Fitness Zdrowie

Wzmacniają mięśnie i poprawiają koordynację – poznaj „żabie brzuszki”!

Redakcja
Redakcja
7 maja 2021
Photo by Szabolcs Toth on Unsplash
 

Kto kiedykolwiek próbował pozbyć się „oponki”, wie, że brzuch jest jedną najtrudniejszych do wyćwiczenia części ciała. Trzeba naprawdę sporo wysiłku, żeby osiągnąć wymarzony efekt. Ale nie jest to niemożliwe, więc uzbrajamy się w cierpliwość i odpowiednie ćwiczenie, które ostatnio stało się bardzo popularne. To wariacja na temat klasycznych brzuszków. „Frog crunches”, czyli żabie brzuszki to ćwiczenie, które wspaniale angażuje wszystkie mięśnie brzucha. A te pomagają nam utrzymać prawidłową postawę.

Większość osób, którym zależy na pozbyciu się tkanki tłuszczowej z okolic brzucha i talii oraz wzmocnieniu mięśni zlokalizowanych w tej partii ciała, z reguły ogranicza się do wykonywania tradycyjnych brzuszków. Choć niewątpliwie mają one swoje zalety, warto wzbogacić rutynę treningową o znacznie efektywniejsze ćwiczenie. „Frog crunches” to ćwiczenie inspirowane charakterystycznym ruchem, który żaby wykonują w wodzie. Jak przekonuje trenerka personalna Ana Pishevar, ta specyficzna wersja brzuszków angażuje wszystkie mięśnie brzucha, a ponadto pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy i poprawia naszą koordynację ruchową.

„Frog crunches obejmują całą ścianę brzucha, w tym mięśnie skośne. Są one niezwykle istotne z punktu widzenia codziennego funkcjonowania, gdyż pomagają skręcać, zginać i obracać tułów, wspomagają także ruchy miednicy i oddychanie. Chociaż wykonywany ruch działa głównie na dolne i skośne mięśnie brzucha, tak naprawdę angażuje wszystkie mięśnie tego obszaru. To niesamowicie skuteczne ćwiczenie – nie tylko pod względem budowy mięśni i rzeźbienia sylwetki, ale także utrzymania prawidłowej postawy ciała i równowagi”

– wyjaśnia ekspertka w rozmowie z portalem „Well & Good”.

Aby wykonać ćwiczenie, trenerka radzi położyć się na podłodze, a następnie wyprostować nogi i unieść w górę, ręce natomiast ułożyć pod głową. Wraz z wydechem podnosimy nogi i używając mięśni tułowia przyciągamy kolana do łokci, jednocześnie unosząc głowę, barki i górną część pleców. Wykonując to ćwiczenie upewnij się, że zarówno górna, jak i dolna część ciała są uniesione pod takim kątem, by ruch był wykonywany przez mięśnie brzucha, a nie ręce i nogi. Utrzymuj kręgosłup w neutralnej pozycji, poruszaj się powoli i staraj się nie ciągnąć za szyję rękami. Ćwiczenie powtarzamy kilkanaście razy. Różnicę dostrzeżemy już po kilku tygodniach.


Fitness Zdrowie

„Rusza trzecia edycja Uniwersytetu Sukcesu. Dlaczego to jeden z najlepszych edukacyjnych projektów w naszym kraju?”

Redakcja
Redakcja
7 maja 2021
Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash
 

Trwa rekrutacja do trzeciej edycji Uniwersytetu Sukcesu! To program skierowany do młodych kobiet, które wchodzą na rynek pracy, a także poszukują swojej drogi zawodowej.
Projekt organizowany przez Fundację Digital University skupia się głównie na podopiecznych opuszczających domy dziecka i placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz na osobach znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub osobistej. To nie tylko doskonała okazja do nabycia kluczowych kompetencji cyfrowych i umiejętności komunikacyjnych, ale i szansa na lepszy start w dorosłym życiu.

To już III edycja projektu Uniwersytet Sukcesu, który jest kompleksowym programem Fundacji Digital University wspieranym przez ekspertów od rynku pracy i nowych technologii
oraz wiele dużych, znanych firm. Program adresowany jest do kobiet w przedziale wiekowym 18-25 lat, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej i finansowej. W ramach projektu
Uczestniczki otrzymają możliwość BEZPŁATNEGO uczestnictwa w kursach zawodowych pod okiem najlepszych specjalistów z branży IT, które obejmują szkolenia dla przyszłych programistek oraz digital marketerek, czyli specjalistek m.in. od: social mediów i influencer marketingu, narzędzi Google, reklamy w Internecie, marketingu treści itd. Każda z uczestniczek oprócz udziału w kursach i warsztatach otrzyma wsparcie doświadczonego mentora oraz doradcy HR.

Uniwersytet Sukcesu stawia na kompetencje technologiczne. Dlaczego tak się dzieje? 

Odpowiedź jest prosta – to się zwyczajnie opłaca. Popyt na osoby z branży IT stale rośnie, a digitalizacja rynku pracy przybrała na sile w czasie pandemii. Poza tym, branża IT od lat
zdominowana jest przez mężczyzn, a kobiety rzadziej decydują się na podjęcie studiów związanych z naukami ścisłymi. Z badań przeprowadzonych dla Fundacji Przedsiębiorczości
Kobiet w 2018 roku wynika, że kobiety już na poziomie szkoły średniej spotykają się z innym traktowaniem, zniechęcaniem i nakłanianiem do zmiany obranej przez siebie ścieżki rozwoju, jeśli jest ona związana z naukami ścisłymi, techniką czy nowoczesną technologią. Mimo tego kobiet w branży technologicznej przybywa – między innymi dzięki takim inicjatywom jak ta organizowana przez Fundację Digital University.

Od samego początku partnerem strategicznym Uniwersytetu Sukcesu jest Nationale Nederlanden, dodatkowo projekt wspiera wielu partnerów. Wśród nich są m.in. McDonald’s,
PURO Hotels, Szkoła Psychoterapii Gestalt, SSW Pragmatic Solutions, Dentsu Polska, Havas Media, KMD Poland, Lumina Learning, Fundacja PFR, Sukces Pisany Szminką, Fundacja Wysokie Obcasy, Vital Voices Chapter Poland, Technologia w Spódnicy, Ekspertki Razem, Fundacja Samodzielność od Kuchni, Cyber Women Community, Polskie Stowarzyszenie Mentoringu, Instytut Jakości Życia, Fundacja im. Jacka i Piotra Michalskich i Musicart.

W gronie ambasadorów i ambasadorów są już m.in.: Patrycja Markowska, Kayah, Sylwia Chutnik, Katarzyna Bosacka, Aneta Zając, Michał Koterski, Tomasz Karolak, Edyta Herbuś, Patrycja Wieja, Ralph Kaminski, oraz mrs.lillyy.

 

W dwóch poprzednich edycjach wzięło udział 200 uczestniczek. Blisko połowa z nich wychowywała się w domu dziecka. Sporo kobiet dorastało w rodzinie zastępczej lub też zmaga się z trudną sytuacją materialną. Zainteresowanie pierwszą edycją przerosło nasze oczekiwania – zgłosiło się prawie 250 dziewczyn, a zakwalifikowało 120 uczestniczek. To pokazuje, że skala potrzeb jest ogromna. Wierzymy, że każdy powinien mieć równe szanse na rozwój i edukację, a – jak pokazują badania – wychowankowie domów dziecka bardzo często po osiągnięciu pełnoletności są pozostawieni sami sobie i znacznie trudniej niż inne dzieci zdobywają wykształcenie. Przed pierwszą edycją wierzyliśmy, a po realizacji dwóch już jesteśmy przekonani, że Uniwersytet Sukcesu jest szansą i motywacją do rozpoczęcia nowego życia – mówi Jowita Michalska, prezeska Digital University

Do projektu mogą zgłaszać się kobiety z całej Polski. Zakwalifikowane uczestniczki biorą udział w warsztatach w jedynym z wybranych miast (Warszawa, Gdynia, Kraków i Wrocław).
W warsztatach w każdej lokalizacji uczestniczy 20 dziewcząt.

Rekrutacja uczestniczek do programu trwa do 31 maja 2021. Więcej szczegółów znajduje się na www.uniwersytetsukcesu.com w zakładce „DLA UCZESTNICZEK”. Wiele dodatkowych informacji można znaleźć na fanpage @uniwersytetsukcesu oraz na Instagramie.


Fitness Zdrowie

Orzechy nerkowca – wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
7 maja 2021
Orzechy nerkowca - wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia
Fot. iStock

Orzechy nerkowca to przysmak, który ma dość krótką kuchenną historię, ponieważ dopiero w ubiegłym wieku odkryto, że są one jadalne. Powoli zyskują na popularności także u nas, z powodu walorów smakowych, a także wartości odżywczych. Co kryją w sobie orzechy nerkowca?

Orzechy nerkowca 

Orzechy nerkowca pochodzą z drzewa zwanego nanerczem zachodnim (Anacardium occidentale L.), uprawianego w większości krajów strefy tropikalnej. Wytwarzają one owoce, które w łupinie o kształcie pazura, kryją orzech. By można było spożyć orzechy nerkowca, po wyjęciu z łupiny należy poddać je procesowi obróbki termicznej — uprażyć i ugotować. Co ciekawe, olej obecny w łupinach nerkowca ma żrące działanie, dlatego zaleca się używanie do tego ochronnych rękawic. Dopiero po tym można je spakować i udostępnić do sprzedaży.

Orzechy nerkowca - wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia

Fot. iStock 

Orzechy nerkowca zdobywają coraz większa popularność, ze względu na delikatny, słodki smak, przez wiele osób określany jako najlepszy ze wszystkich orzechów. W porównaniu do innych orzechów są one dość miękkie. Zaleca się je jako zdrową przekąskę, lub dodatek do dań słodkich i wytrawnych, wytwarza się z nich masło orzechowe. Można je wykorzystać jako składnik popularnego pesto oraz element deserów. Idealne zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych kuchni azjatyckiej.

Orzechy nerkowca — wartości odżywcze, kcal

W porównaniu od innych orzechów, tych kalorii zawierają nieco mniej. Orzechy nerkowca w 100 g dostarczają 553 kcal. To nadal sporo, ale biorąc pod uwagę ilość wartościowych dla zdrowia substancji, zaleca się włączenie nerkowców do diety, w przeciwieństwie do różnego typu przekąsek (chipsów, babeczek itp.) Ponadto w 100 g nerkowców znajduje się 18 g białka, 44 g tłuszczu (w tym zdrowych tłuszczów nienasyconych), 30 g węglowodanów oraz 3 g błonnika.

Nerkowce zawierają także cenne witaminy i minerały. Są bogatym źródłem witaminy B6, zawierają witaminy A, D, E oraz K. Nie brakuje w nich również potasu i magnezu, fosforu oraz selenu, cynku, sodu, żelaza. Owoce nerkowca są źródłem przeciwutleniaczy, które chronią organizm przez szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Orzechy te mają niski indeks glikemiczny = 15. Produkty o niskim indeksie glikemicznym nie powodują wahań poziomu glukozy we krwi, więc mogą po nie sięgać osoby z insulinoopornością oraz cukrzycą typu 2.

Orzechy nerkowca - wartości odżywcze i właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzechy nerkowca — właściwości 

Orzechy, w tym nerkowce, zaliczane są do najbardziej wartościowych produktów, których nie powinno brakować w zdrowej diecie. Ich zaletą jest nie tylko smak, ale także właściwości dla zdrowia. Aby były jak najzdrowsze, należy sięgać po te niesolone i spożywać je na surowo lub uprażone.

Chronią mózg i układ nerwowy 

Orzechy nerkowca poleca się osobom uczącym się i pracującym umysłowo, ponieważ dostarczają fosfor, konieczny dla prawidłowej pracy mózgu. Fosfor wpływa także na właściwe przewodzenie bodźców nerwowych. Obecność witamin z grupy B, szczególnie niacyny, dobrze wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, dodaje energii, poprawia koncentrację i pamięć. Ponadto antyoksydanty i kwasy omega-3 dobrze wpływają na procesy myślowe, a magnez oraz potas koją nadwyrężone nerwy.

Chronią układ sercowo-naczyniowy 

Orzechy nerkowca są wartościowym dodatkiem w diecie chroniącej serce. Ich regularne spożywanie, dzięki obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych, wpływa na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu i trójglicerydów, natomiast witamina K chroni przed tworzeniem się zakrzepów krwi. W nerkowcach nie brakuje potasu, który reguluje ciśnienie tętnicze i właściwą pracę serca. Z kolei magnez wpływa na rozszerzenie tętnic, co również obniża ryzyko wystąpienia zawału serca.

Obniżają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

Orzechy nerkowca mają niski indeks glikemiczny, więc włączone do zdrowej diety obniżają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Wskazują na to wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Montrealu (Kanada) oraz Uniwersytetu z Jaunde (Kamerun). Wyciąg z orzechów nerkowca stymuluje proces wchłaniania glukozy przez komórki mięśni, zwiększając wrażliwość tkanek na działanie insuliny.

nerkowce

Fot. iStock

Są polecane na diecie

Orzechy nerkowca są kaloryczne, ale to kalorie, które nie tuczą. Duża ilość białka i błonnika wpływa na odczuwanie sytości po ich spożyciu. Błonnik dobrze wpływa również na procesy trawienne. Dodatkowo niski indeks glikemiczny zapobiega wahaniom poziomu cukru we krwi, więc rzadziej pojawiają się ataki wilczego apetytu i chęć na podjadanie. Nienasycone kwasy tłuszczowe wspierają utratę kilogramów dzięki poprawieniu wrażliwości tkanek na insulinę, oraz hamowanie nadmiernego apetytu. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by włączyć rozsądne ilości orzechów nerkowych do diety odchudzającej.

Orzechy nerkowca a alergia

Orzechy nerkowca są bardzo zdrowe, ale, podobnie jak inne orzechy, należą do produktów silnie alergizujących. Choć reakcje alergiczne na nerkowce zdarzają się dość rzadko, trzeba wziąć taką możliwość pod uwagę. Ich spożycie przez osoby nadwrażliwe może skutkować pojawieniem się problemów żołądkowo-jelitowych, pokrzywką i świądem skóry, obrzękiem górnych dróg oddechowych, a także (w skrajnych przypadkach) wstrząsem anafilaktycznym.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl,www.medme.pl 

Zobacz także

Olej arganowy (olejek arganowy) - na twarz i włosy

Olej arganowy, czyli płynne złoto Maroka. Dlaczego warto po niego sięgać w domowej pielęgnacji?

czekolada

Czekolada, najsmaczniejsze lekarstwo dla serca i mózgu. Sięgaj po nią codziennie

drink

Co wybierasz – drink czy wino? Dowiedz się, które z nich jest łaskawsze dla twojej figury