Psychologia

Wiara w te pięć kłamstw sprawia, że trudno ci znaleźć miłość. Odrzuć je!

Redakcja
Redakcja
9 czerwca 2022
fot. izusek/iStock
 

Nie jest łatwo znaleźć miłość, ale nie jest to też aż tak złożone, jak nam się wydaje. Jeśli wiesz, jak unikać toksycznych ludzi i chcesz prawidłowo się rozwijać, będzie to dla ciebie o wiele łatwiejsze niż dla kogoś, kto idzie przez życie z klapkami na oczach.

Tym, co przeszkadza nam w znalezieniu miłości, są kłamstwa, które sobie sami wmawiamy. Wszystko po to, by usprawiedliwić sytuację, w jakiej się znajdujemy. Prawdziwa miłość nie będzie tak bolesna i toksyczna, podniesie cię i pomoże ci zobaczyć siebie takim, jakim powinieneś być, a nie takim, o jakim nawet nie marzysz. Wiara w te kłamstwa w końcu sprawi, że utkniesz przy kimś, kto nigdy nie będzie tym, kim naprawdę chcesz, aby był i nie będziesz szczęśliwy.

1. „Jeśli poczekam wystarczająco długo, może coś się zmieni”

Rzeczywistość nie zmienia się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Nic się samo nie zmieni, musisz walczyć o to, aby się zmieniło. A jeśli osoba, z którą jesteś nie chce się zmienić, nie zmieni się. Nie możesz oczekiwać, że ktoś stanie się tym, kim chcesz, gdy on jest już zadowolony z tego, kim jest. Życie po prostu tak nie działa.

2. „Nie możesz prosić mnie, abym cię kochał, jeśli nawet nie kochasz siebie”

No to już kompletna bzdura. To, że masz problemy z samą sobą, nie oznacza, że człowiek, z którym jesteś, nie może cię kochać. Gdyby naprawdę był z tobą z właściwych powodów, kochałby cię, niezależnie od wszystkiego.

3. „Kiedy znajdziesz właściwą osobę, wszystko będzie idealne”

Stop. Wyjaśnijmy sobie raz na zawsze: doskonałość nie istnieje, kropka. Oczywiście będzie całe mnóstwo dobrych chwil, ale będą i te okropne. Czasami będziecie się kłócić, a nawet będą chwile, w których nie będziesz pewna, czy ten człowiek to aby na pewno dobry wybór.

4. „Prawdziwa miłość jest bezwarunkowa”

Nawet najprawdziwsza miłość jest warunkowa. Tak, możesz troszczyć się o kogoś, ale jeśli zrobi coś, co sprawia ci ból, co cię krzywdzi, nie masz obowiązku się na to zgadzać. Nie jest w porządku oczekiwać, że ktoś pokocha cię bezwarunkowo, na pewno może kochać cię takim, jakim jesteś i akceptować twoje wady, ale wszyscy mamy swoje ograniczenia. Jeśli jesteśmy toksyczni… cóż, nikt nie musi tego tolerować.

5. „Będziesz wiedzieć, że to prawdziwa miłość, gdy tylko ją zobaczysz”

Nie, to niekoniecznie prawda. Możesz być z kimś szczęśliwa, ale nagle niespodziewanie spotkać kogoś innego, kogo pokochasz nad życie. Miłość nie zawsze jest czymś, co rozkwita w danej chwili, czasami rośnie wraz z upływem dni. Tego rodzaju rzeczy nie mogą ograniczać się do zwykłej idei miłości od pierwszego wejrzenia.


Psychologia

Jaki krem z filtrem wybrać? Sprawdź, który będzie najlepszy

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
9 czerwca 2022
fot. Handemandaci/iStock
 

Krem z filtrem zapobiega powstawaniu zmian i chorób skóry będących wynikiem działania promieniowania słonecznego. Zastanawiasz się kiedy zacząć stosować krem z filtrem i czym kierować się przy jego wyborze? Podpowiadamy.

Kiedy stosować krem z filtrem?

Kilkanaście lat temu, kremów z filtrem używaliśmy jedynie podczas upalnych i słonecznych wakacji, wygrzewając na plaży swoje ciało. Mało kto zdawał sobie sprawę z tego, że na promieniowanie słoneczne jesteśmy narażeni prawie przez cały rok. Na szczęście świadomość dotycząca wpływu promieniowania słonecznego jest coraz większa. Przebywanie na słońcu, bez zastosowania odpowiedniej ochrony, wiąże się z przyspieszonym starzeniem, poparzeniami skóry i zwiększa ryzyko rozwoju nowotworów. Słońce emituje dwa rodzaje promieniowania ultrafioletowego:

  • UVA – stanowi aż 95 proc. całego promieniowania UV, a jego wartość niezależnie od pory roku jest taka sama. Przenika przez chmury, szkło, pokonuje barierę naskórka docierając do warstwy skóry właściwej. Przyczynia się do starzenia i wiotczenia skóry oraz powstania zmarszczek.
  • UVB – stanowi 5 proc. całego promieniowania UV. Odpowiada za oparzenia słoneczne. Jego wartość jest zmienna w zależności od intensywności słońca. Promieniowanie UVB zatrzymywane jest przez chmury i szkło.

Promieniowanie UVC, zatrzymywane jest przez warstwę ozonową, a tym samym nie dociera do powierzchni ziemi.

Kiedy stosować krem z filtrem? Krem z filtrem do twarzy najlepiej codziennie, a już z całą pewnością w sezonie wiosenno-letnim – podobnie jak te do pozostałych części ciała.

Krem z filtrem – rodzaje filtrów przeciwsłonecznych

W drogeriach i aptekach dostępne są zarówno kremy z filtrem chemicznym i fizycznym. Czym różnią się od siebie?

Filtr fizyczny zwany również filtrem mineralnym jest związkiem chemicznym, który pozostawia na skórze warstwę ochronną rozpraszającą promieniowanie ultrafioletowe. Głównymi przedstawicielami mikropigmentów są tlenek cynku i tlenek tytanu. Filtr fizyczny nie traci swoich właściwości pod wpływem promieniowania UV czy czasu. Jest niestety mało odporny na ścieranie, stąd konieczna jego ponowna aplikacja po aktywności fizycznej czy kąpieli w wodzie.

Z kolei filtr chemiczny wnika w głąb naskórka, gdzie pochłania energię promieniowania słonecznego i zamienia ją w ciepło. Jego największą zaletą jest wysoki współczynnik foto ochrony. Filtr chemiczny jest całkowicie niewidoczny na powierzchni skóry, odporny jest również na ścieranie. Który z nich wybrać? Najlepszą ochronę przeciwsłoneczną uzyskamy po połączeniu filtru chemicznego z fizycznym.

Zobacz również: 5 powodów, dla których krem z filtrem trzeba stosować codziennie

Czym kierować się przy wyborze filtru?

Najlepiej rodzajem cery. Dla osób z delikatną, suchą i wrażliwą cerą podatną na podrażnienia i alergie, zdecydowanie lepiej sprawdzi się filtr mineralny. Z kolei dla tych zmagających się z trądzikiem, niedoskonałościami czy nadmiernym łojotokiem polecany jest nieobciążający i lekki filtr chemiczny. Nie zapominajmy, że ochrony przeciwsłonecznej potrzebują również usta – pomadki z filtrem są najlepszym rozwiązaniem.

Jakie SPF wybrać?

SPF to międzynarodowe oznaczenie wysokości ochrony przed promieniowaniem UVB, stosowane przy produkcji kosmetyków. Niestety żaden filtr nie chroni skóry w 100 proc. przed promieniowaniem słonecznym. Najlepszym wyborem są kremy z SPF 30-50, które chronią przed promieniowaniem aż w 98 proc. O ile do ciała można zastosować krem przeciwsłoneczny SPF 30, to na twarz koniecznie należy aplikować ten SPF 50. Krem z filtrem nakładamy około 20-30 minut przed wyjściem na słońce. Kremy z filtrem fizycznym łatwo się ścierają, dlatego należy smarować nimi skórę co najmniej co dwie godziny.


Psychologia

Wczesne symptomy zbliżającego się załamania nerwowego. Uważaj na siebie

Redakcja
Redakcja
8 czerwca 2022
załamanie nerwowe
fot. Ponomariova_Maria/iStock

„Załamanie nerwowe” ma miejsce, gdy nasza zdolność do radzenia sobie jest mniejsza niż stres, z którym mamy do czynienia. Załamanie nerwowe może przyjść nagle i dosłownie zwalić z nóg, ale może też towarzyszyć ci „po cichu” przez dłuższy czas, maskując się oznakami wyczerpania fizycznego i rozdrażnieniem. Jak je rozpoznać, by móc w porę mu przeciwdziałać? Oto 9 wczesnych znaków ostrzegawczych załamania nerwowego (psychicznego), na które należy zwrócić uwagę.

Zwróć uwagę na swoje emocje. Czy smutek, który odczuwasz jest naprawdę adekwatny do sytuacji, w której się znalazłeś? Czy twoje reakcje nie są zbyt jaskrawe? Czy lęk nie jest paraliżujący? Czy nie jesteś cały czas senny lub, na odwrót, notorycznie pobudzony?

1. Uzależnienie / nadużywanie alkoholu czy narkotyków

Uzależnienie czy nadużywanie używek jest nie tyle przyczyną, co objawem zbliżającego się załamania nerwowego. Zazwyczaj ludzie sięgają po te rzeczy, żeby stłumić złe emocje, zagłuszyć ból.

2. Stres i problemy zaczynają się piętrzyć

Kiedy życie jest już tak stresujące, że wydaje ci się, że z minuty na minutę jest… coraz gorzej. Presja jest ogromna. Czujesz, że mimo walki i nawet pierwszych drobnych sukcesów, w pewnym momencie po tym jak zrobisz krok do przodu, kolejne trzy robisz w tył.

3. Czujesz, że jeśli wydarzy się jeszcze jedna zła rzecz, po prostu się rozpadniesz

Przez chwilę przed załamaniem nerwowym poczujesz narastającą presję. Na początku prawdopodobnie będzie to możliwe do opanowania, ale z biegiem czasu presja będzie powracać i będzie coraz większa. A potem, zanim się zorientujesz, poczujesz, że jeszcze jedna trudna sytuacja i się rozpadniesz na kawałki.

4. Zbyt długi/zbyt krótki sen

Sen, podobnie jak alkohol i narkotyki, jest często używany jako mechanizm radzenia sobie z trudnym stanem psychicznym. Chociaż nadmierna ilość snu nie jest tak niebezpieczna jak nadużywanie niedozwolonych substancji, wzmacnia zachowania mające na celu unikanie szukania rozwiązań ( „ucieczka”). Bezsenność wynika zaś z „gonitwy myśli”, zmęczenia psychicznego i ogólnego podenerwowania.

5. Stały napływ złych myśli i negatywnych emocji

Nadchodzące załamanie nerwowe może objawiać się na początku nawracającymi złymi myślami, czarnowidztwem, stałym niepokojem. Obniżony nastrój może utrudniać zwykłe, codzienne funkcjonowanie. Trudno jest uwolnić się od negatywnych emocji, co może prowadzić do depresji.

6. Nie możesz się zrelaksować

Nasze ciało i mózg  nie są przystosowane do radzenia sobie z utrzymującym się przez dłuższy czas na wysokim poziomie stresem.  Zmęczenie psychiczne może również objawiać się jako zauważalne osłabienie fizyczne. Może nam ono skutecznie utrudniać codzienne funkcjonowanie, zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym

7. Masz częste ataki paniki

Atak paniki to wstrząsające doświadczenie, które wiąże się z nagłym uczuciem przytłaczającego niepokoju i strachu. Towarzyszy mu poczucie, że „tracimy rozum”, a nawet umieramy. Objawy obejmują trudności w oddychaniu, przyspieszone bicie serca, bóle w klatce piersiowej i silne zawroty głowy.

8. Codzienne życie wydaje się nie do opanowania

Dla tych, którzy są na skraju załamania, proste zadania, takie jak wstanie z łóżka i zrobienie kawy, mogą wydawać się zbyt trudne. Nawet płacenie rachunków lub robienie zakupów spożywczych może sprawić, że poczujesz się tak, jakbyś nie była w stanie zrobić jeszcze jednej rzeczy. Dla osób, które przeżywają załamanie nerwowe nawet małe, codzienne zadania zaczynają wydawać się zbyt trudne, a sytuacje społeczne wydają się przytłaczające i przerażające. Psycholodzy poczucie przytłoczenia przypisują ciągłemu narastaniu zmartwień i stresu.


Zobacz także

10 (naprawdę prostych) sposobów na efektywny relaks i odpoczynek

13 błędów poznawczych. Jak uprzedzenia negatywnie wpływają na nasze życie

13 błędów poznawczych. Jak uprzedzenia negatywnie wpływają na nasze życie

7 rytuałów kobiecego szczęścia. Czy dbasz o ich jakość?