Koronawirus Psychologia

6 naturalnych sposobów na dolegliwości przewodu pokarmowego

Wyższy Poziom Zdrowia
Wyższy Poziom Zdrowia
9 grudnia 2021
fot. m-gucci/iStock
 

Problemy z trawieniem, zgaga, ból żołądka czy wzdęcia to powszechne przypadłości, z którymi wielu z nas się zmaga na co dzień. Jak można sobie z nimi poradzić domowymi sposobami? Przeczytaj, jak natura wspiera nas w drodze do zdrowia i po co warto sięgnąć, gdy szwankuje nasz układ pokarmowy.


Każdy z nas z pewnością niejednokrotnie doświadczył zaburzeń trawiennych. Do najbardziej powszechnych należą: zgaga, nadkwaśność, wzdęcia, odbijania, ból żołądka, uczucie ciężkości lub „kamienia” (szczególnie po jedzeniu), czy niestrawność. Przyczyny tego typu dolegliwości mogą mieć różne podłoże. Bardzo często pojawiają się one wskutek przejedzenia, spożycia pokarmów ciężkostrawnych lub błędów dietetycznych. Mogą się także rozwinąć w wyniku podrażnienia błony śluzowej żołądka, stanu zapalnego, refluksu przełyku, choroby wrzodowej żołądka i/lub dwunastnicy.

Powszechne jest również pojawienie się różnych dolegliwości przewodu pokarmowego na tle emocjonalnym, z powodu przewlekłego stresu i nadmiernego napięcia nerwowego. Zazwyczaj nie mają wtedy nic wspólnego z dietą i objawiają się bólem żołądka, zgagą, wzdęciami, biegunką lub zaburzeniami apetytu. Na szczęście można sobie doskonale poradzić z naszym żołądkiem za pomocą naturalnych, łatwo dostępnych, domowych sposobów. Do najbardziej skutecznych, sprawdzonych i bezpiecznych należą:

1. Napary ziołowe

W przypadku dolegliwości żołądkowych wskazane jest picie ciepłych naparów ziołowych z rumianku, mięty, dziurawca, nagietka, nasion kopru włoskiego, kminku lub anyżu. Rumianek i nagietek łagodzą stan zapalny, mięta i dziurawiec ułatwiają trawienie, koper i kminek działają rozkurczowo. W przypadku zgagi, podrażnienia i w stanach zapalnych śluzówki żołądka świetnie się sprawdza napar z siemienia lnianego, które działa łagodząco, powlekająco i przeciwzapalnie. Wzmacnia i osłania ściany przełyku i żołądka.

Dobry sposób na zgagę to również picie odwarów z korzenia prawoślazu lub lukrecji. Działają one powlekająco i regenerująco na śluzówkę przewodu pokarmowego i ściany przełyku.

2. Leki homeopatyczne

Leki te są niezwykle przydatne w rozmaitych zaburzeniach gastrycznych. W zależności od rodzaju objawów, można znaleźć skuteczny preparat dla każdego pacjenta. Jednym z głównych wskazanych w problemach z trawieniem jest Nux vomica. Jest on sprawdzonym środkiem na skutki przejedzenia się, spożycia nadmiernej ilości potraw ciężkostrawnych, ostro przyprawionych, kawy czy alkoholu. Poleca się go przy takich symptomach jak: zgaga, uczucie ciężkości po jedzeniu, odczucie „kamienia w żołądku”, niestrawność. Z kolei Robinia pseudoacaccia pomoże jeśli dokucza nam pieczenie, kwaśny posmak w ustach, palenie w przełyku i za mostkiem, kwaśne odbijania, a zgaga utrzymuje się zarówno w dzień, jak i w nocy.

Carbo vegetabilis sprawdzi się w zaburzeniach trawienia z wzdęciami i silnym osłabieniem. Zaś Abies nigra będzie wskazana przy przejedzeniu się, odczuwalnym gnieceniu w żołądku czy bólu żołądka.

Jeśli dokuczają nam problemy z trawieniem, a nie jesteśmy pewni, który preparat najlepiej zadziała na nasze dolegliwości, warto zastosować homeopatyczny lek złożony. Są to tabletki na trawienie, rozpuszczalne pod językiem, w skład których wchodzą opisane powyżej Nux vomica i Robinia pseudoaccacia. Co ważne, ten kilkuskładnikowy, homeopatyczny lek na trawienie nie zaburza naszej prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. Wiadomo zaś, że stan mikrobioty jelitowej odpowiada w dużej mierze nie tylko za właściwe funkcje przewodu pokarmowego, ale także za odporność, dobry nastrój i profilaktykę wielu chorób przewlekłych. Ponadto, w przeciwieństwie do niektórych konwencjonalnych leków na problemy gastryczne, ten produkt leczniczy nie ogranicza wchłaniania ważnych substancji z żywności i nie wchodzi w interakcje z innymi lekami.

Trzeba również podkreślić, że wszystkie leki homeopatyczne są bezpieczne dla każdej grupy pacjentów, w tym dla dzieci i osób starszych. Mogą je bez obaw stosować również kobiety w ciąży. Jest to o tyle istotne, że przyszłe mamy bardzo często skarżą się na zaburzenia trawienia, gdyż ciąża naturalnie wiąże się z wieloma przypadłościami ze strony przewodu pokarmowego.

3. Preparaty roślinne

Powszechnie dostępne są także preparaty naturalne, zawierające zioła o korzystnym wpływie na przewód pokarmowy. Najczęściej zalecane są tabletki na trawienie zawierające wyciągi z mięty pieprzowej, karczocha, ostryża (kurkumy), ostropestu oraz kopru włoskiego. Zioła te poprawiają pracę przewodu pokarmowego, wzmagają wydzielanie soków trawiennych, pobudzają perystaltykę jelit i wspierają wątrobę.

W sytuacji, gdy zaburzenia układu pokarmowego wiążą się z podłożem stresowym, można sięgnąć po roślinne preparaty zawierające zioła o działaniu uspokajającym i wyciszającym. Wymienić tu można między innymi melisę lekarską, lawendę czy walerianę (kozłek lekarski).

4. Napój z sody oczyszczonej

Soda oczyszczona ma działanie alkalizujące. Będzie zatem neutralizowała nadmiar kwasu żołądkowego i tym samym zapobiegnie pojawianiu się zgagi, pieczenia i palenia w przełyku. Jest to szybki sposób na doraźne pozbycie się zgagi. Wystarczy rozpuścić łyżeczkę sody w pół szklanki chłodnej wody. Nie jest to jednak metoda zalecana na dłuższą metę. Nie powinno się zobojętniać kwasu żołądkowego zbyt często, ponieważ ma on swoje fizjologiczne zadanie do spełnienia. Częste stosowanie sody może spowodować zaburzenia trawienia.

5. Plasterek świeżego imbiru

Żucie cienkiego plasterka imbiru pomoże rozprawić się z niestrawnością. Imbir pomaga w trawieniu, zapobiega zastojowi pokarmu w przewodzie pokarmowym i łagodzi podrażnienia śluzówki. Jeśli surowy imbir jest dla nas zbyt ostry, można wygotować kilka plasterków kłącza imbiru i wypić ciepły wywar.

6. Odpowiedni sposób odżywiania się

Przy problemach z trawieniem wskazane są również odpowiednie zalecenia dietetyczne, ograniczenie podaży jedzenia i spożywanie posiłków lekkostrawnych. Warto pamiętać, aby nie jeść w pośpiechu, nie zjadać dużych ilości na jeden raz oraz nie spożywać obfitego posiłku wieczorem, przed snem. Należy unikać nadmiernej ilości napojów zawierających kofeinę, napojów gazowanych i sztucznie barwionych.

Zalecane jest dokładne przeżuwanie pokarmów; pamiętajmy, że proces trawienia rozpoczyna się już jamie ustnej, w której znajdują się enzymy trawienne obecne w ślinie. W przypadku dolegliwości żołądkowych na tle stresowym, należałoby pomyśleć o zmianie trybu życia. Posiłki powinny być spożywane w miarę regularnie, w pozycji siedzącej, w spokoju i harmonijnej atmosferze. Natomiast po posiłku, zwłaszcza bardziej obfitym, wskazany jest chociaż krótki spacer.