Dieta Zdrowie Zioła

Herbata – siedem najzdrowszych rodzajów herbaty. Którą wybrać?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
14 października 2020
Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska
Fot. iStock
 

Herbata niejedno ma imię i dawno już minęły czasy, gdy pijało się wyłącznie czarną, granulowaną herbatę. Wybór herbat na półkach w sklepach przyprawia o zawroty głowy. Liściaste, granulowane, a także parzone ze świeżych ziół. Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska — którą wybrać, która najlepsza?

Herbata z pokrzywy

Choć pokrzywa kojarzy się z parzącym chwastem i większość ludzi omija ją obojętnie, to ziele jest skarbnicą ważnych dla zdrowia substancji. Pokrzywa zwyczajna zawiera duże ilości witaminy C, K, E oraz B1, B2, B3, B5. W jej składzie obecne są minerały, takie jak: żelazo, magnez, krzem, mangan, miedź, cynk, selen, i inne. Zawiera liczne kwasy organiczne (np. kwas mrówkowy, węglowy, szczawiowy, krzemowy, cytrynowy, jabłkowy, bursztynowy, i inne). Nie brakuje w niej flawonoidów — kwercetyny i rutyny, karetonoidów — karotenu i ksantofilu,  tanin, steroli, lecytyny, betainy, serotoniny, kwasów tłuszczowych i innych wartościowych substancji. Pokrzywa jest niskokaloryczna – w 100 g znajdują się 42 kcal. Ziele pokrzywy wykazuje działanie antyhistaminowe, moczopędne, detoksykujące,  krwiotwórcze, przeciwreumatyczne, wzmacniające skórę, paznokcie i włosy. Pokrzywa obniża także poziom cholesterolu całkowitego i cukru we krwi.

Fot. iStock/herbata z pokrzywy

Jak parzyć herbatę z pokrzywy

Aby cieszyć się tymi właściwościami, wystarczy kilka świeżych liści pokrzywy, łyżeczkę suszonej lub susz w torebce, zalać wrzącą wodą i zostawić do naciągnięcia. Zaleca się dziennie wypijanie maksymalnie 3-4 filiżanek naparu przez kilka tygodni, po których powinno nastąpić kilka tygodni przerwy. Należy przy tym pamiętać, że herbata z pokrzywy nie jest zalecana każdemu. Unikać jej powinni cukrzycy, osoby przyjmujące leki obniżające poziom cukru we krwi, cierpiące na przewlekłe choroby nerek. Należy również zrezygnować z niej po zabiegach chirurgicznych i przy chorobach narządów rodnych (krwawienia, mięśniaki, nowotwór).

Herbata z imbirem

Herbata z imbirem cieszy się ogromnym zainteresowaniem szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jest ona znana z właściwości wzmacniających organizm, ale to nie wszystko, co „potrafi” imbir. Imbir zawiera błonnik, kwasy organiczne (szczawiowy, jabłkowy, bursztynowy), witaminy: C, B1 i B2,E, A i K, kwas foliowy. Nie brakuje w nim minerałów takich jak wapń, fosfor, żelazo i potas. Jego główną zaletą są  żywice i olejki eteryczne, które nadają smak, aromat i nadają mu liczne właściwości. Herbata z imbirem łagodzi nudności zarówno u kobiet ciężarnych (w II i III trymestrze), jak i w przypadku choroby lokomocyjnej. Wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i wykrztuśne. Ułatwia trawienie, usprawnia przemianę materii, rozgrzewa i poprawia krążenie, działa antynowotworowo, łagodzi skutki stresu. Stosowana zewnętrznie w postaci okładów łagodzi stany zapalne stawów.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/NoirChocolate

Jak zaparzyć herbatę z imbirem?

W małym garnku zagotuj szklankę wody, dodaj do niej drobno pokrojony imbir (ok. 3 cm) i gotuj na średnim ogniu przez ok. 20 minut. Gdy napar przestygnie przelej go do kubka i wciśnij do niego sok z cytryny. Dodaj również miód i cynamon, by wzmocnić prozdrowotne działanie. Herbata z imbirem gotowa.

Należy pamiętać, że imbir nie jest zalecany każdemu. Powinny na niego uważać chorzy na hemofilię, wrzody żołądka, wrzody dwunastnicy, refluks żołądkowo-przełykowy. Kobiety będące w I trymestrze ciąży profilaktycznie powinny z niego zrezygnować. Osoby zdrowe także nie powinny przesadzać z jego ilością, gdyż w nadmiarze imbir powoduje zgagę i niestrawność.

Herbata zielona

Herbata zielona to znany od wieków napój leczniczy. Zawiera sole mineralne, garbniki, witaminy C, E, B, fluor, cynk, potas, mangan, miedź i wapń. Jest ona bogata w antyoksydanty, które powstrzymują proces powstawania wolnych rodników w organizmie, zapobiegając tym samym uszkodzeniom komórek i tkanek. Działa więc przeciwstarzeniowo i przeciwnowotworowo. Nie brakuje w niej polifenoli i katechin. Zielona herbata przyspiesza pracę układu pokarmowego, wspiera spalanie tkanki tłuszczowej, chroni przed skokami cukru we krwi. Obniża także  ciśnienie i chroni oczy przed jaskrą. Wpływa na poprawę koncentracji, wspiera pamięć i refleks, może wpływać na zmniejszenie ryzyka choroby Alzheimera i innych chorób neurodegeneracyjnych.

Fot. iStock/karandaev

Jak parzyć zieloną herbatę?

Temperatura parzenia waha się pomiędzy 60 a 90º Celsjusza, co zależy od rozdrobnienia suszu i gatunku herbaty. Im bardziej rozdrobniona zielona herbata, tym krócej się ją parzy. Warto także wiedzieć, że herbata zaparzana ok. 3 minut ma działanie pobudzające, natomiast wydłużenie tego czasu nadaje jej działanie relaksujące. Ten sam susz można zaparzać 2-3 razy, choć kolejne herbaty będą znacznie delikatniejsze.

Herbata matcha

Matcha to herbata, która jest względną nowością na rynku. To nic innego jak sproszkowana zielona herbata, wytwarzana w szczególny sposób. Pozyskuje się ją z najwyżej rosnących i najdrobniejszych liści krzewu herbacianego. Następnie rozciera się je bez żyłek i łodyżek na proszek, który parzy się gorącą wodą. Producenci tej herbaty przekonują, że ma ona dziesięć razy silniejsze działanie od zwykłej zielonej herbaty. Zawiera znacznie więcej składników odżywczych, witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, aminokwasów i błonnika. Dzięki temu wzmacnia układ odpornościowy, oczyszcza organizm i wspiera odchudzanie. Herbata matcha pobudza tak, jak filiżanka czarnej kawy, choć w znacznie zdrowszy sposób. Ułatwia także koncentrację i naukę, dodaje energii na dłuższy czas.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/herbata matcha

Herbata Rooibos

Herbata Rooibos, zwana także czerwoną herbatą, to łagodny w smaku napój, pozyskiwany z czerwonokrzewu. W jej składzie znajdziemy witaminę C, potas, sód, magnez, wapń, fluor, miedź, żelazo, mangan, cynk. Zawiera także antyoksydanty, dzięki którym wzmacnia układ odpornościowy, oraz spowalnia proces starzenia się komórek i hamuje procesy tworzenia się komórek nowotworowych. Rooibos obniża ciśnienie krwi, wspiera układ krwionośny, reguluje poziom cukru we krwi, działa kojąco na układ pokarmowy i poprawia jego pracę. Zawiera również kwercetynę, która hamuje uwalnianie histaminy, co może łagodzić objawy alergii.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/herbata Rooibos

Jak parzyć herbatę Rooibos?

Dokładnie tak, jak zwykłą herbatę.

Herbata z liści malin

Herbata z liści malin najczęściej stosowana jest jako naturalny środek na skurcze macicy i łagodzący w czasie miesiączki odczuwane napięcie. W medycynie ludowej była stosowana jako środek przyspieszający poród, choć nie ma dowodów naukowych na skuteczność tej metody. Wiadomo natomiast, że liście malin wzmacniają śluzówkę macicy i działają rozkurczowo, więc można pić herbatę z nich parzoną bezpiecznie od II trymestru ciąży. Maliny, zarówno owoce jak i liście, są źródłem witaminy A, C i wapnia, żelaza, potasu, magnezu, manganu, niacyny oraz selenu.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/herbata z liści malin

Jak parzyć herbatę z liści malin?

Aby herbata z liści malin skutecznie rozluźniła mięśnie macicy, należy pić napar już 2 lub 3 dni przed terminem pojawienia się miesiączki. Susz można kupić w aptekach lub drogeriach, a także przygotować z samodzielnie zebranych liści malin.

Niebieska herbata

Niebieska herbata, zwana także niebiesko-zieloną, turkusową lub szmaragdową, to rodzaj półfermentowanej herbaty. Charakteryzuje się ona  delikatnym smakiem, kojarzącym się ze smakiem czerwonej herbaty połączonej z zieloną. Warto po nią sięgać, ponieważ ma ona liczne zdrowotnie działania. Stymuluje ona organizm do spalania kalorii, przyspiesza przemianę materii, zwalcza wolne rodniki, detoksykuje i działa moczopędnie. Poprawia pracę wątroby, obniża poziom złego cholesterolu, reguluje poziom cukru we krwi, a także zwiększa możliwości obronne układu odpornościowego.

Herbata z pokrzywy, z imbirem, zielona, matcha, Rooibos, z liści malin czy niebieska

Fot. iStock/niebieska herbata

Jak parzyć niebieską herbatę?

Jedną łyżeczkę herbaty zalej wodą o temperaturze 90-100º i parz przez ok. 3 minuty.

FB/ohmepl


Dieta Zdrowie Zioła

Jesienne oczyszczanie sokami

Redakcja
Redakcja
14 października 2020
Fot. Materiały prasowe
 

Stosowanie naturalnych, nieprzetworzonych chemicznie soków to świetny sposób na oczyszczanie organizmu. Pijąc pyszne koktajle, nie tylko dostarczamy sobie niesamowitej przyjemności, ale też czerpiemy korzyści związane z poprawą zdrowia, do czego zachęca Mariusz Budrowski i Regina Bukowska, prowadzący jesienny detox sokowy na kanale Odmładzanie na Surowo.

Picie naturalnych soków prowadzi do takich rezultatów, jak m.in.: ustanie bólów głowy, objawów grypowych, wymiotów, biegunek, choroby morskiej i zmian skórnych czy wysypki. Zapobiega też wypadaniu włosów. A wszystko dzięki oczyszczaniu – procesowi, który zaczyna się w organizmie, jeśli tylko zaczynamy do niego dostarczać zdrowe składniki i rezygnujemy z toksycznych.

Przez całe nasze życie gromadzimy w swoim ciele różnego rodzaju toksyny, które oczywiście na bieżąco cały czas usuwamy za pomocą układu wydalniczego, skóry, układu oddechowego i wszelkich otworów, które znajdują się w naszym ciele – stwierdza Mariusz Budrowski, twórca popularnego w sieci projektu Odmładzanie na Surowo. Jednak ze względu na to, że coraz więcej toksyn występuje w naszym środowisku, nasze ciało w pewnym momencie przestaje sobie z nimi radzić i odkłada je w tkankach tłuszczowych. Z tego właśnie powodu cierpimy np. na otyłość.

Kiedy do naszego sposobu odżywiania wprowadzamy soki, owoce i warzywa – nasze ciało natychmiast zaczyna proces oczyszczania. Warto się za to zabrać, ale trzeba pamiętać, by zrobić to umiejętnie.

Toksyny są rozpuszczalne w tłuszczach, więc, aby nasze ciało mogło je wydalić, muszą przedostać się z komórki tłuszczowej do wątroby i zamienić na toksyny rozpuszczalne w wodzie. Powstaje dwufazowy proces (tzw. biotransformacja) w czasie, którego może powstać blokada – ostrzega Mariusz Budrowski. Dzieje się tak ze względu na zbyt wiele toksyn, które zaczynają się uwalniać z komórek tłuszczowych. Nasza wątroba może nie nadążać z wypuszczeniem ich do układu wydalniczego lub układ wydalniczy jest zapchany. Toksyny trafiają więc z powrotem do organizmu.

Na szczęście można w łatwy sposób sobie pomóc. Przede wszystkim nie powinieneś brać żadnych leków na objawy oczyszczania, ponieważ w ten sposób dostarczasz dodatkową toksynę do swojego ciała, które będzie musiało w przyszłości się również tego pozbyć – radzi ekspert. Warto za to spożywać warzywa kapustne, zawierające specjalne związki oczyszczające, które lekko spowolniają fazę pierwszą, a jednocześnie przyspieszają fazę drugą. Mówię tu o takich cudach jak: jarmuż, kapusta, brokuł, kalafior i brukselka. Z tych produktów można przyrządzić pyszny i pożywny sok, który świetnie zadziała na nasz organizm.

Jak prawidłowo wyciskać soki?

Po pierwsze nie łączymy ze sobą warzyw i owoców, ponieważ różnią się one enzymatycznie.  Warzywa potrzebują około 1,5 godziny, aby wchłonąć się do naszego ciała, podczas gdy owoce są w naszym krwioobiegu już w ciągu 20 minut. Jedynym wyjątkiem jest jabłko, które nadaje się do tego, żeby połączyć je zarówno z owocami jak i z warzywami. Uwaga –  nie wyciskamy melonów razem z innymi owocami czy warzywami. Melony mają zupełnie inne enzymy niż warzywa i owoce, ale też różnią się enzymami między sobą.

Kolejna ważna sprawa – przed wyciskaniem wszystkie warzywa i owoce bardzo dokładnie myjemy pod bieżącą wodą, najlepiej używając szczoteczki. Można również zastosować płukanki w occie lub w sodzie po to, żeby pozbyć się wszelkich pestycydów czy wosku. Warzywa i owoce wyciskamy ze skórką, gdyż w skórce i tuż pod skórką jest najwięcej wszystkich elementów, które są nam potrzebne do życia. Jedyne owoce, które warto obrać to cytrusy. Obieramy je jednak tylko z błyszczącej skórki, która jest na zewnątrz po to żeby pozbyć się woskowiny.

Ostatni złota zasada naszego eksperta –  najlepsze, najsmaczniejsze i najbardziej odżywcze soki to te, które są wyciskane na bieżąco! Wyciskamy sok i od razu go wypijamy. Jest to bardzo ważne, ponieważ witaminy ulatniają się bardzo szybko. W 15 minut po wyciśnięciu soku, ulatnia się do 50% witaminy C w ciągu godziny nie ma jej już wcale.

Jesienny detox sokowy

Tej jesieni Mariusz Budrowski poleca zastosowanie kilkudniowego detoxu sokowego, który pozwoli nam oczyścić organizmy przed zimą i ochronić nas przed wszelkimi dolegliwościami. Każdy dzień warto rozpocząć się od soku innego koloru, co zarówno wpływa na różnorodność posiłków, jak i sprzyja medytacji. Twórcą detoxu jest Regina Bukowska, która na co dzień współpracuje z Mariuszem i właśnie przeprowadziła swoje pierwsze wyzwanie dla członków grupy Odmładzanie na Surowo. Warto zastosować wybrane przepisy
i wprowadzić soki do jesiennej diety. Zapraszamy gorąco do skorzystania!

Dzień 1

Biały kolor soku symbolizuje wolność i przestrzeń. Jest alegorią nowych wyzwań jakie stawia przed nami życie. Biały sok pity tego dnia wzmaga ochotę na nowe doświadczenia. Tego dnia pijemy sok zrobiony z jabłka, selera naciowego oraz ananasa z dodatkiem mielonego lnu.

Dzień 2

Kolor żółty jest kolorem oświecenia, dzięki niemu wzmocnisz relacje z innymi ludźmi. Ten rodzaj soku pijemy, gdy mamy potrzebę dzielenia się radością, czujemy dumę. Żółty sok ma wzmocnić w nas pewność podjętej decyzji. Drugiego dnia sok robimy z gruszki, selera naciowego, melona, kurkumy.

 

Dzień 3

Zielony kolor to komunikat, aby się wyciszyć i skupić na sobie. Zadbać o przestrzeń życiową i równowagę życiową. Zielony sok działa kojąco, wyciszająco. Pijemy go wtedy, gdy czujemy wewnętrzne zmęczenie, zagubienie, rozdrażnienie. Aby zrobić ten sok potrzebujemy szpinak, jabłka, winogrono zielone oraz spirulina.

Dzień 4

Barwa pomarańczowa pomaga w odzyskaniu optymizmu i określeniu konkretnych życiowych celów. Sok o kolorze pomarańczowym pijemy, gdy dopada nas smutek i uczucie osamotnienia. Aby sporządzić ten trunek potrzebujemy marchew, pomarańczę, jabłka i imbir.

Dzień 5

Ostatnim kolorem naszego detoxu jest barwa czerwona. Komunikat płynący z tego koloru to moc, która nas rozpiera i uświadamia o możliwościach które stoją przed nami.  Pobudza do działania. Sok czerwony pijemy najbardziej smakuje w kryzysie w trakcie detoxu. Składniki to buraki, winogrono ciemne, jabłka, czarnuszka.

Zacznij zmiany od dziś! Dowiedz się więcej:  https://www.odmladzanienasurowo.com

Mariusz Budrowski to współautor projektu „Odmładzanie na Surowo” – bloga obserwowanego przez ponad 265 tys. osób na Facebooku, mającego 199 tys. subskrypcji na YT oraz 24 tys. na Instagramie. Jest autorem książki dla dzieci „Wierszykowo na Surowo”, bestsellera: „Surowe Zdrowie” oraz książki kulinarnej: „Na Surowo Przepisy”. Poza tym Mariusz Budrowski to pomysłodawca programów na odchudzanie oraz festiwalu Witariada
i konferencji Surowe Życie.


Artykuł partnera


Dieta Zdrowie Zioła

Czy jesteś silną kobietą?

Redakcja
Redakcja
14 października 2020
Fot. iStock/AntonioGuillem

Większość  z nas nie nazwałoby się silnymi. Może trochę dlatego, że zazwyczaj nie doceniamy naszej siły. Wiele z nas uczono, że dziewczynka, a następnie kobieta powinna być raczej słaba niż silna i to tylko po to, by mężczyzna mógł się przy niej wykazać, poczuć lepiej (a może lepszy?). Albo, że lepiej tej siły nie okazywać. A przecież tak bardzo jej potrzebujemy – każdego dnia: w pracy, w relacjach osobistych, na ścieżce rozwoju osobistego. Siła i świadomość, że ją mamy jest ważna z różnych powodów, ale najważniejszym jest budowanie swojego poczucia wartości i przekonania, że zasługujemy na to, co najlepsze.

Zadaj sobie poniższe pytania i zastanów się, jak zbudować swoją siłę psychiczną.

1. Czy często porównujesz się do innych ?

Media społecznościowe mogą być pod tym względem twoim najgorszym wrogiem. Spędzasz kilka godzin dziennie czytając komentarze, oglądając zdjęcia i zastanawiając się dlaczego twoje życie nie wygląda tak samo pięknie, co zrobiłaś zle?

2. Czy zależy Ci na byciu doskonałą?

Wielu psychologów podkreśla, że ​​dążenie do perfekcji powoduje, że doświadczamy ogromnego stresu i, jak na ironię, sabotuje nasze wyniki.  ​​Nie ma nic złego w posiadaniu wysokich standardów, ale obsesja na punkcie doskonałości to już zdecydowanie za dużo.

3. Czy postrzegasz każdą swoją niedoskonałość jako słabość?

Dobrze jest przyznać się do swoich słabości i poprosić o pomoc, gdy jej potrzebujemy. Mamy prawo popełniać błędy, mamy prawo się mylić.

4. Czy zwątpienie w siebie przeszkodziło ci w osiągnięciu twoich marzeń?

Zbyt często nie wierzymy, że jesteśmy wystarczająco dobre/ inteligentne / utalentowane / kompetentne / doświadczone / atrakcyjne, aby osiągnąć to, czego naprawdę chcemy. Nie pozwól, by fałszywe postrzeganie swojego ja cię blokowało. Walcz o swoje marzenia.

5. Czy za dużo myślisz, wspominasz, analizujesz?

Czy zdarza Ci się, że przesadnie i w nieskończoność analizujesz pewne sytuacje i decyzje ? Nie śpisz w nocy, zastanawiając się, czy słowa, których użyłaś w jakiejś rozmowie były odpowiednie? To naprawdę  strata czasu i dodatkowy stres.

6. Czy uciekasz od problemów zamiast je rozwiązywać?

Chodzi o unikanie różnych ważnych sytuacji, takich jak szansa na awans lub potrzeba szczerej rozmowy z bliską Ci osobą. Nie odbierasz telefonów, nie pojawiasz się tam, gdzie powinnaś być? Dlaczego?

7. Boisz się łamać zasady?

Nie chodzi o jazdę z prędkością 100 kilometrów na godzinę w strefie ograniczenia do 40. Chodzi o walkę o swoje, zmienianie sposobu myślenia, łamanie stereotypów, wyjście ze strefy komfortu.

8. Czy poniżasz innych, aby się poczuć się lepiej?

Może nawet nie chcesz tego robić, ale tak się dzieje.

9. Czy pozwalasz komuś innemu ograniczać Twój potencjał?

Mogą to być Twoi rodzice, starsze rodzeństwo (które myśli, że tak dobrze Cię zna), a może nawet Twoja druga połówka. Mogą powiedzieć lub zrobić coś, co stłumi twoją pasję  i zniechęcisz się, rezygnując raz na zawsze z czegoś, co kochałaś. Nie dopuszczaj do tego.

10. Czy przesadnie obwiniasz siebie, gdy sprawy idą nie tak jak trzeba?

Ciągłe obwinianie siebie powstrzymuje cię przed rozwojem osobistym. Spójrzmy prawdzie w oczy, błędy przytrafiają się nam wszystkim, to część życia. I tak, czasami to twoja wina. Ale bądź w stanie wyznaczyć jakąś granicę, dystans. Wybacz sobie i idź dalej.

11. Jak często zabierasz głos?

To wciąż jest element naszego uwarunkowania jako „grzecznej dziewczynki”, prawda? Jesteśmy nauczone siedzieć grzecznie i pozwalać innym mówić. Masz coś ważnego do wniesienia do każdej rozmowy, do każdego spotkania, w którym uczestniczysz.

12. Czy nie chcesz odkrywać siebie na nowo?

Nie będziesz tą samą osobą po trzydziestce, czterdziestce lub pięćdziesiątce. Zmieniasz się. Ludzie ewoluują, to element życia. Tak jak dbasz o zmiany w wyglądzie zewnętrznym, tak samo dbaj o zmiany osobowości, o odpowiedni wybór kariery, stylu życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zobacz także

Kasza jaglana - przepisy na mleku, z owocami, warzywami, kcal

Kasza jaglana – zdrowa, sycąca i bez glutenu. Wypróbuj przepisy na kaszę jaglaną na słodko, z owocami lub warzywami

8 objawów przedawkowania kofeiny

Trening ze skakanką. Ćwiczenie kardio i dziecięca radość w jednym