Choroby

Jak wpływa na ciało i samopoczucie zastrzyk endorfin?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
25 lutego 2022
Endorfiny wpływają na dobry humor kobiety
Fot. iStock
 

Endorfiny to osławione hormony szczęścia, które wprawiają nas w dobry nastrój, łagodzą stres i ból. Co ciekawe, ich budowa zbliżona jest do m.in. do budowy morfiny, i również wywierają duży wpływ na organizm. Co warto o nich wiedzieć i jak skutecznie pobudzić wydzielanie endorfin dla poprawy nastroju?

Czym są endorfiny?

W skrócie można powiedzieć, że endorfiny są hormonami szczęścia, które są niezbędne dla wywołania dobrego nastroju. Poza endorfinami wyróżniamy kilka rodzajów hormonów szczęścia: serotoninę, dopaminę, oksytocynę, które również wywierają wyraźny wpływ na organizm.

Naukowcy wyróżnili aż 20 rodzajów endorfin, a miano najważniejszych przyznano endorfinom alfa, beta i gamma. Ich budowa jest podobna do budowy morfiny, jednak morfina pozyskiwana jest z zewnątrz, natomiast endorfiny produkowane są wewnątrz organizmu. Poza tym one nie uzależniają tak jak morfina, ponieważ dochodzi w krótkim czasie do ich rozpadu, a więc organizm nie jest w stanie uzależnić się od ich działania. Największa ilość endorfin znajduje się mózgu i rdzeniu kręgowym.

Jak endorfiny wpływają na ciało i samopoczucie?

Odpowiedni poziom endorfin wpływa na organizm w pozytywny sposób. Im wyższy poziom endorfin, tym lepszy humor i więcej sił na stawianie czoła problemom. Endorfiny zaliczamy do grupy hormonów peptydowych, określanych mianem endogennych opioidów, ze względu na ich działanie uśmierzające ból i drętwienia. Gwarantują również dobry nastrój, pomagają dokończyć wykonywaną czynność (np. bieg na długi dystans), czy ułatwiają relaks po stresującym dniu. Jedna z teorii tłumaczących powód ich wydzielania mówi, że jest to właśnie reakcja obronna organizmu przed wpływem stresu.

Ich wpływ na człowieka został doceniony — wytwarzanie endorfin nie tylko poprawia nastrój, ale także sprawia, że w danej chwili mamy wrażenie, że możemy przenosić góry. Endorfiny wpływają również na regulację temperatury ciała oraz gospodarki hormonalnej, nie bez znaczenia są dla poprawnego działania układu odpornościowego.

Kiedy można poczuć ich działanie? Np. podczas biegu, w którym dzięki endorfinom dochodzi do łagodzenia obciążeń i bólu mięśni, co podnosi motywację do dokończenia biegu. Endorfiny wydzielane są także przy porodzie, na skutek ogromnego wysiłku rodzącej, co pozwala jej szybko zapomnieć o skali bólu, jaki jej towarzyszył w tym czasie.

Wysoki poziom endorfin pozwala na osiągnięcie uczucia szczęścia, ale zbyt niski także nie pozostaje bez wpływu na ciało. Badacze, którzy zajmują się endorfinami uważają, że zbyt mała ich ilość może prowadzić do pojawienia się przewlekłych bólów głowy, depresji lub fibromialgii.

Jak podnieść poziom endorfin w organizmie?

Dobrą informacją jest fakt, że samodzielnie możemy wpływać na podniesienie poziomu endorfin. Istnieje wiele prostych sposobów na to:

Rozciągaj się w łóżku

To zadanie na rano, tuż po przebudzeniu. Porozciągaj ciało w pościeli i oddychaj głęboko — nie musisz wyskakiwać z niego na dźwięk budzika. Takie spokojne wstawanie pobudza krążenie krwi, i sprawia, że tlen dociera do mózgu, który rozpoczyna przyspieszoną produkcję endorfin i serotoniny.

Weź naprzemienny prysznic

Zimno-ciepły prysznic pobudzi krążenie i dotleni mózg. To poprawia szybkość i jasność myślenia, oraz podnosi gotowość do działania. Po prysznicu sięgnij po kosmetyki o ulubionym zapachu, co dodatkowo poprawi humor.

Zjedz endorfiny

No dobrze, może nie same endorfiny, ale pikantne produkty, dzięki którym podnosi się ich poziom w organizmie. Ostry smak wiąże się z odczuwaniem bólu, więc zjedzenie pikantnej potrawy spowoduje wyrzut endorfin, które przykre odczucia zamienią w przyjemność.

Miej przy sobie energetyczne kolory

Załóż coś, nawet jakiś niewielki dodatek, w kolorze żółci, pomarańczy i czerwieni. Już dawno udowodniono, że jaskrawe, ożywiające kolory stymulują mózg do pracy, pobudzają kreatywność i wpływają na dobry nastrój.

Rozruszaj endorfiny

Tańcz, biegaj, działaj aktywnie, najlepiej na świeżym powietrzu. Każdy rodzaj ruchu wyzwala endorfiny oraz zbawiennie wpływa na sprawność ciała, szczupłą sylwetkę oraz silniejszą odporność. Nie bez przyczyny powtarza się wciąż, że sport to zdrowie.

Idź do łóżka

Skoro można zacząć dzień od rozruszania endorfin w łóżku, to można go również podobnie skończyć. Różnica polega na tym, że zamiast rozciągania należy uprawiać seks. Dzięki temu organizm uwolni nie tylko endorfiny, ale także serotoninę i oksytocynę, które działają jak naturalny antydepresant.


źródło: www.medonet.pl 

Choroby

Wsparcie dla Ukrainy. Ważne adresy i linki

Redakcja
Redakcja
25 lutego 2022
fot.istock
 

Kochani! Wszyscy dziś możemy pomóc. Każdy, jak może i chce. Poniżej linki, gdzie możemy udzielić pomocy, ale też ją dostać. Jeśli i Wy jakieś macie, polecajcie, piszcie w komentarzach.

Dziś każdy może dołożyć cegiełkę. Ktoś wpłaci pieniądze, ktoś da schronienie rodzinie z Ukrainy, ktoś inny pomoże znaleźć lekarza. Zobaczcie, gdzie możecie działać.

 

Ważne dla migrantów: ogólnopolska infolinia +48 47 721 75 75 

oraz bezpłatny telefon kryzysowy w języku ukraińskim i rosyjskim +48 669 98 10 38

(przekazujcie komu możecie)

 

Tu możemy wesprzeć finansowo

Polska Akcja Humanitarna – link do zbiórki tu

Solidarni z Ukrainą

https://pomagam.pl/solidarnizukraina

Ukraino, nie zostawimy cię w potrzebie

https://www.siepomaga.pl/pah-ukraina

Dla dzieci, które straciły i stracą ojców podczas wojny

https://www.swietabeztaty.pl

Centrum Pomocy Wielokulturowej

Dla osób potrzebujących wsparcia psychologicznego (WAŻNE)

Mindgram, gdzie ruszyła bezpłatna infolinia dla wszystkich tych, którzy zostali dotknięci wojną w Ukrainie

https://mindgram.com/pl/liniawsparcia

Więcej możecie też przeczytać na profilu Mindgrama, link tu

GRUPY na FB

Ukraina, jak pomóc? Szukam pomocy

Pomoc dla Ukrainy

Jeśli jakakolwiek kobieta z Ukrainy – ciężarna lub matka z noworodkiem potrzebuje konsultacji medycznej, otrzyma ją bezpłatnie.
Jeśli znacie kogoś, kto potrzebuje takiej pomocy, piszcie tu. [email protected]

Możemy też obserwować profile Ukraińców w Polsce, którzy też informują, gdzie i jak można działać:

Igor Isajew

link do profilu tu

 


Choroby

Trzecia wojna światowa? Katarzyna Kucewicz, psychoterapeutka radzi, jak opanować paniczny lęk

Katarzyna Troszczyńska
Katarzyna Troszczyńska
24 lutego 2022

Dzień ataku Rosji na Ukrainę to trudny dzień dla nas wszystkich. „Obudziliśmy się w innym świecie”. „Teraz Putin zagarnie całą Europę”, „Czeka nas trzecia wojna światowa”. Takimi komunikatami wymieniamy się w mediach, ale też w prywatnych wiadomościach. Jak opanować lęk?

Dziś boimy się wszyscy?

Większość z nas. Z różnym nasileniem, bo to też przecież zależy od naszej osobowości, temperamentu, zdolności radzenia sobie w sytuacji niepewnej. Ten strach jest normalną reakcją na nienormalną sytuacje, pytanie, co z nim zrobimy dalej…

Dwie moje koleżanki płakały, inna pobiegła wypłacić pieniądze z kont, jeszcze inna powiedziała, że nie będzie o tym rozmawiać. Jedna z psycholożek opublikowała post, w którym nawoływała do palenia świeczek i medytacji, inna, że potrzebujemy teraz spokoju, żeby przytulić się do kota i psa.

Dzisiaj nawet my, psycholodzy reagujemy bardzo różnie. Daleko mi na przykład do postawy nawoływania do wdzięczności, dawania bardzo konkretnych, ogólnych rad. To raczej moment na zadanie sobie bardzo osobistych pytań:  „Czego bym dziś potrzebowała?”. Czuję bardzo silne emocje w sobie, mieszankę lęku, strachu, być może paniki? Może spróbuję zadzwonić do mojego psychologa, umówić się na sesję. A może to jest ten moment, gdy wiem, że potrzebuję umówić się z psychiatrą, bo odwlekałam to, a napięcie jest dziś bardzo wysokie?

I byłabym raczej za tym, żeby pozostawać w racjonalności. To, co dzieje się teraz już samo w sobie jest tak mocne, że jeśli zaczniemy dokładać sobie katastroficznych wyobrażeń np. o nalotach na Polskę, to wprowadzimy się w panikę. I za chwilę będziemy sparaliżowani myśleli o tym,  że zaraz pocisk spadnie na nasz blok, dom i zginiemy. Zamiast iść w tę stronę, skupmy się na tym, by psychopatyczne zagrywki Putina odeprzeć empatią i solidarnością. Pamiętajmy, że dziś wojna jest w Ukrainie. Ludzie tam potrzebują naszej empatii i pomocy. Powinniśmy zrobić coś, żeby ich wesprzeć i im pomóc. Przelać pieniądze na organizację humanitarne? Może znamy w Polsce kogoś z Ukrainy, mamy pomysł, jak pomóc? Na forach pojawia się wiele ogłoszeń z prośbą o pomoc.

Chodzi o to, żeby nasz lęk zamienić w działanie. Bardzo mi się też podoba apel Izabeli Grondeckiej, aby być uprzejmymi dla obywateli Ukrainy mieszkających w Polsce! Bo z tym czasem ciężko. A oni naprawdę potrzebują naszej uważności i empatii.

Mamy tendencję do nakręcania się?

Wszyscy temu ulegamy. Rozmawiam z tobą i jednocześnie również jestem rozbita, mam włączoną telewizję, czytam paski informacyjne puszczane na dole, myślę, że nie ominie mnie jakieś ważne przemówienie, ważna wiadomość. Do tego dochodzi też ciekawość, chcemy wiedzieć, co dalej, co mówią o tym ważni politycy, eksperci. Ważne żeby nie ulegać doomscrollingowi, czyli uporczywym wyszukiwaniu w internecie negatywnych informacji. Raczej doradzam minimalizowanie i czytanie wiarygodnych źródeł.

Jak skupić się na pracy i codzienności?

Pytanie, czy musimy to zrobić? To sytuacja jest  absolutnie wyjątkowa, może możemy dać sobie tę chwilę spowolnienia i to nie chodzi o to, żeby wyjść z pracy i wrócić do domu, oglądać cały czas telewizję, nakręcać się i stresować.  Ale trochę zwolnić, odpocząć, to, co mieliśmy zrobić dziś, zrobić jutro. Może warto o siebie zadbać?

Jeśli nie możemy– działajmy, ale miejmy dla siebie taryfę ulgową, bo napięcie może powodować dekoncentrację, to że będziemy się mylić, zamyślać, zagapiać. Niektórzy z nas może stali się senni, bo czasem człowiek na stres reaguje sennością. To normalne, bo informacja tego typu wprowadza chaos myśli. Nic złego w tym, że powiemy, na przykład, klientowi, czy współpracownikomi, że mamy gorszy dzień, że ta sytuacja nas dotknęła.

Kasiu, jak mamy być „tu i teraz”?

Zawsze doradzam, żeby opierać się na racjonalnym oglądzie sytuacji. Być tu i teraz to być w sytuacji, która się aktualnie dzieje, nie w sytuacji w swojej wyobraźni.

A sytuacja racjonalna jest taka, że my, będąc tutaj, w Polsce, nie mamy wojny. Mamy realną możliwość pomagania obywatelom Ukrainy. Możemy wspierać, dowiedzieć się, jak pomóc. Może znamy kogoś, kto ma swoją rodzinę tutaj. Możemy manifestować swoją dezaprobatę dla Putina, iść pod ambasadę, wpłacić pieniądze, zrobić coś dobrego, budującego w służbie naszych sąsiadów. Bardzo bym pragnęła, aby ta straszna sytuacja wyczuliła Polaków na osoby z Ukrainy mieszkające tutaj, które często są obiektem ataku, dyskryminacji, wykluczania. Dzisiaj każdy jest z Ukrainy. To piękne i mam nadzieje, że zostanie z nami na długo. I że już nie będziemy o osobach z Ukrainy wyrażać się z pogardą i wyższością, a z empatia i otwartością.


Zobacz także

Dieta cukrzyca typu I, II oraz ciążowa - zasady

Dieta i cukrzyca – co wolno jeść, a czego należy unikać, by zadbać o zdrowie?

Test na grypę - rodzaje, cena, jak wykonać

Test na grypę – rodzaje, cena, na czym polega badanie?

Anna Oberc straciła pracę, bo zainfekowano jej twarz gronkowcem i ma problemy z trądzikiem