Go to content

Nawet nie wiesz, co się teraz dzieje w polskich aptekach

fot. PeopleImages/iStock

Farmacja jest branżą niezwykle mocno zdominowaną przez kobiety. Aż 83% magistrów farmacji to kobiety! Farmaceuci cieszą się bardzo wysokim zaufaniem społecznym, a stosowanie leków to podstawa leczenia większości chorób. Według danych z raportu Ministerstwa Zdrowia „Opieka Farmaceutyczna”, w 2019 r. 90,4% Polaków deklarowało, że ufa farmaceucie. Rola farmaceutów w ostatnich dwóch latach mocno ewaluowała, głównie z uwagi na zmiany wynikając z pandemii COVID-19, ale także z uwagi na zmiany regulacyjne – ustawa o zawodzie farmaceuty znacznie poszerzyła zakres usług i odpowiedzialności farmaceutów, tak silnie reprezentowanych przez kobiety.

Wg danych z raportu „Farmaceutki w pandemii”, stanowiącego element kampanii Farmacja Jest Kobietą, rozszerzenie zakresu odpowiedzialności farmaceutów, te nowe uprawnienia i nowe zadania jakie zostały nałożone na nich przez ostatnie zmiany legislacyjne, stanowi dla kobiet farmaceutek największą motywację do działania. Odpowiedzialność za drugiego człowieka jest najsilniejszym motywatorem dla kobiet farmaceutek.

Nie dziwi zatem fakt, iż w dobie upadku zaufania do tak wielu przedstawicieli zawodów publicznych, zaufanie do farmaceutów – tak silnie reprezentowanych przez kobiety – jest wciąż na bardzo wysokim poziomie. To, jak bardzo farmaceutki były i są zaangażowane w swoją pracę, każdy z nas mógł zaobserwować wraz z wybuchem epidemii COVID-19. Choć wciąż obiegowo uważa się, że do zadań farmaceutów należy głównie wydawanie leków, to ich faktyczny zakres zadań jest znacznie szerszy.

Pandemia COVID-19 dała im możliwość wykonywania szczepień czy prowadzenia badań diagnostycznych jak testowanie na obecność wirusa SARS-CoV-2, zwiększyła użyteczność recept farmaceutycznych. Zbiegło się to z wejściem w życie nowej ustawy o zawodzie farmaceuty, w której znalazło się wiele nowych uprawnień dotyczących holistycznie rozumianej opieki farmaceutycznej. Wprowadzono min. usługę przeglądu lekowego (obecnie na etapie pilotażu usługi) możliwość wykonywania prostych badań diagnostycznych.

Nawet nie wiesz co się dzieje w aptekach… Wystartowała kampania edukacyjna „Farmacja jest kobietą”, która ma przybliżyć temat nowych uprawnień, jakie posiadają farmaceuci, oraz zwrócić uwagę na ich aktualną, znacznie zwiększoną rolę w możliwości wsparcia zdrowia społeczeństwa. Kampania – w ramach której przygotowano zarówno materiały edukacyjne dla konsumentów, jak i dla farmaceutów – jest także wyrazem podziękowania dla ciężkiej pracy farmaceutek, które stanowią ponad 80% polskich farmaceutów i dla których rozszerzenie uprawnień choć stanowi duże obciążenie, jest przede wszystkim motywacją do działania na rzecz dobra i zdrowia pacjentów.

Organizator i inicjator kampanii – firma farmaceutyczna Nutropharma, dbająca od ponad 30 lat o zdrowie kobiet – poprzez swoją kampanię pragnie wesprzeć dbające o zdrowie innych kobiety – farmaceutki w ich nowej codzienności, a tym samym przypomnieć jak w ostatnich latach zmieniła się opieka farmaceutyczna i jak duży potencjał drzemie w zawodzie farmaceutki, m.in. dzięki zmianom wprowadzonym poprzez pandemię COVID-19 oraz zmianę ustawy o zawodzie farmaceuty.

Kanwą do stworzenia kampanii było przeprowadzone na zlecenie Nutropharma badanie, w ramach którego sprawdzono jak pandemia wpłynęła na różne obszary życia farmaceutek, zarówno zawodowe, jak i zdrowotne. Badanie i stworzony na jego bazie raport „Farmaceutki w pandemii” wykazał, że choć pandemia i zwiększona liczba pracy i odpowiedzialności odcisnęła duże piętno na codziennym życiu i zdrowiu farmaceutek, to właśnie te zwiększone zmianami COVIDowymi i nową ustawą o zawodzie farmaceuty uprawnienia stanowią dla nich największą motywację do pracy.

„Przez wiele lat praca farmaceutów – reprezentowanych w większości przez kobiety – była niedoceniana. Czas pandemii, rozszerzenie uprawnień farmaceutycznych pokazało jednak, jak wielka jest moc, zaangażowanie i pomoc farmaceutów we wspieraniu zdrowia innych. Nowe uprawnienia zwiększają potencjał farmaceutów, systematyzują ich pomoc i co wykazało przeprowadzone przez nas badanie jest dla nich największą motywacją do pracy. Jednak żeby te uprawnienia miały sens społeczeństwo musi o nich wiedzieć i je rozumieć. Ta kampania to wyraz naszego wsparcia i docenienia środowiska farmaceutycznego– powiedziała dr n.med. Ewa Wietrak, farmaceutka, inicjatorka kampanii i Prezes Zarządu Nutropharma.

Do promocji kampanii „Farmacja jest Kobietą” i nowych uprawnień farmaceutycznych włączyły się Katarzyna Bosacka oraz znane z Social Mediów farmaceutki – Ana Krysewicz, Paulina Front i Zofia Winczewska, współtworząc filmy promocyjne kampanii.

„Czasy pandemii pokazały, że rzeczywiście apteka, farmaceuta, Pani Magister mogą być realnym wsparciem dla służby zdrowia. Bo jeśli naprawdę coś nam się dzieje to nie pędzimy od razu do lekarza, tylko do apteki. Te nowe uprawnienia są bardzo ważne dla nas wszystkich, konsumentów. Dzisiaj w aptece możemy bowiem uzyskać nie tylko poradę i pierwszą pomoc medyczną, farmaceutyczną; nie tylko możemy zapytać o tańszy odpowiednik jakiegoś leku i zapytać np. o interakcję stosowanych już leków do tego nowego, ale także możemy się zaszczepić, a nawet po przeprowadzeniu odpowiedniego wywiadu farmaceuta, Pani Magister może nam wypisać tzw. receptę farmaceutyczną. Warto aby każdy był tego świadomy” – powiedziała Katarzyna Bosacka, która wcieliła się w filmach kampanii w demaskatorkę aktualnych uprawnień farmaceutek.

Poza działaniami edukacyjnymi promującymi rozszerzone uprawnienia farmaceutyczne, w ramach kampanii realizowane są także podcasty i webinary, poświęcone wieloaspektowej roli farmaceutek oraz różnym aspektom ich codzienności, w szczególności ich zdrowiu. Do udziału w tych spotkaniach zaproszono zarówno farmaceutów, jak i lekarzy oraz psycholog Katarzynę Miller i statystyczkę Janinę Bąk, znaną jako @janina.daily. Podcasty będą dostępne w Spotify, na kanale „Farmacja Jest Kobietą”.

„Do wysłuchania podcastów zapraszamy każdego, nie tylko farmaceutki. Jesteśmy przekonani, że rozmowy z farmaceutkami, jakie udało nam się nagrać i wciąż nagrywamy, będą ciekawym odkryciem także dla osób spoza farmacji, wejściem w świat farmaceutek, których z reguły nie znamy, a które tak istotnie wpływają na nasze zdrowie i też są kobietami, z podobnymi problemami zdrowotnymi, rodzinnymi i zawodowymi jak każda z nas” – powiedziała dr n.med. Ewa Wietrak, farmaceutka, inicjatorka kampanii i Prezes Zarządu Nutropharma.

Kampania ma zasięg ogólnopolski i będzie trwała do października 2022 r. Patronami kampanii są Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny).

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronach www.farmacjajestkobieta.pl , a także na profilu Facebookowym organizatora kampanii – https://www.facebook.com/nutropharma

————————————————————————————————————————————
„Farmacja jest kobietą” to kampania edukacyjna, której celem jest promocja nowych kompetencji zawodowych farmaceutek i zwrócenie uwagi na obecną, uaktualnioną o nowe uprawnienia i niezwykle ważną w procesie dbania o zdrowie Polaków, rolę farmaceutek. Organizatorem kampanii jest Nutropharma, polska firma farmaceutyczna obecna na ryku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w wiele akcji społecznych, mających na celu promocję zdrowia kobiet w szczególności; właściciel Nutropharma Quality System – nowoczesnego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych www.nqs.info.pl