Choroby Zdrowie

Rak jelita grubego. Pięć nietypowych objawów raka jelita, które ignorujemy przez lata

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
9 kwietnia 2019
Rak jelita grubego. Pięć nietypowych objawów raka jelita, które ignorujemy przez lata
Fot. iStock / CreVis2 – Rak jelita grubego. Pięć nietypowych objawów raka jelita, które ignorujemy przez lata
 

Rak jelita grubego jest drugim pod względem zachorowania nowotworem. Niestety zajmuje on wysoka pozycję, jeśli chodzi o umieralność. Rak jelita grubego jest trudny do zdiagnozowania w jego wczesnym stadium. Wynika to z faktu, że objawy raka jelita grubego są bardzo subtelne i łatwe do przeoczenia.

Najczęściej bagatelizowane objawy raka jelita grubego to:

Skurcze

Skurcze brzucha są jednym z najczęściej pomijanych objawów raka jelita grubego, głównie dlatego, że są objawem wielu innych, nienowotworowych stanów, na przykład stresu, niestrawności. Nie oznacza to, że powinnaś się denerwować za każdym razem, kiedy masz skurcze. Jeśli jednak są one intensywne i długotrwałe, wydają się nie ustępować i łączą się z innymi objawami raka jelita grubego, nie powinno się ich lekceważyć.

Zmęczenie

Jest to kolejny objaw, który powszechnie odrzucamy jako coś mniej poważnego niż może być w rzeczywistości. Wiele osób odczuwa zmęczenie nawet bez choroby, ponieważ notorycznie cierpimy na deficyt snu. Jeśli jednak odczuwasz ciągłe zmęczenie, pomimo odpowiedniej ilości snu i zbilansowanej diety, a zmęczenie wiąże się z innymi objawami raka jelita, lepiej dla świętego spokoju udać się do lekarza. Komórki nowotworowe mogą powodować zmęczenie, ponieważ zużywają energię organizmu. Rak jelita grubego dodatkowo może być przyczyną utraty krwi.

Nagła utrata wagi

Natychmiastowe i dramatyczne zmniejszenie masy ciała może być spowodowane różnymi rodzajami nowotworów, jednym z nich jest rak jelita grubego. Niewyjaśniona utrata masy ciała to około 5% w ciągu sześciu miesięcy. Chudniemy, bo komórki nowotworowe zużywają dużo energii naszego organizmu, a układ odpornościowy ciężko pracuje, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby. Wszystkie te wydatki na energię powodują dużą utratę wagi.

W przypadku raka jelita grubego możliwe jest również zablokowanie przez guz okrężnicy, o może wpłynąć na ruch jelit i spowodować poważną utratę wagi.

Nieregularne ruchy jelit

Raczej nie zwracamy wystarczającej uwagi na ruchy jelita. Czas, konsekwencja i specyfika tych ruchów mogą wskazywać na różne problemy ze zdrowiem, w tym na obecność raka jelita grubego.

Polipy jelita grubego, małe pęki komórek, które z czasem mogą stać się nowotworowe, zaczynają wpływać na ruchy jelit, gdy zmieniają się w guzy. Guzy te mogą wpływać na funkcjonowanie jelita grubego, co będzie odzwierciedlone w zmianach w stolcu.

Luźne, wodniste stolce, biegunka lub zaparcia mogą wskazywać na nowotwór, o ile nie są powodowane przez inne warunki.

Krew w stolcu

Wbrew pozorom rzadko krew w stolcu budzi nas niepokój, raczej wywołuje wstyd, brak komfortu, coś o czym nie chcemy raczej głośno mówić. Bagatelizujemy ten problem. Prawda jest też taka, że czasami krew w stolcu może być zbyt ciemna, byśmy byli w stanie ją zobaczyć.

Musimy jednak pamiętać, że krew w stolcu i krwawienie z odbytnicy jest częstym objawem raka jelita grubego i odbytnicy. J

Jak obniżyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego?

1. Jedz owoce, warzywa i zboża. Diety bogate w warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste zmniejszają ryzyko raka jelita grubego.

2. Ćwicz regularnie. Zwiększenie aktywności zmniejsza ryzyko tego nowotworu.

3. Nie pal. Palenie tytoniu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju różnych nowotworów, z których jednym jest okrężnica.

4. Zadbaj o wagę. Nadwaga/otyłość nie tylko zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego, ale także zwiększa ryzyko zgonu z tego powodu. To dlatego, że nadwaga osłabia twoje ciało, co czyni go mniej zdolnym do walki z rakiem.

5. Ogranicz alkohol.


Choroby Zdrowie

10 sposobów na wyrzucenie z głowy kogoś, o kim myśleć już nie chcemy

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
9 kwietnia 2019
Fot. Flickr / Gábor Lengyel / CC BY
 

Jak to się  dzieje, że naszą głowę zajmuje ktoś, kto nas zranił, kto porzucił, odszedł. Chociaż nie chcemy, to jednak cały czas w głowie wracamy do obrazów, słów, które nadal sprawiają nam ból i powodują cierpienie. Nie chcemy już myśleć, chcemy taką osobę wyrzucić z naszej głowy, ale jednak nie potrafimy.

Znasz ten stan, kiedy leżysz w łóżku, marzysz, żeby zasnąć, a twoja głowa podsuwa ci po raz kolejny obrazy – kiedy on cię zranił, co powiedział. Analizujesz, co by było gdyby, jak mogłaś się zachować, a jednak tego nie zrobiłaś. Te wspomnienia bolą, nie pozwalają ci zasnąć. Wstajesz, chodzisz po domu. Pijesz ciepłe mleko, ale to nic nie daje. Kiedy znowu zostajesz sam na sam ze swoimi myślami, wracają te sceny, o których już przecież nie chcesz myśleć.

Nie chcesz sobie wyobrażać, snuć tysiąca różnych opcji twoich lub tej osoby zachowań. Wiesz, że to już się stało, że on cię zranił, że nie wróci i ty tego powrotu też nie chcesz, tak jak nie chcesz o nim myśleć. Wyrzuciłaś ze swojego życia, chcesz wyrzucić też z głowy. Jak to zrobić? Czy w ogóle da się zrobić?

Daj sobie czas

Tak wiem, że już, że natychmiast. Ale rzeczy, które wzbudzają w nas duże emocje nie mogą zniknąć z naszej głowy ot tak po prostu. Może samo pogodzenie się z tym, że to taki etap, że on siedzi w twojej głowie będzie pomocne. Zamiast z tym walczyć, pomyśl: „Ok, rozumiem, że to etap, że moja głowa musi to ogarnąć, przerobić na swój sposób”. Pozwól jej na to, oczywiście w granicach rozsądku. Nie ciągnij myśli, nie karm ich nowymi obrazami. Przychodzą, bolą. Ok. Z czasem zobaczysz, że będzie ich coraz mniej. Naprawdę.

Odłóż myśl na później

Kiedy zaczynasz o nim myśleć znajdź sposób, by te myśli odsunąć od siebie, odłożyć na później. Nim obrazy, które podsuwa ci głowa tobą zawładną pomyśl: „Dobra, najpierw zrobię listę zakupów, później o tym pomyślę”. To może być spisanie przepisu na ciasto, telefon odkładany, wysłanie ważnego maila. Coś co możesz właśnie zrobić w tym momencie i co jest ważne. Jest szansa, że myśl odkładana na później nie wróci, a jak wróci, znajdź kolejne zadanie. Załóż sobie: „Pomyślę o tym wieczorem”.

Znajdź sobie zajęcie

Bo zamiast myśleć wieczorem właśnie idziesz na basen, spotykasz się ze znajomymi. Najlepszym sposobem na zajęcie głowy jest znalezienie sobie wielu zajęć. Nie, że już na zawsze, ale na ten czas żałoby i smutku, który łatwiej jest przeżyć, gdy w naszym życiu dzieje się coś więcej poza rozmyślaniem na tym, co straciliśmy.

Poczekaj na to, co się wydarzy

Zamiast układać w głowie setki scenariuszy, co powiem jak go spotkam, co zrobię, jak się zachowam, zostaw to. Puść. Pomyśl, że przecież co ma być to będzie, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, a po co zajmować tym głowę i tracić energię. Co ma być to będzie i tyle, nie mamy na to wpływu. Naprawdę.

Daj myślom ramy czasowe

Pomyśl: „Dobra draniu, siedzisz mi w głowie, to dam ci 15 minut swojego czasu”. Nastaw budzik. Coś, co cię od myśli oderwie. Jest ci źle, ciężko? Myśli, które podsuwa ci głowa, pogłębiają ten stan. A czy jest on warty twojego cierpienia?

To tylko myśli

Warto o tym pamiętać, że nasze myśli to nie fakty. To tylko myśli i nie można brać za pewnik, że to, co myślimy, wydarzyło się naprawdę, że on tak właśnie nas postrzegał, że on nas powiedział. Jedna myśl goni drugą, to trudne, ale warto nabrać do nich dystansu. Pozwól myślom przepłynąć przez twoją głowę, nie fokusować się na żadnej z nich.

Odrzuć poczucie winy

Że może gdybyś ty inaczej, że może jakbyś zrobiła coś innego, czy powiedziała, to wszystko potoczyłoby się inaczej. To, co się dzieje, jest efektem serii wydarzeń, a nie jednego – twoim zdaniem błędnego ruchu czy słowa. Spójrz na całość sytuacji ogólnie, nie skupiaj się na szczegółach, a zobaczysz, że od pewnego czasu wszystko prowadziło do tego, co się wydarzyło. Wina zawsze jest po dwóch stronach, nigdy po jednej. Zapamiętaj to.

Poradź sobie ze złością

Istnieje teoria, która mówi, że nasze myśli o danej osobie podtrzymuje złość na nią.  To ona jest odpowiedzialna za to, że trudno nam przestać o danej osobie myśleć. Kiedy zdamy sobie z tego sprawę kiedy uporamy się ze złością uwolnimy głowę. Rozładuj złość w najbardziej odpowiedni dla siebie sposób – idź pobiegaj, pospaceruj, rozładuj emocje, które złości towarzyszą, a poczujesz się zdecydowanie lepiej.

Magia 90-ciu sekund

Kiedy wracają do ciebie myśli o tym, kto cię zranił, o kim chcesz zapomnieć, daj sobie 90 sekund. Podobno tyle czasu potrzeba na poradzenie sobie z emocjami i zapanowaniem nad złością, która te myśli wywołuje. 90 sekund to 15 głębokich oddechów. Policz je. Skup się na nich przez półtorej minuty, a poczujesz, że masz władzę nas własnymi myślami.

Znajdź myśl spokoju

Stwórz w swojej głowie obraz, w którym czujesz spokój. Zwizualizuj sobie to miejsce, poczuj się jakbyś była jego częścią. Możesz być wiatrem na szczycie góry, możesz być oceanem, który kołysze twoje myśli. Każdy z nas ma w głowie taką przestrzeń. Wracaj do niej, kiedy złe i toksyczne myśli zalewają ci głowę.

Nie musimy dać się zawładnąć własnym myślom, zwłaszcza tym, które odbierają nam energię, radość życia. Możemy nad nimi zapanować.


Choroby Zdrowie

Jak rozpoznać, że twojemu mężczyźnie brak pewności siebie

Redakcja
Redakcja
9 kwietnia 2019
Przemoc domowa nie dotyczy tylko kobiet. Kiedy mężczy
Fot. iStock / sanjeri

Niepewna siebie osoba to ktoś, kto często w siebie powątpiewa. Jeśli lekceważysz to, że twój partner ma problem z wiarą we własne siły i możliwości, nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak to może wpływać na wasz związek. Nie domyślasz się, jak wiele toksycznych zachowań taka niepewność może powodować. Jeśli zauważysz te kilka rzeczy u mężczyzny, z którym jesteś, prawdopodobnie nie czuje się on bezpiecznie i pewnie w waszej relacji. A zatem wpływa negatywnie również na siebie.

Odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy:

On naprawdę nie ma żadnych przyjaciół

Większość ludzi zazwyczaj nie lubi spędzać czasu z toksycznymi i niepewnymi siebie ludźmi. I to jest powód, dla którego i on jest sam. Nie zdziwiło cię nigdy, że nie poznałaś jego znajomych?

Zbyt często pyta o twoje poprzednie związki

Bo zawsze chce się porównywać z innymi. Osobiście, jest bardzo niezadowolony z tego, jak wygląda jego życie i  z tego, kim jest. Dlatego ciągle cię pyta o twojego „byłego”. Jest mu to bardzo potrzebne do wzmocnienia ego, jednak takie wzmocnienie jest iluzoryczne.

Wyznaje ci miłość na bardzo wczesnym etapie waszej relacji

Chce się upewnić, że nie będziesz miała wystarczająco dużo czasu, aby zmienić zdanie na jego temat. Dlaczego? Ponieważ uważa, że ​​w końcu zdasz sobie sprawę, jak bardzo jest beznadziejny… Tak właśnie widzi siebie.

Uważa, że jesteś jego „całym życiem”

Żyje dla ciebie i tego związku. Nie ma solidnej kariery. Nie ma hobby ani pasji, w które mógłby się zanurzyć. Nie ma nic poza tobą. To dość przerażające, prawda?

Ciągle oczekuje od ciebie potwierdzenia twoich uczuć

Zawsze dopytuje, czy na pewno go kochasz. Ciągle chce wiedzieć kim dla niego jesteś. Upewnia się, że nie odejdziesz, nie zostawisz go. Trochę „gra”, żeby cię zatrzymać, związać ze sobą.

Jest bardzo zazdrosny

Denerwuje go, kiedy chcesz poświęcić swój czas na coś zarezerwowanego tylko dla ciebie. Powinnaś przecież spędzać z nim cały swój wolny czas. Czuje się jeszcze bardziej niepewny, gdy znikasz mu z pola widzenia. Nie wierzy, że kochasz go na tyle, by zostać z nim i być mu wierną.

Ciągle pragnie uwagi

Czuje, że nie znaczy wiele, jeśli nie skupiasz się na nim. Karmi się twoją uwagą, to ona daje mu siłę do działania i energię.


 

Na podstawie: relrules.com


Zobacz także

4 wstydliwe, kobiece dolegliwości, o których boimy się mówić głośno

Dobry detoks – dobry start. Zrzucisz zbędne kilogramy bez ćwiczeń i drakońskiej diety

Dieta bez tłuszczu wcale nie jest taka zdrowa, jak ci się wydaje