Zdrowie

Nurtuje cię pytanie, czy jesteś osobą stabilną i silną psychicznie? Sprawdź, czy masz te 10 cech

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
26 czerwca 2022
fot. swissmediavision/iStock
 

Pacjenci często pytają terapeutów, co to znaczy być człowiekiem stabilnym i silnym psychicznie. Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, bo zawsze będzie ocierać się o uproszczenia. Wielu z nas ma w swoim życiu momenty załamania, ale one nie znaczą, że nasze zdrowie psychiczne legło wtedy w gruzach. Niektórzy stają się silni i stabilni dopiero z wiekiem, kiedy już przepracowali wiele swoich deficytów. Często dzieje się to dopiero dzięki terapii. Ale są też tacy, którzy od losu i rodziców dostali tyle wsparcia, że wydają się nie do pokonania. Każdy człowiek jest inny.

Jakimi więc cechami psychicznymi wyróżniają się ludzie silni psychicznie? Wcale nie muszą być twardzi jak skała,  pobawieni emocji i łez. Sprawdź, czy ty do nich należysz. Wymieniamy dziesięć (ale to na pewno nie są wszystkie).

  1. Umiesz odpoczywać i dbać siebie

Kiedy jesteś zmęczona, umiesz powiedzieć sobie: basta! Odkładasz pracę na później (trudno, muszą jakoś zrozumieć, że nie dajesz rady) i sprzątanie w domu (wysyłasz dzieci z babcią lub mężem na spacer) i odpoczywasz. Potrafisz nic nie robić, wyspać się, trochę poleniuchować, zamówić obiad w garmażerce (trudno, nikomu nic się nie stanie, jak zjemy dziś odgrzewane kotlety). Nie zamęczasz się też poczuciem winy, że w domu sterta ubrań czeka niewprasowana, bo wiesz, że twój czas nie jest z gumy, a ty czasem potrzebujesz doładować baterie, by znów się uśmiechać do rodziny i pracować wydajnie. Tak samo postępujesz, gdy jesteś chora – po prostu kładziesz się do łóżka, bierzesz zwolnienie lekarskie, bo nie męczy cię strach, że stracisz z tego powodu pracę i nie kieruje tobą poczucie, że nie ma ludzi niezastąpionych. Dbasz o siebie i jesteś dla siebie dobra. Wiesz, że dzięki temu masz siłę i radość.

  1. Boisz się, ale działasz

Czasem, jak wszyscy, czegoś się boisz. Obawiasz się wystąpienia publicznego przed zarządem, rozmowy po angielsku z przełożonym, samotnego wyjazdu z trójką małych dzieci na wakacje. Ale wiesz, że chcesz podjąć to wyzwanie i choć z tyłu głowy jest ten lęk, to jednak ufasz sobie, że w każdej sytuacji sobie jakoś poradzisz. Gdy zapomnisz angielskiego słówka, obrócisz to w żart. Gdy trema odbierze ci pewność głosu, weźmiesz trzy głębokie oddechy. Gdy dzieci w samolocie będą rozrabiać, poprosisz o wsparcie stewardessę. Po prostu ufasz sobie. Wiesz, że ludzie nie są doskonali i na pewno zrozumieją twoją niedyspozycję. Poza tym wierzysz, że jednak świat pełen jest życzliwych osób, które wyciągną do ciebie rękę, gdybyś bardzo jej potrzebowała.

  1. Planujesz i marzysz

Planowanie czegoś i znajdowanie w tym zadowolenia i przyjemności jest znakiem, że poszukujesz pozytywnych doświadczeń, które mogą zmniejszać twój lęk, zmęczenie, smutek, rozczarowanie. Zawsze masz jakiś plan, chcesz podróżować albo się rozwijać. To nie musi być od razu wycieczka do dalekiego Dubaju albo na Manhattan. To mogą być mikrowyprawy wokoło twojego miasta na jeden dzień. Albo marzenie, by przeczytać jakąś fajną książkę, zapisać się na ciekawy kurs, albo odwiedzić dawno niewidziana przyjaciółkę  na drugim krańcu Polski. Nie chodzi o to, że musisz mieć kalendarz zapełniony atrakcyjnymi planami na pół roku do przodu. Chodzi o to, że masz wyzwania i rzeczy, o których marzysz i do których sobie dążysz.

  1. Puszczasz w niepamięć

Chociaż masz kłopoty w pracy, trudne relacje w rodzinie i konflikty z mężem, to nie trzymasz długo w sobie negatywnych emocji z tym związanych. Nie oznacza to, że przebaczasz natychmiast i wszystkim. Ale nie zamierzasz ich „kisić” w sobie, bo masz poczucie, że to odbiera ci energię i jest po prostu niepotrzebne. Potrafisz być elastyczna w relacjach z ludźmi. Nie pielęgnujesz w sobie zranienia i gniewu. Dość szybko przestajesz myśleć o tych, którzy cię skrzywdzili, bo wiesz, że wtedy masz większe szanse na spokój w swoim życiu i dobre zdrowie psychiczne.

  1. Masz przyjaciół

Ludzie cię raczej lubią. Masz więc kilku przyjaciół, grono bliskich znajomych, a także przychylnych ci ludzi z dalszego otocznia w pracy czy wśród sąsiadów. Nic za darmo. Świadomie pielęgnujesz te relacje, zapraszasz do domu gości i potrafisz dbać o bliskich. Dzielisz się z nimi tym, co ci zbywa i czego potrzebują. Umiesz słuchać i być empatyczna, ale nie biegniesz z pomocą na zawołanie każdej potrzebującej duszyczki. Potrafisz w tym zachować zdrowy umiar.

  1. Jesteś elastyczna wobec zaskakujących sytuacji

To bardzo liczy się w dzisiejszym świcie, w którym jest wiele kompletnie nieprzewidywalnych nowych sytuacji: pandemia, wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja i raty kredytów. Jak wszyscy, owszem martwisz się, ale potrafisz dość szybko przyzwyczajać się do zmian. Szukasz rozwiązań, by zarobić więcej pieniędzy. Znajdujesz opiekę dla dzieci, kiedy musisz popracować w domu. Mniej kupujesz, kiedy trzeba oszczędzać i nie frustruje cię to tak bardzo jak wielu twoich znajomych. Czasem sobie z nimi ponarzekasz, ale jednak swoją energię koncentrujesz nie na rozpamiętywaniu bolączek, ale szukaniu nowych rozwiązań na nowe czasy.

  1. Stawiasz granice

Jeśli ktoś cię krzywdzi, próbuje poniżać w pracy, albo nadużywa twojego dobrego serca, szybko się orientujesz i mówisz mu: stop. Oczywiście, że czasem dałaś się nabrać, zmanipulować lub oszukać. Ale starasz się, by nikt nie wykorzystywał cię nadmiernie. Jeśli coś ci nie pasuje w postępowaniu innych wobec ciebie, mówisz nie chcesz tego. Jeśli kompletnie nie masz na coś ochoty, nie robisz tego wbrew sobie. Jeśli gdzieś ci się nie podoba, to stamtąd wychodzisz. Szkoda czasu i energii – myślisz sobie – na rzeczy, które cię uwierają, blokują, niszczą twój dobry humor i niezłe samopoczucie.

  1. Próbujesz, gdy robi się ciężko

Kiedy dopada cię kryzys albo naprawdę trudna sytuacja, czujesz ból, lęk, masz poczucie niesprawiedliwości. Gdy zwolniona cię niesłusznie z pracy, kiedy poważnie zachorowała twoja mama, kiedy dowiedziałaś się, że masz z kimś flirtował, cierpisz. Dajesz sobie czas na bycie w dołku, na przeżywanie tych wszystkich trudnych emocji, przecież jesteś tylko człowiekiem. Ale potem wstajesz i próbujesz działać. Szukasz pracy. Mężowi proponujesz terapię, pytasz znajomych o dobry dom opieki dla ciężko chorej matki. A gdy nie znajdujesz pracy, mąż nie chce terapii, a dom opieki okazuje się fatalny… znów próbujesz rozwiązać kłopoty. Wiesz, że nie zawsze wszystko udaje się na szybko, na hura i za pierwszym podejściem.

  1. Umiesz regulować emocje

Jasne, że się wściekasz. Jasne, że się boisz, dąsasz, smucisz, płaczesz, denerwujesz i martwisz. Odczuwasz całą gamę emocji – od tych, które rozświetlają ci twarz, po te, które wyciskają łzy z oczu. Ale potrafisz się wyciszyć. Potrafisz po jakiejś chwili (krótszej czy dłuższej) machnąć ręką i powiedzieć: „Pomyślę o tym jutro”. Nie masz jakiś specjalnych tendencji do zamartwiania się, bo intuicyjnie czujesz, że świat ci sprzyja, a każdy kłopot jest przejściowy i można go jakoś rozwiązać. Nie musisz wyciszać emocji alkoholem czy objadać się do momentu aż rozboli cię brzuch, by poczuć ulgę. Nie wyżywasz się też na bliskich, nie podjudzasz do awantur, nie rzucasz obelgami w Bogu ducha winne dzieci. Sama radzisz sobie z emocjami.

  1. Kochasz!

To nie znaczy, że musisz tworzyć klasycznie szczęśliwy związek z jednym facetem od 20 i jeszcze mieć z nim dwoje słodkich dzieci. Wiadomo, że życie różnie się układa. Możesz być fajną singielką. Możesz być kobietą, która opiekuje się starym psem. Możesz być samotną uśmiechniętą matką. Ważne, że kogoś kochasz, czyli jesteś zdolna do czucia miłości. A kogo kochasz? Babcię, chłopaka, partnerkę, ojca, dziecko, kota? To już tylko twoja sprawa. I jeszcze jedno, jeśli jesteś samotna – nie zamykasz się na nowe uczucie. Wiesz, że miłość to ryzyko, ale ufasz, że warto jednak je podejmować.


Zdrowie

Kwas borowy – właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
27 czerwca 2022
Sucha skóra twarzy, pod oczami, głowy, nóg, stóp
Fot. iStcok – Sucha skóra twarzy, pod oczami, głowy, nóg, stóp
 

Kwas borowy, zwany także bornym, jest związkiem chemicznym o szerokim zastosowaniu. Głównie wykorzystywany jest w medycynie, ale także i przemyśle lub w domowym użytku. Czy stosowanie kwasu borowego jest bezpieczne?

Czym jest kwas borowy?

Kwas borowy to słaby kwas nieorganiczny o małej masie cząsteczkowej. Zwany jest również wodoroboranem. W przyrodzie występuje pod postacią minerału sassolinu. Niewielkie ilości kwasu borowego można znaleźć w soli morskiej lub w niektórych roślinach. Najczęściej wykorzystywany jest w medycynie, przetwórstwie przemysłowym i produktach kosmetycznych. Bywa dodawany do żywności, a na etykietach produktów spożywczych oznaczany jest symbolem E284. Kwas borowy jest słabo rozpuszczalny w wodzie.

Zastosowanie kwasu borowego

W medycynie i kosmetyce

Kwas borowy znalazł szereg zastosowań w medycynie. Wykorzystywany jest jako środek łagodzący stany zapalne skóry oraz zakażenia grzybiczne np. grzybicę pochwy. To składnik leków stosowanych w leczeniu świądu i upławów pochwy. Produkty zawierające w składzie kwas borowy pomocne są w leczeniu nadmiernej potliwości stóp. Wykazuje właściwości antyseptyczne, wykorzystywane w walce z uporczywymi oparzeniami i skaleczeniami. Po połączeniu z wodą destylowaną może być stosowany jako płyn na rany. Znajdziemy go w preparatach stosowanych w leczeniu zapaleń jamy ustnej i gardła. Po połączeniu z talkiem powstaje zasypka, która wykorzystywana jest do zwalczania nadmiernej potliwości stóp i niwelowania przykrego zapachu. Kwas borny jest składnikiem niektórych kosmetyków – chroni przed namnażaniem mikroorganizmów i maskuje nieprzyjemny zapach.

W przemyśle

Ze względu na szereg właściwości, kwas borowy znalazł zastosowanie w przemyśle. Stosowany jest do produkcji szkła, mebli czy izolacji. Wykorzystywany jest jako składnik środków owadobójczych, do produkcji pestycydów, farb, glazury, czy garbowania skór. Kwas borny często jest składnikiem środków owodobójczych.

W żywności

Kwas borowy to dodatek do żywności, dodawany do produktów celu konserwacji. Na etykietach oznaczony jest kodem E284. Kwas borny to źródło boru dla naszego organizmu. Występuje w warzywach, owocach, niektórych orzechach, piwie czy winie.

Zobacz również: Węgiel aktywny (aktywowany) w apteczce i kosmetykach. Jakie zalety ma węgiel aktywny, kiedy go stosować i jak przygotować z niego domowe kosmetyki?

Gdzie można kupić kwas borowy?

Kwas borowy wykorzystywany w medycynie charakteryzuje się wysoką czystością. Można znaleźć go w aptekach – to produkt wydawany bez recepty. Jego cena nie jest wysoka. Za 10 gram czystego kwasu borowego trzeba zapłacić kilka złotych. W aptekach dostępny jest również 3 proc. roztwór kwasu borowego gotowy do stosowania na skórę, o nazwie handlowej borasol. Jego cena za 100 g nie przekracza kilku złotych. Dostępna jest również maść borna w podobnej cenie.

Stosowanie kwasu borowego

Z kwasu borowego dostępnego w aptece w postaci proszku, należy przygotować roztwór o stężeniu od 1 do 3 procent. Przygotowanym roztworem można przemywać zmienione chorobowo miejsca lub w przypadku infekcji narządów intymnych przygotowywać nasiadówki.

Przeciwwskazania

Kwas borowy nie powinien być stosowany u niemowląt i dzieci do 11 roku życia, a także u osób nadwrażliwych na substancję aktywną. U osób zmagających się z nadwrażliwością może prowadzić do podrażnień skóry objawiających się zaczerwieniem, łuszczeniem naskórka, wysypką. Do innych niepożądanych objawów należą np. wymioty, biegunka, utrata łaknienia, zwiększona senność czy śpiączka. Kwas borny nie powinien być stosowany na duże i sączące się rany. Przewlekłe stosowanie może doprowadzić do zatrucia objawiającego się problemami żołądkowo-jelitowymi, zaburzeniami cyklu miesiączkowego, osłabieniem i anemią. W przypadku omyłkowego podania doustnego kwasu borowego należy natychmiast skonsultować się z lekarzem.


źródło: medonet

Zdrowie

7 oznak, że jesteś bardziej inteligentna emocjonalnie niż twój facet

Redakcja
Redakcja
26 czerwca 2022
fot. pixdeluxe/iStock

Inteligencja emocjonalna jest bardzo ważna, ale nie każdy ma jej tyle, ile powinien. Czasami kończymy w związkach, w których te rzeczy są tak niezrównane, że to po prostu nie zadziała na dłuższą metę. 

Inteligencja emocjonalna to zdolność danej osoby do bycia świadomym, wyrażania i kontrolowania własnych emocji. Wpływa to na to, jak radzimy sobie z relacjami z innymi ludźmi i może mieć naprawdę drastyczny wpływ na nasze życie miłosne. Jeśli inteligencja emocjonalna jednego z was jest bardzo niska, a drugiego bardzo wysoka, problemy będą waszą codziennością. Warto być tego świadomym.

Oznaki, że jesteś bardziej inteligenta emocjonalnie niż twój partner

1. Kiedy jesteś zdenerwowana, szybko się odzywasz, on nie

Zawsze będziesz mówić, kiedy coś się wydarzy. Nie ignorujesz własnych emocji, wiesz, że nie można ich unikać. Szybko mówisz o problemach, ale twój partner ignoruje to tak długo, jak to możliwe.

2. Zawsze starasz się go wspierać

Zawsze starasz się wspierać swojego partnera. Kiedy jesteście razem, zawsze starasz się go podbudować. Jesteś osobistą cheerleaderką.

3. Wiesz, jak powiedzieć „nie”, kiedy musisz

Jesteś kimś, kto wie, kiedy odmówić. Nie przyjmiesz więcej, niż jesteś w stanie znieść. Jeśli zawsze chcesz pomóc swojemu partnerowi w jego sprawach, to są szanse, że robisz więcej, niż on może przyjąć.

4. Mówisz o swoich uczuciach, a twój partner nie

Jesteś dobra w mówieniu o tym, jak się czujesz. Jeśli coś cię niepokoi, wspomnisz o tym. Być może zauważyłaś, że twój partner tego nie robi. Ma tendencję do izolowania się, gdy coś się dzieje. Jeśli masz zły dzień, wracasz do domu i rozmawiasz o tym, a on nie.

fot. AegeanBlue/istock

5. Czujesz się, jakbyś zawsze błagała go, aby się otworzył

Zawsze musisz błagać swojego partnera, aby cię wpuścił do swojej głowy. Kiedy sprawy stają się poważne, on się wyłącza – to znak ostrzegawczy dla waszego związku.

6. Wolisz usiąść i porozmawiać

Zawsze jesteś gotowa usiąść i porozmawiać o tym, co dzieje się w twoim związku. Twój partner tego nie robi. Musisz go długo namawiać, aż w końcu dochodzi do wybuchu i wszystko wyrzuca z siebie przyparty do muru, a więc w nerwach.

7. Musisz zgadywać, co on czuje

Zawsze jesteś zmuszona odgadywać, co czuje twój partner . Nigdy tak naprawdę nie daje ci znać, co dzieje się w jego sercu. Może to powodować wiele problemów w związku.


Zobacz także

Cztery sposoby na infekcję intymną

Cztery sposoby na infekcję intymną

Jak zmienia się pochwa z upływem lat? To powinna wiedzieć każda kobieta

Gdy czułam się nieszczęśliwa – jadłam. Dziś uczę się zdrowego kojenia emocji