Lifestyle Zdrowie

5 wskazówek, jak zdrowo przytyć. Mini poradnik dla chudzielców

Redakcja
Redakcja
7 lutego 2018
Fot. iStock/Yuri_Arcurs
 

Zazwyczaj marzymy o tym, by zrzucić nadmiar kilogramów i zyskać smukłą sylwetkę. Rzadziej znajdujemy porady, jak zyskać na wadze, a przecież wśród nas są kobiety, które marzą o tym, by przytyć choć trochę i zaokrąglić swoją sylwetkę, nie szkodząc zdrowiu. Czasem są to kobiety, które po chorobie wracają do zdrowia lub po prostu mają naturalnie szczupłe ciało i super metabolizm, który ani na moment nie zwalnia.

W dodatku codzienna gonitwa i mnóstwo czynności do wykonania sprawiają, że nie ma większych szans na zatrzymanie kilku kalorii więcej z pożywienia. Nadmierna chudość nikomu nie służy, ale można w sposób zdrowy popracować nad ciałem, by tu i ówdzie zdrowo się zaokrągliło.

5 wskazówek, jak zdrowo przytyć

1. Zbadaj się

Poproś lekarz o skierowanie na badania moczu, morfologię oraz poziomu hormonów tarczycy: tyroksynę (fT4) i trójjodotyroninę (fT3) oraz hormonu przysadki TSH. Ich zaburzenia mogą świadczyć o nadczynności tarczycy, która objawia się m.in. chudnięciem, drżeniem rąk, uczuciem zimna, kołataniem serca czy dusznościami.

2. Jedz produkty gęste energetycznie

Chcąc przytyć nie zwracaj uwagi na rzeczy bardzo tłuste i bardzo kaloryczne — one mogą nie tyle pomóc złapać kilogramy, ile zrujnują zdrowie, spowodują wypryski, szarą cerę czy cellulit. Jedz produkty gęste energetycznie, czyli takie, które w sposób zdrowy dodają potrzebnego paliwa organizmowi. Węglowodanom powinny towarzyszyć zdrowe tłuszcze, a białkom węglowodany (np. na śniadanie owsianka z mlekiem lub pieczywo pełnoziarniste z masłem i dodatkami, na obiad kurczak do ziemniaków). Zrezygnuj z lekkich sałatek i sięgaj po produkty takie jak naleśniki, kopytka, pierogi, makarony z sosami.

3. Podjadaj między posiłkami

Zapomnij o batonikach i chipsach, sięgaj po kaloryczne, ale bardzo zdrowe banany, awokado, orzechy czy suszone owoce. To kaloryczne przekąski, które dostarczają zdrowych tłuszczy, witamin i mikroelementów.

4. Pij soki owocowo-warzywne

Podczas łapania kilogramów trzeba pamiętać, że organizm szczególnie potrzebuje witamin i minerałów. Pij soki przecierowe, bo zawierają one znacznie więcej kalorii, niż woda, a w dodatku dostarczą ważnych składników dla zdrowia i urody.

5. Ćwicz

Ćwicz, by pozyskiwane kalorie zamienić w masę mięśniową, a nie wałeczki tłuszczu. Postaw na trening siłowy (ciężary, maszyny), zrezygnuj z aerobowego (bieganie, pływanie, jazda rowerem), który przede wszystkim pomaga schudnąć. Pamiętaj przy tym, by dostarczyć odpowiednią ilość białka, które umożliwia maksymalny wzrost tkanki mięśniowej. Jeśli masz z tym problem, pomyśl o odżywce białkowej, po którą sięgają sportowcy.


 

źródło: kobieta.gazeta.plwww.drlifestyle.pl


Lifestyle Zdrowie

10 nietypowych i wczesnych objawów raka trzustki, których nie wolno ignorować

Redakcja
Redakcja
7 lutego 2018
Fot. iStock/magicmine
Następny

Trzustka zalicza się do tych narządów, o których niewiele myślimy. Rzadko daje o sobie znać. Jest schowana za żołądkiem i do jej głównych zadań należy wsparcie trawienia i regulacja poziomu cukru we krwi. Większość z nas nie zastanawia się nad tym, jak pracuje trzustka, aż do momentu, gdy pojawią się niepokojące objawy, które… łatwo zwalić na inną chorobę układu trawienia. Pewnie dlatego nowotwór trzustki zbiera tak ogromne żniwo – kiedy diagnoza zostaje postawiona, rak jest już w zaawansowanym stadium.

Chociaż nowotwór trzustki pojawia się najczęściej u osób powyżej 60. roku życia, coraz częściej słyszymy, że choroba dotyka także ludzi młodych – dwudziestolatków i trzydziestolatków. Rak szybko się rozwija i późno daje o sobie znać, dlatego śmiertelność jest tak wysoka. Według National Cancer Institute zaledwie 8 proc. ludzi żyje jeszcze pięć lat po diagnozie. Większość odchodzi znacznie szybciej.

Oto kilka najczęstszych, choć dość nietypowych objawów raka trzustki, których pod żadnym pozorem nie wolno bagatelizować.

Żółte oczy i skóra

Żółknięcie białek oczu i skóry zawsze powinno wzbudzić niepokój. Taki stan może być oznaką wielu problemów medycznych, takich jak alkoholizm, niewydolność wątroby oraz… rak trzustki. Powodem jest to, że wiele nowotworów trzustki znajduje się w pobliżu przewodu żółciowego. Nawet niewielkie guzy mogą blokować przewód żółciowy, który ma przenosić żółć z wątroby i pęcherzyka żółciowego przez trzustkę do jelita cienkiego. Jednym z zadań żółci jest usuwanie bilirubiny, naturalnego odpadu krwinek czerwonych, więc gdy nie może wykonać swojej pracy, nadmiar bilirubiny powoduje żółtaczkę. Bez względu na przyczynę, jest to jeden z symptomów, których nie należy ignorować. Diagnozę lepiej pozostawić lekarzom.

Brzuch jak w 4. miesiącu ciąży

Wzdęcie po obfitym posiłku jest normalne. Jeśli jednak taki stan utrzymuje się przez kilka dni, a nawet tygodni, trzeba wybrać się do lekarza. Ponieważ guzy się powiększają, mogą powodować wzdęcie brzucha. Z łatwością jednak bagatelizujemy ten objaw, sądząc, że to kwestia złej diety. Naprawdopodobniej tak właśnie jest, ale czy nie lepiej się upewnić? Warto dodać, że wzdęcie często jest też wczesnym objawem raka jajnika.

Problemy z jedzeniem

Jeżeli zauważysz u siebie problem z jedzeniem, mdłości, utratę apetytu i niestrawność, a objawy utrzymują się przez jakiś czas i nie wynikają z zatrucia pokarmowego, należy rozważyć wizytę u lekarza. Przyczyną może być rosnący rak trzustki, który uciska żołądek.

Strona 1 z 2
Czytaj dalej

Lifestyle Zdrowie

Uważasz, że nie masz w życiu wyboru? 5 rzeczy, które pozwolą ci wyjść z roli ofiary

Redakcja
Redakcja
7 lutego 2018
Fot. iStock / baona
Następny

Życie nie bywa jedynie pasmem sukcesów lub wyłącznie niepowodzeń. Dobre i złe chwile przeplatają się i nie ma tu żadnej reguły, wyliczenia, które pozwoliłoby się na to dobrze przygotować lub ominąć przeszkody. Wiele rzeczy zależy od naszego podejścia, bo nawet gorsze chwile można przetrwać, o ile mamy dość siły. Jednak gdy życiowego optymizmu zaczyna brakować, swój los postrzegamy jako nieustające pasmo niepowodzeń.

To jedna z najgorszych rzeczy, którą sami sobie możemy zrobić. To swego rodzaju samospełniająca się przepowiednia — uważamy, że wszystko jest do kitu i tak rzeczywiście zaczyna się dziać.

Destrukcyjna rola ofiary

Nieustające poczucie krzywdy, niesprawiedliwości życiowej oraz niemocy sprawia, że wchodzimy w rolę ofiary. Samoocena spada i czujemy się niegodni dobra, jakie może nas spotkać. Pozwalamy się wykorzystywać i jednocześnie oczekujemy wybawcy, który podejmie za nas decyzje i doprowadzi do końca to, co powinno zależeć jedynie od nas. To bardzo destrukcyjne myślenie, które zatrzymuje nas w martwym punkcie. jedyną szansą na odzyskanie normalności jest podjęcie działań, które odwrócą złe postrzeganie siebie samego.

5 rzeczy, które pozwolą ci wyjść z roli ofiary

1. Mów o własnych potrzebach

Mów otwarcie o tym, czego potrzebujesz, bo nie zawsze bliscy mogą się tego domyśleć. Pozwól sobie pomóc, gdy zachodzi taka potrzeba i nie odbieraj tego, jak zamach na własną niezależność.

2. Nie poświęcaj się dla innych

Empatia i chęć niesienia pomocy jest piękną cechą, która nas uszlachetnia. A jednak myślenie tylko o innych powoduje, że własne potrzeby odsuwane są na dalszy plan. Brak realizacji własnych planów rodzi frustrację, z którą ciężko się walczyć. Zaspokajaj potrzeby innych tylko wtedy, gdy cię o to poproszą.

3. Nie obwiniaj innych o swoje klęski

Na wiele rzeczy, jakie nas w życiu spotykają, mamy duży wpływ. Decydujemy o tym co i w jaki sposób robimy i ponosimy tego konsekwencje. Nie można obwiniać o własne niepowodzenia innych ludzi, bo nie oni podejmują najważniejsze dla nas decyzje.

Strona 1 z 2
czytaj dalej

Zobacz także

Jak z wiekiem zmienia się skóra?

Obudź się! 10 sygnałów na to, że powinnaś zmienić coś w swoim życiu

Regulamin Akcji „Pokonałam kryzys. Ty też możesz”