow.

Do najsłynniejszych leworęcznych sportowców należą:

• Martina Navratilova,
• John McEnroe,
• Monika Seles.

Do grupy leworęcznych aktorów należą:

• Tom Criuse,
• Marilyn Monroe,
• Robert Redford,
• Charlie Chaplin,
• Robert de Niro,
• Judy Garland.

Leworęczni wodzowie i politycy:

• Napoleon Bonaparte,
• Aleksander Wielki,
• Juliusz Cezar,
• Ronald Reagan,
• Joanna d′Arc,
• sir Winston Churchill,
• Benjamin Franklin,
• George Bush senior,
• Harry S. Truman,
• Jimmy Carter,
• Bill Clinton.


Zobacz także

Pyłek pszczeli - właściwości. Jak stosować pyłek kwiatowy

Pyłek pszczeli – właściwości dla zdrowia. Jak stosować pyłek kwiatowy?

Zabiegi ginekologiczne bez stresu. Jak się do nich przygotować i jak dbać o siebie po powrocie do domu

Siad równoważny z piłką lekarską