Ten ranking jest bardzo subiektywny. To seriale, które poruszają nurtujące nas tematy. Wśród nich: studiom psychopaty (Schody, HBO), siła siostrzanej miłości (Siostry na zabój, Apple TV), autyzm pokolenia Z (Wednesday, Netflix) i napady paniki prawdziwego faceta (Ted Lasso). Ale nie tylko! Sprawdź, czy widziałaś te seriale!
Siostry na zabój, Apple TV
Doskonały czarny brytyjski humor! Siostry Garvey są zżyte i wspierają się. Gdy okazuje się, że ich szwagier nie żyje, przedstawiciele firmy ubezpieczeniowej rozpoczynają dochodzenie, które ma dowieść, że dokonano zabójstwa. Oczywiście szybko kierują swoją uwagę właśnie na siostry, bo każda z piątki ma powody, by życzyć temu facetowi śmierci. Jednak najciekawsza w serialu jest cudownie pokazana silna więź pomiędzy kobietami, które w dużej mierze wychowywały się bez matki. No i oczywiście… każda widzka zada sobie pytanie, czy z siostrzanej miłości byłaby w stanie popełnić zbrodnię, gdyby nie widziała innego wyjścia, a chciałaby chronić siostrę przed psychopatą. Nieprawdopodobnie ciekawe jest też studium rzeczonego psychopaty, którego podłości nie znają granic. Śmieszne, mądre, straszne, przejmujące! W tym serialu jest wszystko, co kochają kobiety.
The Crown, Netflix (5. sezon)
Czy wiesz, że ten serial zdobył już 7 Złotych Globów oraz 48 innych nagród i miał blisko 150 nominacji? Nic dziwnego, że naprawdę miliony czekały z zapartym tchem, by śledzić już 5. sezon. Zwłaszcza że w nim przyszła w końcu pora na podjęcie dyskusji wokół małżeństwa, którym żył kiedyś cały świat: Diany i Karola. Chwała twórcom za to, że nie zrobili z Diany poszkodowanego Kopciuszka, z Karola jedynie podle zdradzającego mężczyzny. Pokazano złożone charaktery obu postaci. Książę owszem bywa naiwny, ale jest także zaangażowanym społecznie, postępowo myślącym i romantycznie zakochanym facetem. Księżna bywa sprytna i manipulująca, ale jednocześnie jest troskliwą matką oraz tęskniącą za miłością młodą kobietą. Oboje cierpią z powodu uwikłania w system monarchii, którego są nieodłączną częścią i w którym muszą żyć.
Schody, HBO
Ta mrożąca krew w żyłach historia wydarzyła się naprawdę! Gdy policja przybyła do domu Michaela Petersona, jego żona Kathleen była już martwa. Leżała u podnóża schodów cała zmasakrowana, we krwi. Policja zaczyna jednak podejrzewać, że nie był to wypadek. Czy takie urazy (jej głowa wyglądała jakby eksplodowała) są możliwe po upadku ze stopni? A może Kathleen zamordował mąż? Choć ta historia wydarzyła się naprawdę, jest dla nas domorosłych detektywów kanapowych nauczką. Dlaczego? Bo uczy, by nie wydawać pochopnych wyroków w sprawach, o których nie mamy bladego pojęcia. Jako widzowie na pewno kilka razy zmienicie zdanie odnośnie do domniemanej winy głównego bohatera. Zakładając jednak, że Peterson zamordował żonę – możemy na ekranie oglądać doskonałe studium psychopaty w czystej postaci. Zakładając, że jest niewinny – oglądamy znów nieprawdopodobnie niesprawiedliwą historię, która mogłaby przydarzyć się… każdemu.
Biały lotos, HBO (2 sezon)
Drugi sezon wyróżnionego nagrodą Emmy serialu Mike’a White’a opowiada tym razem losy grupy gości hotelowych w kurorcie na Sycylii. Akcja toczy się zaledwie na przestrzeni tygodnia, a z minuty na minutę poznajemy skomplikowane psychologicznie osobowości każdy z postaci. Są wyrysowane tak zaskakująco, w dodatku przejmująco i prawdziwie, że tak naprawdę druga warstwa filmu, czyli wątek kryminalny, choć jest bardzo ciekawy – staje się dla widza zainteresowanego psychologią mniej istotny. Intrygujące osobowości mają pracownicy hotelowi, prostytutki oraz oczywiście wypoczywający goście. Wśród nich są dwie pary, które próbują zdecydować, czy są bardziej przyjaciółmi, czy wrogami. A może rywalizują na miłość? Kto o niej wie więcej? Kto kocha prawdziwiej? Kto jest w tym bardziej pragmatyczny? Obok nich trzej mężczyźni reprezentujący trzy pokolenia amerykańsko-włoskiej rodziny. Choć dzieli ich wiek, każdy traci głowę dla kobiety. Gościem VIP jest zdobywczyni nagrody Emmy –Jennifer Coolidge, która podróżuje z mężem oraz asystentką. Jej gwiazda lśni w serialu najjaśniej!
Wednesday, Netflix
O młodziutkiej aktorce, która zagrała tytułową Wednesday Addams (Jenna Ortega), która w Akademii Nevermore prowadzi na własną rękę śledztwo, mówi się dziś królowa Instagrama! Bo serial wiele tygodnie okupował pierwsze miejsca oglądalności Netflixa. Wszystko dzięki Timowi Burtonowi, który w swoich filmach portretuje żyjące poza społeczeństwem nierozumiane nadzwyczajne jednostki: Edward Nożycoręki (Johnny Depp), Willie Wonka (Johnny Depp), Alicja (Mia Wasikowska). Wednesday też ma kłopoty z niezrozumieniem. Jest ponurą ekscentryczką, narcystyczną i sadystyczną dziewczynką. Ale – jak lepiej się przypatrzyć – jest też autystką i pogromczynią patriarchatu. Bohaterka dzielnie walczy w osamotnieniu, nie potrzebuje koalicji i wierzy tylko swojej inteligencji oraz własnym przeczuciom. Jest silna. Ale… jak się na koniec okazje, autycy i bohaterowie również potrzebują czułości. Twórcy serialu zgrabnie połączyli tu kino fantasy z teen dramą oraz rozbudowanym wątkiem detektywistycznym umoczonym w czarnej komedii.
Opowieść Podręcznej (5 sezon), HBO
Piąty sezon, a nadal nie nudzi. Tym razem June musi zmierzyć się z konsekwencjami zabicia komandora Waterforda. Stara się też na nowo zrozumieć, kim stała się po traumie, jaką przeżyła i czy jeszcze potrafi naprawdę kogoś kochać. Owdowiała Serena próbuje poprawić swoją pozycję w Toronto, gdy wpływy Gileadu rosną w Kanadzie. Komandor Lawrence współpracuje z Nickiem i Lydią, próbując zreformować Gilead – tak mniej więcej brzmi opis dystrybutora 5. sezonu. Ale tak naprawdę główne wątki cały czas dotyczą dwóch kobiet – June i Sereny. Pojawiają się pytania: co jest silniejsze nienawiść czy zemsta? Czy miłość faktycznie jest w stanie pokonać wszystko? Czy kata i ofiarę łączy jakaś niewidzialna i na pozór dla zwykłych śmiertelników niezrozumiała nić? Czy June jest w stanie wybaczyć Serenie? Czy połączy je doświadczenie macierzyństwa? Zdradzamy, że ostatnia scena 5. sezonu nikogo nie pozostawi obojętnym! Do tej pory mamy ciarki i czekamy na sezon 6.
Ted Lasso, Apple TV (2 sezon)
Tak naprawdę sezon drugi (o niebo lepszy od pierwszego !) można było oglądać już pod koniec 2021 roku (ale może właśnie dlatego wiele rankingów pomija tę perełkę!). Komedia opowiada o trenerze amerykańskiego futbolu Tedzie Lasso, który przenosi się do Anglii, by objąć pieczę nad drużyną piłki nożnej. Natychmiast wykazuje się brakiem doświadczenia, ale też niepohamowanym amerykańskim optymizmem oraz… empatią. Drugi sezon jest wspaniały, ponieważ w końcu poznajemy drugie dno – a mianowicie… dowiadujemy się, co jest ukryte pod wiecznie uśmiechniętym wąsem Teda Lasso. Czy trener przyzna się przed drużyną futbolowych twardzieli, że ma napady paniki? Czy w pokonaniu słabości pomoże mu zamknięta w sobie terapeutka?
Wielka woda, Netflix
Obok „Brokatu” jest to niewątpliwie najlepszy polski serial, który mogliśmy oglądać w 2022 roku. Pierwszy sezon dzieje się we Wrocławiu w 1997 roku i jest inspirowany faktami — powodzią na południu Polski, podczas której naukowcy i lokalne władze musiały podjąć szereg niewyobrażalnie trudnych decyzji. Wszystko jest tu na swoim miejscu: od kostiumów i rekwizytów po ciekawe wątki aktorskie. Czy Jaśmina potrafi porzucić przeszłość? Czy miłość, od której uciekła, dogoni ją w momencie kryzysowym, gdy powódź zalewa jej rodzinny Wrocław? Czy Jaśmina odpowie na ten zew? A może czas sprawił, że już zapomniała? Znów zadajemy sobie pytania o siłę miłości matki do córki i córki do matki. Ale odpowiedzi na szczęście w serialu reżyserowanym przez Jana Holoubka nie są słodkie i jednoznaczne, choć naszym zdaniem jednak pokrzepiają.